Jump to content

DIY linear tonearm


stein

Preporučeni Komentari

Fina mehanika :ok:

Malo sam zagledao detalje i generalno imam utisak da je konstrukciono rešenje valjano.

Da je ja radim uradio bih sa manjim izmenama, na primer :

1. V kanal u kome se kotrljaju kolica ručice bih nekako zaštitio od taloženja sveprisutne prašine,

2. Točkove kolica bih uradio daleko manjeg prečnika, da smanjim masu (inertnost) kolica,

3.Karbonsku cev bih spojio sa pločicom od klirita koristeći neki međuprsten ( teflon, delrin ) da odsečem "buku" od ležajeva prema zvučnici.

Ako dovoljno "poludim" jednog dana bih mogao ovakav experiment i uraditi.

Stein, moje čestitke

1: plan je da se iznad vođice postavi adekvatan komad klirita, a fiksira na stub nosač, dakle, razmišljanje je slično :)

2: manji prečnik točkića (potencijalno) povećava probleme sa

- nabavkom ležajeva (623 je najmanji koji sam uspeo da nađem)

- polugom koju točkić predstavlja za ležaj - manji prečnik = veći otpor u kretanju

- gabariti "V" kanala, odnosno, potreba za drugačijim pristupom spajanju točkića sa ručicom - ovo rešenje je definitivno najlakše za izvesti štapom i kanapom :)

3: ručica jeste lepljena za klirit, ali su točkići spojeni vijcima preko plastičnih odstojnika na klirit - dovoljno čvrsto da se ništa ne pomera, pretpostavljam, (nadam se) dovoljno elastičan spoj da umanji eventualne transfere rezonancija. Zbog male brzine kretanja u žljebu (cca 5mm/min - oko 20 minuta za 100mm) trenje u ležajevima bi trebalo da bude ispod čujnog dela spektra i ispod nivoa koji bi ugrozili reprodukciju...

Naravno, sve još treba spojiti žičicama i poslušati :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 383
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

:respect: Још један разлог због којег добијаш THK лежај - јако ме занима како би то инкорпорирао.

Jednostavno... Na mesto ove "V" vođice ide nova osovina, kraj kvadratne alu cevi je spojen sa cevi 22mm pa se može staviti bilo kakva druga vođica koja na kraju ima 22mm prečnika. Da li ostaviti na istoj visini pa vešati ručicu ispod ili postaviti vođicu niže, pitanje je trenutačne inspiracije. Najvažnije od svega tokom gradnje i sastavljanja je sačuvati paralelan odnos rupica za montažu zvučnice i vođice. Sve ostalo se može podesiti relativno lako. Imao sam i ideju da ručicu napravim od komada klirita, iz jednog komada, ali je u procesu grejanja i savijanja potrebno imati šablon na koji bi savijeni delovi nalegli, a mrzelo me da pravim neki specijalni alat. Mislim da sam rešio mnogo elegantnije sa komadom štapa za pecanje... Ima tih nastavaka u svakoj boljoj prodavnici sportske opreme ili u specijalizovanim prodavnicama opreme za ribolov. Za one koji nemaju pristup strugu i glodalici za izradu nekih komada, uvek ostaje mogućnost da cimnu našeg gurua od CNC-a, Leonarda :)
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ručica je završena, stavljena na gramofon, da ne ponavljam već postovane slike. Kada napravim slike ručice i detalja, okačiću ih ovde :)Probom ustanovljeno da je najbolje moguće rešenje upotrebiti što manje ležajeve sa što je moguće većim točkićima. Ivice, tj rubovi točkića, ako se koristi "V" vođica, treba da budu što oštriji, da bi zvučnica bez poteškoća pratila brazdu. sledeći eksperiment je ručica koja se kači skoro pa tačno iznad poluprečnika ploče... :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sinoć je vođica kvadratnog preseka zamenjena okruglom vođicom. Prvobitni KG 2RS623 (cca 50din/kom) zamenjeni sa SKF 623ZZ (350din/kom) i urađeni su novi točkići oko ležajeva.Zašto je ovo rađeno? Nije da nemam pametnijeg posla i većih briga, ali mogu da navedem najmanje dva dobra razloga. Prvi je problem sa lakoćom (o)kretanja i kvalitetom 2RS ležaja (za manje upućene, oznaka 2RS znači da ležaj ima gumene zaptivke sa obe strane ležaja koji štite kuglice od prljavštine, ZZ oznaka znači da je ta ista zaštita od metala) U ovom slučaju podmazani i od spoljnih uticaja, prvenstveno vode, blata i sl. zaštićeni 2RS ima veći otpor u kretanju od ZZ. Drugi razlog je takođe čisto mehaničkog karaktera. Donji deo konstrukcije, "V" žljeb je veoma dobra ideja za vođenje po idealno tačnoj liniji. Međutim, da bi se to kretanje i sprovelo kao idealno, i oštrica točkića mora bukvalno biti oštrica:post-13-0-10325900-1298104069_thumb.jpgPotom, ugao oštrice mora biti najmanje toliko oštriji da bilo kakva promena u vodoravnosti ručice ne dovede do dodira između kosine oštrice i vođice. U suprotnom, dolazi do kočenja celog sklopa i naravno, ručica se zaustavlja u toj poziciji. Idealan slučaj bi bio da vođica nije pod 90 stepeni, nego recimo 120. Onda bi to moglo da bude dobro. Pošto su meni dostupni samo takvi materijali koji imaju prav ugao, a oštrica otočkića od aluminijuma je veoma osetljiva na deformacije i oštećenja, prišao sam rešavanju problema iz korena. Umesto kvadratne cevi, uzeo sam okruglu cev i napravio drugačije profilisan točkić:post-13-0-88014200-1298104468_thumb.jpgOvim oblikom u kombinaciji sa okruglom cevkom, dobija se dve tanke ivice koje vode točkić po unutrašnjoj krivini vođice, bilo kakva promena u pomeranju ručice koja je dovodi van idealne pozicije nema uticaja na pokretljivost točkića po zahtevanoj putanji. Gravitacija se pak brine da se točkići posle bilo kakve promene, opet i uvek vrate u idalan položaj.Evo i slika da se bolje razume o čemu pričam. post-13-0-13051100-1298105357_thumb.jpgOčigledno je da je tu veoma osetljiva situacija po pitanju inicijalnih podešavanja, sa high tech tehnologijom može bez ikakvih problema da se izvede, ali ja sam više oslonjen na štapa, kanapa i malo turpije, a pretpostavljam da je isto i sa većinom samograditelja. Poenta je što jednostavnije a kvalitetno izvesti. Tako dolazimo do rešenja sa C umesto V vođice:post-13-0-41982100-1298105540_thumb.jpgTu je očigledno da prepreka više nema. Tu se dolazi do još jedne prednosti u gradnji, a to je činjenica da je zarad što jednostavnije izrade i fleksibilnosti u podešavanju, mnogo lakše izbušiti okruglu rupu i kroz nju provući okruglu cev nego na kvadratnu cev raditi okrukle prilagodne elemente.Kada se uz jednostavnije rešenje doda i kvalitetniji ležaj, cela priča prestaje biti zastrašujuća. Nastavak sledi... ;)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Malo o detaljima koji odlučuju i prave presudnu razliku između radiće, neće raditi i radiće kako valja.

Kod većine šestarskih ručica, postoji jedan sistem određivanja veličine i težine, te pozicije protivtega. Za sada, pretpostavićemo da sama fizička masa tela ručice, tj dela od okretišne tačke (pivota) do zvučnice i igle nije kritičan elemenat u analizi problema. Pretpostavićemo da taj deo, a sve zvučnicom ima neku masu "m" gde je prvestveno važna korelacija mase zvučnice i dužina tela ručice, tj efektivna dužina, dakle, relacija igla-pivot. Da bi se eliminisali problemi sa inercijom koju predstavlja masa zvučnice u kretanju na kraju ručice u korelaciji sa protivtegom koji se nalazi na suprotnom kraju, sa druge strane pivota, mnogo proizvođača je pribeglo rešenju koje podrazumeva masivniji teg i manju udaljenost istog od pivota.

Kod mehaničke izvedbe tangencijalne ručice, to dovodi do problema sa prevelikom sveukupnom masom pokretnog dela, tj ručice same i može doći do problema kada tanušna brazda treba da vodi delikatnu iglu kroz zapis. Imperativ je dakle, smanjiti sveukupnu fizičku težinu. Kako to postići? Postoji nekoliko stvari koje bi trebalo ispoštovati i onda se može dobiti dobra ručica.

Prvo, treba osmisliti takav sistem vođenja koji će omogućiti da ručica bude koliko je realno moguće, što kraća. Kraća cev = manja težina.

Drugo, odabrati što lakši materijal, što sa kratkom ručicom ne bi trebalo da predstavlja neki problem u odabiru, tanak komad cevi na maloj dužini neće imati dovoljno dužine da rezonuje. Kraća cev = manje rezonancija.

Što lakša zvučnica. Ja se nadam da će plan da se realizuje i da će konačna sviraljka biti Ortofon Tango koja je svega 4.1 grama teška :) Ako se obrati malo pažnje i razmisli, dolazi se do zaključka da je onda od vitalne važnosti imati i što lakše vijke za montažu, te što lakši headshell. Bilo bi idealno imati zvučnicu koja ima urezane navoje i plastične vijke. Sam headshell bi trebalo da bude što lakši, drvo je tu možda i najelegantniji i najlakši za obradu, ali je i pipav za finiš. Sve zavisi koliko je ko posvećen detaljima. Za probu, napravio sam dva headshella. Cilindar prečnika 20mm, ubušeno 19mm dubine prečnika 5mm za spoj sa cevkom, dve rupe 2.5mm za vijke upušteno 8mm na fi 5 i sveukupna visina 10mm (ostaje 2mm za prihvat glave vijaka)

post-13-0-79507100-1298112362_thumb.jpg

Dimenzijama se naravno, može manipulisati, ali poenta je da sam uradio uporednu procenu težine.

Dakle, po ovom crtežu i dimenzijama urađen headshell od aluminijuma teži celih 6.63 grama, dakle 50% više od zvučnice! Ne baš predivna bukva, u istim gabaritima teška je svega 1.38 grama a komad od javora svega 1.2 grama.

Dakle, ako se ide na stvarno smanjivanje težine, drvo je bolji izbor. Rekoh već, pipavo, ali vredi.

Potom dolazi ručica, tj sama cevka. Ako se ide na najracionalniji izbor, trebalo bi da bude što kraća, do razumnih granica. Pretpostaviću nekih 100mm dužine same cevke. Ako se upotrebi cev prečnika 5mm sa debljinom zida cevi od 0.5mm, onda se u priču uklapa deo vrha štapa za pecanje od karbona. Opet malo uporednih proba i aluminijum bi tu vagao 1.91 grama, a karbon od 1.26 do 1.41 grama. Magnezijum (legura) je za tanku dlačicu najbolji, 1.20 grama. Mesing bi pri istom prečniku imao tek 0.2 zida, ali čak i tako utanjen, težio "masivnih" 2.56 grama. Dakle, u zavisnosti od sposobnosti i prilike da se nađe neki od materijala, karbonska cevčica je najverovatnije najpristupačnija i istovremeno najlakša. Da se sve svede na najrazumniju meru, protivteg koji se kod šestarske ručice stavlja što bliže okretištu, ovde treba da bude bukvalno što manji, a prilagođen težini, tj zbiru težina headshell-a, zvučnice i vijaka.

Vijak (Al) M2.5 dužine 10mm je težak 0.2 grama. Tvrdi PVC upola je lakši. Dakle, dva za jedan. Pošto su sve težine male, ne postoje neke velike sile koje bi zahtevale neku preterano veliku silu zatezanja, onda je PVC vijak najbolje rešenje :)

Dakle, kada se sabere, neka fina verzija lagane ručice bi bila teška (PVC vijci, Ortofon Tango, karbon cev fi 5x0.5x100mm i headshell od bukve) uz malo epoxy lepila nekih 7 grama. Ako se izbaci težina cevčice, na drugi kraj bi trebalo staviti protivteg reda veličine 5 grama. Mesingani cilindar prečnika 12mm sa rupom 5.2mm i dužine 7mm teži 5.46 grama što je otprilike to... Sve zajedno manje od 13 grama. Svaki od dva ležaja je po 1.9 grama. Dakle, 16.8 grama. Ako se malo pazi, cela ručica ne može biti preteška... Samim tim, cilj je postignut :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sinoć je vođica kvadratnog preseka zamenjena okruglom vođicom. Prvobitni KG 2RS623 (cm)ca 50din/ko zamenjeni sa SKF 623ZZ (350din/kom) i urađeni su novi točkići oko ležajeva.

Zašto je ovo rađeno? Nije da nemam pametnijeg posla i većih briga, ali mogu da navedem najmanje dva dobra razloga.

Prvi je problem sa lakoćom (o)kretanja i kvalitetom 2RS ležaja (za manje upućene, oznaka 2RS znači da ležaj ima gumene zaptivke sa obe strane ležaja koji štite kuglice od prljavštine, ZZ oznaka znači da je ta ista zaštita od metala) U ovom slučaju podmazani i od spoljnih uticaja, prvenstveno vode, blata i sl. zaštićeni 2RS ima veći otpor u kretanju od ZZ.

Stein, samo jedan komentar (mali savet ) da dam.

Nove ležajeve (ZZ) isperi u nekom dobrom nekorodivnom rastvaraču da bi uklonio svu fabričku mast koju oni obilno napune u kavez.

Kada ležaj bude suv (mrtav i beo) našpricaj malo onog tvog MAGIC spray.

Verujem da će leteti k'o " Maglev ".

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Takes two to Tango. :sarcastic_hand: Не замери ако украден цртеже. :Viannen_loungelizard:

A šta bi bilo da ti ja dam crteže u PDF-u (ako nemaš SW i/ili ne koristiš, native SW format ti ne vredi mnogo)Bolje se vidi nego ovaj zbrljani jpeg :)
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Stein, samo jedan komentar (mali savet ) da dam.Nove ležajeve (ZZ) isperi u nekom dobrom nekorodivnom rastvaraču da bi uklonio svu fabričku mast koju oni obilno napune u kavez.Kada ležaj bude suv (mrtav i beo) našpricaj malo onog tvog MAGIC spray.Verujem da će leteti k'o " Maglev ".

Ja sam kupio "suve" ležajeve :) SKF ne pokriva japanske standarde, ali zato unutar istog modela (tipa) ima više vrsta izvedbi. Lepo me pitao čovek koju izvedbu želim. Ima "goli" 623 dakle, otvoren, ZZ suvi, ZZ podmazani i 2RS... Suvi rekoh, tako volim da ga metim, suvog... :buehehe:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Akril, 2.95 grama za iste gabarite. post-13-0-39425700-1298119597_thumb.jpg :good2:

Ево ти још нешто. По мени, ја би ставио headshell од највише 3-4мм дебелине. Не мораш упуштати штрафове, а што се тиче саме цевке, ја би залепио headshell са доње стране цевке - тако да не мораш радити још једну рупу за цевку.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Slicno pitanje, ima li posebnih razloga da h.shell bude okrugao?Može li nešto 'vako npr?post-9-0-14410800-1298123201_thumb.jpg

Naravno da može :) Može kako god, bitno je prilikom same izrade paziti na preciznost :)Koga zanima da se igra sa ovim i modifikuje, sve je dostupno, SW verzija 2010... OVDE
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...