Ja sam ranije bio istog misljenja, pa onda iz faze oscilovanja "jeste-nije", zavrsio sam na ovome:
Prvi je sto ne prihvatam kozne jastucice kao resenje. Akusticki nisu povoljno resenje and gola pena bilo koje vrste nikada nije, niti ce, izgledati luksuzno.
Sve i da pristajem na kozne, ovde nema ko to da uradi. Tj. ima, ali je nabavka materijala horor prica. Naravno da to postoji u Italiji, ali placene uzorke nece niko da salje. Ta industrija je lokalizovana i dizajneri i agenti putuju i obilaze kupce/dobavljace, idu i gledaju licno i biraju na licu mesta kod dobavljaca ili agenta koji im je to doneo. tako rade svi, od Chanela do D&G, ili bilo koga. Znaci, za dobru kozu moras da si tamo, u regionu zbivanja. Ako nesto nije OK, vratis i trazis zamenu. Ja da vratim turu koze iz Srbije u Italiju je ozbiljan poduhvat, i radije bih je bacio nego da nesto probam da zamenim kod Italijana na daljinski. Koza nikada nije ista i ako trazis konzistentnu nabavku, odmah te upozore da pricas o high-endu gde su i cene high-end i prave se da su ti ucinili uslugu...
Vestacka koza se upotrebljava u slusalicama i skoro da vise niko ne koristi pravu, jer je vestacka uvek uste debljine, crvstoce, elasticnosti, izgleda...Ima nekih novih proteinskih polimera, i sve se to sije i pravi na Tajvanu. Focal, itd. Sve je to OK, ali serije nisu male. Ima nekoliko vrsta pene i nekoliko vrsta te "koze" i treba da pokupis sve te uzorke od jedne firme, onda da pronadjes najbolje resenje i onda da narucis seriju. moj problem je sto su nasi jastucici najveci po spoljnim merama i imaju jednu od dve najvece rupe za uho, rtako da za probne uzorke ne mogu da narucim postojece jastucice za neki XYZ model slusalica, nego moram da narucim po meri, ali od svake moguce kombunacije pena/debljina/vrsta koze. To nije mala investicija a ne garantuje povoljan rezultat.
Dakle, to sa kozom bi kostalo i vremena i para i zivaca, ali je realno moguce sa Tajvancima.
Drugi problem je sto bi onda i rajf trebalo presvuci u neku "kozu".
Rajf je samo deo mehanizma, i sa strane idu pivoti i viljuske. Rajf se pravi i presvlaci nezavisno i onda se na krajeve montiraju mehanizmi.
Dakle, nista od mog dizajna koji se savija jednog komada metala. Tj, moze, ali da se koza zasiva direkno na licu mesta oko gotovog rajfa, umesto da se kao kod svih samo navuce ves propremljeni "rukav" preko lima. Moj gotov rajf ne moze da se manipilise oko kobilice masine za sivenje koze, dakle moralo bi rucno zasivanje.
Ili...da redizajniram rajf i da se po tome dizajn skoro i ne razlikuje od bilo kog drigog, jer je zbog nacina proizvodnje sve vise-manje- slicno i na istu foru.
Tu onda dolazimo do mehanizma. Za to se prave alati za brizganje plastike ili metala, sta vec bude moralo, a to nije dzabe.
Ali OK, i to moze se resi, pa i ne mora da izgleda bitno razlicito, samo neka izgleda luksuzno.
Treci problem je sto ce da nas proizvodnja kosta duplo, pa procentualno gledano, imamo istu zaradu na ulozeni kapital, samo sto je pocetna investicija mnogo veca jer i nabavka materijala i usluga mora da se radi na znacajne serije. Bez $50k tu nema sta da se prica.
Ja onda pitam Denija, drugu polovinu RAAL-requisite-a, sta ces lakse da prodas dilerima, dve normalne CA1 ili jednu luksuznu od $5k, za istu zaradu? Odgovor je, naravno, dve normalne. Nece diler da veze velike pare u jednu stvar i da rizikuje da ne proda. Radije ce da veze iste pare u dve stvari koje ce sigurno (ili mnogo lakse) da proda.
Nas diler za Nemacku, Thomas, po pitanju brendinga i postavke brenda na trzistu, kaze "Vi nikada necete biti Focal i ne treba da budete. To je francuski luksuz, a vi dajte ono po cemu vas cene i ono sto ljudi zele od vas". On i ja se slazemo da treba da se drzimo konkretnih stvari koje zanimaju kupca koji tesko zaradjuje svoje pare.
I tako, ubrzo dolazimo do raznoraznih pitanja i zakjucaka...
Zasto Meze i Focal prave slusalice od $300-$600, ako je toliko dobro prodavati slusalice od $4-5k ili Grand Utopie.
Zasto Sennheiser nema te luks-varijante a cene su im <$2k (osim par mekih izleta u $30-50k, koje niko ne kupuje).
Dakle, prodaja vrlo skupih slusalica je za firme koje imaju i jeftinu ponudu, od koje se zivi. Otprilike, skupe u stvari sluze da prodaju jeftine, a ne da firma zivi od njih na direktan nacin, ugrubo receno.
Ja mislim da je nama bolji kurs poslovanja da tezimo ugradnji ribon drajvera u jos jeftinije slusalice. Da slusalice budu jos lakse, manje, da traze jos manje snage, da budu prenosive, da se lakse proizvode da mozemo da oborimo cenu, itd. Zanima me kurs dugorocnog rasta poslovanja, visedecenijski opstanak firme.
Takodje, sto se tice kompleksnosti proizvodnje u Srbiji, lakse je sici nanize nego penjati se navise. Za korak u jeftinij proizvod treba mnogo znanja o tehnologiji onoga sto pravis, da bi mogao da to uradis kvalitetno, tako da je veci izazov napraviti relativno dostupne ribon sluske nego skupe ribon sluske. ja bih radije radio na daljem razvoju jos specijalizovanijih ribon drajvera koji bi mogli da ispune zahteve omasovljenja u sopstvenoj metodologiji proizvodnje a da ne zrtvuju kvalitet zvuka, nego da se rvem sa masovnim proizvodjacima delova za slusalice.
Takodje, mislim i da legendarni proizvodi nisu postali legende zato sto ih ima samo 100 komada na svetu, nego zato sto su bili relativno dostupni velikom broju kupaca. Ako ne inicijalno, onda su kao polovni pronasli svoj put do velikog broja audiofila, ali je za to moralo da ih ima puno proizvedenih u startu, sto znaci da nisu bili preskupi...takvim razmisljanjem samoucrvscujem svoje misljenje da treba trositi energiju na omasovljenje tehnologije, ne na elitiziranje iste.
I tako, razmisljanja na tu temu nam ne nedostaje...verovatno svi ti potezi, naprosto, imaju svoje pravo vreme u zivotu nekog brenda, ne mora da znaci da je jedno ili drugo pogresno, samo je pitanje koji je to trenutak kada je nesto ispravnije od drugog.
Pozdrav,
Aca