Evo, ja se slažem da mnogo zavisi i od lične percepcije linearnosti. U tome bar imam iskustva. Svako ko je čuo moje kutije je imao drugačije opažanje, sem dvojice veoma iskusnih audiofila, koji su jedini konstatotvali da su kutije neobično ispeglane po odzivu. Što i jesu, u kritičnom rasponu 40-18.000 Hz imaju odstupanja od najviše +/- 1,5 dB, što je tolerancija profesionalnih studijskih magnetofona. Ako se tolerancija poveća na +/-3 dB, kako to industrija radi, onda im je opseg 38-22.000 Hz. Po kometarima pojedinaca sam lepo prepoznao njihove ukuse u vezi zvuka prema kutijama koje oni imaju i na koje su se navikli. Na primer, jedan je konstatovao da mu nedostaje malo energije u gornjim opsezima, što me nije iznenadilo, jer njegove kutije po meni imaju malo istaknut opseg od otprilike 3 do oko 10 kHz, pa meni ponkada malo "vrište". Zato uvek kažem, može slušanje mojih kutija, ali pod uslovom da doneseš sa sobom tvoj referentni programski materijal, da ti bar to bude dobro poznato. Treba da čuješ ceo sistem kako radi, a ne samo kutije. Razlog tome je što su, koliko je meni poznato, moje kutije ekstreman primer lakoće pogona, nominalna impedansa 8 Oma, maksimalna oko 12 Oma, minimalna 6,5 Oma, zato što imaju ugrađene kompenzacije i za impedansu, i za fazne pomere, koji su stoga neverovatno mali, najgori slučaj je jedva -25 stepeni, tamo gde se prosek obično nalazi izeđu -40 i -60 stepeni. Stoga su neverovatno lake za pobudu, tako su projektovane da može da ih sasvim lako pobuđuje i neki SET od 5W, sve dok smo na normalnim nivoim glasnosti. I pride su solidno efkiasne sa 92 dB/2.83V/1m, primaju 100/150W sinusno/programski, u oba slučaja manje od onoga što moj pojačavač može da isporuči - nema zagušenja u pobudi, kutija je konačni ograničavajući faktor. U sobi od nekih 14 m2, to je dovoljno da mi policija dođe na vrata. Ali to je i ukupna dinamika od oko 114 dB/1m, dovoljno da sve može u propisnom redosledu, od timpana do činele.
Čudi me koliko malo proizvođača zvučnika ne ugradi takve korekcije, nije to ništa specijalno, to se radilo još od početka 70ih godina. Ne cela, ali dobar deo BBC serije monitora je to imala, bez obzira ko ih je pravio. Sada ih baš briga, neće da se bakću sa razvojem, to dosta košta, a danas to malo koga i zanima, danas se sve završava sa cenom i imenom proizvođača. KOliko sam čuo, dakle iz druge ruke, to B&W radi, ali samo na najvećim i najskupljim kutijama.
Oko tvog komentara ospega čujnosti, samo jedan mali komentar. Sve je to s... kroz gusto granje, kada smo Mirko Bevenka (B&M Acousics) i ja razvijali moje kutije, pola panela su nam bili stariji ljud, 60-72 godine, inače profesori na mzičkoj akademiji. Oni možda ne čuju 15 kHz, ali sve ostalo čuju da ne veruješ, čim nešto ne valja odmah se pobune i ukažu na to gde je greška. Čujni opseg se odnosi više na kvatitet, ali nema baš mnogo veze sa kvalitetom. Da sam ja na tvom mestu, ne bih se mnogo obazirao na takva "obrazloženja" prodavaca magle.