Jump to content

Restauracija starog gitarskog pojačala - Devil is in the details


Mentok

Preporučeni Komentari

Prihvatio sam se restauracije starog gitarskog lampaša (sve žice trule, slepljene i kratko spojene, pa još u istoj boji, rđa, buđ, delovi dečjih igrački u utrobi, vrhovi bubnjarskih palica, itd.) i, začudo, izborio sam se sa svim stvarima koje sam mislio da će mi biti problem u radu, nacrtao sam nepostojeću šemu i tome slično, prilično sam odmakao u poslu (baciću i koju fotku kada završim ako nekoga zanima), ali sam sada zapeo na jednoj gluposti i nigde ne mogu da nađem potrebnu informaciju.Radi se o sledećem - treba da zamenim tri trimera pošto su stari i dotrajali (jedan je i pregoreo), ali ne znam koja im je vataža da bih mogao da naručim nove, pošto vidim da ova moderna rešenja, koja nalazim u cenovnicima imaju maksimalnu vrednost od 0.5 vati. Ovi trimeri su dimenzija otprilike 15mm x 15mm, prilažem i fotografije, na jednom od ispod piše 36W, ali mi je malo sumanuto da ovoliki trimer ima tako veliku discipaciju, pa pretpostavljam da ta oznaka ima neku drugu funkciju.Ako je od pomoći, jedan trimer služi za podešavanje bias-a, jedan izigrava virtualni CT za lampe u tonskoj kontroli, a treći se nalazi između zemlje i rešetke na triodi od ECL82 koja služi za regulaciju struje. Hvala. :blink:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 30
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

  • 4 nedelje kasnije...

da bi probali da ti pomognemo treba nam jos malo vise detalja.Ciji bias,sta je to virtualni ct i taj treci na triodi od ecl82 kakve struje?

CT je Centre Tap... Virtualni... Meni je sve jasno... :character13: Apropo trimera, Cermet ili ako nađeš one crne Pihere sa sve belom sredinom, to isto valja. Kod mene takav virtualno centre-tapira grejanje za EL34
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

E, a dok ja odgovorim, prođe 100 godina. Uglavnom, hvala svima na odgovorima, cermet nabavljeni i ugrađeni po preporuci, još nije gotovo pošto se promena kompletnog ožičenja pokazala kao svojevrsni pakao, pogotovo u delu sa tonskim kontrolama. Baciću neku sliku "pre i posle" ovih dana.Inače, da, CT je virtualni centre-tap za nekoliko ecc lampica, bias je za dve EL34, a ona ECL82 ne reguliše struju već napon, pogrešio sam pri pisanju.Sviđa mi se kako zvuči "virtuelno centre-tapira" :rolleyes: Muči me još samo jedna stvar, vezana za fazu na izlazu ali prvo moram da nateram mozak da pretoči pitanje u smislenu pisanu reč, pa ako do toga dođe, eto mene sa pitanjem :buehehe:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sviđa mi se kako zvuči "virtuelno centre-tapira" :rolleyes: Muči me još samo jedna stvar, vezana za fazu na izlazu ali prvo moram da nateram mozak da pretoči pitanje u smislenu pisanu reč, pa ako do toga dođe, eto mene sa pitanjem :buehehe:

Šta te muči sa fazom? Uostalom, ne reče je li PP ili SE? Pretpostavljam da je PP. Onda se pokušaš ponašati kao originalni izvođač radova i menjati jednu po jednu žicu. Na srednji izvod primara ti uvek ide + napajanja (B+) a krajevi na anode. Kod sekundara, krajnja dva uglavnom koristiš za masu i negativnu povratnu spregu, jedan na masu, drugi povezuješ u spregu. Pogledaj deset raznih šema i trebalo bi da vidiš da se radi na uvek isti sistem, a ako šema valja išta, odnosi između početaka i krajeva primara i sekundara su uvek isti. Bude li pojačalo po uključenju zapištalo, isključi, obrni ili krajeve koji idu na anode ili obrni izvode na sekundaru. Naravno, obavezno proveri svaki elektrolit da ne bude koji naopako polarisan. Hoće da eksplodiraju i onda cela prostorija smrdi još nedelju dana, u najboljem slučaju. U najgorem slučaju, znam čoveka kome je aluminijumska kapica skoro oko isterala kada je elko eksplodirao. Srećom, nije, ali je izgubio 80% vida na to oko.
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Šta te muči sa fazom? Uostalom, ne reče je li PP ili SE? Pretpostavljam da je PP...

Pa, pogodio si otprilike u čemu je problem. Pojačalo je PP, nisam ranije pominjao pošto nije bilo toliko bitno za onu priču o trimerima. Pojačalo je Binson HI-FI 60W, sa dve EL34 PP. Uglavnom, znam tačno koji je koji izvod na izlaznom trafou (na sreću) i tačno je takvo kako si ga opisao, sa krajnjim namotajem za povratnu spregu i nekoliko izvoda - od 4 pa do 32 oma). Nego ono što me muči je što su u originalnoj izvedbi (daklem, fabrički) dva postojeća izlaza (4 i 8 oma) povezana tako da mase izlaznih konektora idu na namotaje na trafou dok se plusevi konektora povezuju na masu (direktno na šasiju). Nije mi jasno zašto je ovo rešeno na ovaj način, a i lakše mi je da povežem konektore na klasičan način, da ne moram posebno da ih izolujem od šasije, pa me i zanimalo da li će doći do obrtanja faze ako zamenim mesta krajevima primara koji idu na anode, što bi mi omogućilo da povežem konektore normalno. Da li će u oba slučaja raditi isto i zašto su uopšte ovako čudno povezali izlazne konektore ?A, evo par random fotki dosadašnje restauracije, ako koga zanima. :rolleyes:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Nego ono što me muči je što su u originalnoj izvedbi (daklem, fabrički) dva postojeća izlaza (4 i 8 oma) povezana tako da mase izlaznih konektora idu na namotaje na trafou dok se plusevi konektora povezuju na masu (direktno na šasiju). Nije mi jasno zašto je ovo rešeno na ovaj način, a i lakše mi je da povežem konektore na klasičan način, da ne moram posebno da ih izolujem od šasije, pa me i zanimalo da li će doći do obrtanja faze ako zamenim mesta krajevima primara koji idu na anode, što bi mi omogućilo da povežem konektore normalno. Da li će u oba slučaja raditi isto i zašto su uopšte ovako čudno povezali izlazne konektore ?

Konektore svakako drži izolovane od šasije!

Ako je ovako kako stoji dobro radilo dok je radilo, obrtanjem izvoda na anodama u primaru, obavezno moraš da promeniš i mesto gde se negativna povratna sprega uvezuje na sekundar. Problem je što imaš više izvoda za izlazne impedanse i to jednostavno ne smeš uraditi jer broj navojaka za 4 i 8 oma nije dupla razlika! Broj navojaka zavisi od jezgra, indukcije i proračunatih vrednosti. Kako za primar, tako i sekundar. Jedino što možeš je da promeniš boje na konektorima, ali izvod na sekundaru koji ide na šasiju MORA OSTATI NA ŠASIJI!

Jedini slučaj kada se može vršiti zamena je kada imaš samo jedan par izvoda na sekundaru, onda je odnos uvek isti, pa okrećeš izvode i na primaru i sekundaru. Ako pogledaš već postojeće šeme za razne PP izlazne trafoe (šeme motanja) primetićeš da recimo sekundar sa više izvoda za 4 Ohma ima npr 56 namotaja, za 8 dodatnih 34 namotaja... Teoretski, mogao bi da okreneš izvode na primaru i sekundaru ali samo ako je povratna sprega vezana na krajnji izvod sekundara. Međutim, onda zvučnike opet moraš vezivati tako da izvorna masa bude jedan, fiksni izvod a već zadati izvodi za razne impedanse budu isti kao i do tada. Dakle, praviš haos. Savetujem ti da sve sastaviš kako je bilo vezano u originalu, isprobaš funkcionalnost/ispravnost a zvučnik priključiš po konektorima kako je originalno predviđeno i potom kontrafazno i proceniš čuješ li razliku. Neki uređaji u odnosu na ulaznu fazu obrću, neki opet daju istofazni signal na izlazu. Ako je u pitanju restauracija, onda se obično ne izmišljaju nove cake već se sve vraća u originalno stanje. U ovom slučaju i nemaš mnogo da biraš.

Moje skromno mišljenje... :rolleyes:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Da, da, sada mi je jasno. Znam koji je odnos između namotaja sekundara i omaža, ali nisam razmišljao o tome de će se promeniti redosled izvoda. Nisam hteo da čačkam ništa oko veze između sekundara i zemlje, već samo da promenim "boje", kako kažeš, na izlaznim konektorima i fazu na primaru ali sada vidim da to nije tako jednostavno, i što je još bitnije, jasno mi je zbog čega.Hvala na iscrpnom odgovoru, bio je vrlo koristan, a evo cisto ilustracije radi slika trafoa i kako je povezano, mada sam već odlučio da radim kako je bilo originalno. :rolleyes:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ja sam to sve u najboljoj nameri. Baš si me podsetio na jednog prijatelja, okorelog TV servisera kada je dobio ruski TV na popravak. Otvori on poklopac sa zadnje strane, zabode pipalicu na šasiju, uključi ga, gurne ruku na šasiju i zadimi se, i pade na policu iza leđa... Šta bi? Pametni Rusi vezali +300V na šasiju...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

... Pametni Rusi vezali +300V na šasiju...

Nisu samo Rusi, bila tak'a moda u to vreme, moj kolega je imao americki Zenith sa istom koncepcijom - ili kontracepcijom :rolleyes:U stvari i nije losa fora, sta ima neki papuanci da cackaju po televizoru :buehehe:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Nisu samo Rusi, bila tak'a moda u to vreme, moj kolega je imao americki Zenith sa istom koncepcijom - ili kontracepcijom :rolleyes:U stvari i nije losa fora, sta ima neki papuanci da cackaju po televizoru :buehehe:

фора није да везују 300в на шасију.Код руса је нула изолована и не користи се.Напон између фаза је код њих 220в,Напон између фазе и земље је 127востало закључите сами :buehehe:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

фора није да везују 300в на шасију.Код руса је нула изолована и не користи се.Напон између фаза је код њих 220в,Напон између фазе и земље је 127востало закључите сами :rolleyes:

Postupak je jasan - krajnji rezultat je zabavan :buehehe:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 3 nedelje kasnije...

Konačno gotovo. Meni najbitnije je da je uredjaj proradio iz prve :blackeye: što baš i nisam očekivao posle zamene jedno 95% delova i 100% žica, a imajući u vidu moje kratko druženje sa elektronikom (i solidnu količinu rupa u glavi :angel0: )Uglavnom, hvala svima na korisnim savetima koji su mi mnogo pomogli :confused1:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Feeling je grrrrrreat :blackeye: A što se tiče farbanja, nisam baš vičan farbanju sprejevima, više mi leže finiji poslovi - lakiraj, šmirglaj, lakiraj, šmirglaj pa tako jedno 12 puta, pa onda poliraj, poliraj, poliraj...No, ovde je svakako glavno bilo ošmirglati gomilu rđe i buđi sa svih metalnih delova i zaštititi ih farbom da ne bi dalje korodirali, pa je ispalo tako kako je ispalo :confused1:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

No, ovde je svakako glavno bilo ošmirglati gomilu rđe i buđi sa svih metalnih delova i zaštititi ih farbom da ne bi dalje korodirali, pa je ispalo tako kako je ispalo :confused1:

Ма ОК. схватио сам, што бар ниси испескирао све металне делове па испочетка :blackeye: стоН_Колд
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...