Jump to content

Kako se ponasa kalem iz skretnice u vezi sa visokotoncem?


Pigy

Preporučeni Komentari

Postoje dve varijante skretnice gde kalem ide paralelno visokotoncu, klasicna 12db ili 24db skretnica kad je kond na red a kalem paralelno visokotncu, i serijska skretnica gde umesto kondenzatora bas drajver pravi otpornost za kolo. U prvom slucaju kod klasicne skretnice kondenzator propusta samo visoke frekvencije a zavojnica je otpor za visoke frekvencije pa znaci da nece predstavljati opterecenje za pojacalo. Drugi slucaj serijske skretnice je kada je zavojnica na red za bas drajverom a visoki spojen paralelno zavojnici. Tada zavojnica treba da bude jos manjeg otpora da struja kroz bas drajver daje manji napon na visokia visoki dobija samo ono sto zavojnica ne propusti a to su visoke frekvencije.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

SAL DT 20    https://www.elementa.rs/proizvod/53530/visokotonski-kalotni-zvucnik-73mm-40w

Ja sam planirao redno kondenzator ,a paralelno kalem na visokotonac,znaci to je standardna -12db skretnica. 

To sa otpornikom sam vidjao i citao,negde se koristi za utisavanje visokotonca kad su zvucnici u sistemu razlicitih osetljivosti, a da se koristi i cak kod jevtinijih skretnica,redno kalemu za dobijanje tacne otpornosti.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sto se tice proracuna za moj famozni kalem ,ovako:

Potrebna induktivnost L= 0.42mH

po tabeli: za 0.42mH = 20 Gause, = 0.812mm zica = R = 0.41 om , h kalema = 10.35mm, radius r=20.7mm.znaci precnik unutrasnji = 41.4mm,

84 namotaja , L duzina zice = 12.2m. za potrebnu frekvenciju 6000kHz/8 oma zvucnik  

Moja zica je 0.9mm ali posto sam merio lakovanu bez skidanja izolacije,pretpostavljam da je prava vrednost 0.812mm koja i treba.

Namotao sam ,tako da je unutrasnji precnik oko 42mm,a h oko 11 mm,otpor mi je prikazivao oko 0.3 oma,ali moj digitalac ima svoj otpor negde oko 0.7 oma,pa nisam siguran da je to prava vrednost otpora kalema.

Podatke za motanje kalema sam skinuo sa shavano sajta  http://www.colomar.com/Shavano/inductor_info.html  , tu ima online calculator.kad se ukuca potreban induktivitet on izbacuje tabelu po kojoj moze da se izradi kalem.

Inace buni me to sto postoje razni proracuni za skretnicu drugog reda,pa recimo ako je Linkwitz filter za 6000Hz/-12db C=1.66uF, L=0.42mH,  za Bessel 5200Hz/-12db  C=2.2uF,L=0.42mH, a po nekom drugom proracunu,neznam koji je filter u pitanju  5000Hz/-12db , C=2.7uF/L=0.4mH.

Savet?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

28 minutes ago, Pigy said:

Sto se tice proracuna za moj famozni kalem ,ovako:

Potrebna induktivnost L= 0.42mH

po tabeli: za 0.42mH = 20 Gause, = 0.812mm zica = R = 0.41 om , h kalema = 10.35mm, radius r=20.7mm.znaci precnik unutrasnji = 41.4mm,

84 namotaja , L duzina zice = 12.2m. za potrebnu frekvenciju 6000kHz/8 oma zvucnik  

Moja zica je 0.9mm ali posto sam merio lakovanu bez skidanja izolacije,pretpostavljam da je prava vrednost 0.812mm koja i treba.

Namotao sam ,tako da je unutrasnji precnik oko 42mm,a h oko 11 mm,otpor mi je prikazivao oko 0.3 oma,ali moj digitalac ima svoj otpor negde oko 0.7 oma,pa nisam siguran da je to prava vrednost otpora kalema.

Podatke za motanje kalema sam skinuo sa shavano sajta  http://www.colomar.com/Shavano/inductor_info.html  , tu ima online calculator.kad se ukuca potreban induktivitet on izbacuje tabelu po kojoj moze da se izradi kalem.

Inace buni me to sto postoje razni proracuni za skretnicu drugog reda,pa recimo ako je Linkwitz filter za 6000Hz/-12db C=1.66uF, L=0.42mH,  za Bessel 5200Hz/-12db  C=2.2uF,L=0.42mH, a po nekom drugom proracunu,neznam koji je filter u pitanju  5000Hz/-12db , C=2.7uF/L=0.4mH.

Savet?

Dobar ti je račun za teoretsku skretnicu, taj visokotonac i mora visoko da se seče iznad 5kHz jer je jako mali. LR filter ima ukrštanje na -6dB i to je ok, ja ih takođe koristim,  drugi tipovi skretnice imaju drugačije vrednosti (BW, Bessel itd. imaju na -3dB), svaki filter ima drugačiju krivu zato su elementi različiti. Takođe ni impedansa zvučnika nije linearna šeta se tako da kad se rade skretnice retko se koriste teoretski proračunati elementi. U tvom slučaju stavi tako kako si izračunao i biće u redu, samo je taj visokotonac više super visokotonac i ne trpi veliku snagu, verovatno nema više od 5-10WRMS sa tvojom skretnicom.

Da ne shvatiš ovo kao neku zlonamernu napomenu, ali pravljenje trosistemskog zvučnika bez merne opreme i nekog većeg iskustva je vrlo težak da ne kažem gotovo nemoguć zadatak, bez obzira da li je aktivan ili pasivan. Bolje je uzimati gotova rešenja.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Visokotonac je 20/40W, inace moj plan je da pravim TRI-AMP sa aktivnom skretnicom, i to za bas pojacalo bi bilo Mosfet ili Bipolarac ili Integralac (TDA 7294 ili STK 4148),cak mozda i jedan Germanijum 45W/4 oma, srednji opseg bi pokrivao Full range zvucnik, tu bi po mojoj zamisli bio Lampas ili mozda Germanijumac,a visoki obavezno Bipolarac i to u A klasi.

Eto to je moja krajnja zamisao. Sada trenutno se patim za jednim pojacalom u sistemu Funai 2x30W/8 oma, u pripremi je mini pojacivac za Bi-AMP, a od zvucnika Uher za basove, redno sam mu sada trenutno vezao EI niske elipse za full range, i obadva rade bez skretnice, a sada pravim tu skretnicu za taj visokotonac.

Opisao sam moj zamisljeni sistem a sta cu uspeti da uradim videcemo,eto lezi mi jedan Sony pojacivac,nikako da mu zamenim izlaze i da ga stavim u funkciju...pozz

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

59 minutes ago, Pigy said:

redno kalemu za dobijanje tacne otpornosti.

Koje "tacne"? :) 

Pogledaj impedanse zvucnika po frekventnom opsegu, pa reci za koju brojku se to gadja "tacna" vrednost.

Prvo, preuzmi knjigu od Zena, kao drugo, nazire se iz postova da je situacija te tematike slozena, ma kako nasi zahtevi bili uproscavani, pa zakljucke ni uproscavati niti generalizovati.

Mislim, bolje sad da napravis taj skok u informisanost i znanje, nego da se obeshrabris greskama.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

ok,hvala. A kad pricamo o skretnicama,da ne bi otvarao novu temu,moze li se koristiti pasivna skretnica  u kolu predpojacivaca? Vidjao sam u datasheetu za TDA 2030 u multibox sistemu, ide pasivna skretnica na ulaz integralca. ?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ok,ionako moj zamisljeni sistem bi bio reda 100W,sto znaci da bi na visokotonac islo reda 10W max, a sada trenutno mi je 30W pojacalo i retko kad i na pola ga pojacam,znaci kucno slusanje,a kasnije obavezno drugi visokotonci na svoje pojacalo....pozz

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

1 hour ago, Pigy said:

ok,hvala. A kad pricamo o skretnicama,da ne bi otvarao novu temu,moze li se koristiti pasivna skretnica  u kolu predpojacivaca? Vidjao sam u datasheetu za TDA 2030 u multibox sistemu, ide pasivna skretnica na ulaz integralca. ?

Batali ta stara rešenja, nema od toga vajde.

Ovo ti je sto puta bolje, mini DSP sa 4 izlaza. Prvo napraviš aktivne dvosistemske kutije, jedan DSP i 2 stereo pojačala, igraš se sa DSP-om do mile volje, menjaš šta hoćeš. 

Posle dodaš još jedan DSP modul, dva Subwoofer-a i jedno stereo pojačalo, ili alternativo možeš da napraviš i trosistemske zvučnike, po želji. 

Aktivnu skretnicu da napraviš isto će da te košta, lošije će da svira i nije fleksibilno, a ovde sve podešavaš preko PC-ja do u beskraj, a možeš da koriguješ i sobnu akustiku. Ne možeš sam bolje uraditi nikako.

https://www.ebay.com/itm/miniDSP-2x4-Programmable-Digital-Signal-Processor-DSP-Crossover-Equalizer-Active-/222333377908

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Komp bi morao stalno da radi.onda bolje dobru zvucnu kartu sa vise izlaza,softver i vozi misko. Aktivna skretnica ima i da se kupi u player.rs ili skymusic, i to od 10-ak hiljada dinara, i to sa promenjivim izborom rezne frekvence,jedino sto su XLR na izlazima. Ja sam pitao za neku vrstu pasivne skretnice u predpojacivacu,da bih sklonio skretnicu,dok napravim, aktivnu skretnicu?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

43 minutes ago, Pigy said:

Komp bi morao stalno da radi.onda bolje dobru zvucnu kartu sa vise izlaza,softver i vozi misko. Aktivna skretnica ima i da se kupi u player.rs ili skymusic, i to od 10-ak hiljada dinara, i to sa promenjivim izborom rezne frekvence,jedino sto su XLR na izlazima. Ja sam pitao za neku vrstu pasivne skretnice u predpojacivacu,da bih sklonio skretnicu,dok napravim, aktivnu skretnicu?

Mislim da mini DSP ima nekoliko konfiguracija koje upamti tako da kad se jednom setuje, onda PC više nije potreban, proveriću. Te analogne skretnice nemaju ni 10% posto mogućnosti ove spravice, a kvalitet zvuka takođe nije na tom nivou, za te pare unutra su ti neki OP tipa TL0 072/82 i slično. Zvuk kad prođe kroz nekoliko bilo kakvih OP to više nije za slušanje.

Pasivna skretnica ispred pojačala, mislim da može samo prvog reda, drugog i višeg reda mora aktivno.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

17 hours ago, Pigy said:

Aktivna skretnica ima i da se kupi u player.rs ili skymusic, i to od 10-ak hiljada dinara,

Slabo je to, nije za hi-fi, sum je veliki, nisu precizne. Rec je o analognim, daleko bolje su digitalne, ali one idu za 2 do 3 puta vecu cenu (2 x 4). Dobro resenje je nesto od mini DSP programa, veza sa kompom je neophodna samo pri setiranju.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

@Pigy, igrarije ove vrste podrzavam samo ako ti je cilj da ucis i bavis se time na duze staze. Ako ti je cilj da sastavis kvalitetan aktivan sistem za svakodnevno slusanje, prepusti to nekom strucnjaku ili uzmi gotovo resenje. Bez ogromnog znanja i iskustva, i bez odgovarajuce opreme, neces postici zeljeni rezultat.

Ja sam malo ceprkao oko merenja zvucnika i prepravki skretnice, citao knjige i forume, i vrlo brzo bio preplavljen kolicinom informacija. Odustao sam od ideje da pravim sebi kutije jer sam shvatio da necu napraviti bolje od komercijalnih. Naravno, nastavicu da ceprkam na nekim dvosistemcima (za pocetak) i nadogradjujem svoje znanje.

Ne znam zasto sam ovo napisao, al ne moze da skodi. :) 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Naravno da takvo iskustvo, vrlo cesto medju ljubiteljima zvuka, ne moze da skodi, vec i moze da oporavi. :D 

Nekada je bolje ici tim putem, pa uz neki licni napredak probati modifikaciju neke komercijalne kutije i pratiti rezultate.

Zvucnik ipak nije kutija ili orman sa elektromagnetom i membranom, vec malo slozeniji sistem.

Ali, najbolji zvucnik na svetu nije napravljen, svo to konstruisanje je kombinacija i kompilacija raznih kompromisa. :) 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Meni je ovo hobi,zanimacija.Sto se tice tih fabrickih kombinacija i za to koliko para toliko muzike,a upravo hobisti pokusavaju sa manje para da postignu sto je najbolje moguce.Naravno ovde nepricam o High - End, vec o necemo sto je ipak bolje od komercijale.Citao sam ranije postove o recimo Pionirovim ili JBL kutijama i to bookshelf i da su ljudi videli da unutra nema ni damping materijala a skretnicu cini samo kondenzator na visokotoncu ,pa je zvuk bio kasetofon stavljen u bure.

Sto se tice aktivnih skretnica,to koriste profesionalci jer su za ozvucenje,nisu Hi-Fi,a ja licno i ne volim ,,digitalizovan " zvuk. Sto onda ne kupujete pojacala u D,T klasi,nego se trazi A klasa. Mnogi proizvodjaci pod A klasom prodaju vodu,tako da A klasa ide do odredjenog nivoa snage ,posle prelazi u AB klasu.Znam od mojih kolega da su culi par pojacala u A klasi, i da je bilo preslusavanja kanala, i da nisu bili odusevljeni takvim pojacalima. U sustini novac diktira sve.Ja sam ljubitelj stare analogne muzike,ali se prilagodjavam i novim standardima.

Mozete da kupite odlicne socne jabuke u I klasi bez ijedne pecke ,a ja vise volim da sam zasadim vocku,orezem,stitim,negujem i koliko dobijem jabuka toliko, i mozda nece biti tako velike kao kupovne i nece biti u I klasi i kostace me vise od kupovnih,ali ja sam je odnegovao,meni je sladja i draza od kupovne. Razumete sta hocu da kazem i to povodom pravljenja  i kupovine uredjaja i zvucnika.

Nije stvar u High end,I klasa itd,vec zanimacija, pa ne peca ribolovac ribu da upecao najvecu i najkvalitetniju ribu samo da bi je pojeo,to moze i u restoranu,vec uziva u pecanju,kao i ja u pravljenju uredjaja,kutija itd.

I jos nesto da kazem,vidjao sam dosta samoukih majstora koji znaju osnovna znanja ili cak i neznaju a prave odlicne drvene ili metalne stvari,takodje znam mnogo iznzinjera koji ako im ne nacrtas semu neznaju o cemu pricas,ili inzinjera koji konstruise uredjaj ali nezna da ga popravi, ili poznaje samo usku oblast elektronike...itd

Mislim da neki ovde brkaju HI END sa HI-FI, HI-FI ili High Fidelty ili verna reprodukcija,svako moze drugacije da tumaci, a i neznaci da ce mi se dopasti takav zvuk koji je pravi HI-FI. Tezim ka Hi-Fi ali volim kolorit koji ce mi doneti improvizacija ili odstupanje od originalnog.Na kraju sve je stvar ukusa, za nekog je vrh Porche,za nekoga Ferrari, za mene Mercerdes i to ne Lux - majnbah, vec moze i E200 dizelka iz 1980 (123/124), za mene je i to vrh i dovoljno.....raspricah se ali valja razmenjivati misljene.pozz

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...