Jump to content

Scan Speak| od SP95 preko Jensen do custom, by Shonne


shonne

Preporučeni Komentari

Svašta nešto, uglavnom bass reflex je poprilično "neprirodan" bas.

TL je koncept u osnovi horna, od njega izvedoše vazda nešto, MLTL, TQWT, itd itd... Ja od letos - nadalje - samo MLTL, vrhunska bass ekstenzija, jeste jebada da se sračuna i kutija je povelika, ali vredi svog truda.

Što bi rekao Vance Dickason, TL je komercijalno napušten koncept jer se ne uklapa u savremene komercijalne principe, jer je kutija velika i nepraktična - ne može dobro da se naplati, a komplikovano da se napravi.  Jednostavnije je: napraviš kocku, uturaš cevku i zalepiš cenu, teraaaaaj :D

Mnogi se slažu da zvučnik horn tipa, ma bila standardna eksponencijalna horna, ili bilo kakav damped line (TL, TQWT, MLTL itd itd) lepše zvuči od bass reflexa.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Svašta nešto, uglavnom bass reflex je poprilično "neprirodan" bas.
TL je koncept u osnovi horna, od njega izvedoše vazda nešto, MLTL, TQWT, itd itd... Ja od letos - nadalje - samo MLTL, vrhunska bass ekstenzija, jeste jebada da se sračuna i kutija je povelika, ali vredi svog truda.
Što bi rekao Vance Dickason, TL je komercijalno napušten koncept jer se ne uklapa u savremene komercijalne principe, jer je kutija velika i nepraktična - ne može dobro da se naplati, a komplikovano da se napravi.  Jednostavnije je: napraviš kocku, uturaš cevku i zalepiš cenu, teraaaaaj [emoji3]
Mnogi se slažu da zvučnik horn tipa, ma bila standardna eksponencijalna horna, ili bilo kakav damped line (TL, TQWT, MLTL itd itd) lepše zvuči od bass reflexa.
Aj posto mi ta oblast skroz nepoznata,...neki put za sims, proracune i sve to...da li uopste tako nesto postoji za TL ili moram da jurim neka gotova resenja?
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kod ovih iz MH Audio ima svašta nešto...

http://www.mh-audio.nl/Calculators/TML.html

Troels voli da se igra sa TL, ima vazda primera kako može da se izvede kanal, ne mora nužno da bude samo jednom presavijen: http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm

Jenzen-CA-ER-NEXT_cab_small.png

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Osnovni tipovi bass kutija odnosno principa rada:

- kompresija (closed box) - mala zapremina, nema pojačanja bassa ali zato kriva lagano opada ka nižim frekvencijama; jako laka kutija za napraviti i ne može previše da se pogreši u zapremini

- bass reflex (ported box) - princip rada je mass loading vazduha, kao kada se duva u grlić flaše pa se čuje huk, pojačana frekvencija zavisi od zapremine flaše i dužine i površine grlića. Otvor svira posebno u odnosu na drajver, odziv porta se tunuje tako da pokriva spektar ispod onog koji svira drajver, i da se fazno uklope (ne poklope, nego da zajedno daju ravan odziv). Prednosti su odlično pojačanje bassa u odnosu na zapreminu kutije, a mane da mora dosta tačno i precizno da se odredi i tunuje sve, da se ne bi dobio "one note bass".

- Quarter wave princip - stajaći talas u tunelu iza bass drajvera, kojim se postiže pojačanje frekvencije na izlazu tunela, određene dužinom i oblikom tunela. Nazovimo ga klasičan TL ili klasična bass horna. Prednost Quarter wave principa je dobro pojačanje bassa koje zvuči prirodno, manja mogućnost greške nego kod BR, i fleksibilnost kod izbora koliko i šta želite da pojačate; mane su što je za sličan odziv potrebna veća kutija nego kod BR, i što je potrebno da sedite bar dva metra od kutije - iz blizine zvuči više kao kompresija.

- Open baffle - bez kutije, samo prednji baffle različitih veličina, možda i savijen unazad - prednosti su optimalno veliki Q faktor bass drajvera pri radu što u teoriji može dati najprirodniji zvuk, a mane su što je za osrednji nivo bass-a potreban veliiiki drajver sa specifičnim parametrima, velika zavisnost od projektovanja, pozicioniranja, sobe, postavke itd, često može imati ružan izgled, ali ko kako voli (zero waf faktor)

Sada idemo na implementacije i kombinacije ova četiri osnovna principa:

1. klasična kompresija

2. klasičan open baffle

3. Aperiodična kutija - ovo je praktično kompresija sa luftiranjem - u kutiju se stavlja rupa sa delimičnom preprekom za brzo strujanje vazduha kroz rupu (da se izbegnu efekti čudno tunovanog porta). Na ovaj način se povećava Q faktor bass drajera što daje prirodniji zvuk, ali postoji određeno "curenje" odziva pa će bass biti još tiši. Ovaj princip se može nazvati mešavina kompresije i open bafflea, ali ipak naginje ka kompresiji. Koliko će ići prema open baffle principu zavisi koliko ste velik otvor stavili.

4. klasičan bass reflex

5. Onken - onken je varijanta bass reflexa. Ide se na to da kutija bude velika i tunovana nisko, na 20ak Hz, a velika zapremina kutije daje mogućnost da reflex port bude velike površine i dugačak, što daje bolji odziv nego mali i kratak port. Mana ovakvog tunela je pojava zvonjave (peak-a) u određenom srednjem tonu, koja se rešava deljenjem tunela na više segmenata, smanjijući zvonjavu i gurajući je van kritičnog srednjetonskog spektra. Inače zvonjava kod klasične BR kutije je prisutna ali ne bi trebalo da se čuje jer je tu tunel manje površine i kratak, pazi se da peak bude tiši od odziva kutije. Prednost Onkena je vrlo dubok i prirodan bass, a mana je jako velika kutija i velika izbirljivost po pitanju drajvera (recimo dobar je Sonido 12" SCW300)

6. bandpass - jedna strana drajvera u kompresiji, druga u bass reflexu. Jedini zvuk se čuje kroz izlaz bass reflex cevi. Cilj pri projektovanju je ne da se čuje samo jedna nota porta, nego pažljivim projektovanjem pretvoriti tu notu, taj peak, u plato koji pokriva određeni opseg koji je koristan i dovoljan za bass deo trosistemskog zvučnika. Prednost je sakriven bass drajver, teoretski jako niska distorzija bassa, relativno dobar odnos zapremine i dobijenog bassa, a mane su jako teško projektovanje sa velikom mogućnošću greške, neophodnost trosistemca ili bar FAST koncepta, jer ovom metodom nije moguće pokriti srednjetonski opseg. Ovaj princip se takođe koristi i kod unity (synergy) horne ali i za srednje i za bass tonove, uz izuzetno veliku mogućnost greške.

7. Klasičan TL - Pojednostavljeno postoje tri tipa klasičnog TL-a: sužavajući, ravan i ekspandirajući (duga bass horna). Misli se na oblik tunela od drajvera prema izlazu. Sužavajući daje manje pojačanje i traži kraći tunel i ukupno manju zapreminu, idealan je za standardne sobne Hi-Fi drajvere, 5", 6.5", 8" itd. Ekspandirajući zahteva duži tunel i ukupno dosta veću zapreminu, idealan za razglasne primene, gde od velikog 15" bassa sa nešto višim Fs treba dobiti mnooooogo bass zvuka u širokom niskom području, a veličina razglasa nije previše bitna jer stoji napolju. Ravan TL je sredina između ova dva tipa i ređe se koristi - za uopštenu primenu je bolje koristiti sužavajući tip, a za razglase je bolji ekspandirajući tunel.

8. ML TQWT ili MLTL - kao što samo ime kaže, ovo je kombinacija bass refleksa i TL-a. Konstrukcija je kao ekspandirajući ili ravan TL, međutim na izlaz se dodaje i bass reflex port proračunat prema zapremi TL tunela. TL ovako nema direktan izlaz pa je njegov efekat nešto manji, ali se na to dodaje i bass reflex pojačanje. Zbog velikog pojačanja i veće kutije potrebne u odnosu na veličinu drajvera, ovo je pogodno za manje 4" i 5" kućne hi-fi drajvere, iz kojih se na ovaj način izvlači dosta bass-a da zvuči kao veći drajver. Nije pogodno za veće drajvere tipa 6.5", 8" i slično, jer je za te drajvere prevelika kutija i pojačanje, možda je moguće izvesti nešto u baš ogromnoj sobi. Izrada ovog tipa kutije je komplikovana uz veliku mogućnost greške.

9. Bandpass horna - kao što je banpass kombinacija kompresije i BR-a, tako je Bandpass horna kombinacija kompresije i TL-a. Jedan kraj drajvera se zatvori u kompresiju, a drugi pojača TL tunelom tako da se dobije samo odsečeni bass odziv. Primer ovakve kutije je JBL Paragon.

Ne postoji idealan tip bass kutije, sve implementacije imaju prednosti i mane. Najbolje je prema veličini i obliku sobe i prema raspoloživim drajverima izabrati idealan tip kutije. Svaki drajver je prema parametrima pogodniji za jednu primenu nego za drugu. Jako je bitno prema prostoriji i poziciji odrediti kakav opseg i tip bass odziva bi bio idealan, pa posle toga birati drajver i tip kutije.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

6 hours ago, Aleks said:

Kod ovih iz MH Audio ima svašta nešto...

http://www.mh-audio.nl/Calculators/TML.html

Troels voli da se igra sa TL, ima vazda primera kako može da se izvede kanal, ne mora nužno da bude samo jednom presavijen: http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm

Jenzen-CA-ER-NEXT_cab_small.png

da, to znam...hvala za link za izracunavanje :)

ima Deda i za isti drajver samo 4ohma

ellam-flex-3w-cabinet-large.thumb.png.b013cb199f0e228409e2eb0128ee281a.png

imam i jedan projekat od nemaca za TL,, cini mi se da je radio AOL, njihov zvanicni zastupnik za SS

6.thumb.jpg.f7d894282626434208e93505b886c649.jpg

anyway...zabava mi zagarantovana da sve cujem :) interesantna oblast za igranje i zanimaciju. Prvo da resim ovaj BR kako ja hocu pa cu da probam nesto od TL, bas me zanima kako ce da se cuje. :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

4 hours ago, Koja said:

Osnovni tipovi bass kutija odnosno principa rada:

- kompresija (closed box) - mala zapremina, nema pojačanja bassa ali zato kriva lagano opada ka nižim frekvencijama; jako laka kutija za napraviti i ne može previše da se pogreši u zapremini

- bass reflex (ported box) - princip rada je mass loading vazduha, kao kada se duva u grlić flaše pa se čuje huk, pojačana frekvencija zavisi od zapremine flaše i dužine i površine grlića. Otvor svira posebno u odnosu na drajver, odziv porta se tunuje tako da pokriva spektar ispod onog koji svira drajver, i da se fazno uklope (ne poklope, nego da zajedno daju ravan odziv). Prednosti su odlično pojačanje bassa u odnosu na zapreminu kutije, a mane da mora dosta tačno i precizno da se odredi i tunuje sve, da se ne bi dobio "one note bass".

- Quarter wave princip - stajaći talas u tunelu iza bass drajvera, kojim se postiže pojačanje frekvencije na izlazu tunela, određene dužinom i oblikom tunela. Nazovimo ga klasičan TL ili klasična bass horna. Prednost Quarter wave principa je dobro pojačanje bassa koje zvuči prirodno, manja mogućnost greške nego kod BR, i fleksibilnost kod izbora koliko i šta želite da pojačate; mane su što je za sličan odziv potrebna veća kutija nego kod BR, i što je potrebno da sedite bar dva metra od kutije - iz blizine zvuči više kao kompresija.

- Open baffle - bez kutije, samo prednji baffle različitih veličina, možda i savijen unazad - prednosti su optimalno veliki Q faktor bass drajvera pri radu što u teoriji može dati najprirodniji zvuk, a mane su što je za osrednji nivo bass-a potreban veliiiki drajver sa specifičnim parametrima, velika zavisnost od projektovanja, pozicioniranja, sobe, postavke itd, često može imati ružan izgled, ali ko kako voli (zero waf faktor)

Sada idemo na implementacije i kombinacije ova četiri osnovna principa:

1. klasična kompresija

2. klasičan open baffle

3. Aperiodična kutija - ovo je praktično kompresija sa luftiranjem - u kutiju se stavlja rupa sa delimičnom preprekom za brzo strujanje vazduha kroz rupu (da se izbegnu efekti čudno tunovanog porta). Na ovaj način se povećava Q faktor bass drajera što daje prirodniji zvuk, ali postoji određeno "curenje" odziva pa će bass biti još tiši. Ovaj princip se može nazvati mešavina kompresije i open bafflea, ali ipak naginje ka kompresiji. Koliko će ići prema open baffle principu zavisi koliko ste velik otvor stavili.

4. klasičan bass reflex

5. Onken - onken je varijanta bass reflexa. Ide se na to da kutija bude velika i tunovana nisko, na 20ak Hz, a velika zapremina kutije daje mogućnost da reflex port bude velike površine i dugačak, što daje bolji odziv nego mali i kratak port. Mana ovakvog tunela je pojava zvonjave (peak-a) u određenom srednjem tonu, koja se rešava deljenjem tunela na više segmenata, smanjijući zvonjavu i gurajući je van kritičnog srednjetonskog spektra. Inače zvonjava kod klasične BR kutije je prisutna ali ne bi trebalo da se čuje jer je tu tunel manje površine i kratak, pazi se da peak bude tiši od odziva kutije. Prednost Onkena je vrlo dubok i prirodan bass, a mana je jako velika kutija i velika izbirljivost po pitanju drajvera (recimo dobar je Sonido 12" SCW300)

6. bandpass - jedna strana drajvera u kompresiji, druga u bass reflexu. Jedini zvuk se čuje kroz izlaz bass reflex cevi. Cilj pri projektovanju je ne da se čuje samo jedna nota porta, nego pažljivim projektovanjem pretvoriti tu notu, taj peak, u plato koji pokriva određeni opseg koji je koristan i dovoljan za bass deo trosistemskog zvučnika. Prednost je sakriven bass drajver, teoretski jako niska distorzija bassa, relativno dobar odnos zapremine i dobijenog bassa, a mane su jako teško projektovanje sa velikom mogućnošću greške, neophodnost trosistemca ili bar FAST koncepta, jer ovom metodom nije moguće pokriti srednjetonski opseg. Ovaj princip se takođe koristi i kod unity (synergy) horne ali i za srednje i za bass tonove, uz izuzetno veliku mogućnost greške.

7. Klasičan TL - Pojednostavljeno postoje tri tipa klasičnog TL-a: sužavajući, ravan i ekspandirajući (duga bass horna). Misli se na oblik tunela od drajvera prema izlazu. Sužavajući daje manje pojačanje i traži kraći tunel i ukupno manju zapreminu, idealan je za standardne sobne Hi-Fi drajvere, 5", 6.5", 8" itd. Ekspandirajući zahteva duži tunel i ukupno dosta veću zapreminu, idealan za razglasne primene, gde od velikog 15" bassa sa nešto višim Fs treba dobiti mnooooogo bass zvuka u širokom niskom području, a veličina razglasa nije previše bitna jer stoji napolju. Ravan TL je sredina između ova dva tipa i ređe se koristi - za uopštenu primenu je bolje koristiti sužavajući tip, a za razglase je bolji ekspandirajući tunel.

8. ML TQWT ili MLTL - kao što samo ime kaže, ovo je kombinacija bass refleksa i TL-a. Konstrukcija je kao ekspandirajući ili ravan TL, međutim na izlaz se dodaje i bass reflex port proračunat prema zapremi TL tunela. TL ovako nema direktan izlaz pa je njegov efekat nešto manji, ali se na to dodaje i bass reflex pojačanje. Zbog velikog pojačanja i veće kutije potrebne u odnosu na veličinu drajvera, ovo je pogodno za manje 4" i 5" kućne hi-fi drajvere, iz kojih se na ovaj način izvlači dosta bass-a da zvuči kao veći drajver. Nije pogodno za veće drajvere tipa 6.5", 8" i slično, jer je za te drajvere prevelika kutija i pojačanje, možda je moguće izvesti nešto u baš ogromnoj sobi. Izrada ovog tipa kutije je komplikovana uz veliku mogućnost greške.

9. Bandpass horna - kao što je banpass kombinacija kompresije i BR-a, tako je Bandpass horna kombinacija kompresije i TL-a. Jedan kraj drajvera se zatvori u kompresiju, a drugi pojača TL tunelom tako da se dobije samo odsečeni bass odziv. Primer ovakve kutije je JBL Paragon.

Ne postoji idealan tip bass kutije, sve implementacije imaju prednosti i mane. Najbolje je prema veličini i obliku sobe i prema raspoloživim drajverima izabrati idealan tip kutije. Svaki drajver je prema parametrima pogodniji za jednu primenu nego za drugu. Jako je bitno prema prostoriji i poziciji odrediti kakav opseg i tip bass odziva bi bio idealan, pa posle toga birati drajver i tip kutije.

@Koja

jedna stvar me interesuje. Za BR sam upoznat kako radim odziv BR, port i drajver... da li negde postoji objasnjenje kako se radi merenje TL da li je slicno sa BR ili tu ima nekih drugih stvari?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

1 minute ago, Koja said:

Ne možeš da radiš merenja ispod 200 Hz... ne dobija se upotrebljiv odziv. Možeš samo near field da meris SPL ali taj odziv nije dobar za bass jer ne možes da prikažeš sabiranje drajvera i porta

 

sve vreme spominjem near field...ne lutaj za ispod 200hz...

za TL da li se isto radi "port" i drajver near field?

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

8 minutes ago, Koja said:

Da, imaš ta dva odvojena odziva, ako umeš da ih sabereš, možeš da meriš posebno. Ne znam šta ćeš dobiti na izlazu.

Faze su prilično komplikovane, može da se vidi na MJK Mathcad simulacijama

to za BR cini mi se da sam ukapirao sabiranje. Za TL nisam nikada video graph kako izgleda i sta je potrebno.

Ima li negde neki primer kako ide kalkulacija graph...?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

6 minutes ago, zek said:

Našao sam nešto od MJK pa ko želi da se igra, neka proba

https://www.dropbox.com/sh/nywr28h2u7qg99b/AAANTJIqHpRLHCiIxOk_zxSsa?dl=0

 

P.S. Nisam baš siguran sa ovim dropbox-om da li se sve vidi šta je u folderu.

@zek

to je to...sheets. Samo je potrebna verzija Mathcad koju ja uporno zadnjih pola sata pokusavam da registrujem na win 10 i ne uspevam :D

bas me zanima kako izgledaju...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...