Jump to content

Passive Crossover Designer by Jeff Bagby - how to


Zvu

Preporučeni Komentari

PCD by Jeff Bagby se može se skinuti sa ovog linka:

http://audio.claub.n...jbabgy/PCD.html

... a HOLMimpulse ovde: http://www.holmacous...holmimpulse.php

Passive Crossover Designer (u daljem tekstu PCD) je Excel sheet koji svako od nas može da savlada (ako sam ja uspeo to je to :) ). Njime se može vrlo uspešno dizajnirati skretnica uz najminimalnija odstupanja od onoga kako bi određena skretnica trebala da zvuči sa određenim drajverima u nekoj tamo kutiji. Uz većinu zvučnika koji se danas mogu kupiti dolazi i frekventni odziv koji je dobijen u nekim određenim uslovima. Kako ti uslovi nisu standardizovani u smislu da sve firme moraju dati frekventni odziv na infinite baffle, a ostalo kako im se ćefne, slaba je vajda od bilo kakvog projektovanja sa PCD-jem pomoću tih grafova. Takvi frekventni grafikoni mogu biti prevedeni u .FRD fajlove sa kojima PCD radi da bi se otprilike videlo kako bi koja vrednost komponente na skretnici uticala na određeni drajver. Kada je potrebno praviti skretnicu za višestažnu zvučnu kutiju, potrebno je izmeriti odzive tih zvučnika u toj određenoj kutiji. Kako ne bih sada sam pravio skrinšotove i postovao ih ovde, dozvoliću sebi da prisvojim neke od prigodnih koje sam našao diljem interneta i u jednom, uputstvu koje se tiče korišćenja određenog mernog programa. U pitanju je HOLMimpulse. Kako ga ja koristim, tutorial će biti vezan uglavnom za njega ali to ne znači da se istovetni rezultati ne mogu postići sa ARTA-om, REW-om ili nekim drugim programom.
Šta je .FRD fajl ? To je fajl koji u sebi sadrži podatke o tome koliko dB određeni zvučnik ostvaruje na određenoj frekvenciji. Kada se učita u PCD prikaže se istovetna frekventna kriva koja je korištena da bi se generisao taj .FRD fajl.

Kako se generiše .FRD fajl ? Nije teško ni malo samo se treba koncentrisati i uraditi svaki korak koji je naveden.

Dakle, izmerili smo frekvenciju u HOLMimpuls programu i dobili nešto što izgleda ovako:

Postavljena slika

Frekventno merenje se u u slučaju koji ću opisati (dvosistemska kutija) radi sa daljine od najmanje 1m gde će kutija biti na stalku podignuta od poda (idealno bi bilo na sredinu visine prostorije). Ako je kutija podnostojeća, treba podmetnuti knjige ispod kako bi centar između oba drajvera bio na jednakoj udaljenosti od poda i od plafona. Mikrofon će se nalaziti tačno između centara zvučnika. Dakle ako je razmak između drajvera u kutiji 20cm, u tom slučaju se mikrofon mora nalaziti tačno 10cm ispod visokotonca i 10cm iznad midbasa. Ovo je jako bitno jer ukoliko se merenje radi sa razdaljine od recimo 1m u visini visokotonca (što je vrlo često jer ljudi obično postavljaju visokotonac u visinu ušiju bez razloga), dobijeni odziv sa isprojektovanom skretnicom će se kao takav dobiti samo kada su uši slušaoca tačno u toj poziciji gde je bio mikrofon pri merenju. Postoje fenomeni poništavanja (vertical nulls) kada se sluša zvučna kutija sa visine ili kada je postavljena mnogo visoko (na pamet mi pada montaža satelita na zid) pa je slušalac dosta ispod zvučnika. U takvim slučajevima se ne može precizno znati kakav će gde da bude zvuk. Dakle, skretnicu ćemo projektovati on axis iliti da glavna osa bude tačno ispred zvučnika na sredini između visokotonca i midbasa. U tom slučaju se zna da će zvuk on axis biti potpun pa se zakretanjem kutije ka slušaocu ili tiltovanjem gore/dole može tačno namestiti i usmeriti zvuk. Dodatna kontrolisanost zvuka zavisi od drajvera ali i od skretnice što nam PCD omogućava da vidimo. Kod kutija kojima je osa podignuta nekoliko stepeni gore ili spuštena dole nikada nećemo na uvo znati kako treba namestiti kutiju.

Kada je u pitanju dvosistemska kutija, radićemo sledeće. Pri merenju oba zvučnika pozicija mikrofona i glasnoća kojom se merenje radi će ostati potpuno iste kako bi se mogla projektovati skretnica na pravi način. Merimo prvo midbas sa kojim ćemo staviti u paralelu otpornik koji odgovara otpornosti visokotonca. Kada budemo merili visokotonac, stavićemo u paralelu otpornik koji odgovara otpornosti midbasa. Zatim ćemo oba drajvera povezati u paralelu bez ikakvih otpornika i izmeriti zajednički odziv.

PAŽNJA: KADA BUDETE MERILI VISOKOTONAC MOŽETE STAVITI KONDENZATOR NA RED SA NJIM OD 50uF RADI ZAŠTITE OD NISKIH FREKVENCIJA KOJE SWEEP PROIZVODI ILI DA NAMESTITE HOLMimpulse DA SWEEP POČNE ZA VISOKOTONAC OD 300Hz, A NE OD 10 NA KOLIKO JE GENERIČKI SETOVAN

Podešavanje gate-a se u ovom programu vrlo lako radi hvatanjem isprekidane linije u prozorčiću gde se nalazi impulsni odziv. Time gate je određeni vremenski interval koji se podešava u programu u odnosu na deltu razdaljine prve reflektujuće površine. Slika govori više od 1000 reči:

Postavljena slika
Znači, stavili smo odgovarajući otpornik u paralelu sa midbasom i krenuli da merimo te podesili time gate. Podešavanje time gate-a se radi kako bi se izolovale refleksije od direktnog zvuka koji proizvodi zvučnik za koji trebamo generisati .FRD fajl kako bi smo napravili skretnicu. Ukoliko to ne bi uradili ili ukoliko bi podesili da gate bude veći nego što je potrebno, dobili bismo loš frekventni grafik koji uključuje i odbijeni zvuk, a to nam ne treba. To bi izgledalo otprilike ovako:

Postavljena slika


Uzećemo mišem isprekidanu liniju koja preseca impulsni odziv i dovući je do (u ovom slučaju) 4ms. Na impulsnom odzivu se vidi da na tačno 4ms počinju riple-ovi što nam govori da je tada prva refleksija stigla do mernog mikrofona. Dakle, podesićemo gate tik uz 4ms:

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 42
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

Postovane slike

Kad smo namestili gate kako treba videćemo da postoji dugmence koje se zove EXPORT:

Postavljena slika

Kliknućemo ga i podesiti „Frequency“ tab istovetno kao što je na slici:

Postavljena slika

Kliknućemo na na tab „text options“ i podesiti istovetno kao na slici:

Postavljena slika

Odmah ispod uvećana slika kako treba podesiti:

Postavljena slika

Sada ćemo se vratiti na „frequency“ tab i kliknuti „Browse“. Otvoriće nam se prozor u kom ćemo moći da nazovemo svoj fajl onako kako želimo (recimo Deltalite II2512 :) ). Kada izaberemo gde ćemo ga sačuvati i pod kojim imenom, kliknućemo na „save“ i taj prozorčić će se zatvoriti.

Ostao je otvoren prozor koji je prikazan na slici i sad ćemo kliknuti na dugme „Export Frequency Response“ kao na slici:

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Šta se desilo ? HOLMimpulse je sačuvao u tekstualnom formatu podatke o tome koliko se glasno koja frekvencija reprodukuje.

Sada ćemo da pronađemo folder u kom smo sačuvali taj .TXT fajl i otvorićemo ga. Podaci koji se tiču frekvencije, amplitude i faze nalaze se u tri reda i to izgleda ovako:

Postavljena slika

Sada ćemo izbrisati sve ove redove ispred kojih stoji taraba ( # ) i ostaviti sve ostale. Kliknuti na CTRL+A ili desni klik miša i „copy all“. Kad ste to uradili, otvorite novi EXCEL dokument. Izaberite prvu ćeliju sa leve strane (A1) i kliknite „paste“ ili CTRL+V. Sada su svi podaci u EXCEL-u. Sada treba da skaliramo podatke o frekvenciji. Ako smo merili zvučnik koji ima 88dB, a u HOLMimpuls-u je on došao do crte -21dB to je potrebno sabrati. Dakle, 88+21=109. Pošto smo merili oba drajvera sa iste razdaljine i pri istoj glasnoći, i kada budemo generisali .FRD za visokotonac dobićemo istu cifru tj. 109. U E kolonu treba uneti formulu =B1+109 ili već onu vrednost koju ste vi dobili mereći svoj zvučnik, a sve je prikazano na slici:

Postavljena slika

Sada ćemo da povučemo tu kockicu za donji desni ugao i da primenimo tu formulu za sve redove kao što je prikazano na slici:

Postavljena slika

Kada smo došli do zadnjeg reda pustićemo kockicu i cela kolona je ostala markirana. Kopirajte je..... Kliknite jednom na polje B1 da ga markirate, a zatim desni klik. Tu ćete kliknuti na „paste special“ ili na „paste values“ u zavisnosti od verzije koju imate i otvoriće se prozorčić kao na slici. Podesite ga na isti način:

Postavljena slika

Sada su podaci skalirani. Ostaje nam da kopiramo sve tri kolone (A, B i C) i da ih paste-ujemo u običan .TXT dokument da izgleda ovako:

Postavljena slika

Kliknite na FILE, a zatim na SAVE AS. Tu ćemo da izaberemo „all files“ u „save as type“ padajućem meniju kao na slici samo što nećemo ostaviti .TXT ekstenziju nego ćemo joj dodeliti .FRD:

Postavljena slika

Sada imamo gotov .FRD fajl za midbas. E sad treba isto to uraditi i za visokotonac. Kada smo napravili oba .FRD fajla, ostaje nam još jedna stvar. Moramo da napravimo i .FRD sa midbasem i visokotoncem povezanim u paralelu. Možemo ih nazvati midbas.FRD, visokotonac.FRD i zajedno.FRD .

Mora se paziti da merni nivoi ostanu isti pri merenju svih drajvera kao i pri merenju zajedničkog odziva. Mora da bude ista razdaljina i pozicija mikrofona u prostoru kao i potpuno isti time gate za sva merenja.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sada kad smo dobili .FRD fajlove možemo krenuti da generišemo i .ZMA fajlove. To su podaci potrebni PCD-u koji se odnose na impedansu drajvera u određenoj kutiji. Najbolje bi bilo izmeriti impedansu ali ukoliko niste u mogućnosti, može se uraditi sledeće.

Postoji program koji se zove RESPONSE MODELER. Može se takođe naći na linku iz prvog posta. U okviru tog programa se nalaze četiri opcije...FREQUENCY RESPONSE MODELER, IMPEDANCE MODELER – KOJI NAS U OVOM SLUČAJU ZANIMA, BOX RESPONSE MODELER I BAFFLE DIFFRACTION RESPONSE MODEL. On izgleda ovako:

Postavljena slika

Nas zanimaju ove plave brojke (koje su izmenljive) koje su uokvirene zelenom bojom. Kada u njih unesemo podatke o svom midbasu, dobićemo njegovu impedansnu krivu u određenoj kutiji. Za Deltalite to izgleda ovako:

Postavljena slika

Na žutom polju, odmah ispod impedansne krive se nalazi dugme na kom crvenim slovima piše “Save modified result to .ZMA file”. Kliknite I sačuvajte. Dobili smo I .ZMA.

Pravo igranje tek može da počne :D

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Otvorimo PCD i dobijemo nešto ovakvo:

Postavljena slika

Obratite pažnju na warning:

Postavljena slika

Kliknite na dugme "options" i zatim čekirajte "Enable this content" i kliknite na Ok kao na slici:

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Šta smo dobili time ? Dobili smo jednu pravu liniju i PCD je sada spreman da primi prethodno generisane .FRD fajlove. Prvo ćemo da kliknemo na dugme "load woofer frd". Otvoriće nam se nov prozor i sada tražimo fajl koji smo generisali malopre. Dakle tražimo fajl midbasa i kada ga nađemo izaberemo ga i kliknemo na "open". Isto to uradimo i sa tweeter-om.

Zatim kliknemo na dugme "load woofer zma" te učitamo .zma fajl vufera, pa isto to ponovimo i za tweeter. Dobićemo neku crnu krivu koja izgleda recimo ovako:


Postavljena slika



Sad sledi ono glavno. Ispod ovog velikog žutog polja na kom piše "PARALLEL TWO WAY" postoji belo polje na kom piše "Enter all dimensions in meters". Prvo polje ispod toga je "listening/measuring distance". Tu ćemo uneti razdaljinu od mikrofona do kutije. Dakle unosimo 1m. Sa gornje desne strane tog polja imamo opcije da unesemo prečnike membrana za woofer i tweeter. Unećemo ih. U ovom slučaju to je 250mm za woofer i 25mm za tweeter (1" kompresioni drajver :) )

Odmah ispod toga imamo polje na kom piše "Enter x,y,z Driver geometry". Tu ćemo sada uneti razmak između zvučnika. Dakle ukoliko je visokotonac tačno iznad midbasa ili obrnuto, u polje "Driver horizontal offset(x)" nećemo uneti ništa (pošto offseta nema). U polje "Driver vertical offset(y)" ćemo uneti offset. Sećate se da sam na početku naglasio da će mikrofon da bude tačno na sredini između midbasa i visokotonca. U mom slučaju, razmak između centara midbasa i visokotonca je 266 milimetara pa ću uneti odgovarajući offset. Za tweeter unosim 0,133, a za woofer -0,133 (setite se da su mere u metrima). Kod vufera je - ispred cifre jer je on sa donje strane mikrofona. Ta polja sada izgledaju nekako ovako:

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kada smo sve to uradili, sada ćemo kliknuti na dugme koje se nalazi ispod tog frekventnog grafika i na kom piše sivim slovima "Import overlay". Otvoriće se prozorčić iz kog ćemo doći do onog fajla gde su snimljeni odzivi midbasa i visokotonca zajedno i učitaćemo taj .FRD fajl. Dobićemo nešto što izgleda ovako:

Postavljena slika

U šta sada gledamo ? Ovo sivo je odziv koji trebamo da dobijemo i on je dobijen u realnom vremenu i prostoru sa drajverima između kojih postoji izvestan offset i po Z osi. Dakle, laički, midbas je dublji od visokotonca i njegov akustički centar je mnogo iza. U slučaju koji prikazujem u pitanju je horna pa je ona dublja od midbasa. Dakle akustički centar midbasa je pomeren za nešto malo u napred. To ćemo podesiti poljem u kome piše "Driver Z offset". Ono što je bitno znati to je da kada budete krenuli da unosite, počnite od 0,01 što je 1cm. Unosimo razdaljinu između midbasa i visokotonca dok se crna i siva linija ne preklope. Podaci se mogu unositi u polje za woofer ili za tweeter u zavisnosti od toga gde se nalazi čiji akustički centar. Unošenje pozitivne vrednosti u polje za woofer daje potpuno iste rezultate kao unošenje iste te vrednosti samo negativne u polje za tweeter.

Kada se odzivi preklope, "učitali" smo u program identične uslove u kojima su zvučnici mereni pa samim tim dobijamo odgovarajući odziv kada budemo krenuli da projektujemo skretnicu. To sada izgleda ovako:

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sada možemo da počnemo sa izradom skretnice. U polju koje se odnosi na woofer nalaze se dve strelice. Kada pritiskamo gornju, PCD nam dozvoljava da biramo koji red skretnice želimo. Najviše dozvoljava do 24dB/o. Može da se nabudži i više ali kome treba više od 24dB/o :) ? To su ove strelice:

Postavljena slika

Na ovoj slici sam izabrao 12dB/o kliknuvši dva puta na gornju strelicu. Stavio sam 2,5mH čija je otpornost 0,4oma i u paralelu sam stavio 20uF sa otpornikom od 2oma na red. Odmah se u prozorčiću sa strane vidi šta se desilo sa odzivom midbasa. To naravno ima uticaja na onu crnu krivu gore ali tek smo počeli. Idemo da stavimo neke komponentice na visokotonac da vidimo šta ćemo da dobijemo:

Postavljena slika

Za visokotonac je ista priča. Potrebno je pritisnuti strelicu nekoliko puta kako bi došli do reda skretnice koji nam je potreban. Koji red skretnice je potreban zapravo ne znamo već probamo pa vidimo. Dobro, posle nekog vremena možemo da predpostavimo u zavisnosti od parametara visokotonca i rezne frekvencije ali to je druga priča. Ja po default-u nikada ne stavljam skretnicu prvog reda (6dB/o) već uvek krećem od 12dB/o. Ne zato što ne volim nego zato što još nisam radio sa zvučnicima gde bi 6dB/o zadovoljilo neke moje prohteve.

Evo malo sam se igrao i sa visokotoncem pa da vidimo šta smo dobili. Ovo je skretnica za visokotonac:

Postavljena slika

Sada da vidimo šta se dešava sa ukupnim odzivom:

Postavljena slika

Dobro. Deluje dovoljno linearno. +/-1,5dB po opsegu. Da vidimo šta se dešava kada obrnemo polaritet tj. na slici iznad u gornjem levom uglu je pritisnuto dugme "Tweeter +/-". Time sam obrnuo polaritet visokotonca. Sad ono što jeste jedini glitch koji sam uspeo da skontam u radu sa PCD-jem je što ume ponekada da zabrlja polaritet. Dakle desi se da isprojektujem skretnicu savršeno linearnu ali kada povežem tako kako sam projektovao dobijem savršeni dip kao da sam okrenuo kontakte visoktonca naopako. No bez brige. PCD uvek verno isprojektuje skretnicu samo treba uraditi finalno merenje da bi se ustanovilo kako treba da bude povezan visokotonac :) Dakle, to kod dobro projektovane skretnice izgleda ovako:

Postavljena slika

Kod valjano projektovane skretnice, ako je fazna usklađenost dobra, obrnuti polaritet rezultuje oštrim dipom barem 20dB nižim od ostatka opsega. Iz tog razloga lupetanje o vrednostima komponenata na skretnicama i mutavi proračuni na slepo ništa ne valjaju jer se njima može odrediti kako će neki zvučnik da radi ali ne i kako će da radi sa još nekim pride. Dakle lupetanje o skretnicama, a na osnovu datasheetova nađenih na netu po PDF-ovima ne vredi ni pišljiva boba. Možda izgleda impresivno nekome ko čita ali da će da radi... Neće :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

To što smo isprojektovali skretnicu koja je linearna i ima dobar dip kada se okrenu + i - ne znači da smo uspeli 100% u tome da najveći dip pri inverznom polaritetu bude tačno na sredini između dva drajvera. To ćemo proveriti na sledeći način. Klizač sa desne strane pomaknemo i dovedemo PCD u početni položaj (na vrh da se vidi ukupni FR zvučnika). Pomoću strelica obeleženih crvenom bojom možemo da tiltujemo zvučnik gore/dole tako što ćemo kliknuti na gornju ili donju strelicu:

Postavljena slika

Dakle, šta se dešava ? Kada iz početne pozicije kliknem na donju strelicu dip se malo produbi što se vidi na slicii:

Postavljena slika

Kada isto to uradim sa gornjom strelicom, dip postane plići što se takođe vidi na slici:

Postavljena slika

Šta se desilo ? Dip treba da bude najveći onaxis, a kako tiltujemo gore ili dole, može da stoji ili da postaje plići. S tim što ako smo dobro usmerili centralnu osu, jedan klik na gore ili na dole će davati jako sličan rezultat. U ovom slučaju, osa je malo usmerena na dole, a to nije idealno. To smo skontali po tome što je bolja fazna usklađenost na poziciji malo ispod mikrofona, a to se vidi po tome što je tu dip malo dublji.

I tako :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Evo kako izgleda fazna usklađenost sa potpuno istom skretnicom kada se offset za midbas po Z osi pomeri za samo 3 cm, a za šta me je jedan od nabeđenih forumskih stručnjaka pitao zašto sam se toliko uhvatio Z offseta pre nekoliko meseci :)

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Jako lepo Zvule...+++++++++++++To sto si naglasio je stvarno cinjenicajednostavno nije moguceizraditi skretnicu bez merenja..Ima jos jedna stvarvecina diyera uzima za susretnu frekvenciju istu F kao i pocetak rezanjasto je prvi pogresan korak(a sa fotografije koju si poslao vidi se da to nije tako)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Odlično! Trud i tutorial za svaku hvalu. Ne znam da li bi te možda mrzelo da ovo okačiš u formi blog-a, tako ne bi olako potonulo za kasnije pretrage...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Dao sam link u prvom postu. Nisam u potpunosti ovladao izradom skretnica ali PCD-om jesam dosta dobro. Pitajte šta god vam nije jasno u vezi programa koliko god mislili da je bezveze. Postoje opcije za redni i paralelni RLC itd. Malo kasnije ću okačiti nekoliko uporednih sličica da se vidi da li ima razlike između merenog i projektovanog u PCD-u. Ono što je bitno to je da je merenje samo početni korak. Sledeći je slušanje. Jedno bez drugog ne ide. Ako se skretnica pravi da zvuči dobro, zvučaće dobro u možda čak 95% slučajeva ali će da brlja u onih 5%. Ako se napravi samo da merno bude dobra, može uopšte da se ne čuje kako treba. Zato treba meriti, slušati i porediti. Jednu varijantu skretnice, drugu, treću... Koliko god dok se ne dođe do dobrih mernih rezultata kombinovanim sa dobrim zvukom.Dobre stvari kod PCD-a su to što se odmah vidi kako neka komponenta utiče na rad određenog drajvera, stiče se i neko iskustvo u vezi toga šta se sve i od kakvog odziva može uraditi u realnom vremenu, a sve to bez nepotrebnog davanja novca na zavojnice i kondenzatore samo zarad testiranja.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sada ćemo malo pričati o zakretanju zvučnika po horizontalnoj osi kako bi smo videli kakva je direktivnost zvučnika sa kojima radimo i koliko se zadržava početni oblik frekventne krive u odnosu na ugao zakretanja.

Prva stvar koju moramo znati je koliko nivo glasnoće na frekvenciji ukrštanja sme da opadne u zavisnosti od ugla zakretanja zvučnika. Ja ne dopuštam da to bude više od 2,5dB-3dB pri uglu merenja/zakretanja od 30 stepeni. U PCD-u odmah pored strelica za tiltovanje gore dole kod kojih piše "vertical" stoje sa desne strane i strelice na kojima piše "horizontal panning". Pomerajući te strelice (levu i desnu) dobijamo određeni ugao zakrivljenja u odnosu na slušaoca odnosno merni mikrofon, a pri tom uglu ćemo primetiti da se frekventna kriva menja. Kao što ste mogli da vidite u slučaju za koji sam postovao slike u pitanju je 12" midbas i 1" kompresioni drajver u waveguide-u. Rezna frekvencija je oko 1450Hz, a to jasno pokazuje vrh dipa pri inverznom polaritetu visokotonca, kao i crvena i plava linija koje se seku otprilike na toj frekvenciji. Sad sledi jedna slika:

Postavljena slika

Šta se to vidi na slici ? Ispod grafikona koji pokazuje frekventnu krivu postoji desetak dugmića od kojih svaki ima određenu funkciju. Strelice "horizotal panning" nisam dirao već sam pritisnuo dugmence na kom piše "save sum to overlay" koje pocrveni kad se pritisne, kao što se vidi sa slike. To sam uradio da bi mi PCD zabeležio postojeće stanje. Tek onda sam pritiskao desnu strelicu kako bih video koliko će da oslabe srednji tonovi kako se pomeramo sa centralne ose. Došao sam do 30 stepeni offaxis i tu sam stao. Ne deluje da je mnogo crna linija niža od sive na grafikonu ali kako možemo biti sigurni koliko je to tačno ? Postoji još jedno dugmence od tih 10-ak ispod FR grafika koje se zove "dB scale zoom" i zelene je boje. Pritiskajte ga dok se ne budu prikazale linije u inkrementima od po 1dB. Na slici to izgleda ovako:

Postavljena slika

Šta sada vidimo ? Vidimo da se na frekvenciji ukrštanja pri 30 stepeni offaxis (što je već ogroman off axis) frekventni opseg spustio tek za 2dB što je zadovoljavajuće

Toliko o ispraznim pričama i nagađanjima pojedinaca da 12" zvučnik postaje previše usmeren preko 1KHz te da ne može da svira u dvosistemskoj kutiji toliko visoko.

Primetili ste da se mnogo veće promene sa frekventnom krivom dešavaju kada se zvučnik tiltuje gore dole iliti oko svoje horizontalne ose. Promene se dešavaju jer se i sa malim pomeranjem gore ili dole akustički centri drajvera udaljavaju odnosno približavaju slušaocu. Manje drastične su promene kod rotacije zvučnika po vertikalnoj osi iliti levo/desno jer su akustički centri drajvera na istoj razdaljini od mikrofona/slušaoca pa se promene svode delom na skretnicu, a delom na offaxis odziv korišćenih drajvera.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Aferim Zvule !Stein rece da postove spojis u blog, al' se i to pokazalo napouzdanim - iz Daudiovog bloga o cevima su vremenom nestale slike.Zato, evo cele price u PDF-u:Zvule-Skretnice.pdf

Merhaba :DHvala Sipika. Ne bi mi palo na pamet, Alaha mi :)
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ako nastavimo da pomeramo gore/dole zvučnik, primetićemo da je došlo do poništavanja (vertical nulls). Ovaj zvučnik koji nam služi kao primer ima ta poništavanja već pri 20 stepeni zakrivljenja pa je to neka ovakva kriva:

Postavljena slika



Primetićete da je polaritet potpuno isti kao i onaxis gde se sve savršeno reprodukuje. Ovo je proizvod tiltovanja zvučnika gore odnosno dole i od toga pate svi zvučnici koji nemaju point source. Jedino su kod point source iliti dual concentric zvučnika akustički centri oba drajvera uvek na jednakoj udaljenosti od slušaoca pa se sa frekventnim odzivom dešavaju iste anomalije bez obzira po kojoj osi ih tiltovali te oni nemaju poništavanja tog porekla.

Na slici sam pokazao ekstrem ali se "vertikalnom nulom" smatra već kada dip dostigne -6dB što se u ovom slučaju dešava pri nekih 17-18 stepeni zakrivljenja.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Hajde sada malo da uporedimo ono što je projektovano u PCD-u i ono što je nakon toga izmereno mernom opremom. Slike sa gornje strane su projektovani odzivi u PCD-u, a sa donje mereni nakon toga:

Postavljena slika

Postavljena slika

********************************************************************************************************************************************

Postavljena slika

Postavljena slika

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...