Jump to content

Horne teorija i praksa


grau.

Preporučeni Komentari

bogme precnik ovog geddesovog lavora koji ja imam je dobrih 18" na ustima.nisu stigle kutije do FFL. ne postizavam uopste.dva basa plus lavor plus lavorcic za APT-80 = 1.5m visine toranj.

Zavisi od načina ugradnje i šta se želi postići. Ne moraju biti toliko visoke.U Orisima ima dve 15-ice pa nisu one te koje zauzimaju najviše mesta.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 223
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

Postovane slike

Zavisi od načina ugradnje i šta se želi postići. Ne moraju biti toliko visoke.U Orisima ima dve 15-ice pa nisu one te koje zauzimaju najviše mesta.

pozdravljam razmisljanje ali rade je pominjao kompresionu kutiju. ja bih voleo da vidim resenje koje je prostorno ekonomicnije. i 1 lavor sa 1 petnaesticom je za vecinu ljudi previse.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Mislim da visina uopste nije neki problemslusao sam vise zvucnickih pakovanja koji su visokii cak je bilo bolje. A skoro sam ubedjen da centralni driver treba i podici od linije usiju...normalne velicine...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

pozdravljam razmisljanje ali rade je pominjao kompresionu kutiju. ja bih voleo da vidim resenje koje je prostorno ekonomicnije. i 1 lavor sa 1 petnaesticom je za vecinu ljudi previse.

Yup. To je dealbreaker.Onda jedan bas (Sonido SCW300) i lavor sa DE250 ali osetljivost niža od 95dB (oko 92dB) i to je to. Za drugi način peglanja dvosistemske kutije sa jednim midbasom ne znajem. Mislim, možda bi i moglo ali ne znam za takav midbas koji je nabavljiv, vrhunski svira, može u kompresiju, a ne košta ruku i nogu. Bilo kako bilo, mislim da se ne može očekivati neko rešenje koje je bolje od postojećeg, u pogledu toga koliko veliki prostor zauzima, ukoliko se ide na OSWG. Jedina varijanta koja ne bi bila visoka 2 metra, a da se zadrži WG je sa SEOS WG-om. Tako da se opet vraćamo Poljacima iliti:http://www.diysoundg...eos/seos18.html
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sonido u slomljenom MLTL , TL kao slit na dnu fronta'Grauov lavor ( ko god da ga napravi - FFL ili Luka) odgoretaj lavor je proveren na sve moguce nacine , a naci cemo i sundjer za ubacokupoliester je lako umrtviti bitumenskim kerefekamamislim - meni ni u dzep ni iz dzepa - necu skoro praviti nista slicno , a i kad budem pravio pravicu 100% old school sa Iskra dole , 811B+Goodmans +APT80 goreedit:po pitanju lavora - zasto dati pare poljacima , kad mozemo mi sami da odradimo - em se druzimo , em nas covek uzme kintu na zajednicko zadovoljstvouracunamo i 5% gore , da 'grau dobije jedan par dzaba ...... za effect channels :rofl:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

@Zen ... +EDIT> Što se tiče Poljaka, mislio sam da kupimo samo jednu. Po principu, prvi milion je najteže nabaviti, a za ostale ćemo lako ;) Priča se ne bi uopšte promenila samo bi se pored OSWG-a pravio i SEOS-WG :wink2:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sonido i slomljenom MLTL , TL kao slit na dnu fronta'Grauov lavor ( ko god da ga napravi - FFL ili Luka) odgoretaj lavor je proveren na sve moguce nacine , a naci cemo i sundjer za ubacokupoliester je lako umrtviti bitumenskim kerefekamamislim - meni ni u dzep ni iz dzepa - necu skoro praviti nista slicno , a i kad budem pravio pravicu 100% old school sa Iskra dole , 811B+Goodmans +APT80 goreedit:po pitanju lavora - zasto dati pare poljacima , kad mozemo mi sami da odradimo - em se druzimo , em nas covek uzme kintu na zajednicko zadovoljstvouracunamo i 5% gore , da 'grau dobije jedan par dzaba ...... za effect channels :rofl:

ne treba grau effect channel, fala:) - grau slusa stereo.sundjer isto zaobici sirinom luka, staviti gore APT-80 i podseci taj kanal pre nego sto krene da kvari srecu.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

poliester je dobar materijal, ali nije bas DIY friendly...

Ali pretpostavljam da coveku sa iskustvom kao sto je Luka nece biti neki problem da to napravi

i to veoma dobro

/

ono sto ostaje kao pitanje za razmatranje

Da li ponavljati vec postojece oblike i dimenzije horni?

A za vecinu njih se ispostavlja kao netacno ono sto je napisano, oblik karakteristike itd

to su uglavnom previse izduzene horne problematicne krivine koja se ne uklapa u "krstene"

kao sto je pokazao primer "tractrix" horni sa poslednjih linkova...

.

Da li ponavljati dimenzije i oblike horni samo zbog togfa sto je neko negde napisao da to dobro radi

a pri tom ne uporedjuci sa tipicnim oblicima horni?

.

ne verujem da ce va pitanja uopste biti razmatrana kao ni mnoga bitna do sada,

ipak sam napisao...

.

Moj tip za predlog horne je EXP-HYP za oktavu nize Fo od susretne Fo ( okvirno, ali bi to trebalo preciznije utvrditi u odnosu na driver ispod...)

ovo je aksioma .....i to pod jedan ....posle sve ostalo .

Što se tiče veličine ......treba simulirati šta se dobija sa jednom drugom ili trećom verzijom ......to što se vidi kao odziv na simulatoru , je samo deo , jer ide i odziv prostora .....a kompresione se poprilično lepo uklapaju u sve prostore .....sa druge strane i dva od 25cm su nešto između 12 i 15 inča , što nije za baciti .......treba sve opcije pretresti , pa odabrati najpametniju .

Dalje smatram da bi se s obzirom da neki i poznaju Vargu , moglo ići na promenu nekih parametara .

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

@Rade ..... smislen ti je predlog sa 2x10". ako se ide na malo raskalasniji pristup sa opcijom biamplifikacije sa PLLXO uz svaki amp za bas i sredinu-gore, tako da se gubi znacaj osetljivosti bas podrucja, totalna idealka je onda raskalasnost od kraja i oni scan speak 10" drajveri sa pokislom papirnom membranom. izvinjavam se sto se ovako izrazavam ali pretpostavljam da znate na sta mislim.

Moj tip za predlog horne je EXP-HYP za oktavu nize Fo od susretne Fo ( okvirno, ali bi to trebalo preciznije utvrditi u odnosu na driver ispod...)

nije dobar predlog za ovakvu vrstu aplikacije.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

zato sto ce teranje veceg broja oktava - a pricamo o 2-sistemskoj ili 3-sistemskoj kutiji rezanoj vrlo visoko za HF - izazvati probleme u tom profilu koji si predlozio, suzavanje zvucnog talasa sa porastom frekvencije i preveliku usmerenost koja bi takav zvucnik prakticno ogranicila na slusanje u vrlo velikim prostorijama sa minimumom od nekih (odokativno) 4-5 metara od prednjeg fronta do slusaoca. cak i tada ces imati sweet spot od 20cm. zadatak te horne je da protera minimum 4 oktave, sto umnogome komplikuje stvar.drugi razlog je sto je to jako brza horna i sto ce usaglasavanje nacina na koji ona spreze zvucni talas sa impedansom vazduha sa onim kako to radi bas jedinica koja u konkretnom slucaju imati zadatak da duboko zadje u vokalni spektar (rez je 700-1000hz opet odokativno) kao i spektar donjih harmonika vecine instrumenata izazvati utisak kompletne inkoherencije koji nije moguce resiti nijednom meni poznatom metodom, ni elektricno ni mehanicki.OS waveguide nije horna u pravom smislu te reci, ona je kratka, brzo se i ravnomerno siri pod uglom od 30 stepeni u odnosu na osu prakticno od grla. to znaci da joj je usmerenost jako niska, ima izvanrednu disperziju i stvara sirok zvucni front u kome sweet spot skoro i da ne postoji. sa druge strane ona ne postize takav pritisak niti ima brzinu tvoje horne ali je dovoljno brza da bi predstavljala ociglednu prednost u odnosu na konvencionalna resenja i tako opravdala koriscenje. i upravo zato sto nema tu brzinu koju ima tvoj predlog, ona je bolje resenje za uspesnu integraciju sa bas jedinicom.naravno, ogradjujem se da pisem potpuno hipoteticki a na osnovu iskustva sa slicnim resenjima iz moje sobe. podrazumeva se da bi precizna simulacija dala neke odgovore a konkretna proba konacne.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pozdrav ljudi, ajde da se uključim u diskusiju. Dugo vremena sam ignorisao vaše rasprave o hornama, jer mi nije baš bilo jasno (u tehničkom smislu) šta se dobija njima. Igrom slučaja pre nekog vremena uzeh da čitam malo u unity i synergy hornama, zatim o geddes summi, pa onda gedesove pdf skripte, zatim o fizici određenog tipa horni, merenjima raznih visokotonaca koji bi se mogli tutnuti tu itd. Mislim da sada imam šta da dodam i rado bih se priključio projektu. Imam par veoma konkretnih stvari da kažem i to bi moglo usmeriti projekat u određenom smeru.

Slažem se da bi to verovatno bio ultimativni zvučnik za dnevnu sobu, pogotovu imajući u vidu veličinu i oblik prosečne dnevne sobe.

Zašto horne, i kakav tip horni praviti? Geddes u svojim skriptama priča o constant directivity hornama (iliti drugo ime, waveguide). Šta je konstantna direktivnost i zašto je ona bitna? Prosečan visokotonac ima pad offaxis odziva već posle 5-6 kHz. To znači da signal odbijen od zidove, a koji čini veći deo onoga što čujemo, u stvari nema ravnu frekventnu karakteristiku. Constant directivity horna daje offaxis odzive koji su paralelni sa on axis odzivom, samo nekoliko db tiši. Naravno bilo kakva horna vec dobrim delom rešava ovaj problem jer usmeravanjem smanjuje snagu signala koji ide u zidove.

Pored toga, horne nenormalno smanjuju nelinearnu distorziju visokotonca. Bez horni gotovo samo neki ultra skupi scan speak visokotonci imaju nisku distorziju ispod 2 kHz. Ali oni nemaju CD odziv tako da opet ne vrede.

Literatura: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/103872-geddes-waveguides.html

Druga stvar, koliko treba da bude velika ta horna, i kog oblika? U summi je to oblate spheroidal horn, i on je najbolji po tom pitanju, imate dosta na gornjem linku. Visokotonac i horna bi trebali da pokrivaju područje iznad 1 kHz. Za kompresioni drajver za to je ta veličina 12 - 15". Sam OS (oblate speroidal) oblik nije teško izračunati za proizvoljnu veličinu, formule su jednostavne. Druga priča je napraviti to. Osim toga ima ovde ljudi koji već dobro barataju time.

Dobar link za formule i objašnjenja: http://sound.westhost.com/articles/waveguides1.htm

Treće i podjednako važno, šta turiti u tu hornu? Od početka mi se kompresioni drajveri nisu sviđali, nije to baš bilo to. Osetljivost je prevelika, mora mnogo da se guši otpornicima, a znamo da onda impedansa može biti gadan problem a pogotovu što frekventna karakteristika počne da se krivi, nije to baš samo stišavanje. Pored toga, kompresioni drajveri imaju veliki problem u gornjoj oktavi, ni jedan ne svira ravno do 20 kHz. Uglavnom posustaju oko 14 kHz što je neprihvatljivo, treba izgurati to lepo do jedno 17-18 kHz. Ima nekih kompresionih koji to mogu, ali oni imaju drugih problema: ne baš ravnu freq karakteristiku i loše slaganje sa većinom horni.

Moguće je staviti kompresioni koji lepo radi do recimo 10 kHz, i odatle dodati super tweeter ili neki ribbon. E tu postoji mnogo gadniji problem: neophodno je zadržati konstantnu direktivnost, ako se direktivnost menja u poslednjoj, za smer zvuka najosetljivijoj oktavi, ceo projekat katastrofalno propada i horne možemo da bacimo u smeće. Sa ribonima nemam ideju kako bih to postigao (a ni para za bacanje) a neki piezo visokotonac nisam uspeo da nađem koji bi imao odgovarajuću direktivnost. Pored toga uopšte ne verujem da bih mogao dobro da odradim skretnicu u tom spektru, ne znam, može da se pokuša.

Evo malo o raznim waveguideovima i drajverima i merenjima offaxis odziva. Dakle, bitno je da offaxis krive budu paralelne sa onaxis odzivom: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/178187-great-waveguide-list-2.html

Šta je alternativa kompresionim drajverima? Alternativa postoji i to je razlog zbog čega pišem sve ovo ;)

Merenjima raznih drajvera i waveguideova se ispostavilo da su ring radiator drajveri pun pogodak :) Ravan odziv, idealni offaxis odzivi :)

Ok, nema ih mnogo na tržištu: ultraskupi scan speakovi, vifa xt25, sb acoustic 29rdc i 29rdcn. To je bar što se tiče poznatih. Evo npr merenja za sb29rdcn u jeftinim plastičnim dayton 8" i 10" waveguidovima:

10" offaxis, bez skretnice

Postavljena slika

10" na 15 stepeni offaxis, sa jednim kondićem:

Postavljena slika

8" offaxis:

Postavljena slika

Ova zadnja slika je potpuno odlična, najviša oktava je super svuda sem onaxis, a wg i drajver opušteno dobacuju dole do 1.2 kHz ili čak 1 kHz, treba malo probati, zavisno od skretnice. Osetljivost sb29rdcn u ovim uslovima je oko 91 db (inače bez wg i skretnice je 94-95 db).

Vifa xt25 ima još bolji odziv u najvišljoj oktavi zbog specifičnog phase pluga ali ima nižu osetljivost, bez wg je 90 db što bi značilo da se sa wg i skretnicom dobije nekih lupam 87 db. Na žalost nisam sačuvao slike, ko zna gde sam to našao. Možda ima u onom threadu.

Problem sa ovim hi-fi jedinicama srednje ili niske osetljivosti je naravno maksimalni SPL koji iz njih možete izvući, a zajedno sa tim ide i power handling. Ne znam šta da kažem, meni je 91 db na 50 ili 100W ili koliko može, i više nego previše :) Ne verujem da bih takvu kutiju slušao na više od 1W snage, mada naravno mnogo zavisi od toga šta slušate, u kolikoj ste prostoriji i koliko udaljeni od zvučnika, i da li živite u kući ili zgradi. Ja sam u zgradi sa relativno tankim zidovima, soba 20 kvadrata, udaljenost oko 3 metra.

Imam nekoliko varijanti u glavi:

1. Dayton 8" waveguide (ojačan bitumenom ili slično) sa SB 29RDCN, skretnica na 1.2 kHz, ispod toga neki 12" drajver, neka varijanta koja bi u realnoj kutiji i sa skretnicom gurala oko 91 db. Bio bih vrlo zadovoljan sa F3 na 38 ili 35 Hz. Pitanje je samo da li postoji dobra PA jedinica koja bi mogla da postigne to a da se izbegne breakup ili prevelike oscilacije u frekventnoj karakteristici. Ne mogu trenutno da se setim ni jedne. Možda Sonido, ali njega nikada nisam simulirao. Može i neka 15" jedinica, a teoretski mogu dve 8" hi-fi jedinice mada je to verovatno lošija varijanta. Jedino što bi kutija bila elegantnija.

2. Varijanta za male prostore, manje osetljivosti i lošijeg power handlinga: MCM 6.5" waveguide, Vifa XT25, skretnica na 1.2 - 1.5 kHz, 87 db, ispod toga neka 6.5" hi-fi jedinica koja je odlična na tom spektru i u realnoj kutiji gura 87 db, za tu varijantu su najbolje usher jedinice ili SS 18W8531. I SS i usher varijanta su malo skupe, ali opet daju više za uloženi novac nego bilo koja druga ovakva varijanta.

3. Klon Geddesove summe, drajveri su jako jeftini, stim što on ima dva gadna problema. Prvi problem je breakup BC 15TBX100 drajvera koji ne može da se izbegne, i drugi je odziv samo do nekih 14-15 kHz, uz smanjenu direktivnost u poslednjoj oktavi. Ali mislim da to opet dobro zvuči, a power handling je izuzetan.

4. Da sami odradimo klon njegovog OS waveguidea, može da bude i nešto manji po novim proračunima a da skretnica bude nešto višlja, a na to neka druga PA jedinica koja nema probleme sa breakupom, ili možda još bolje neki Sonido u kompresiji ili u šta već može da se stavi a da ne bude prevelik. Kao visokotonac može neki ring radiator, recimo SB 29RDCN, ali onda spuštamo osetljivost i power handling i bližimo se prvoj varijanti, samo uz custom OS hornu.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

nece ovo brez men` da prodje! za sad imamo na raspolaganju yuichi 480, anubisov WG, mozemo da pribavimo par OS WG - koju god dimenziju da odlucite za probu 12'' ili 15'', ja se pobrinem za nabavku, verovatno brez carine, samo da se utalimo. Dakle, ako mozemo kalup da pravimo, sve nam je tu, pogotovo sto nas par ima vise razlicitih 1'' i 2'' kompresione. Naravno, slusanjem se usaglasimo oko tog dela koncerta, pardon - koncepta..

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

muk !! ...nakon Kojinog posta.

Šta je konstantna direktivnost i zašto je ona bitna? Prosečan visokotonac ima pad offaxis odziva već posle 5-6 kHz. To znači da signal odbijen od zidove, a koji čini veći deo onoga što čujemo, u stvari nema ravnu frekventnu karakteristiku. Constant directivity horna daje offaxis odzive koji su paralelni sa on axis odzivom, samo nekoliko db tiši. Naravno bilo kakva horna vec dobrim delom rešava ovaj problem jer usmeravanjem smanjuje snagu signala koji ide u zidove.

Pored toga, horne nenormalno smanjuju nelinearnu distorziju visokotonca. Bez horni gotovo samo neki ultra skupi scan speak visokotonci imaju nisku distorziju ispod 2 kHz.

Ima odličnih visokotonaca koji imaju dobar odziv, pa čak i off-axis. Naravno, to je teško sa 28-30 mm kalotama, ali vrhunski 20 mm kao što je Hiquphon to odrađuje sjajno. Pri tome ni izobličenja na nižem delu spektra nisu visoka. Vrlo je dobar iznad 2,5 kHz, čak i od 2 kHz ako se seče oštro, sa 24 dB/oct. Evo slike sa realnih merenja Hiquphon OW1 (eff. 87 dB): Postavljena slika

Treće i podjednako važno, šta turiti u tu hornu? Od početka mi se kompresioni drajveri nisu sviđali, nije to baš bilo to. Osetljivost je prevelika, mora mnogo da se guši otpornicima, a znamo da onda impedansa može biti gadan problem a pogotovu što frekventna karakteristika počne da se krivi, nije to baš samo stišavanje.

Upravo tako. Veliko prigušenje visokotonca u pasivnoj skretnici je problematično po više stavki, od promene boje tona zbog uticaja otpornika, preko promene Ohmskog odziva i Q faktora jedinice,....

Pored toga, kompresioni drajveri imaju veliki problem u gornjoj oktavi,..............................

..........................................

Šta je alternativa kompresionim drajverima? Alternativa postoji i to je razlog zbog čega pišem sve ovo ;)

10" na 15 stepeni offaxis, sa jednim kondićem:

Postavljena slika

Slažem se. :oke: Solidna varijanta, barem kada je freq. odziv u pitanju.

Osetljivost sb29rdcn u ovim uslovima je oko 91 db (inače bez wg i skretnice je 94-95 db).

Vifa xt25 ima još bolji odziv u najvišljoj oktavi zbog specifičnog phase pluga ali ima nižu osetljivost, bez wg je 90 db što bi značilo da se sa wg i skretnicom dobije nekih lupam 87 db.

Ovde idu pitanja.

Prvo, pitanje svrsishodnosti. Sa hronom se podiže efikasnost, ali ne ravnomerno na celom opsegu, već je SPL veći što je niža frekvencija. Jedini praktični dobitak su manja izobličenja na nižim frekvencijama. Stavljanjem jednog konda se odziv praktično "pegla" do 1,5-2 kHz i onda naglo pada. Dobitak je i to što se koristi filter u vidu jednog konda, ali je cela priča ironična. Koristi se horna da bi se povećala efikasnost. Postiže se rast SPL-a (ograničavanjem tj. sužavanjem polja emitovanja), ali neravnomerno i prema nižim frekvencijama, a to se onda pegla jednim kondom, da bi na kraju priče stigli na -3 dB SPL u odnosu na direktno emitovanje jedinice.

Drugo, gde je otišlo tih 3 dB?

Naravno, "pojela" ih horna, što znači da se sa zvukom koji nailazi na zidove horne dešava ono što se i inače dešava kod talasa: 1. jedan deo prođe kroz zid; 2. jedan deo (energije) se apsorbuje u zidu i pretvori u toplotu: 3. jedan deo se odbije od zida i nastavi da putuje, što neminovno znači i interakciju sa nailazećim talasima direktno emitovanim iz jedinice.

-3 dB je 50% off od strane (zidova) horne, što znači da ipak utiče na sam originalni zvuk emitovan iz drajvera. Tu stižemo do neminovnosti da horna bude izuzetnog kvaliteta i po pitanju odgovarajućeg oblika za određenu striktnu namenu, ali i po pitanju materijala i tehničkog izvođenja na način da ima što manji uticaj na promenu boje zvuka koji stiže iz samog drajvera.

Opet ne može jeftino.

Iz navedenih razloga, razloga veličine sobe i potrebnog SPL-a za kućno slušanje, po meni, bolja je varijanta "klasične" zvučne kutije, dvosistemac ili trosistemac zavisno od veličine sobe, sa npr. pomenutim Hiquphon OW1 kao visokotoncem, nego sve ove komplikacije (drajver + horna i njihovo usaglašavanje, zatim dodatak super-visokog i usaglašavanje sa hornom, problem samog klvaliteta horne po više stavki, preklapanje u osetljivom području 700-1200 Hz i usaglašavanje sa velikom bass jedinicom, i druge glavobolje...) Nije loša varijanta sa sb29rdcn i nekom kvalitetnom hornom razvijenom baš za tu jedinicu.

P.S. Ovo je bilo neko moje viđenje problema i dilema, sa tehničkog stanovišta, a ne nametanje stava o "klasičnim" zvučnim kutijama.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sve je to tačno Boki što kažeš (osim da horna jede zvuk - uglavnom ga je pojeo kondić). Tačno je i da je komplikovana skretnica i da bi morao da se izbegne super tweeter.Ali ja sam drugu stvar hteo da naglasim. Ponoviću je opet:Kad sediš u sobi, do tebe stiže i zvuk direktno iz zvučnika, i zvuk sa svih strana, odbijen od zidove. Neka bude, na primer, da je 30% snage koje je došla do tebe direktno, a 70% odbijeno od zidove (lupam, ko zna koliko su ti procenti). E, tih 70% je off axis odziv. A on je kod standardnih zvučnika uglavnom jako loš. Kod dobro napravljenih hi-fi zvučnika problem je samo u najvišem delu spektra (kod tvog Hiquphona recimo posle 8 kHz) ali kod većine zvučnika problem je i na skretnici, tipa 2 kHz, obično se velike membrane teraju da sviraju previsoko. Zato je u principu zvuk kod constant directivity horni bolji nego bilo koliko dobro napravljen zvučnik koji bije na sve strane. Problem je naravno samo preko 1 kHz jer tu ljudski sluh može da skapira smer.Male ispravke prethodnog posta: u predlogu 2. pogrešno sam naveo da 6.5" hi-fi midbassi izvlače 87db u realnoj kutiji što nije tačno, uglavnom postižu nešto manji realan spl.Druga greška je što se tiče kompresionih, stvarno ne znam kakav je tačno odziv D250 kada se stavi u econowave hornu (to bi po raznim merenjima bila isto odlična kombinacija) ili neku drugu i koliko bi se SPLa dobilo posle sečenja kondom. Možda ga ne treba ni mnogo daviti otpornicima.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Notaxe , opet se nadmeces

i lupetas

da si procitao bar jednu stavku od linkovanih od strane Koje , ne bi se desilo da kazes da horna pojede 3db

kompresioni driver je jedinica koja radi u sprezi sa WG ili hornom , i bez toga se ne moze posmatrati

kombo driver+horna imaju pojasnu ulogu , tako da se u tom kontekstu vrsi linearizacija , pa onda razmatranja o efikasnosti koja si izneo bas i ne stoje

da ne pominjem najbitniji faktor u celoj prici - dinamicki nijedan "klasican" driver ne moze da prismrdi driveru sa hornom

uzmi D54 bez , pa ga turi u Edgara , pa onda pricaj

svako ima svoj otrov .......... a iz tog razloga ja nisam komentarisao predlog ring visokog

ne pije vode onome ko se nameracio na horn konstrukciju

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

(osim da horna jede zvuk - uglavnom ga je pojeo kondić).

Zašto je odziv sa hornom tako kos naviše prema niskim frekvencijama?

Zato što talas niže frekvencije ima veću energiju, tako da prema nižim frekvencijama ima manje gubitaka u horni, dok, što je viša frekvencija ona više "pojede". Da je materijal horne takav da su komponente: 1.prolaska kroz zid horne i 2. komponenta apsorpcije =0, a da je odbijeno =1 (100%) i da je geometrija horne savršena, onda bi odziv bio jednak onom odzivu bez horne, samo na višem SPL-u, za onoliko koliko je prostor emitovanja sužen sa polukugle (poluprečnika dužine horne) na veličinu usta horne.

evo sa westhost linka upravo to kako horna doprinosi povećanju SPL-a:

Postavljena slika

Kad sediš u sobi, do tebe stiže i zvuk direktno iz zvučnika, i zvuk sa svih strana, odbijen od zidove. Neka bude, na primer, da je 30% snage koje je došla do tebe direktno, a 70% odbijeno od zidove (lupam, ko zna koliko su ti procenti). E, tih 70% je off axis odziv. A on je kod standardnih zvučnika uglavnom jako loš. Kod dobro napravljenih hi-fi zvučnika problem je samo u najvišem delu spektra (kod tvog Hiquphona recimo posle 8 kHz) ali kod većine zvučnika problem je i na skretnici, tipa 2 kHz, obično se velike membrane teraju da sviraju previsoko. Zato je u principu zvuk kod constant directivity horni bolji nego bilo koliko dobro napravljen zvučnik koji bije na sve strane. Problem je naravno samo preko 1 kHz jer tu ljudski sluh može da skapira smer.

To je tačno, s tim da su procenti ipak dosta dalje od toga što si napisao. I različiti su u zavisnosti od frekvencije na opsegu. Što je niža frekvencija, veći je uticaj odbijanja od zidova. Vezano je talasnu dužinu i energiju talasa. Često se za zvučnike preporučuje udaljavanje od zidova upravo da bi se smanjio uticaj odbijenih talasa. Ako se zvučnik udalji od zadnjeg zida 50 cm i od bočnog 70 cm, već se u većoj meri eliminisao negativan uticaj odbijenih talasa za frekvencije iznad 500 Hz. Na nižim frekvencijama uvek je bio problem na relaciji zvučnik-prstorija, u većoj ili manjoj meri. I to svako individualno rešava na razne načine, od traženja najboljeg položaja kutija, preko akustičkog tretmana prostorije, itd. To je razlog zašto su dobra rešenja u studijima za snimanje urađena tako što je zvučnik ugrađen u zid. Na taj način emitovanje je u poluprostor sa drastično smanjim negativnim uticajem odbijanja od zidova.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

zato sto ce teranje veceg broja oktava - a pricamo o 2-sistemskoj ili 3-sistemskoj kutiji rezanoj vrlo visoko za HF - izazvati probleme u tom profilu koji si predlozio, suzavanje zvucnog talasa sa porastom frekvencije i preveliku usmerenost koja bi takav zvucnik prakticno ogranicila na slusanje u vrlo velikim prostorijama sa minimumom od nekih (odokativno) 4-5 metara od prednjeg fronta do slusaoca. cak i tada ces imati sweet spot od 20cm. zadatak te horne je da protera minimum 4 oktave, sto umnogome komplikuje stvar.drugi razlog je sto je to jako brza horna i sto ce usaglasavanje nacina na koji ona spreze zvucni talas sa impedansom vazduha sa onim kako to radi bas jedinica koja u konkretnom slucaju imati zadatak da duboko zadje u vokalni spektar (rez je 700-1000hz opet odokativno) kao i spektar donjih harmonika vecine instrumenata izazvati utisak kompletne inkoherencije koji nije moguce resiti nijednom meni poznatom metodom, ni elektricno ni mehanicki.OS waveguide nije horna u pravom smislu te reci, ona je kratka, brzo se i ravnomerno siri pod uglom od 30 stepeni u odnosu na osu prakticno od grla. to znaci da joj je usmerenost jako niska, ima izvanrednu disperziju i stvara sirok zvucni front u kome sweet spot skoro i da ne postoji. sa druge strane ona ne postize takav pritisak niti ima brzinu tvoje horne ali je dovoljno brza da bi predstavljala ociglednu prednost u odnosu na konvencionalna resenja i tako opravdala koriscenje. i upravo zato sto nema tu brzinu koju ima tvoj predlog, ona je bolje resenje za uspesnu integraciju sa bas jedinicom.naravno, ogradjujem se da pisem potpuno hipoteticki a na osnovu iskustva sa slicnim resenjima iz moje sobe. podrazumeva se da bi precizna simulacija dala neke odgovore a konkretna proba konacne.

sve sto si naveo MOZDA ima veze sa izduzenim i noname hornama van salmon-horn familly tipova....i to postavljenih u sistem na standardan nacinnisko rezanje priblizno Fs driveraproblematicne skretnice od uglavnom 12db da toboze ne bi pokvarile zvuk driverapredugacke visesgmentne horne sa zadatjkom da pogone sto veci deo spektramislim da je to pogresnoi to potpuno pogresno zbog toga sto su mase membrana i dijametri membranaza F ispod 1KHz suvise malea NE zbog horne koja je na driveru...Suvise je velika razlika u masi membrane i dijametru radijacione povrsine bas drivera i HF jedinicepa jos kad se pridoda i razlika u materijalim membrana , papir - metal...za rezove koji su nisko ne daj boze i jos nize naoko 500Hztu je subjektivna osetljivost najveca pa ce cak i sa istim SPLom sve delovati preterano.drugo tu je i gustina muzickih dogadjaja najveca pa je jako lose praviti bas tu rezovegde se rezultat sirokog a najvaznijeg dela spektra dobija u nekoj vrsti interpolacije dva izvoranema veze sa hornamaosnovni sound signature dolazi zbog DOGME da HF driveri sa hornama moraju svirati sto veci spektariz toga proisticu rezovi skretnice i tipovi horni kave danas susrecemo.horna ne dodaje brzinu ona je akusticki transformator i predace u transformacionom odnosu ono sto je i primila od driveraiakoko se stice utisak da je imaju to je to je zbog selektivnog SPL-aa predugacke i horne koje ne odgovaraju sistemua rade sa driverima koji su setovani da sviraju skoro od Fsupravo to i proizvode nekoherentan i debalansiran zvucni proizvod koji je samo na prvi pogled detaljan i priblizan zivom zvukuI to sve sto si opisao kao utisak upravo vazi za sisteme koje se vi pripremate da pravite....WG je potpuno nesto drugo sto se horn oblika ticeon je mnogo kraci od vecine horni koje nudesatavljen je iz 2 ili vise segmenata od kojih je onaj veci pri ustima horneako se ne varam konicnitakva konicna horna potpuno se suprotno ponasa u domenu blizu Fs drivera i sopstvene Fomanogo manje istice taj deo spektra tako da je manje osetljiva na eventualana pogresna setovanja skretnicekao i to da selakse uklapa po time alaingm. zbog toga sto je kraca i ima manji diametar usta.I to ide u prilog kao argument ovome o cemu sam u prethodnim postovima pisao na tu temui tu je dobra EXP ili EXP-HYP bolja horna od WG jer su skoro istih dimenzija...Za WG nisam nesto istrazivao kako se proracunava koji su segmenti pa tako da otome ne mogu puno reci vec samo ono sto je ocigledno..mislim da horne nisu primarni izazivac tog tipicnog zvuka kojise dobija u sistemima gde radevec dogmatski pristup u izboru susretnih F i izboru redova skretanja..malo sam bio opsiran i pisao zbrda zdolano to je dobra tema, a tesko je na brzinu i pisanjemponekad nesto objasniti na ispravan nacin?cheers
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...