Jump to content

GM70 / II (end of game)


Lemić

Preporučeni Komentari

Napisano (izmenjeno)

Davne neke Orvelove godine sam već imao dobar sistem za ono vreme, " Technics new class a" i veoma brzo ušao u krug visokog ondašnjeg HIFIja, upoznavši Viktora Bradača i gotovo sve ljude od uticaja. 1988 uzimam tek izašao nov set Electrocompanieta, ali nakon poraza od drvenog Le Class A od 20w, definitvno se odlučujem na DIY uređaje i danas mi je ceo sistem ručni rad, makar u prepravci, recimo i Koutsu Black Gold Line je modifikovan.

Prvi ozbiljan rad je bila Hiraga od 30w, Bradač mi je uradio unikatnu prepravku i sa nekim mogućnostima podešavanja koje originalna šema nije imala, kako je on postavio, nikad nisam imao potrebu da išta menjam. Uređaj smo izradili Prof. Ristić i ja 1990, izrađene su pločice u Beogradu sa nešto debljim vodovima, naručeno više torusnih trafoa od 750w na japanskim jezgrima, "Pazin Torus",  izabrana dva fizički ista, kupljeni su svi delovi u prekobroju i premereni, selekcionirani i upareni. Svi elementi su očišćeni "Cramolinom", danas "Caig", po lemljenju sva elektronika presvučena prirodnim lakom. U nekom trenutku je kupljeno 12 novih elektrolita po 150.000µF, sav bakar ručno pravljen, poliran i nakon spajanja isto štićen. Žičani vodovi su bili lak žice i sve što se moglo spojiti je učinjeno topljenjem, ne krimpovanjem i lemljenjem. Urađeni su bakarni šrafovi kao i ulazni činčevi i izlazne veze za zvučničke kablove. Uređaj je isprva imao otpornike u napajanju, ali su oni zamenjeni prigušnicama. Šasija od čelika  je savijana u jednoj radionici u Beogradu, potom bakarisana i na kraju plastifikovana u prvoj radionici za to. Kutija je podeljena pregradom po sredini, jer se zapravo radilo o dva mono bloka spakovanih u jednu kutiju. Pregradama su odvojeni segmenti, dva napojna kabla sa zasebnim jakim prekidačima, uređaj nije imao prigušenje pri paljenju, niti ulazni filter, niti bilo kakav osigurač. Hladnjaci sa obe strane su direktno zašrafljeni na kutiju, tako da se ceo uređaj grejao. Mirna struja je postavljena na 1,5A, DC se podesio na 0v tek posle 2 dana neprestanog rada, a uređaj je često zimi radio po deset i više dana bez isključivanja i tako kod mene bez malo 30 godina, a nakon uzimanja GM70 uređaj je kod drugara i on praktično radi evo 45 godina:

001.thumb.jpg.ea79becdeab9f7a1f28debe16200ef7a.jpg

 

Hiraga je bila potpuno bešuman pojačivač, nešto više od 30w zbog manjeg pada napona sa dva trafoa umesto jednog, tek beli šum na punoj snazi, iako je širina kutije za rek. Pomenuta Hiraga od 20w je potukla Krela KSA 50 i Elektra, moja je odolevala svim znanim i neznanim pojačivačima. Austrijski Ajon joj se približio, potom Kenjalov Ongaku, ali sa RCA 211 cevima, one su nešto bolje zvučale u gornjem spektru, ali slabije u basu, dok sa GE, WE i cetron cevima nije uopšte bilo uporedivo, tako da sve ukpno nije bilo dovoljno i taj primerak je ustupljen. Uređaj je takozvani DC, nema kondiš u signalu i izrazito fazan, što meni izuzetno znači.

Lampe GM70 sam uzeo od Ivajla davne 2008 godine, da bih igrom slučaja došao do gotovog uređaja, Kenjalov Ongaku prepravljen na rusku cev, tada ispod radara što reče Grozni. Posle par godina, došlo je do kvara zbog loše izrade mrežnog trafoa:

 

Nakon generalnog remonta, opet se javljao problem:

 

Uređaj tek ovih dana osposobljen, godinu dana nakon zatvaranja gornje teme. Transformator je dobio debele čelične ramove i to je prigušilo zvrčanje, ne do kraja već na relativno prihvatljiv nivo, da bi se još potisnulo, morao bi da se trafo dodatno  još steže jer se i ovih 6mm debljine rama iskrivilo malo, da se uradi zalivanje a možda najbolje da se ubace trafoi za grejanje. Kvar koji se javljao, propadanje jednog elektrolita je rešen zahvaljujući forumu, svima mojima je to promaklo dok neko ne reče da se to premeri. Ubačen je elkos na 550v, Ničikom, ali nisam bio zadovoljan zvukom nakon Kendaila, sada ću naručiti Mundorf, pa nek ide život. Elektroliti u grejanju su bili stavljeni polovni pri generalci, sada nije bilo F&T elektrolita i stavljene su Samwhe, prvi od 4.700µF, drugi od 6.800µF, ubačena prigušnica 5A od mislim 15mH, napon na oba kanala identičam od 19,53v,mereno na Flukeu, možda podignem na 19,80v zamenom otpornika. Na bočne strane je sve stalo:

002.thumb.jpg.071762b33e709839f4b2d5c1fc7eb8fc.jpg

 

Kada je uređaj uzet pre petnaestak godina, zvučao je fantastično, sve dok nije repariran. Više puta je doterivan, zbog skoka napona su se poremetile radne tačke, to se doteralo i uz novu ulaznu cev, Telefunken Ecc 801S, je zvučao, ali mi je stalno nešto faluckalo. Sad kad je grejanje reparirano, kad sam ga uključio, pomislio sam da sam okrenuo kabl na nekom zvučniku i napravio protiv fazu, koliko se srednji i gornji spektar "otvorio", iako je bas bio impozantan, kad je kontrafaza, nema ga. Uređaj je dobio volumen, mast i to u celom spektru, prostor da praktično ne postoje levi i desni zvučnik, dinamiku do neprikladnog da se sluša u kućnim uslovima, za neverovati koliko je grejanje od uticaja, bez obzira što sam znao da jeste, ali u ovoliko ipak ne. Kad se zatvore ulazni činčevi, uređaj ima bruma tek toliko da se jedva čuje kad se uvo prisloni uz Lowther, znači nema šum ni brum, uprkos unutrašnjem izgledu.

Ova kreacija koju je Đoka uradio, ja sam lično video jedno desetak istih šasija kod jednog momka u Požarevcu devedsetih godina,  ipak je nezgrapna u svakom pogledu i trebalo bi da bude u većoj šasiji. Pri prvom remontu i kada sam sve povadio napolje, nisam ipak hteo da pravim novu kutiju jer iako je toplogija Ongaku, bez obzira na cevi, uvek sam hteo da radim nov urađej i to dvostepeni i što jednostavniji.  Sutra, sutra i prođoše godine. Nakon izlaska iz niza tegoba i dobijanja ovakvog zvučnog rezultata, rešio sam da idem na nov uređaj i koji će biti trajni. Kockice su tu da se slože i treba izabrati šta. Na Guglu ima znatno manje o ruskim cevima i uopšte sajtovima, nego nekad. Izbor je pao na isključivo ruskinje, sve što sam slušao su bolje zvučale od ostalog sveta, a kad se tome pridoda cena, izbor je više nego jasan. Primerice, GM70 kad sam prvi put uzeo je koštala 10€, lane sam platio mislim 20€. TFK ECC81 je par bio 50€, kad sam uzimao preklane ECC 801S, 100€ polovne i to redne.  Sad jedna košta preko sto, par preko 400, niz osamdesetjedinica je jednostavno klasa  ispod:

004.thumb.jpg.011a687ba211b2b05847f3c0075568b3.jpg

VT4C, natrčah skoro na oglas, pre petnaestak godina je bio par 800$, sad na oglasu iz Banja Luke 2.600, sa vakvim cenama bi radije slušao tranzistor:

003.thumb.jpg.5cfe8c8d02845a4a90f13d6f35c17a09.jpg

Nešto se ipak našlo, Šolaja sa 300b radi jednu konstrukciju koju je Sakuma favorizocao, gde DHT tera DHT, GM70 drajvuje GM70, sa ulaznim i među trafoom. Nisam još slušao Šolajin amp, ali će vrlo brzo doći i do slušne sesije sa ala Teresonic 300b i mojim GM70. Trik je što u ovakvoj topologiji dolazi do smanjenja distorzije i potiskivanja parnih harmonika. Uređaj sa GM70 bi bio i vrelik, i skup i trošio dosta struje, ne znam da li to opravdava rezultat, moj sadašnji pojačivač mi je zvučno potaman.

Ovde ima ceo prikaz o tom pristupu, bilo je još u Soundpracticu o potiskivanju harmonika:

WWW.JACMUSIC.COM

Osnovna šema Sakuma:

014.thumb.jpg.689e8638826cb7b7dc7874d3eb362ad3.jpg

 

Ovde su neke šeme, krajnje jednostavne, ali činkovite, barem ljudi kažu da 6e5p zvuči fantastično, a košta 4$, dvadeset komada i naprave se parovi. Svega nekoliko uređaja koje sam izguglao su jako lepo vrednovani, a i u nekoj ruskoj literaturi o cevima se baš navodi primer uređaja GM70 sa 6e5p, znači školska šema. Topoligija ide od kuplovanja kondišom, sa među trafoom u odnosu 1:1,5 i 1:1, bez ulaznog ikakvog stepena, 6e5p kao i tetroda i kao trioda, ja koristim preamp i trebalo bi da imam i više od nacrtanih 2v. Voleo bih da čujem mišljena o topologiji, bez ulaženja sada u detalje napajanja, mehanike itd, već čisto o izboru cevi. Kroz temu bi se obrađivali svi segmenti pravljenja, Hiraga je osnov kako jedan uređaj može i treba da bude po svim aspektima i namera mi je da novi pojačalo bude za primer.

Neke date o cevima sa neta:

005-6E5P.thumb.jpg.dc4f8ae0ee8709737c164571e6ad7c37.jpg

006-GM70.thumb.jpg.a67e8025a048f1501dc74bb1be7966a2.jpg

007-GM70.thumb.jpg.98b257356f17e99585e6e3debfad9229.jpg

008-GM70.thumb.jpg.ecbb108242c4f0378b5387f442a0f4cb.jpg

Šeme:

009.thumb.jpg.50a2b9b2634fc591b735bad18e704ec5.jpg

010.thumb.jpg.bca35bee5f07118dc65901bd8a64bf3f.jpg

011.thumb.jpg.70706984e7e7083855bb79cd358c0fea.jpg

I ove dve iste, ali sa različitim prenosnim odnosom u među stepenu, verovatno bi tu mogao i kondiš da zameni trafo, krajnje jednostavna šema:

012.thumb.jpg.c2fa461de1488bcfc15b12aed84ab39a.jpg

013.thumb.jpg.3e51e3c9ea1a4c206bcad0c0c9f2e471.jpg

Izmenjeno od Lemić
Greška
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Jean Hiraga je bio prvi proponent, javno poznat u krugovima van strukovnih, stava da je THD SPectra sa dominantnim 2gim harmonikom i onda ostatkom monotono opadajucim ........ najprirodnija  za ljudski kognitivni mehanizam

Sto ce reci, ideja sa sa kaskadno slozenim stepenima, podesenim u svrhu potiranja parnih harmonika (neparni ne podlezu potiranju) ........ tesko da pije vode za nekoga ko se slaze sa Hiraginim pogledima

Rezultat moze biti sve drugo samo ne monotono opadajuci raspored harmonika u THD Spektri

Ene, merodavna istrazivanja pokazuju da pola ljudi preferira dominantan 2nd, pola ljudi preferira dominantan 3rd

Svaka od tih grupa se opet deli na pola, po kriterijumu faze dominantnog harmonika - po pola voli pozitivnu fazu, odnosno negativnu fazu

 

Kako se slazem sa Hiragom, maltene svaki od ampova koje sam konstruisao imaju dominant 2nd, misljenja sam da valja teziti konstrukciji gde svaki od pojedinih stepeni ima dovoljno mali THD, tako da krajnji rezultat odgovara pocetnim premisama

U tvom slucaju - cinjenica je da nisi konstruktor i nemas znanje koje je potrebno za konstrukciju, te mislim da ne treba da trosis vreme na razmisljanja i kontemplacije na temu - koji koncept ......... dobices odgovore, prakticno misljenja drugih (manje ili vise verziranih u konstrukcijama) i to ce biti samo skup misljenja koji ti nista ne znace

Ali - ono sto sigurno dobro znas je sta volis da cujes; nadji primer pojacala koje ti prija i za koje znas da radi posao; onda vidi kako je to napravljeno (konceptualno) i razmisljaj da napravis na isti nacin

Cak i ne mora da primerni amp bude sa GM70; razlike u cevima nisu tolike koliko ljudi cesto smatraju ........ bitno je da je snaga ampa i koncept komparativan, vrsta ceve vise determinise neke ekspoatacione faktore, jer kad se dobro napravi svira dobro, koji god tip lampe koristen

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Treći harmonik (3rd) stvara dodatke u obliku kvintnih intervala, koji su i dalje muzikalni, ali mogu zvučati agresivnije ili "oštrije".

pre 47 minuta, Zen Mod reče

pola ljudi preferira dominantan 2nd, pola ljudi preferira dominantan 3rd

 

pre 47 minuta, Zen Mod reče

Svaka od tih grupa se opet deli na pola, po kriterijumu faze dominantnog harmonika - po pola voli pozitivnu fazu, odnosno negativnu fazu

 

Tako da treba eksperimentisti sa obrtanjem faze. Pozitivna faza deluje "otvoreno", dok negativna može zvučati "zatvorenije". 

Pozitivna ili negativna faza utiču na percepciju “topline” ili “hladnoće” zvuka.

U suštini Hiraga je i sa tranzistorima pravilnim projektovanjem i manipulisanjem THD, fazom i pasivnim komponentama, stvorio zvuk koji podseća na lampu.:D

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

sto se tice preferencijalne faze dominantnog harmonika, stvar se resava jednostavnim obrtanjem polariteta zvucnika

time se okrece i faza harmonika

 

e sad, dominant 2nd ili 3rd, to se resava konstrukcijom amplifikacije

prvenstveno ampa, ali i preampa; kako su ta dva povezana, rezultujuca suma jednog i drugog su suma sistema

 

zarad toga ja licno preferiram maksimalno neutralan preamp, onda pozeljnu kolicinu secera resavam ampom

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Napisano (izmenjeno)

Evo ja recimo volim drugi harmonik, u negativnoj fazi. Fullrange zvucnik, naravno :)

P.s. ovo oko faze. Moz se desiti da te prevari multi-way zvucnik. Ono, zbog sktenice (drugog reda recimo) jedan od zvucnika(drajvera unutra kutije) je spojen u protivfazi. Ali onda to obrce i "fazu distorzije", pa isto to pojacalo drugacije zvuci nego na " obicnom" fullrange-u.

Izmenjeno od Vix
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

57 minutes ago, Mikorist said:

U suštini Hiraga je i sa tranzistorima pravilnim projektovanjem i manipulisanjem THD, fazom i pasivnim komponentama, stvorio zvuk koji podseća na lampu.

Laza Fozgen je najviše uvažavo Hiragu i isticao da je to jedini tranzistorac koji zvuči ko lampa i to jeste tačno. Moj uređaj je bio težak preko 40 kila, pločice odignute plastičnim distancerima od dna, ali kad se mete pojačalo na vazdušni jastuk i bude niska rezonanca zbog mase, ko ne zna da je tranzistorac, rekao bi da je lampa.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

sve je to fino, nema valjda bolje fele zanimacije za razvoj mitologije, nego sto je to ova nasa

 

svodi se na to - ako se sa dovoljnim znanjem krene u projekat, zavrsice se kako je je isplanirano ........ sto ce reci - kad pravi majstor konstruise amp bice tako, a svi ostali se bave mitologijama i smisljaju zasto je nesto kako jeste

nije ni Hiraga bez putera po tom pitanju; pomenuta prica koja je krenula kao opis omiljenog ampa baziranog na PX25 triodama je primer kako se iz pogresne premise dodje do pravog zakljucka ......... bar po pitanju percepcije, prejudicirao je neke stvari koje su kasnije dokazane ozbiljnim i obimnim radovima u domenu psihoakustike

 

ima na netu dovoljno pisanija, a za kompletna pregledati celokupno izdanje L'Audiophile (i to sve dostupno za skid)

posle nekog vremena provedenog sa google prevodiocem (kucaj txt sa stranice u nadi da ces procitati nesto pametno) skontao sam da ej bolje gledati seme , u textovima bese mnogo humornih stvari

 

o konstruktivnim detaljima ......... bih komentarisao - na svu srecu, moje usi ne uocavaju razliku u jastukovanju, kad korektno napravim amp

kad se sve odradi zanatski kako treba, retko koji gimmick zasluzuje znacaj makar i 10% od tresnjice na slag ......... 

 

ono, ko se sa slonovima druzi, usi mu ceo zivot provedu u veselju

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Napisano (izmenjeno)
2 hours ago, Zen Mod said:

Ali ono sto sigurno dobro znas je sta volis da cujes; nadji primer pojacala koje ti prija i za koje znas da radi posao; onda vidi kako je to napravljeno (konceptualno) i razmisljaj da napravis na isti nacin

Sadašnji zvuk me apsolutno zadovoljava, da mi je sad krivo što ga nisam skutijao još onomad, ostaće dokle god se ne uradi novi, jer zaista impozantno zvuči. Doduše, dobio je najbolji mogući 81, drajverka 6n6p je uzeta bolja, ali može se naći još zvučnija, preamp je dobio 6n23p umesto TFK Ecc88, a možda je Branko Bin i najzaslužniji što je jedan par Lautera od tri doterao u moj ukus. Doduše, "teram" ga da uradi još nešto, ali preliminarno mi se nije dopao donji spektar, pa ćemo videti.

2 hours ago, Zen Mod said:

Cak i ne mora da primerni amp bude sa GM70; razlike u cevima nisu tolike koliko ljudi cesto smatraju ........

Mislim da sam u temi "Srpski Ongaku" postavio neki američki test predajničkih cevi, 211 i 845, GM nisu uvrstili uz obrazloženje da je ona vam klase, naveli su da ima i osetno manje izobličenja. Već dugo nemam šta da slušam, nekoliko  "Ongakua" sa 211 nisu bila takmac, ni par 2A3 ni 300B, 845 na mojom kutijama nije imao ič basa i bio im je dodat noč filter. Tek sada ću imati prilike da čujem pomenuta dva pojačivača,  jedan ima živinu ispravljačicu, što me strašno zanima jer sam naumio da je ugradim. Sve ove pomenute cevi važe za krem kremova, tako kaže svetska scena, moje dosadašnje iskustvo je da je GM70 iznad, a Bogami to i kažu ljudi čije mišljenje vrednujem. Uostalom, Sakuma važi za najvećeg gurua, mogao je on sa bilo kojom DHT da uradi to što jeste, no, izabrao je GM70, a svi znamo da ni Ameri ni Japonezi ne vole Ruse, čak naprotiv.

Izmenjeno od Lemić
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

23 minutes ago, Lemić said:

moje dosadašnje iskustvo je da je GM70 iznad,

 

kontekst je bitan

cev se nikad ne uporedjuje sa cevi, bar ne zvucno

nego, kad se uporedjuje, sa rezervom koja je obavezna, uporedjuje se cev+OPT kombo ....... i to mogu da urade samo veliki igraci, koji su u stanju da finansiraju OPT za svaku cev , a da budu komparativnog kvaliteta

po prirodi stvari, daleko je teze napraviti OPT za 211 i 845, nego napraviti za GM70, iz jednostavnog razloga sto 211 i 845 zahtevaju daleko veci opteretni otpor u odnosu na GM70

msm, opet mitovi - najlakse je ispasti strucnjak generalizacijama ........... zato najcesce potenciram da se govori o konkretnim primerima, jer jedino tako dobijamo mogucnost da radimo sa cinjenicama a ne sa pausalnim generalizacijama

a propo cevi ........... Tim deP. ........... eo njegovih reci (pdf) , kako svi rade sa cevima napravljenim od prepucijuma a on bas nece, nego uz'o televizorsku pentodu

 

msm, Baron je imao tolika mooda da je njemu bilo sasvim svejedno od cega pravi amp, na kraju ga je uvek napravio kako on hoce i drugacije od bilo kog drugog

 

23 minutes ago, Lemić said:

Sakuma važi za najvećeg gurua,

 

Sakuma je bio faca, radio kako je njemu palo na pamet, ali ne postoji nijedan elemenat koji bi mogao da garantuje da se bilo kom drugom svidja to sto je on napravio

na zalost - ne postoji vise sajt ali mislim da moze da se nadje bar article iz SP, nesto detalja o njegovoj filozofiji

moj utisak je da je to bio vise pogled na svet nego potraga za vernom reprodukcijom ...........  ili bar toliko vernom koliko smo mi navikli

ne zaboravi da su njegovi ref. zvucnjaci bili Lowther u buretu i Altec A7, sve mono, i bez ikakvog pokusaja linearizacije

tako da ......... 

 

23 minutes ago, Lemić said:

živinu ispravljačicu, što me strašno zanima jer sam naumio da je ugradim.

samo unosis problem u kucu

nema sanse da se to zavrsi sa tvrdim PSU, a problema na pretek

nije tvoj amp ni predajnik od 3KW, niti voltin luk u kinoprojektoru; zivine ispravljacice su napravljene u vecim formatima bas za te namene, vece struje koje su takvi uredjaji zahtevali ........... 

 

Sound_Practices.pdf

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kad ti postne nebitno ko je šta konstruisao i koliko uređaj ima kila. Kad ti postne nebitno kolike su membrane i kutije zvučnika. Kad ti postane nebitno šta se piše po forumima i samobanuješ se.  Kad ti postane nebitno šta je svetska scena. Ko je guru ili nije. Ko će da lemi ili neće. Kad više ne gledaš tehničke detalje. Kad zaboraviš da razmišljaš o kablovima i elektronici. Kad ti više nije stalo do tuđih mišljenja a ni svoje više ne želiš da obelodanjuješ. Kad prestaneš da 'tražiš' zvuk. Kad prestaneš da razmišljaš o upgrade-u. Kad dođeš u stanje da ne možeš da prestaneš da slušaš muziku 24/7 to je kraj priče. Izlečen si. 

:risitas:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Napisano (izmenjeno)

 

Lemic

Ova Ruska sema mi se poprilicno dopada ,tu vidim jednostavan dvostepenac gde bih umesto te ulazno/drajverske Ruske 6E5P probao i domacu Nisku EL84 lampu , isto tako ubacio bih i automatski katodni bias za GM70 lampu ali bih ujedno povecao B+ na ne manje od 1KV , kod takvog automatskog biasa GM70 samo bocnes lampu u postolje i okines po prekidacu mreznog napajanja pa nadalje slusas lepu muziku , bez da ima sta da stelujes tamo neki negativni prednapon...,

za takvo SET pojacalo  trebaju ti ; 

-na prvom mestu dva kvalitetna izlazna transformatora koja koriste dupla C jezgra sa kvadraturom od oko 16-20 kvadrata , takve izlazne trafoe Djole (DJ Milicic) moze uspesno da ti napravi ,

-apsolutno se slazem sa ZEN da uz ovakvo pojacalo snage treba da ide kvalitetan preamp sa sto neutralnijim zvukom , ponekad toga ima na K/P po povoljnoj ceni , uglavnom su to veoma kvalitetni tranzistorci Japanskog porekla , Hitachi , Sony, Yamaha ,...

- uz takvo ~40W SET pojacalo trebaju ti i visokokvalitetni zvucnici osetljivosti ne manje od 94dB , mislim na trosistemce , gde je bass zvucnik 15`` , srednjetonac 8-10`` , i visokotonac bar 1`` , 

ovo govorim iz razloga jer sam jednom davno u Smederevu slusao neke Lowter zvucnike(mislim da su bili 10`` u transmision line kutijama) a koje su ganjali SET pojacala sa 6C33C , taj sam zvuk za moje usi zapamtio kao veoma los ,neki plitak ton sa previse izrazitim srednjim tonovima bez dobrog bass-a i sopran spektra ,slicno kao iz dedinog lampas starog radio aparata ,tako da sam nakom minut vremena zamolio gazdu da to pojacalo utuli da bi mogli normalno da pricamo .

ps, kao sto sam ti vec jednom prilikom rekao da pojacala snage gde bi 300B ganjala 300B ,ili gde bi GM70 ganjala GM70 jeste cista Glupost ! 

GM70 SET.jpg

Izmenjeno od BANAT
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Da, da, široko je polje ove pasije.

Uz Hiragu, spletom okolnosti sam došao do "Klase Audio" predpojačivača, šasija cela iz komada varena, a nigde se ne vidi ništa ko da je izlivena, sve unutra ko nacrtano a ne pravljeno, znači, izuzetno čvrst uređaj i težak, ali je bolje radio na mekanom osloncu. Bili su Laza i Dabić kod mene, Fozgen zatraži jastuk i ja mu dam misleći da hoće da mete iza leđa, jok, reko mi da stavim pod preamp i da čujem, bio sam iznenađen dobitkom. Potom mi je tražio časopis koji mi je dao na čitanje i "prekorio" da nisam pažljivo čitao, bio je članak o rezonanci i postavljanju vazdušnog pneumatika u nekoj polici. Kad sam sve komponente i zvučnike, tad su bili Tanoyi HPD 385 sa Acinim poboljšanjem, oslonio na vazdušne jastuke, drugi sistem.

Kada sam pročitao članak o "Euridice" SE predpojačivaču u SP ili Costruire HIFI koji je uradio Ćiro Marcio, odmah sam rešio da to imam, pogotovu što sam saznao da je Kenjalo već uradio. Taj preamp datira iz 1990 i neke i slušam ga dan danas. Umesto tamo nekih predloženih cevi, odlučio sam se za E88cc, ali ne u paraleli kao što je Đoka radio. Krenuo sam sa niškom cevkom, potom preslušao par nekih, favorit je bila Tungsramova. Odem kod Vukušića i zatražim tamo neku Philps, međutim, on mi izvadi parne Telefunken Ecc81 i to je bio kraj. Prošle sezone je morala da se menja ta cevka, izgubila je na dinamici, što se i i utvrdilo na briferu. Nema Nikole, odem kod Profe i uzmem sve što je imao, sigurno jedno 7, 8 komada, svaka zvučala za sebe, a samo je jedna mogla tek malo da bude upotrebljiva u odnosu na Telefunken, koji nisam imao gde da nađem tog trena, ali ne bi ni platio tu cenu. Setih se da mi je drugar dao neku cevku da probam još kad sam dobio uređaj te neke devedesete, iskopam, ruska 6n23p najobičnija i oduševim se, nije direktno poređenje već iz memorije, bolje od Telefunkena. Potom kupim  od Ivajla od drugog ruskog proizvođača, mala razlika, ali čujna. Euridice je preamp dual mono, jedna polovina Ecc88 i trafo, naizmenično grejanje a visok napon ispravljen cevno. Kutija je projektovana za nisku ispravljačicu, dopao mi se Mulard. U nekom druženju mi Vukušić utrpa 5R4 Čatam, kad sam zabo, nisam verovao, morao sam da uklonim poklopac i uređaj izložim prašini. Kad sam uzeo Lautere, jedan konstruktor je hteo da čuje njegov zaista i dobar i lep 300B na njima, on je smatrao da ispravljačica nema uticaja ako podmiri potrebnu potrošnju. Kad smo stvili Čatamku, slušao je sa nevericom. Pre nego sam došao do svog sadašnjeg GM70, u jednom trenutku sam imao tri pojačivača sa 211, jedan Kenjalov a druga dva nije bitno. Imao sam na raspolaganju RCA, GE, WE i mislim Cetron 211. Isprobavši sve cevi na svakom uređaju, jedan pojačivač nije bio vredan paljenja, drugi tako tako, Kenjalov odličan. Na njemu sam isto preslušavao sve 211, RCA vredi više nego sve ostale zajedno, zato pa i košta toliko.

Ima još jedan članak o potiskivanju harmonika, SP 17, strana 36:

" Second-order Harmonic Distortion
Cancellation in the SE Amplifier :
Is it a sound practice?"

Sakuma je tip za sebe, ja sam probao njegovu ideju o monou, postavio sam ćebe u polju između i ispred zvučnika, dobio sam bolji prostor jer po njegovom objašnjenju dolazi do faznih poništavanja između stereo kanala, jer jedan deo signala sa jednog kanala se provuče na suprotni i pri reprodukciji dolazi do faznog potiranja i siromašenja, to sam ja čuo na Tnoyima, al držati ćebe je suludo kolko god da je bolje. Merio sam svoj amp, raspored harmonika je tipačan ko za svaki SE i solidnog prostiranja, mada bi moglo bolje. Vukušić je imao svoj pogled i kako oni trebaju da se pokazuju na osciloskopu, mislim da ima u njegovj knjizi o tome. Kada sam uzeo GM70, Petrović je navukao još dva komada, jedan su bili moćni mono blokovi koje sam ja već bio slušao i napravio jedan kanal svog prototipa. Kad sam tražio da čujem sve to kod sebe, odgovorio mi je da ni jedan ne zvuči kao moj i ubrzo napustio bavljenje GMom i uopšte cevima, da li je trik upravo u igri sa harmonicima, ne znam, a ni ne interesuje me. Moje slušno iskustvo ukazuje da se sve čuje, samo je pitanje da li to nekome znači ili ne, a postoje i lični prioritei i ukusi koji su prevashodni u određivanju kriterijuma.

Od kad sam uzeo Lautere i pogotovu GM70, skroz sam izgubio i želju i znatiželju da bilo šta slušam, a to što sam do tad oslušao mi je sasvim dovoljno. Bilo je i bude povremeno neko slušanje, ali uz dužno poštovanje, moj izbor je GM70, navuko sam neku količinu lane, uzeću još neki komad i imaću ih za dva života, tako da uopšte ne treba niko ništa da mi predlaže u smislu izbora izlazne cevi. GM70 ima grejanje od 20v i to neki kažu da je razlog zašto ona jedinstveno zvuči, a Lautere kontroliše bolje nego što je moja moćna Hiraga mogla. Spadam u malobrojnu grupu ljudi kojima smeta pomeranje faze, tako da je FR zvuk jedini prihvatljiv izbor.

Da se vratimo u temu:

1 hour ago, BANAT said:

 

Lemic

Ova Ruska sema mi se poprilicno dopada ,tu vidim jednostavan dvostepenac gde bih umesto te ulazno/drajverske Ruske 6E5P probao i domacu Nisku EL84 lampu , isto tako ubacio bih i automatski katodni bias za GM70 lampu ali bih ujedno povecao B+ na ne manje od 1KV , kod takvog automatskog biasa GM70 samo bocnes lampu u postolje i okines po prekidacu mreznog napajanja pa nadalje slusas lepu muziku , bez da ima sta da stelujes tamo neki negativni prednapon...,

za takvo SET pojacalo  trebaju ti ; 

-na prvom mestu dva kvalitetna izlazna transformatora koja koriste dupla C jezgra sa kvadraturom od oko 16-20 kvadrata , takve izlazne trafoe Djole (DJ Milicic) moze uspesno da ti napravi ,

-apsolutno se slazem sa ZEN da uz ovakvo pojacalo snage treba da ide kvalitetan preamp sa sto neutralnijim zvukom , ponekad toga ima na K/P po povoljnoj ceni , uglavnom su to veoma kvalitetni tranzistorci Japanskog porekla , Hitachi , Sony, Yamaha ,...

- uz takvo ~40W SET pojacalo trebaju ti i visokokvalitetni zvucnici osetljivosti ne manje od 94dB , mislim na trosistemce , gde je bass zvucnik 15`` , srednjetonac 8-10`` , i visokotonac bar 1`` , 

ovo govorim iz razloga jer sam jednom davno u Smederevu slusao neke Lowter zvucnike(mislim da su bili 10`` u transmision line kutijama) a koje su ganjali SET pojacala sa 6C33C , taj sam zvuk za moje usi zapamtio kao veoma los ,neki plitak ton sa previse izrazitim srednjim tonovima bez dobrog bass-a i sopran spektra ,slicno kao iz dedinog lampas starog radio aparata ,tako da sam nakom minut vremena zamolio gazdu da to pojacalo utuli da bi mogli normalno da pricamo .

ps, kao sto sam ti vec jednom prilikom rekao da pojacala snage gde bi 300B ganjala 300B ,ili gde bi GM70 ganjala GM70 jeste cista Glupost ! 

GM70 SET.jpg

Hvala Banat, pravi si drug uvek. Niške lampe ni pod razno. Za napon se ne zna, pre neki dan mereno, 995v, rado bih sišo na 850-950, ali motom potom. Imam Vavakoca dupla C jezgra od 24 kvadrata, Đole Tamura će da ih mota. Sadašnji uređaj radi na relativno malim trafoima, običan trafo lim od debelih 0,50m, jedan primar i dva sekundara, motan za 211 i svi Kenjalovi su takvi bili, radio ih neki Peca. Moj preamp je ipak iznad mnogih, naročito od onih na KP, može da se poredi sa Šolajinim Grande Excelense. Lauteri su Teresonic Ingeniom, hit u Americi, dodatno ih je doterao Branko BIN i prilčno se zvučno razlikuju od fabričke postavke, osetljivost u kabinetu mislim da je 103db. Fabrički jesu nezgodni i samo dobar cevni pojačivač može da ih drži na uzdi. Moja Hiraga nije baš mogla, Vukušićev 845 slabo, dok su  Tereonic pojačala jako lepo bila uparena, slušao sam i 2a3 i 300b sa Vrševice skupim cevima, na sajmovima po USA, Teresonic room je bio među najposećinijima. Kada sam uzeo GM70, rekao sam Milu  da ne zna kako tek mogu Teresonic zvučnici da zvuče, umre nenadano ne čuvši ih kod mene i cela priča se završila.  Stoji mi u servisu jedan 300b koji je ala Teresonic jer ga je pravio Gosn Nebojša Maričić, pogubile se cevi spletom okolnostima i tek smo ih sad nabavili, uređaj ima živinu ispravljačicu, ćuće se uskoro. Prvi put kad sam čuo Latere, nisu mi se dopali. Kad sam ih kod ECija čuo sa odličnim 2a3, "Keln koncert", istog časa sam rešio da ih uzmem. Imao sam već FR fostekse od 6,5 inča u TQWT kabinetu, prešavši sa Tanoy petnaestica odrekavši se tolikog basa zarad drugog što meni više znači. Sadašnji Lowtheri zvuče kao da nisu FR drajveri i za moj ukus ne traba ništa ni gore ni dole, a ni nema one agresivne sredine koji imaju svi širokopojasni zvučnici. Inače se ljudi zatrčavaju u FR bez da znaju ušta se upuštaju, mora dobar SE da ih goni, a Lauter je tek priča za sebe i zato je razočarenje veoma često. DHT na DHT, tek ću da čujem, Šolajin amp sa 300b uživa ugled napolju i postiže iznenađujuću cenu. Jedan primerak je sada gotov i pitanje dana je kad ću ga čuti, do tada je sve u ideji sa ostalim šemama koje sam izabrao. Ova koja se tebi sviđa je isto i Gosn Maričiću, mada sam je perferirao što jednostavniju i sa manje delova. Tada se svaki delić čuje i svaki mora da bude visoko dobar, ali ja nisam konstruktor već klasičan slušač, pa mora da slušam šta ko kaže i slušam kako zvuči.

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Napisano (izmenjeno)

Lemic

-budi obazriv oko upotrebe maximalne kvadrature izlaznog trafoa za GM70 , jer ako se tu pretera to moze da izazove kontra-efekt i gubitak kvaliteta izlaznog signala ka zvucniku , iz jednostavnog razloga jer se u takvom prevelikom gvozdenom jezgru korisna snaga previse gubi u toplotu u samom jezgru zbog pojave parazitnih vrtloznih struja  ,

licno smatram da su 24 kavadrata dupla C jezgra prevelika kvadratura za GM70 SET-amp , ipak smatram da zadnju rec tu treba i mora da ima kvalifikovan i iskusan vikler transformatora kao sto je Djole , u svakom slucaju dopada mi se ta koncepcija da konstrukcija kalema izlaznog trafoa bude jednostavna , samo jedan iz jednog dela primar i nekoliko sekundara , recimo tri sekundara za 4,8 i 16 Ohma ,

-licno nikada ne bih menjao 15`` koaxialne Tannoy za FR Lowtere , da bi dobro prosvirali 15`` Tannoy i oni traze ogromne kvalitetne zv. kutije , recimo da u obzir dolaze i ogromne TL kutije , dobro odradjeno GM70 SET pojacalo upareno sa dobrim 15`` Tannoy zv. kutijama je po mom misljenju jedna izuzetno dobra kombinacija ,

- po pitanju E88CC , imam neku kolicinu ganc novih (NOS) neupotrebljavanih mislim Philips SQ ili tako nesto , pa ako te ikada budu interesovale za kupiti javi se pa da trgujemo , jer te lampe meni stoje vec nekoliko decenija i mislim da ih nikada necu ni upotrebiti .

Izmenjeno od BANAT
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Napisano (izmenjeno)

Hvla, što se tiče cevi, ja sam završio, ruske su potukle sve što sam imao potrebu da lično slušam. 

Imam i manja dupla C jezgra. Ima jedan lep članak u SP, tip kaže 3 sekundara i 2 primara za izlazne trafoe. 

Tanoy DC 15 cola, slušao sam novu seriju na Kenjalovom 211 još 93, potom Vukošićev 211 sa starim DC 15, HPD 385 96. i tad sam ih kupio. Aca RAAL ih je reparirao, povećao efikasnost boljim kalemovima, potom Hodalić i on uprostili skretnicu na prvi red, kondiš i kalem samo, ja finio membranu, odlično je radio sa Hiragom i Euridice. Ali eto, posle jedno 5 godina sam prešao na 6,5 inčni Fostex. Čuvao sam Tanoy još jedno 5, 6 godina, dok nisam spoznao Lautere i tek tad otuđio i nikad nisam poželeo da im se vratim. Slušao sam u Berkliju od 95l, Ardenima od 175, oni su bili popularni kad sam bio momčić, reinkarnacija je bila sa cevašima, potom u 250l a i u 800l kod drugara u kući. U jednom trenutku su bili dupli Tanoyi, pa ne znam kolko srednjih plus vusoki, ukupno je na zidu bilo 16 drajvera. Impresivno, ali ipak bez magije FR. Zanimljivo je da je taj drugar, nažalost pokojni, nenormalno mnogo zvučnika i imao i još više napravio, završio na nekim Nestorivićima, a kad sam mu iz zezanja ubacio FR Big iz Better sa 4,5 inča, nije ih više uklonio i imao ih je uvek uz neki drugi par, pošto je bio malo i zavisan od promene.

Izmenjeno od Lemić
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...