Jump to content

Pojacavaci sa Hawksford error correction


dranix

Preporučeni Komentari

evo , malo za citanje i razmisljanje

U post-u http://www.diyaudio.rs/topic/5859-pojacavaci-sa-hawksford-error-correction/page-2#entry142300 sam dao ceo site koji nudi (skoro) sve Hawksford-ove radove...

To što je u .rar koji je ZM upakovao su Hawksford-ovi radovi upravo sa njegovog site-a http://www.essex.ac.uk/csee/research/audio_lab/malcolms_publications.html ... koji sam naveo...

Zašto sam naveo ceo site? Zato što pokazuje pravce razmišljanja koje je zanimljivo ne samo pojačala radi...

Zanimljivi su i nekome kao ja ko nije u tim vodama, zaniljivi su za oblast koja je meni bliža...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 51
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

Postovane slike

Tacno je to Zene.

U svakom slucaju je bitno podesiti tzv. sweet spot ma koja da je komponenta a tu treba malo eksperimentisanja.Ionako uobicajeno upotrebljene komponente sigurno rade i na daleko vecim freq. nego sto je potrebno za audio. Freq. i radna struja su u direktnoj vezi sa sumom.Mislim da je ovde bas sum u pitanju kod naponskih stejdzova.Tipicne VF komponente su obicno odlicne po pitanju suma na nizim freq.

Ako samo pogledamo neke pojacavace koji su cenjeni i vidimo da se ulazani deo napaja sa veoma prljavim ispravljacem odmah je jasno da tu od nekog puristickog pristupa nema govora.Jos kako ima mesta za unapredjenja koja nisu ni bauk ni skupa.Smesno je misliti da je shunt "obavezan" u pretpojacalu a da je visak u ulaznom delu ma kakva da je topologija u pitanju.

Ako pogledamo samo sta je LFD ugradio u Mistral kao dodatni ulazni modul gde se jasno vidi da su u pitanju obicni 78/79, sta reci...

Ovamo se proseravaju o kablovima a cenjeni Dr. taj i taj odlicno sve cuje s obzirom da ima ko zna koliko godina.Pa to pas s maslom ne bi progutao ali imaju musterije a i drze cenu kao da je to svemirska tehnologija.Cenim ja neosporno svaciji naucni rad ali bi neki ljudi trebali da budu Dr. za psihologiju trzista odn. kupaca pored toga sto vec jesu u elektrotehnici.To je ono na sta mi ne bi smo trebali da se palimo.

Ja sam srecan kad vidim da je neko nesto uradio sa paznjom u svim aspektima sto cesto nije slucaj u velikom broju komercijalnih i skupih uredjaja.Cast izuzecima.

horses for courses

 

opasno je nabacivati se opstim istinama tipa "VF komponenta je ako ne bolja onda je sigurno fleksibilnija za rad u NF podrucju" ;

 

vrlo cesto konstruktor bira neku komponentu za odredjenu poziciju po cistom kriterijumu upoznatosti sa istom , naravno vodeci se i potrebama konkretne pozicije ;

 

dakle - sve se posmatra u kontekstu i nepotrebne su generalizacije ; zato je i najpogodnije da se uzme konkretno kolo kao primer , pa se onda vrsi obimnija analiza tog konkretnog kola

 

recimo - maltene sve cevi su striktno VF komponente , pa ipak Sipi nije uzeo cev umesto BF862

 

ili - da bi se iskoristio striktno VF tranzistor u izlazu audio ampa , konstruktor mora da poseduje bar dva para testisa ..... da ne bi dobio (kratkotrajni) oscilator

 

etc.

 

tema moze da se nastavi do besvesti , nabrajanjem opstih mesta pokupljenih sa popularnih "tehnickih" foruma ; konstruktivno bi bilo - ponavljam - uzeti jednu semu (ili deo ) i vrsiti analizu sta-kako-zasto

 

po pitanju propusnog opsega/rise time/slew rate pojacivaca postoje bar 3 razlicite skole ......... i maltene bezbroj primera uspesno uradjenih primeraka sve tri skole

 

ko je u pravu ?

 

onaj ko je uspeo da ugodi uhu , bez obzira na nacin na koji je stigao do toga

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Oftopik:

Najbolje volim naucne radove stampane u dve kolone.

Ko ljubavni romani, 'ebote...

...pravilo - ne više od 72 karaktera u jedan red ili je rađeno u vreme ručnog sloga (slovo po slovo pa onda u blok pa onda na stranu pa onda u štampu)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Zanimljivo je da niko nije primetio originalni naslov Hawksford-ovog rada: "Distortion CORRECTION ...". Correction, dakle ispravka nečega što se već desilo.Po meni, logičnije je potruditi se da do neželjenih izobličenja uopšte ni ne dođe, odnosno, pošto je to nemoguće, da ono do čega već mora da dođe bude takvo da ne bude presudno za zvuk. Neko će reći da jer sada, posle 30+ godina od nastanka tih radova, lako biti pametan; delimično, to jeste tačno, jer mi danas imamo na raspolaganju daleko bolje poluprovodnike nego što su onda bili, sa uklonjemim ili minimiziranim nedostatcima onih od onda, od pojačanje do odziva, pa onda nova generacija Termal Track tranzistora, itd.Poenta i dalje ostaje - moraju se razmotriti motivi projektovanja bilo čega. Nadam se da nismo deca koja veruju da svaki čika projektant teži što boljem. I teži, ali što boljem pod datim uslovima, a tu pre svega mislim na cenu. u bar 99% firmi koje prave audio, kada se počinje neki projekta, odmah se postavljaju svi relevantni uslovi, a prvi među njima je cena. Tzv. "High End" nije bilo kakav izuzetak, samo su tamo grance daleo pomerenije od serijale, pa se po definiciji može bolje.Po meni, pitanje glasi - šta je suštinski motiv razvoja? Odgovori če po prirodi stvari biti različiti. Oni će nametnuti sopstveni niz ograničenja. Da ne idemo dalje od specifikacija - pa nisam jednom imao prilike da svojim ušima čujem da jedan pojačavač, sa relativno lošim specifikacijama (THD, IM 0.1%/8 Oma, 0.3%/4 Oma) doslovno počisti pod sa drugim pojačavačem koji ima neuporedivo bolje specifikacija (sve ispod 0,001% u sve i svašta). Ako ste firma, vi nemate kuda, MORATE da imate dobre specifikacije inače se neće prodavati. Uz svu izuztnost ovog foruma, ipak je ovde zbir članova koji znaju bolje besmisleno mali u odnosu na svetsko tržište.Što se motiva tiče, to mogu biti dobre specifikacije, određena cena, nekakva snaga, itd, a može biti i želja za dobrim zvukom. Često uz tu želju ide i potpuno ignorisanje specifikacija, ne kao nebitnih, već kao elementa koji ne određuje kvalitet zvuka, čak ga ni ne opisuje.Ovo nas dalje vodi do jedne jednostavne istine: svaki projektant ima neki svoj set parametara do koga posebno drži, što će usloviti topologiju njegovo proizvoda ne samo po topologiji, već i po izboru poluprovodnika. Prirodno će se opredeliti za one koje najbolje poznaje i sa kojima ima najduže iskustvo. Malo je čak čitavih firmi koje švrljaju po tom pitanju, obično se drže izvesnih, istina labavih, sopstvenih standarda.Regionalnost je još jedan faktor koji je i te kako uticajan. Pogledajte nekoliko proizvoda poreklom iz iste zemlje ili regiona i videćete da tamo postoje neke postavke kojih se manje-više gotovo svi pridržavaju, mada uvek i svuda ima otstupanja. Englezi to rade na svoj način, Skandinavci na svoj, Japanci na svoj, itd. Varijacije postoje, a uglavnom su vezane za cenu, više para, više kola.I za kraj, da malo bogohulim. Za poslednjih 40+ godina koliko se bavim ovim (počeo sam rano, sa 11 godina 1966., kao čist korisnik, a posle je bilo što je bilo). Za svo to vreme, niko nije uspeo da me ubedi da je recimo ulazni i/ili izlazni stepen sa FETovima ili MOSFETovima bilo koje vreste prirodno bolji od nekog drugog. Intereantno je kako ljudi vole da prigrabe neke "istine" i da ih se drže kao pijan plota, potpuno zapostavljajući činjenica da svaki elemenat, bilo kog tipa, ima svoje prednosti, ali i mane. Čuo sam uređaje i sa FETovima, i sa bipolarcima, i sa cevima i sa čime god hoćete, neki su zvučali bolesno dobro, neki osrednje, a neki bez veze - ma kako bili napravljeni. Znam za slučajeve, čak i posedujem jedan takav, kada zamena samo jednog potenciometra (za glasnost) izazove tako velike promene da mi je teško da poverujem da je to moguće, iako mi uši kažu da jeste, iako mi drugari kažu da jeste. Najveći problem su takozvane "opšte poznate istine", koje su (pre)često ne samo nepoznate, nego čak i potpuno netačne. Negativna povratna sprega (NFB) je tipičan primer. Koliko god da sam čuo uređaja koji su se hvalili da nemaju NFB, uvek se setim da je to čista laž, oni i te kako imaju NFB ali je on raspoređen po stepenima, ceo je u lokalu, dakle u najboljem sluačju mogu da nemaju globalni NFB, sa izlaza nazad ka ulazu. Od takvih, NI JEDAN do sada nije izbegao da mi zvuči nekako neodrečeno, pomalo nalik slici malkice van fokusa, vidite šta je njoj, ali nije baš oštro, ili ako hoćete, može to i bolje.Već više od 20 godina tvrdim da ćete uređaje projektovane za zvuk i dođavola sa cenom naći na obodima audio sveta, kod zagriženih zaljubljenika koji to rade iz ljubavi, a bez ograničenja komercijale. Bora Jagodić je sjajan primer; nikada nisam napravio bilo koji njegov projekat, ali sam ih poprilično čuo, pa na osnovu toga kažem da je on uspeo da napravi neke stvari koje daleko prevazilaze svoj cenovni rang. Ali DALEKO! I to na pravi način - koristeći lako dobavljive, serijske delove, bez egzotike koju pravi samo jedna garaža u Kaliforniji ili koliba od trske u Japanu.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pre par dana sam se ukljucio u temu na velikom diyaudiu ge covek pita zasto njegov stabilizator 7905 daje 8,5V, Jedan clan mu je dao direktan odgovor samo ga je trebao pazljivo procitati. ja sam ga ponovo uputio na isti odgovor ali je tema bila zaokupljena pokusajima kojekakvih strucnjaka. Tada se videlo da je malo ko od njih uzeo u ruku deo i ukljucio ga u struju.

 

Ja sam moju prvu simulaciju uradio pre 20 godina i posle prvog pokusaja video da simulator vidi 1% onog sto osciloskop prikaze. Dok se kolo ne stavi u realnu situaciju ne mozete napraviti sklop ma koliko bio dobar simulator. To je bio i moj poslednji pokusaj simulacije.

 

Ono sto hocu da navedem je da je malo clanova sa ovog a i drugih foruma stvarno preduzelo neku akciju i videli kako to radi. Uglavnom se cita pa prepricava, ili simulira pa prikazuje. A zvuk? Pa nije uopste bitno, bitno je da na papiru lepo izgleda.

 

Nesic jeste malo ostrije startovao ali pun je mesec pa mu je oprosteno. I zbog svih onih uredjaja koje je fizicki (ne virtuelno) sastavio. A i nekad treba stati na loptu i pokazati zube.

 

Ja Sipiju skidam kapu jer je covek gomilu uredjaja zapoceo i zavrsio do gotovog stabilnog projekta. I sve podelio sa nama

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

 Da ne idemo dalje od specifikacija - pa nisam jednom imao prilike da svojim ušima čujem da jedan pojačavač, sa relativno lošim specifikacijama (THD, IM 0.1%/8 Oma, 0.3%/4 Oma) doslovno počisti pod sa drugim pojačavačem koji ima neuporedivo bolje specifikacija (sve ispod 0,001% u sve i svašta). Ako ste firma, vi nemate kuda, MORATE da imate dobre specifikacije inače se neće prodavati.

Sjajno.

 

Fakat koji svi "zaboravljaju" kada ulaze u raspravu o hifi je da je svako uvo totalno nelinearno i da su odstupanja izmedju dve individue verovatno daleko veca od zbira svih mogucih izoblicenja koja prave sva pojacala levo od Albukerkija koja su trenutno ustekovana u struju.

 

Off - Situacija me podseca na onu pricu kada su sa muzicke akademije na drugoj godini izbacili sa studija studentkinju koja je imala apsolutni sluh i bila tehnicki gledano savrsenija od svih ostalih kolega.

Objasnjenje je bilo - nije muzikalna.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...