DIY Turntable and Linear Tracking Tonearm (samogradnja gramofona i tangencijalne ručice)
Ovih dana sam priveo kraju izgradnju mehaničke tangencijalne ručice za gramofon i time zaokružio proces izgradnje celog gramofona. Uglavnom. Ima još par sitnica koje treba doraditi a to ne spada ovde - boja ili lak na bazi su se rasušili pa je površina na nekim mestima popucala. To samo šmirgla i novi sloj boje/laka mogu da reše. Da se vratim na ručicu i gramofon. Kako sam već milion puta ponovio, gramofon i ručica su u načelu veoma jednostavan mehanički sklop i nema tu mnogo šta da se filozofira. S druge strane, neophodna je prilično velika preciznost da se izvede kako treba ili kao pomoćno rešenje - da se uvede niz mogućnosti podešavanja i prilagođavanja što samo dodatno komplikuje izradu i uvodi ceo niz dodatnih elemenata koji ne bi ni trebali da tog podešavanja nema. U konkretnom slučaju, ručica koju sam radio ima mogućnost podešavanja po visini. Da bi to radilo kako treba a da se ne kompromituje ni jedan od ostalih parametara, trebalo je dodatno izbušiti osam rupa (sve međusobno veoma precizno usklađene) potom dve dodatne osovine, dva ležaja i vijak sa posebno oblikovanom/dorađenom glavom.
Poenta je da ništa od ovog ne bih uspeo da uradim bez cele hrpe papira, potrošenih olovaka i neuporedivo više radnih sati provedenih na crtanju nezadovoljavajućih/neadekvatnih rešenja.
Ceo projekat oko gramofona se zbog nekih drugih projekata (pojačala, predpojačala, aktivne skretnice itd) razvukao na period od skoro tri godine i u početku nije ni bio jasno iskristalisan kod mene u glavi jer za mnoge stvari nisam znao kako bih hteo/voleo da se izvedu.
Najjednostavniji deo priče je bilo osmišljavanje i izrada baze, osovine i tanjira i to je i bilo urađeno veoma brzo. Posle je došla na red priča o motoru pa sam eksperimentisao sa nizom mogućih rešenja oko izbora motora i DC regulacije. Pošto mi je elektronika slaba tačka, to je trajalo večno a nije me dovelo nigde, rešenje je došlo u vidu AC sinhronog motora sa fiksnim brojem obrtaja i minimalnim pratećim brojem delova. Ostala je ručica. Posle nekoliko pokušaja i ništa pređašnjeg iskustva, odlučio sam se za verziju sa linearnim ležajem na krutoj osovini.
Prvo je u 2D napravljen crtež pogleda od gore - što se može odraditi i na parčetu papira ali je ovako brže, manje je računanja pešaka i preciznije.
Potom je rađena matematika oko usklađivanja visinske razlike između gornje površine tanjira/ploče i baze - sa zaključkom da ne znam kolika bi tačno ta razlika mogla da bude u nekom konkretnom slučaju jer nisu sve ploče jednako debele, nisu baš sve zvučnice iste visine i svako dodavanje nekog mata na tanjir menja visinsku poziciju. Prvo mi je na pamet palo najjednostavnije rešenje sa jednom vertikalnom osovinom, a pošto ne umem da probušim tro-četvoro-šestougaonu rupu, izbor je bio okrugla osovina po kojoj nosač osovine ručice ide gore ili dole. Tu se javlja jedan problem ako postoji samo jedan vid ograničenja kretanja (u krug oko okrugle osovine) pa se na taj način lako kompromituje preciznost vođenja igle po tangenti. Uvođenjem druge osovine, problem se rešava i sada se nosač ručice može pomerati samo gore ili dole. Kao opcija, mogao sam samo probušiti dve rupe i uz malo maziva to bi klizalo po osovinama. Problem je što vođica ručice uvek mora biti idealno vodoravna a ručica uvek idealno pod pravim uglom u odnosu na poluprečnik igle. U amaterskim uslovima teško je postići da uz recimo ekstra tačan prečnik osovine od 6mm probušeim dve rupe burgijom od 6mm na nosaču i da to klizi lako i bez zapinjanja. Razbušivanje rupe lako dovodi do prevelikog otvora i eto klimanja. To sam rešio ugradnjom linearnih ležaja (u nosač) koji klize izuzetno lako ali bez klimanja.
Podešavanje po visini je sada omogućeno, ali kako najjednostavnije, a kvalitetno izvesti? Rešenje je došlo u vidu vijka koji je u donjem delu gde su fiksirane i osovine po kojima klizi nosač a u nosač sa donje strane upuštena rupa da nosač može da sklizne skroz dole. U nosaču je koncentrično sa vijkom za podešavanje visine probušena prolazna rupa tako da kroz nju ulazi inbus ključ kojim se vijak uvrće ili izvrće i tako podiže ili spušta nosač sa ručicom. Ovo omogućava da se visina podešava čak i tokom reprodukcije bez rizika da bi se nešto moglo poremetiti. Kod ovakvog pristupa, jedini problematični momenat je tačno montiranje kompletnog sklopa ručice na bazu, ali o tome ću kasnije. Prvo tehnički crtež kompletnog sklopa u pdf formatu...
Stein Tangential Tonearm_1.PDF
Zarad jasnijeg pregleda, sa crteža je izostavljen određeni broj detalja kao što je poklopac od klirita, protivteg ručice i detalji zvučnice (igla, pinovi, kablaža/žice)
Ono što je najvažnije su neki dimenzioni odnosi. Treba jasno definisati neke razmake i dimenzije kao što je razmak između rupa za montažu zvučnice (12.7mm), odstojanje od montažnih rupa do vrha igle (9.50mm) i odrediti osnovnu minimalnu visinu celog sklopa na relaciji baza-igla a to se mora prilagoditi konkretnom gramofonu - kod mene je razmak između headshella do baze 52mm što znači da od baze gramofona gde se montira sklop ručke do gornje površine tanjira sa matom (ako ga ima) i pločom mora da bude minimalno 35mm - pojednostavljeno - kada se igla spusti na ploču, ona sme da bude ili horizontalna ili da zvučnica bude nagnuta ka svom zadnjem kraju. U suprotnom, ako prednji kraj ručice/zvučnice pada pri najnižoj poziciji, mora se dodavati materijala na tanjir a to bi u svakom slučaju moralo da se izbegne. Ovakva ručica nikako ne može da se montira na gramofone gde je visinska razlika između gornje površine tanjira i baze manja od nekih 34-35mm.
Sama konstrukcija može, kako već rekoh, da se izvede i jednostavnije, ako se žrtvuju neke opcije tj pogodnosti koje omogućavaju precizno podešavanje bilo kada tokom eksploatacije ručke. Serija sličica bi trebala da prikaže kako se ručica gradi tj sklapa i da jasniji uvid u to kako zapravo funkcioniše.
Slike od 1-4 prikazuju sklapanje osnove, potom, od 5 do 10 sklapanje dela koji omogućava podešavanje po visini i mehanizam koji omogućava podizanje celog sklopa u stranu da se može bez ograničenja prilaziti ploči/tanjiru (promena ploče, zamena/postavljanje/skidanje remena oko tanjira i sl) a slike 11-13 ono što je zapravo suštinski deo cele priče, osovina po kojoj klizi linearni ležaj tj ručica.
18 Comments
Preporučeni Komentari
Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar
Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar
Kreiraj nalog
Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!
Registruj novi nalogPrijavi se
Već imaš nalog? Prijavi se ovde
Prijavi se odmah