Jump to content

DIY zvučnika - predlozi


progster

Preporučeni Komentari

kako si došao do ovoga, baš me interesuje :)

 

 

i ovo, kako misliš da ispeglaš ono što ne valja ako nemaš opremu za potrebe projektovanja :)

 

inače dobar izbor, smao je ona sa scanovima dosta bolja :)

Oni su stavili da bas drajver ima osetljivost od 91dB, ali 2.83V na 1m, pošto su drajveri na 4ohm to znači da su u pitanju 2W, a ne 1W kao kod 8ohm drajvera, što znači da je to 3dB manje u startu, i ako uzmemo u obzir da je distanca veća od 1m pošto niko ne sluša sa 1m, već sa 2.5 do 3m u mom slučaju, dođemo do ne više od 86dB, i manje. :) To je što se tiče bas drajvera, ono ako se ništa ne dira, tj. ne srede srednji i visoki i gleda preko nekih 200Hz one stvarno imaju 90dB. :)

 

A drugi deo, pa prosto, nabavim opremu i naučim kako se koristi. :D Naravno, sad izučavam materiju, pa kad nabavim opremu moraću da naučim i kako se koristi pravilno, biće tu igranke... Nisam hteo da projektujem sam, ipak je to pozamašno, ovo je početak. :)

Moguće da su bolji, verovatno, ali kažem, nemam skretnicu, a da je sam pravim.. Teže malo, jedno je po mom mišljenju prepraviti skretnicu, a drugo je konstruisati. :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ajd da i ja kazem koju.Naravno da pravis pa ovde su svi DIYeri i svi nesto prave kao i ja.Kad valja ,valja kad ne valja ponovo pa tako i ti.Nemaju svi opremu za merenja kao ni ja sto nemam al ja udesim kako meni odgovara/ili sta cujem ako cujem/ pa slusam dok ne dojadi pa menjam i tako vec iha godina.Samo napred cuo si sta te ljudi savetuju pa odluci.Kolko novaca tolko i muzike al ne mora uvek da je tako.Pozdrav sa Banatske strane :wink2:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Znam, taj Panasonic mic sam i planirao da kupim, ali me muči koju zvučnu koristiti, tj. koja je dovoljna za početak, trenutno sve što imam su integruše i SB Live 5.1, pročitao sam da neki koriste Line ulaz+mic preamp sa njima, ali ne verujem da to može da izađe na dobro. :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Oko računice efektivne upotrebljivosti zvučnih kutija - vodi računa da je dosta relativna prema ambijentnoj buci. Nije isto ako živiš na nekom jako bučnom bulevaru ili u nekom tihom kraju. Ja na primer stanujem na uglu koji je 25 godina bio najbučniji u Beogradu, pa je nivo realno potrebne snage jako varirao između recimo podneva i večeri, a kamo li noći. Otud moje interesovanje za relativno efikasnije kutije.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ajde da se oglasim konačno i ja. :)

 

Stvarno na kraju nisam znao šta da mislim, ali posle pomalo maratonskog razgovora sa Borisom, složili smo se da je iako malo skuplja najbolja opcija Troels 3-way classic... Jedini uslov je bio da projekat bude razrađen dobro, pošto je prvi projekat, tako da su sve custom varijante nažalost otpale na početku... Nemam iskustva ni opreme za neka ozbiljnija merenja, ali i to će se promeniti uskoro...

 

Osetljivost kutija, možda ne najbolja za Babel-a ali što se toga tiče ni Prima nije bolja, koja realno nema više od 85-6dB sa slušaonice, ipak, 3-way protiv 2-way, odlučio sam se za 3-way... Biće izazov sve to uklopiti, i ispeglati šta ne valja (ako ne valja), ali koliko god da bude potrebno, nigde se ne žuri...

 

Pošto je ova tema dovoljno udavljena, biće nova kad krene švajsovanje. :)

Hvala još jednom svima na pomoći. :)

 

Seas 3-way classic je fantastičan izbor, pogotovu za početnika, samo napred!

Par stvari me čudi, prvo, teško ćeš u nekoj priči nabudžiti bolju mernu opremu/skretnicu od samog gosn. Gravesena pa predlažem da se ne akaš mnogo sa tim... sem ako nemaš premnogo vremena, pa onda ojha, slobodno!

Drugo, ne znam gde si video da je Seas 3-way classic neosetljiva kutija, sam podnaslov kaže: Get 90 dB/2.8V and a valve friendly impedance. :sclerosis:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ko, ja!? Ja ne mogu?! Ma šta on zna... :buehehe:

Gospodin Gravesen ne bi sakrio šta se dešava ispod 200Hz da je to urađeno maksimalno dobro. :D

Ne radi to samo on, ali sakrio je najbitniji deo, pošto preko toga teško da možemo da očekujemo neka iznenađenja... Koji bi bio drugi razlog za to?

Zbog toga se i ne držim toga da su 90dB, pošto sam bas drajver nije toliko osetljiv, a kad se sve upegla verovatno će biti 87-8dB, po mom mišljenju je glupo i besmisleno da srednji i visoki imaju 90dB, a bas 87-8 i da se kaže da su kutije osetljive, ionako ti srednji i visoki troše mizerno malo u odnosu na bas pa nije ni bitno da li će oni raditi na 88 ili 90dB, pa nisu ljudi iz Revela valjda ludi što rade obrnuto, pa bas puste par dB više na opsegu ispod 200Hz zbog različitih prostorija itd. Da na kraju ne bi manjkalo... I za primu piše da je 90dB pa objasnih zašto to nije ni blizu 90dB. :sclerosis:

 

Mislim, neću da se pravim pametan kao što ni nisam, hoću da napravim prvo te zvučnike, pa posle ako bude vremena da zeznem Troels-a. :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

1. Odziv ispod 200 je besmisleno kačiti jer ga je nemoguće dobro izmeriti bez gluve sobe

 

2. Kada se računa konačna osetljivost gotovog zvučnika, računica ide ovako: Pogledaš osetljivost bass drajvera, to je u slučaju Troelsovog seas 3way classica - 89.5 db za taj seas 8" bass drajver. Zatim oduzmeš 6 decibela na baffle step correction i to je to. Znači taj njegov zvučnik bi trebalo da bude oko 84 db.

 

Ta računica se primenjuje kada se pravi klasičan zvučnik koji je potrebno odaljiti od zidova, a takvi su većina zvučnika. Računica ne važi ako se pravi zvučnik koji treba da stoji pored zida ili koji se ugrađuje u zid. Takođe, određenim tipom horni moguće je pojačati bass odziv u nekom delu spektra, tako da se veoma komplikovanim projektovanjem, proračunom i izradom može dobiti osetljiviji zvučnik.

 

3. Merenje zvučnika zahteva mnogo znanja, i da bi uradio neki dobar projekat potrebno ti je mnogo iskustva. Nije loše da nabaviš mikrofon i da kreneš, makar merio samo ono što napraviš a da su projekti tuđi. U stvari, najbolji način da naučiš da meriš je da napraviš neki poznati projekat, i vežbaš i učiš sve dok ne dobiješ odzive koje je i autor projekta dobio :D

 

4. Ljudi kažu da je ok meriti sa jeftinom kapsulom, da nije velika razlika. Ja se opet, i pored iskustva, ne bih usudio na tako nešto, nego bih kupio onaj Berhinger ECM8000 (kao što i jesam). Mislim da su ti mikrofoni (i stalak) ipak pametna investicija. U merenju može na mnogo mesta da se pogreši, još bi mi samo falilo da su neke greške zbog loše opreme...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Same skretnice su notorni žderači snage, gubitci na njima lako dostignu i prestignu 3 dB.

 

Što se Troelsa tiče, koji jeste dobar, ko zna, možda se odrekao donje ekstenzije u korist malo veće efikasnosti. Šta navodi kao odziv na +/- 3 dB? Da li uopšte išta navodi?

 

Poenta je, tvoja matematika o 87-88 dB stvarne efikasnosti je vrlo verovatno sasvim tačna. Istina, za kućne uslove to nije ništa strašno, ako vlasnik nije nagluv.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pa to sam i rekao, nema tu 90dB, ali ima definitivno više od 85dB, a što se tiče ovog ispod 200Hz svakako je trebalo okačiti to merenje u običnoj sobi, ili na otvorenom (jeftina gluva soba ko živi u mirnim mestima kao ja)...

 

A što se merenja tiče, to sam i planirao, ali nabaviću za početak jeftiniju kapsulu i krenuti da učim, imam sa čim da se zanimam, trenutno malo znam o tome, i ne pokušavam da izmislim toplu vodu, ali ko nije probao, sigurno nije uspeo. :D

Ne kažem da nije pametna investicija, ali idemo postepeno... Muči me koju zvučnu da jurim samo, ostalo nije problem...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ako se pokretac teme ne ljuti, postavio bih jedno pitanje koje mene zanima u vezi sa 3-way classic.

Vidim da u raznim izvedbama ovog projekta ima i nekoliko onih koji su uradili kutiju bez bas reflexa, tj. kompresionu kutiju, a zadrzali Troelsov projekat u smislu upotrebljenih zvucnika.

Ako bi se umesto 8" bas zvucnika upotrebio 10" bas, sta se sve menja u izvedbi ako srednji i visoki oszanu isti? Recimo da je to isto Seas najslicnijih karakteristika ovoj osmici ali veceg precnika, koliko se menja zapremina kutije, da li se skretnica drasticno menja, i koji bi 10" zvucnik predlozili za takvu izvedbu (koji bi bio najbolji za uklapanje sa ostalim drajverima, gde bi bio presek sa srednjakom a da to bude ok)?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kojo, ne moraš da imaš gluvu sobu, koja j i sama jedna simulacija otvorenog zvučnog polja, AR je svojevremeno merio sopstvene kutije bukvalno na livadi, postave zvučnik na teleskopski pijedestal, montiraju mikrofon kako treba, pa podgnu zvučnik na nekih, ako se dobro sećam, 4 ili 5 metra visine. Bilo je i slika po katalozima firme. Za one koji stanuju u gradu, i to je ozbiljan problem, sretni su oni koji žive na salašu.

 

Meriti u sobi nužno unosi i efekte sobe, dakle daje specifičan odziv u baš toj sobi. To se može malo popraviti jedino sa bar tri uzorka soba i izvlačenjem nekog proseka, s tim što i to treba navesti kao "tipičan odziv u sobi od ....m3". SVE je bolje od zaglušujuće tišine, koja uvek otvara vrata širom raznim pretpostavkama i nagađanjima.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Da, naravno to je nužno, to je u slučaju kada sklapaš zvučnik za sebe, to i ja planiram da odradim.

Ali kada projektuješ zvučnik za šire mase kao Troels, moraš da meriš u "neutralnoj" sobi... Zbog toga kažem proizvođači tipa Revel kada mere u gluvoj sobi ostave pad dB više na područiju basa, i onda čak i loša soba ne može da uništi zvuk u tolikoj meri...

http://www.stereophile.com/content/revel-ultima-salon2-loudspeaker-measurements#PvfPLzbkc6Zdt5ao.97

708Revfig04.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pa može, ali iziskuje mnogo truda. Komercijalno je nemoguće napraviti savršeni uređaj koji će zadovoljiti svakog kupca, ali čovek sam, uz mnogo znanja može da napravi uređaj koji će praktično biti savršen za određenu sobu... Komercijalno to mogu da pokušaju, uglavnom u višim frekvencijama neće biti problema, a za niske je jedino rešenje ovo iz mog prethodnog posta...

Ja biram gotov projekat zato što mi je to smernica, a svakako želim da ga prilagodim svom sistemu, svojoj sobi...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Vidim da u raznim izvedbama ovog projekta ima i nekoliko onih koji su uradili kutiju bez bas reflexa, tj. kompresionu kutiju, a zadrzali Troelsov projekat u smislu upotrebljenih zvucnika.

Ako bi se umesto 8" bas zvucnika upotrebio 10" bas, sta se sve menja u izvedbi ako srednji i visoki oszanu isti? Recimo da je to isto Seas najslicnijih karakteristika ovoj osmici ali veceg precnika, koliko se menja zapremina kutije, da li se skretnica drasticno menja, i koji bi 10" zvucnik predlozili za takvu izvedbu (koji bi bio najbolji za uklapanje sa ostalim drajverima, gde bi bio presek sa srednjakom a da to bude ok)?

 

Ukoliko bi upotrebio 10" bass vrlo sličnih karakteristika, vrlo verovatno bi u skretnici trebalo promeniti kalem na bass drajveru, verovatno na malo veću vrednost, a može da se desi čak da može da prođe da se ništa ne menja. Naravno, napamet ne može ništa da se kaže, moraju da se mere odzivi i faze, onda u neki simulator unese originalna skretnica, i onda vidi da li bi nešto trebalo da se menja.

 

Taj njegov 8" drajver u principu i jeste bolji za kompresiju, ne znam što je troels stavio BR.

 

10" drajver u BR kutiji je ono što ljudi zovu "previše bassa", odnosno bio bi dobar samo za neke veće prostorije sa višljim plafonom itd. Naravno govorim za standardne kućne drajvere, ne mislim na efikasne drajvere koji imaju i visok fs.

 

10" u kompresiji bi mogao da bude dobro rešenje u nekoj standardnoj sobi od 20ak kvadrata.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Je li mjerenje odziva u sobi u kojoj ce se zvucnici i slusati stvarno problem?

Zar necemo tako prilagoditi zvucnik bas prostoru za koji je namjenjen?

 

Na žalost, kada izmeriš zvučnik dobićeš grafikon koji nema baš mnogo smisla, u tom područiju dobiješ samo peak-ove i rupe. Ono što se sa takvog grafikona jedino dobro vidi su room mode-ovi tj zvonjava prostorije :)

 

Ispod 200-300 Hz područije nije teško dobro izračunati nekim simulatorom-programom. Onda razmisliš gde bi stavio zvučnik, pa simuliraš odziv prostorije sa "Diffraction & Boundary Simulator"-om, onda te dve simulacije iskombinuješ u glavi pa vidiš da li bi bilo dobro ili ne :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...