Jump to content

Majstori, Majstori...


Woland

Preporučeni Komentari

pre 18 časa, BANAT reče

Moja je stara visedecenijska praksa da kod srafova (brezona) tockova  bilo od auta ,traktora, ili prikolice Obavezno blago im namazem navoj ili nekom toat mascu ili nekim motornim uljem , ali Nikako i Nikada !!! i konus brezona koji obezbedjuje da se brezon vremenom sam ne odvrne , taj konus mora da ostane apsolutno SUV !!! 

Brezon.jpg

E , upravo tu "zapeče" ;) , naravno zbog nemara onog koji "sastavlja" . Taj konus i njegov dosjed treba dobro očistiti i kao što si rekao ničim podmazivati naime ako ostane , na njemu neke prljavštine kroz mikro"luft" ulazi vlaga i dolazi do oksidacije i tad nastaje priredba . Primijetili ste da šaraf ovijek pikne na glavi , gotovo nikad u navoju ;) :) 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

pre 17 časa, Aleks reče

Kod mene na prednjem levom hteo da menjam potkrilo, nisam mogao sam da odvrnem.. otišao do woolcanajzera, mislio sam da će paliti pištolj, on izvadi fino glomaznu šipku, a na njoj izgleda gedora, ali kakva neka masivna, kao i šipka, pic pic cap za 23 sekunde je odvio brezone, doduše 4 komada, jedan sam bio uspeo sam. Moram da nabavim onakvu šipku, ja probao onim alatom 4-kraka ona za točkove ali počelo bilo da se krivi :ph34r:

________

A što se tiče majstora ovako, generalno... najsvežiji primer od jutros baš... Klima ne radi, tako je auto kupljen, i u Nišu sam bio kod Stojanovića - nadaleko poznat servis za auto klime, merio on nekim sofisticiranim digitalnim merilima, nešto punio azotom, tamo vamo, kaže: crkao ti kompresor klime. 200-250e polovan, 350e nov zamenski, 600e nov original, 50e zamena, 40e punjenje klime. Ceh 300-690e. OK, čekam da naiđu novci, nema se sada.. prženje po suncu šta drugo.

Došao u PN standardno na odmor još prošle nedelje, kaže šure, ajde bre sa mnom kod mog majstora, da vidimo možda ima neki jeftiniji kompresor, ja kao ma jok bre, on ma ajde i odemo jutros. Čovek pozvao 10 brojeva telefona i nismo našli nikakav jeftiniji kompresor, te me je još jednom upitao: A kako ti je Stojanović u Nišu merio, čime? Ja mu objasnim, on kaže jel mogu ja da probam da izmerim. Nema frke, čovek nakači običan manometar, kaže idi tamo turiraj, gleda onu spravu kaže mislim da ti radi kompresor prike.

Nakačio, napunio, reče onom momku da sipa više ulja nego inače, kaže meni idi uključi klimu i turiraj.

Ja uključio klimu turiram, on kaže izađi iz auta. Sede čovek poče da turira još jače, gledaju on i dečko radnik u onu mašinu i u manometar, stoji na 11 bara i kao ode na 12 pa se vrati..... op op opp nakon minuta celog turiranja ode skazaljka na 20 bara, krenu hladno iz ventilacije... Kaže, prike, presušio je bio kompresor, evo to ti je to, duva hladno, kolko para pitam, kaže 30e samo punjenje. Častio sam ga još 10e preko.

Neznambrebrate ajde, drugari diyeri.. ali znate i sami, šta da vam kažem. Nego još i auto mehaniku da učim, ne mogu bre mrzi me, al izlgeda da mora i to..... :(

Majstori, majstori... ehh...

Lako je biti "majstor" sa dijagnostikom ? . (naravno da ubrzava konstataciju kvara ) , ali !!! . Majstora čini znanje , odnosno poznavanje materije ? Dijagnostika je otprilike ko i AI umjetna inteligencija , odnosno ko i večina današnjih majstora - stavi novo i gotovo , ali što kad ni s novim ne radi ? . E sad tu do izražaja dolaze "Stari majstori" , oni znaju "kako i zašto stvari rade " , pa barem privremeno ak se može poprave kvar ili ga riješe za stalno - kao što je navedeni gospodin MAJSTOR napravio . Problem je u školstvu i u mentalnom sklopu ;) , pa el svi moraju biti ekonomisti il političari :) . Mi u diy zajednici isto nismo neškolovani ? i znamo si i sami pomoći , no nitko nije "majstor " za SVE . - godišnji pa sam se raspisao ;) :) 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

pre 16 časa, BANAT reče

 

Pa zar se u toku voznje auta od kocenja ne greju i to podosta glavcine sve zajedno sa tim navojima brezona ? :)

,licno te navoje brezona nikada ne bih osiguravao sa bilo kakvim loktajtom jer to moze da ima kontra-efekt kod narednog skidanja i ponovnog stezanja tih brezona , jer tu tako u navojima glavcina uvek ostaje neka nepozeljna masa tog lepka koja moze da napravi problem kada sledeci put brezon treba da se pravilno ponovo stegne .

plavi "loktid" sa koristi uglavnom za osiguranje , ali i za dihtanje sistema sa tekučinom , ali ih koriste za tzv ukrudbu sistema ;) 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

pre 16 časa, Zen Mod reče

nista Loctite, podmazivanje (samo) navoja

svaki masinac zna da podmazan navoj znaci kontrolisano stezanje na tacan momenat, a to po prirodi stvari obezbedjuje samokocivost

ko ne veruje, neka proveri knjige ...... pa tek onda iznosite misljenja

Ja mislim da samo treba poštovati ono što je fabrika propisala. Ako je propisan momenat pritezanja za nepodmazan navoj, onda tako treba i raditi. Ako je propisan za podmazan navoj, onda opet tako kako je napisano. Podmazan navoj može više da se zategne jer je manje trenje, a svaki taj šraf ima veliku rezervu sigurnosti tako da možeš da radiš šta hoćeš. Neće se odvrnuti sigurno ni taj podmazan ako je dobro stegnut. Loctite je pomenut za neke druge stvari.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

WWW.SPARKYEXPRESS.CA

Fiat wheel bolt torque specs: find out how much you should tighten the wheel bolts when installing wheels on your Fiat model.
  • Clean wheel bolts or nuts and check threads for damage, renew if necessary. Renew corroded wheel bolts. Attention! Do not apply oil or grease to wheel studs or bolts.

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Piše i u uputstvu za moju makinu, 500L, pre stezanja očistiti od prljavštine i ulja. Dat je i moment pritezanja na suvo, za čelične i Alu točkove. Samo nemam moment ključ, ali ima moj majstor i vulkanizer.

 

500L manual za tockove.jpg

Izmenjeno od NIXIE
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Inače koristim usluge dva vulkanizera, jedan je lokalni, Vianor,  tu u kraju, drugi je Planeta Guma tamo negde kod Čika Brke. Stežu pneumatskim pištoljem, pa onda prođe dečko sa moment ključem i cak- cak. Dal namešta moment ključ baš za svaki auto, čisto sumnjam, ali su makar svi šrafovi isto zategnuti.

PS

U kolima imam kompresorče i onaj sprej za privremeno krpljenje guma, ako baš zapne tu je i mali rezervni točak. Nadam se da do toga neće doći negde na autoputu u sred noći. :D

Desilo mi se prošle godine na Grande Punto, dan pred polazak na more. Dođem na parking posle posla da ga odvezem i malo plaknem pred put, kad ono ispustio skroz zadnji levi. Nije guma probušena, nego naprso gumeni deo ventila tu negde kod same felne. U kolima uvek imam one plastične vezice, nategnem ga i vežem za felnu, naduvam kompresorom i stignem do vulkanizera, sva sreća bio je blizu. Sprej za privremeno krpljenje tu ne pomaže, a ne znam jel pomaže u opšte, al ga imam.

Izmenjeno od NIXIE
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

10 i vise godina sam vozio Golf alu felne na kecu - distancijale od 20mm, brezoni (napravljeni od 101 glave srafsova) i odgovarajuce matice u kvalitetu

sve to mi je pravio drugar koji je vise godina sinu spremao jugica za nacionalnu, ortak sa R. Zurkom ..... usput mehanicar i autolakirer sa 4 decenije iskustva

ene, golf felne imaju malo veci podeoni precnik ........ no - tako kako je opisano - tockovi su uvek bili na mestu i nikad matica odvrnuta

ja cu i dalje da stavljam kap-dve ulja na srafove, a vi kako hocete - mozete i Loctite sto se mene tice

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

5 hours ago, black coffe said:

E , upravo tu "zapeče" ;) , naravno zbog nemara onog koji "sastavlja" . Taj konus i njegov dosjed treba dobro očistiti i kao što si rekao ničim podmazivati naime ako ostane , na njemu neke prljavštine kroz mikro"luft" ulazi vlaga i dolazi do oksidacije i tad nastaje priredba . Primijetili ste da šaraf ovijek pikne na glavi , gotovo nikad u navoju ;) :) 

100% je tako ! 

btw, gledao sam razne vulkanizere kada skidaju tockove sa auta , i to uvek ide odprilike ovako ; 

sve sto rade rade velikom brzinom ko da im se zesce prikenjalo pa aj sto brze da poskidam jos ove tockove pa da bezim u wc da se rasteretim dok ne bude kasno , 

odmah jako zalupe kljucem pneumatskog odvrtaca redom po brezonima ko da biju cekicem i ujedno ih delimicno odvrnu i oslobode , drugom rukom je vec pustio vazduh u pneumatsku dizalicu i digao tu stranu auta , opet ogromnom brzinom skida brezone i baca ih u prasinu pored njega , ja ih skupljam i kazem mu ; majstore stavi to na ovaj karton da se ne zaprljaju ,a on sa osmehom odgovara ;  ma nema to veze , nista ta prasina ne smeta , a meni je vec krenulo kiselo ... , mislim se ako ga oteram u tri lepe ne da valja svasta moze do kraja da ispadne , vadim te svoje brezone iz prasine i cistim ih krpom kolko mogu i redjam ih na cist  karton , 

dok radi usput mi majstor obavezno ponudi i neke gume polovnjace u pola cene , kaze ; sto da bacas pare na nove kad su ove polovne ko nove , Miselinke stigle iz Svabije i ima se vozis sa njima bolje nego sa ove nove Bugarske koje i nisu neke , ja mu oborim cenu za jedno jos 30% i pitam ga ; jel moze ? , on odgovara ; moze i pruza ruku da se rukujemo i ujedno mi kaze ; al da ides do one trafike tamo i da nam kupis dozne piva  , crkoh zedan , ja mu kazem ; moze pivo al nemoj vise da mi bacas  brezone u prasinu , 

sa osmehom mi odgovara ; necu vise bajo ... majke mi 

i tako ... :cheers:

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

On 1. 8. 2023. at 8:40, black coffe reče

Primijetili ste da šaraf ovijek pikne na glavi , gotovo nikad u navoju ;) :) 

Pukne tamo gde je najslabiji, gde je najveći napon, najmanji presek, najveća koncentracija naprezanja. Još jedan dobar razlog za konusni prelaz prema glavi je upravo smanjena koncentracija naprezanja u odnosu na nagli prelaz kod klasičnih vijaka sa ravnom glavom. Brezon nema koncentraciju naprezanja jer nema promene prečnika, samo postoji koncentracija u dnu navojka, ali to postoji kod svakog navoja. Još jedan razlog za brezone. Najveći napon je uvek na prvom navojku (onom najbližem površini). Ostali navoji koji ulaze dublje u navrtku su sve manje opterećeni. Raspodela opterećenja na navojke zavisi od vrste materijala koji se koriste za vijak i navrtku. Pukotine usled zamora materijala uvek kreću od mesta koncentracije naprezanja, zareza, rupa, prelaza ili zona nejednake tvrdoće usled neravnomerne termičke obrade ili zavarivanja. Bezbednost  spoja točka i glavčine zavisi od kontrole kvaliteta delova, pravilne primene po uputstvu i dovoljnog stepena sigurnosti. Bitna je i kontrola u eksploataciji naravno.

Izmenjeno od NIXIE
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

On 8/1/2023 at 10:18 AM, NIXIE said:

Ja mislim da samo treba poštovati ono što je fabrika propisala. Ako je propisan momenat pritezanja za nepodmazan navoj, onda tako treba i raditi. Ako je propisan za podmazan navoj, onda opet tako kako je napisano. Podmazan navoj može više da se zategne jer je manje trenje, a svaki taj šraf ima veliku rezervu sigurnosti tako da možeš da radiš šta hoćeš. Neće se odvrnuti sigurno ni taj podmazan ako je dobro stegnut. Loctite je pomenut za neke druge stvari.

Sto se srafa samog tice, njemu je nebitno na sta se raspodelio momenat, na savladavanje trenja u navoju i na pritisak, samim tim i da li je navoj podmazan. Podmazan navoj ce samo smanjiti deo momenta koji se arci na savladavanje trenja koje eksponencijalno raste, sila za prislanjanje felne ce biti veca, a koren srafa ce trpeti isti momenat

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...