19.09.2018. Bitef Festival, Marina Davidova, Vera Martinov - Večna Rusija, NP Beograd
ovo u stvari i nije pozorišna predstava, sa pozorištem ima veze samo zato što se "igra" u pozorišnoj zgradi.. reč je o performansu, za 45 ljudi instalaciji na temu totalitarizma u Rusiji.. pretenciozna slika uglavnom današnje, Putinove Rusije (hiljadu godina Ruske istorije se preletelo za 15 minuta, ostatak do sat i četrdeset je posvećen dvadesetom veku)..
previše opštih mesta, izanđalih simbola i neuspešna imitacija Dejvida Linča - crvena soba, sa poznatom teksturom, muzički efekti nalik na one koji su korišteni u poslednjem Tvin Piksu, ali mnogo lošiji, tako da je pokušaj imitacije, ili parafraze ispao groteskan..
nisam se oteo utisku da je zapravo reč o propagandnom štivu, dostojnom hladnoratovskih dana u kojem je Američki Predsednik još uvek Lider Slobodnog Sveta, a Ruski oličenje svog zla.. autorke (jedna istoričarka a druga pozorišna kritičarka), kao da su prespavale poslednjih dvadeset godina, tokom kojih je svet ušao u novu eru robovlasništva, kako na istoku, tako i na zapadu..
bilo je i mnoštvo nedorečenosti i sasvim pogrešnih interpretacija istorijskih događaja - danas se o "Velikom Oktobru" zna sve, pa i ko je, i za čije babe zdravlje drešio kesu, ali o tome nije bilo reči.. u stvari nije se obaziralo na uzroke, već samo na posledice.. publika (to je sinoć bio zverinjak) to popušila, proradili uslovni refleksi pa se na nemi, ubrzan film unapred reagovalo smehom, a pominjanje Bakunjina, Kropotkina, Ruske Avangarde dvadesetih dočekalo otvorenih usta.. o svemu tome sam više znao od onog što mi se serviralo, i u tome je problem ' autorke su demonstrirale blaženu nekompetenciju u kvaziintelektualističkoj formi.. gledao sam uspelije PowerPoint prezentacije od ovog performansa..
Da li bi ovo Mira Trailović pustila na Bitef - nikada.. Medenica jeste, ali on je samo čuvar vatre koja se sinoć mogla ugasiti.. posrećilo mu se sa nekoliko predstava ove godine ipak..