Jump to content

F5


stein

Preporučeni Komentari

  • 1 month later...
  • Odgovora 436
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

Postovane slike

Da ne bude da samo politicim, evo nesto se malo i radilo :buehehe:Ponukan izvestajima sa velikog DiyA da F5 znacajno bolje svira bez prekostrujne zastite, ne budem lenj, sastavim jos dva kanala bez zastite i poslusam.Fakat razlike ima, cuje se, narocito na vecim glasnocama i/ili sa slozenijim muzickim materijalom (veci orkestri). Bez zastite svira cistije, definisanije.Dakle ko ume da zakaci kablove na amp a da pri tom ne napravi kratak spoj ili za to vreme da drzi amp iskljucen, neka vadi zastitu ili pravi bez nje.Evo slika modula sa i bez zastite:

post-20-125329931456_thumb.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

poredio sa zastitom u kojoj je povecan otpor "uzorkovanja" ?mislim na onu Papinu korekcijuu kasnije ...... ni ja se ne secam dobro koja vrednost ide

Jesam, isto vazi (taj otpor bio 10k, kasnije Nelson promenio na 22k) - 22k je bolje nego 10k, a bez zastite je najbolje
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

:buehehe: Sad sam na lapa-topu koji nema baš sve što mi treba, sve su mi šeme i dokumenti na desktopetu a moždak bi i ponekom drugom bilo praktično da mu sve bude obaška pri ruci. A najbolja zaštita, zna se, pulling out the plug... :frusty:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ne vidim razlog zasto izbaciti termistor. Sa grejanjem bez termistora struja kroz izlazne fetove strahovito raste. Termistor mu drzi radnu tacku uvek na istom mestu. A sto se tice zastite da bi minimalno uticala na zvuk treba da se koriguje sors otpornik izlaznih fetova da gejtovi u odnosu na napajanje budu na istom potencijalu. nakon toga se zastitni tranzistori uparuju po Vbe. A sto se tice tih zastitnih tranzistora ja sam ih izbacivao i iz bipolarnih pojacala jer prave problem u radu. Za probu je dovoljno prespojiti bazu i emiter zastitnih tranzistora.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 3 nedelje kasnije...

Konačno!Uspeo sam juče da izbacim otpad sa potkrovlja (uglavnom) i sklepao sam sebi jedan radni stočić, nabacio dve lampice, dovukao produžni kabel sa razvodnikom i stavio jedan F5 na sto. Izvorno sam izgleda napravio malu grešku, trafo sam postavio na zadnji kraj kućišta, a ulazne i izlazne konektore takođe na zadnju ploču. Od RCA utičnica do trafoa, jedva da je bilo više od santimetra razmaka što je veoma verovatno dovelo do toga da se konstantno čuje tihi brum u zvučnicima. E sad, pošto imam mesto gde mogu da radim, otvorio sam kutiju, skinuo dno, poskidao prednju i zadnju ploču, odkačio kablažu, prevukao kablove za ulazni signal, prebacio izlazne kablove na suprotnu stranu i iskrojio komad oklopljenog strujnog kabela kojim sam zamenio kratke komadiće od prekidača koji sam provukao kroz šasiju i promenio mesta zadnjoj i prednjoj ploči. Sada se trafo i terminali nalaze na suprotnim stranama, a od zadnje ploče dovlačim mrežni napon napred, do transformatora. Srećom, na vreme sam se setio da šasiju tako sagradim da to mogu da izvedem. Sada mi ostaje da sinoć započeto, danas i završim, i ako je ovo rešenje za brum koji mi je smetao, onda proceduru ponavljam i sa drugim F5. Inače, bruma ne sme da bude ni trunke, F5 je jedno od najtiših pojačala za koje znam (u samogradnji) i pošto sam prvi primerak sklepetao na nekoj šasiji od mediapana i probao sa Fostexima koji su izuzetno osetljivi a na njima sa tim prvim komadom nije bilo čujno ama baš ništa kada je F5 bio uključen (bez signala), onda je sasvim jasno da brum koji se pojavio nije prihvatljiv. Za prebacivanje, tj okretanje šasije sam se odlučio jer je brum konstantan i potisnut/tih što navodi na to da je problem bio upravo blizina trafoa ulaznim konektorima. Da je bio problem sa uzemljavanjem, brum bi menjao intenzitet i frekvenciju. Sada sam ujedno iskoristio i priliku da ugrađene NTC otpornike koji se nalaze između nultog potencijala (mase) i uzemljenja (GND) zamenim novim, identičnim 10R EPCO primercima koji su mi stigli u Elementu.ovako sada to izgleda... na slici sa gornje strane, vidi se da kablovi idu suprotno od trafoa, a na slici sa donje strane, vidi se kabel za mrežni napon...post-13-125506941174_thumb.jpgpost-13-125506939516_thumb.jpgEdit:Isprobano, provereno pre priključivanja u sistem, nema čujenog bruma na zvučniku, osim samog zvuka trafoa u kućištu pojačala. Naravno, to se čuje kada ne svira muzika i priđe se sasvim blizu kutije pojačala. Dakle, prelazim na drugi F5... :character13:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Odlicno. Dosta mala ispade sad ta kutija kad se pogleda sta sve ima unutra. Stein stalno razmisljam o Vasim elektrostatima i o zvucnoj slici. Sinoc nakon gledanja onog audio festa u planinama primetim da skoro svi zvucnici ako imaju ribon imaju samo jedan ili eventualno vise ali grupisani ili vise basova a jedan visoki. To se slaze sa teorijom da izvor zvuka treba da bude u jednoj tacki. Ako bi se Vasi zvucnici odrezali da sviraju do visokog a visoki se stavio poseban ribon samo jedan kako bi izgledala slika? Da li iste razmisljali o tom i da li postoji mogucnost da se to brzo proba pa makar i sa obicnim visokim samo da se paneli odrezu sa gornje strane?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Odlicno. Dosta mala ispade sad ta kutija kad se pogleda sta sve ima unutra. Stein stalno razmisljam o Vasim elektrostatima i o zvucnoj slici. Sinoc nakon gledanja onog audio festa u planinama primetim da skoro svi zvucnici ako imaju ribon imaju samo jedan ili eventualno vise ali grupisani ili vise basova a jedan visoki. To se slaze sa teorijom da izvor zvuka treba da bude u jednoj tacki. Ako bi se Vasi zvucnici odrezali da sviraju do visokog a visoki se stavio poseban ribon samo jedan kako bi izgledala slika? Da li iste razmisljali o tom i da li postoji mogucnost da se to brzo proba pa makar i sa obicnim visokim samo da se paneli odrezu sa gornje strane?

Mogućnost postoji, i da budem iskren, i jesam razmišljao o tome da pokušam da postavim jedan visokotonac elastično vešan ispred panela, tačno u sredinu. Jedini "pošten" visokotonac koji imam je Vifa XT25 i morao bih verovatno da mu oklopim magnet jer je saće od magnetičnog materijala pa ne bih da sebi napravim problem i imam još dva para 25mm kalota, jedan par sa platnenom, a jedan sa metalnom ili plastičnom kalotom, ali to su oni mali tviteri koji se inače montiraju u aute, dakle, nemaju prednju ploču, a recimo da imam i jedan par ribona ali su trenutačno odsutni tamo negde u B.Palanci. Ne znam hoće li se vratiti ili ne. Pošto režem elektrostatike prilično nisko (reon 100-120Hz) i aktivno ih pogonim a visokotonac sigurno ne bih spuštao ispod 5KHz, skretnica bi mogla biti lako izvedena, male vrednosti zavojnica i kondenzatora mi olakšavaju jer ih imam punu vreću, problem bi mi bio kada bih morao da pravim pasivnu skretnicu na 100Hz...Za sada, neću eksperimentisati, treba još da sredim drugi pojačavač, pošaljem dete u školu, a i dobro bi bilo da mi se sada već nacrta električar da mi izvede kabel za opremu. Sada sam na jednom jedinom kabelu koji radi sav posao, i osvetljenje, i napajanje interneta, i laptop, i lemilice, duvaljke, mašine za obradu drveta.... i naravno, muziku...Jednom rečju, sve...Inače, pošto gore imam mnogo više mesta, a bas sekcija je zbog povećane efikasnosti i u osnovi veće osetljivosti svakako kudikamo glasnija, onda će sada line array biti pomeren iza elektrostatika. Kolika će biti udaljenost, još ne znam, ali računam nekih pola metra, tamte-vamte. To bi prvo trebalo da olakša razmeštaj u prostoru, drugo, umanji količinu atenuacije koju treba da vršim na aktivnoj skretnici, verovatno lakše ugađanje samih panela da pokriju poziciju za slušanje a pošto frekvencije ispod nekih 150Hz nemaju usmerenu karakteristiku nego se zvučni talas formira u obliku lopte, basovi i ne moraju biti direktno usmereni ka slušaocu...
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Molim Vas gospodo, dosta offtopičarenja Postavljena slika; mislim, stvarno ... Postavljena slika

Izgleda da cu morati preci na drugi forum .

Mislio sam da ce tema biti interesantnija i da ce se ukljuciti oni koje ovo zanima. Ispada da se ukljucuju samo oni koje ne zanima i samo miniraju temu.

Da se vratimo. Ja cu da pitam ono sto mi nije jasno.

Prvo: Da li je potrebno uparivali izlazne tranzistora (da li je neko merio koliko su upareni) i koliki je offset na izlazu pojačala ?

Drugo : Kolika je termička otpornost hladnjaka, kao i temperatura nakon dugotrajnog opterećenja ?

Treće : Da li je još neko slušao F5 bez zaštite, tj bez komponenti na PCB koji su u funkciji zaštite izlaznih tranzistora ?

Četvrto : Zašto ne pravite F5 u dual mono izvedbi; zar to nije bolja varijanta ?

Peto : Nemam više pitanja .

Hvala unapred na odgovorima; naravno ako ih uopšte i bude, jer ste ( nadam se) do sada već shvatili da su ova pitanja samo retorička i da prestavljaju samo pokaznu vežbu - tek da se vidi da znamo i Mi da Postavljena slika po "nekonstruktivnima" Postavljena slika... ako se ne drže teme, naravno (a žašta bi drugo )... ali nećemo, jer mislimo da to nije lepo !Postavljena slika

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Apogee Centaur Minor ( a i ostali) imaju srednje/visokotonsku sekciju u jednoj vertikalnoj liniji ;nema govora o suzavanju zvucne slike ;dakle - ako vec nemamo znanja o elektroakustici , onda bar treba ukljuciti usi i oci i mozak , i kontati sta se kako cuje i radi .

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Molim Vas gospodo, dosta offtopičarenja Postavljena slika; mislim, stvarno ... Postavljena slika

Prvo: Da li je potrebno uparivali izlazne tranzistora (da li je neko merio koliko su upareni) i koliki je offset na izlazu pojačala ?

Drugo : Kolika je termička otpornost hladnjaka, kao i temperatura nakon dugotrajnog opterećenja ?

Treće : Da li je još neko slušao F5 bez zaštite, tj bez komponenti na PCB koji su u funkciji zaštite izlaznih tranzistora ?

Četvrto : Zašto ne pravite F5 u dual mono izvedbi; zar to nije bolja varijanta ?

Peto : Nemam više pitanja .

Hvala unapred na odgovorima; naravno ako ih uopšte i bude, jer ste ( nadam se) do sada već shvatili da su ova pitanja samo retorička i da prestavljaju samo pokaznu vežbu - tek da se vidi da znamo i Mi da Postavljena slika po "nekonstruktivnima" Postavljena slika... ako se ne drže teme, naravno (a žašta bi drugo )... ali nećemo, jer mislimo da to nije lepo !Postavljena slika

Postavljena slika

1. ne , offset podesavas u isto vreme kad i bias ; vijas bias sa jednim trimerom , a drugim pratis da dobijes zerro offset

2.znas i sam da ga racunjas za 60W dissipacije ; muzicki program tesko da ce zahtevati vise W od toga , tako da u svirci samo hladis pojacalo :character13:

3.jesam - sipi je u pravu

4.pravi - ko ti brani ; os u jednoj kutiji kao Stein , os u 4 , sa sve odvojenim trafoima

5. :buehehe::rofl:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

1. ne , offset podesavas u isto vreme kad i bias ; vijas bias sa jednim trimerom , a drugim pratis da dobijes zerro offset2.znas i sam da ga racunjas za 60W dissipacije ; muzicki program tesko da ce zahtevati vise W od toga , tako da u svirci samo hladis pojacalo :rofl: 3.jesam - sipi je u pravu4.pravi - ko ti brani ; os u jednoj kutiji kao Stein , os u 4 , sa sve odvojenim trafoima5. :rofl::rofl:

Ma znam ja to :doh: ; nisam zato pit'o, već rekoh da budem malo i ja konstruktpirativan . :character13: ... da mi neko ne spamuje mailbox sa PP :buehehe::doh:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Prvo: Da li je potrebno uparivali izlazne tranzistora (da li je neko merio koliko su upareni) i koliki je offset na izlazu pojačala ?

Drugo : Kolika je termička otpornost hladnjaka, kao i temperatura nakon dugotrajnog opterećenja ?

Treće : Da li je još neko slušao F5 bez zaštite, tj bez komponenti na PCB koji su u funkciji zaštite izlaznih tranzistora ?

Četvrto : Zašto ne pravite F5 u dual mono izvedbi; zar to nije bolja varijanta ?

Prvo: Ne, N i P kanalni (IRFP240 i IRFP9240) su zbog konstrukcije i proizvodnog procesa previše različiti da bi se mogli upariti. Uparuju se prva dva na ulazu, Impuls to radi odlično. I mnogo. :character13:

Drugo: Ja sam overdozirao moje hladnjake i čak i posle više sati rada, nisu čak ni topli, a kamoli vreli. Zen je napravio izvedbu sa mogu reći, majušnim Lolinim hladnjakom na 2H i nisam čuo pritužbe, ja ću, kada ova dva sredim, praviti sa istim hladnjakom, ali na 3H. Disipacija po kanalu je nekih 62W pa onda eto, izračunaj koliko hladnjaka treba za jedan. Pretpostavljam da se onaj sa 2H malo ipak greje... A klasa je to...

Treće: Sipi je napravio i sluša bez zaštitnog sklopa, šema je malo iznad. Ne paziš na času... :buehehe:

Četvrto: Ja sam bio na granici da napravim kao dual mono, ali nisam iz nekoliko razloga...

- Dual mono izvedba zahteva poseban trafo. Dva trafoa od 200VA koštaju više nego jedan od 400 ili 500VA

- Dual mono izvedba zahteva zaseban hladnjak za zasebnu kutiju, dve (manje) kutije koštaju više nego jedna veća.

- Šta je prednost dual-mono izvedbe? Manja i lakša kutija? F5 je malo i lagano pojačalo, 25W/8/ch, nema ni 25 kila u stereo izvedbi, a odvajanje svega po svaku cenu je baš to, "svaka cena"...

Ja sam moje (dva puta po dva kanala) već odradio kao svojevrsni overkill, dakle, skoro pa preterivanje sa svakim detaljem. Dakle, tu su u pitanju dve kutije, dva puta garnitura masivnih pozlaćenih terminala, dva 400VA trafoa sa po 4x18VAC što zapravo znači da se od dual mono razlikuje samo po tome što trafo ima zajednički mrežni prekidač, zajedničko jezgro i zajednički primar. Počevši od sekundara koji su zasebni (ne i fizički odvojeni, ali namotaji međusobno nemaju električni kontakt), zasebni grecovi za svaku pojedinačnu granu napajanja, dakle 2 po kanalu, 4 za stereo izvedbu, 8 za obe kutije, od grecova odvojeno ide DC napon na po 8 komada elektrolita od po 33.000uF plus po dva motor run konda od 50uF za svaku granu napajanja, što je 4 po kutiji, 8 u totalu (x600 dinara/kom), mase su razdvojene od ulaza do izlaza, svaki kanal ima zasebno uzemljenje na istu tačku na šasiji; svaki preko svog termistora... Pa malo li je?

Nisam ubeđen da bi četiri kutije sa četiri nezavisna trafoa svirale toliko bolje da opravdaju dodatno ulaganje. Kao što rekoh, onu razliku u ceni sam pretočio u komponente i delove za koje sam smatrao da će dodati "safta" na već svakako odlično pojačalo.

U međuvremenu sam se malo igrao i bušnuo dve male rupice na prednjoj ploči da izvedem LEdiode kao indikaciju uključenosti i kada sam proveravao urađeno, uključio sam pojačalo, naravno bez dna... Zapanjio sam se koliko je zujanje bilo minorno pa sam to zujanje, odnosno nedostatak istog, pripisao prisustvu odnosno, odsustvu iste. Okrenuo pojačalo naglavačke i prelepio po šasiji onu zaptivnu gumicu koja se koristi za prozore i vrata a ima u preseku oblik slova "D"... Prosto neverovatno da je to rešilo problem sa zujanjem... Sada se čak ni sa NS10 uvezanim i odvrnutim do kraja (bez puštene muzike) ne čuje na zvučniku apsolutno ništa! Probaću da vidim na drugom primerku koliko sama gumena izolacija ima uticaja, bez okretanja iznutrica...

Peto: Na ovo stvarno nemam odgovor... :rofl:

post-13-125508900496_thumb.jpg

Edit: Čika Beli, ako znaš onda ne zajebaji! I oni elektrostati u kitu, ne da su ruuužniiii! Da sam na bazi tih birao, birao bih nešto ne-elektrostatično... :rofl:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

One žice od chincheva do plčice (ako sam dobro shvatio) pokušaj voditi na način da idu zajedno od chincheva do sredine pojačala pa ih onda razdvoji lijevo i desno. To bi još smanjilo mogućnost indukcije (barem u teoriji).

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...