Jump to content

Čišćenje vinila - gramofonskih ploča


Lemić

Preporučeni Komentari

https://www.diyaudio.rs/topic/7737-ultrasonic-cleaning-record-machine/

https://www.diyaudio.rs/topic/7451-čistač-gramofonskih-ploča/

Navedene teme su sasvim u redu, kroz gramofnski staž sam se susreo sa svim mogućim načinima čišćenja ploča. Laza Milutinović je imao VPI mašinu i probao je sva moguća srestva koja su mogla da se nabave, na kraju je ušao u svoje recepture i to se završilo debaklom. Slušao sam kod njega dosta od tih hemija, svaki put je bila nova i epohalna, međutim, slušni rezultati nisu nikad bili toliki da bih nabavio sebi čistač tog ranga. Neko vreme se ovde zaplela priča i vršena su "ispitivanja",  pre par meseci  konačno završeno, ali zbog svog iskustvenog skepticizma nisam nešto pridavao značaju. Pre neki dan sam pristupio demonstraciji. Izvadio sam iz bunta ploča slučajno neki  Windham Hill, A&M presing, za ono i ovo doba, jako dobro urađeno. Ploča na oko besprekorna, nova praktično, stavljena direktno iz korica, očišćena zajedno sa iglom  standardnom karbonskom četkom,  zvuči lepo, ima malo pucketanja. Sledi čišćenje, kvašenje hemijom i trljanje posebno izrađenom četkom, potom usisavanje na mašini, igla očišćena hemijom i moj  komentar je bio, " jel Vi ovo mene zajebavate". Ajd što nema ni da šušne, nego je zvuk druga dimenzija da sam reko da mora da su predhodno zamazali ploču nečim a sad šatro očistili. Onda sam tražio neku ploču domaćeg presovanja, nađosmo nekog Rej Brauna, šušti, puca i ima oštećenje ko da igla prelazi preko šmirgle, zvuk tanjušan ko sa džepnog tranzistora, ne bi je ni na zid zakuco kolko je to loše. Sledi tretman i ja zabezeknut, ploča zvuči kao stndardni original, nema škripe a to oštećenje, koje se vidi i okom, jeste prisutno ali neuporedivo manje i ne smeta slušanju. Sledi već očišćena ploča i bez čišćenja igle, Pablo, Jo Jones i "Oči čarne", standardni preseraj a zvuk je kao na retkim vrhunskim izadnjima, ili boljim 180 gr vinilima. Isto ali sad sa čišćenjem igle, mislim da vinil nije ponovno pran, rezultat je kao da je vrhunski direktno rezano izvođenje.

Sistem za demonstraciju, ja ga ne bi uneo u gražu, mašina je neka dobra, a ceo trik je praktično u hemiji. Površina ploče i sama igla se statički isprazne, sva masnoća i mikro prašina doboko iz rilne izvuku a klizanje šlifa pospeši do savršenstva i praktično se iskopaju zlatni mikro zapisi duboko pohranjeni, na nekim pločama se čuo rambl samog rezača jer nisu svi bili dovoljno dobro seizmički  izolovani. Ceo život se susrećem sa " drastičnim, frapantnim, neviđenim", itd. poboljšanjima, a u stvari se radi o minornim boljicima, međutim, ovo je oborilo i mene i moj realni skepticizam u vrednovanju pomaka koji svi prenaglašavamo. Pored tehničkih detalja, dobit u muzici je tolika da sad razumem kad mi je rečeno da to nikad nisam čuo, tačno je tako. U nekom trenutku će moja skromna kolekcija biti celokupno tretirana u mojim uslovima, pa će biti još nekih zapažanja. Ne znam šta će se dalje dešavati sa ovim, da li će se ići u neki vid komercijalne dostupnosti. Par slika koje nisu reprezentativne ni malo, za razliku od zaključka, ne utiska. 

 

5a76d2bcdb52f_VINILISTA.jpg.908bbe4f3053f35a7f4c032485698aa1.jpg

 

5a76d2bec957f_VINILISTA2.jpg.4189f6c7e26939a9d5381e0cae0c0c05.jpg

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Najvažnija komponenta mog gramofonskog setupa je Spin Clean korito za pranje ploča. Kada bih ostao bez Spin Cleana odustao bih od slušanja ploča. Svaku ploču, više ili manje štrokavu, čak i ganc-novu operem da bih je oslobodio svake prašine i statike. Postoje i neki drugi slični sistemi, malo jeftiniji ali svaki se sastoji od korita, četaka i tekućine. Kuja se baktao sa nekom home-made recepturom, ali u osnovi svih recepata je deterdžent na bazi Tergitola ili tako nešto. Spin Clean me je koštao oko 80 eur, flajka original tekućine je 10-tak evra i traje oko 100 ploča. 

Evo par fotki, da ne ponavljam celu priču...

 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ja i dalje koristim Tergitol i dva Knosti-ja.

Evo još jednog zanimljivog linka sa Tergitolom, u kojem kao dodatak za posebne namene koriste i "Ammonium Hydroxide", ma šta to bilo :) :

https://www.nedcc.org/audio-preservation/cleaning-discs

Još je zanimljiviji način arhiviranja vinila uz pomo IRENE sistema koji muziku očitafa sa fotografskih snimaka ploča:

https://www.nedcc.org/audio-preservation/understanding-irene

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Tergitol sluzi da razbije povrsinski napon i omoguci razlivanje vode. Restauratori koriste i amonijum hidrokcid(0.5% tergitol, 0,1% amonijum hidroksid) za ciscenje slozenijih masnoca.

Voda bidestilovana bar, a dobro bi bilo i dejonizovana.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Čišćenje ploče je zahtevnije nego prozora u kući  ili šoferšajbne u automobilu, plus je riskantnije po sam vinil. Praktično se radi o istoj zaprljanosti, prašina i mikro prašina slepljena masnoćom iz životne atmosfere koja se i elektrostatski lepi na konusno brazdavu površinu. Vetrobran u autu kolko god izgledao čist gotovo je nemoguće a da ne prelama svtetlost noću. Recept za to mi je davno kazao jedan pokojni lakirer, krpa navlažena vodom i malo nitro razređivača pa posle Politika, novina. Naravno da to nije za ploče. Polimeri plastike sadrže sastojke koji im daju elastičnost i sprečavaju krućenje, verovatno i prave zavešnu glazuru, raznorazne hemije mogu da erodiraju površinu mikronski.

Amonijak se smatra dosta bezopasnim sredstvom, spada u ekološki prihvatljive zato što prilikom spajanja sa vodonik peroksidom uz burnu reakciju pravi vodu i oslobađa čist azot koji je sastav vazduha, tad čisti uz pojavu temperature, jako dobro otklanja organski materijal, jede prste. Voda rastvara sve ali su potrebne godine, deminiralizovana i jonizovana voda mogu da sadrže nečistoće, zaboravio sam detalje, plus je rizik da se u radnji dobije tek malo filtrirana česmovača.

Karbonska četka je uobičajena, ona izvadi deo prašine a deo razvuče po brazdi i čak utisne još više u dubinu, usled trenja doda malo i elektrostatički naboj, ima ih i sa kablićem za uzemljenje. Lepljivi valjci i smese ala lepak za drvo, izvuku kolko mogu da zalepe ali je to samo u plitkoj zoni brazde. Tečnost rastvori ali ne može da razbije sasvim, u kombinaciji sa ultra zvukom je delotvornija ali i dalje se ne postiže puna čistoća. Očigledno je potrebno koristiti sva moguća srestva, zato ozbiljne sprave imaju jak usisivač. Problem je što se u malom kanalu masna nečistoća drži između bočnih zidova i uz to elektrostatski vezana i to je na neki način cementirano, čuje se praktično ko pucketanje koje je delom usled mehaničkog prelaza same igle, ali i od elektrostatskog varničenja koje igla prenosi. Sve u svemu, igla ne kliže po samom vinilu već i drlja po nekim naslagama a verovatno i levitira usled elektrostatike. Moje saznanje je bilo da je ubrzanje na igli nekoliko G, sada mi je objašnjeno da ide i na 20 G što je enormno mnogo,  radi se o mili vremenu i male snage i tu je muzika, razlika između muzikalnog i manje takvog kroz lični doživljaj. Osnovna informacija je manje više uvek prisutna, pitanje je koliko je izraženo bogatsvo tona, ustalom, čitav raspon cena igala je opravdan kroz očitavanje dela bezgraničnog, ne mora uvek da se čuje ali se doživljava, čovek je prefinjeno analogan.

12 hours ago, ninja said:

I sta je ta hemija? Je li to dostupno svima ili će na komercijalizaciju? 

Ne znam šta je hemija, znam samo da je utkano filozofsko, empirijsko i labaratorijsko kroz godine, nisam ni pitao ali ću dobiti odgovor ako ga zatražim, obnarodovanje nije do mene i bez odobrenja ga nikad neću nikom izreći. Utvrđena je bezbednost po ploče, nije potrebno slušanje na mokro što se dešava kod pojedinih sredstava nakon već jedne upotrebe, koliko znam, trenutno se utvrđuje efikasnost u pogledu trajanja, posle koliko slušanja je potrebno ponovno puno čišćenje, za sada je to  posle iznenađujećeg broja i to bi zadovoljilo, osim ako se ne vrti jedna te ista ploča danima. Komercijalizacija je delom u dilemi, za efikasno čišćenje sa punim rezultatom kakvog sam ja čuo i osetio, potreban je profi čistač koji nije jeftin i vrlo malo ljudi ga ima, hemija i četka su verovatno samo polovični, nije bilo reči o tome. Možda se pruži uslužno čišćenje, čak i diy, uz predhodnu demonstraciju iz lične kolekcije donosioca. Zaista ne znam, relacija je kao da je moje pa nisam zainteresovan u tom pogledu. Nešto će svakako desiti, šunjaču se andergarundom ovih dana nekim drugim "poslom".

Gramofondžija sam po duši iako mi vrteška stoji više za ukras, skromna kolekcija probranih ploča,  a dotur cd izdanja je bez limita. Ne skupljam ploče kao poštanske marke ili značke, neću da slušam zvučno loša izdanja, za 200 gramske a ni obične vinile nemam novaca tako da mi je analogija praktično postala neodrživa. Protiv argument je bio da nisam čuo to što imam na pločama, sad sam sklon da je tako, a kolekcija od par stotina je dovoljna za istinsku muziku a ne za brojanje komada.

(Molim da se ovo ne protumači kao propagandno prodavanje magle i način  sticanja lične koristi, takođe se izvinjavam što nisam i što možda neću izneti detalje iz razumljivih razloga.)       

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

32 minutes ago, Lemić said:

Molim da se ovo ne protumači kao propagandno prodavanje magle

pa hajde onda malo konkretnijih podataka, ne tražim hemijski sastav tečnosti, ali bi bilo interesantno na kojoj se mašini radilo (nedovoljno je reći da je bila "neka dobra"), koliko dugo je trajao postupak čišćenja i sušenja i u odnosu na koju drugu tečnost za čišćenje se došlo do zaključka koji si opisao.. 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

To "profi" cistac ploca ne znaci skoro nista. Moze da bude ribanje po komplikovanoj proceduri a moze po efikasnoj. Voda je tu najkompleksniji problem, znati sta se kupuje i sta se koristi, hemikalije su ozbiljnije deklarisane.

Amonijum hidroksid koriste restauratori, muzeji i arhivi, a oni se ne zezaju sa hemikalijama. Niti stede, ako im radi posao.

Moguce je koristiti detergente u jako blagim rastvorima, a zaprljanost definise vreme trajanja pranja, problem ostaje provera ucinka i ispiranje. Koje je po meni najproblematicnije zbog kvaliteta vode.

Mada su hemicari posebna, naopaka sorta, dobiti objasnjenje od njih je ravno cudu razumevanja.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

JA bih uz neku gimnastiku mogao da iscackam 20-ak  litara bidestilovane i dejonizovane, ali je za doticnu potreban nov kanister, plus ne moze da stoji predugo. Moram da proverim u kakvom su stanju kolone za dejonizaciju, to niko ne zeli da finansira..

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

5 hours ago, vladd said:

To "profi" cistac ploca ne znaci skoro nista. Moze da bude ribanje po komplikovanoj proceduri a moze po efikasnoj. Voda je tu najkompleksniji problem, znati sta se kupuje i sta se koristi, hemikalije su ozbiljnije deklarisane.

Amonijum hidroksid koriste restauratori, muzeji i arhivi, a oni se ne zezaju sa hemikalijama. Niti stede, ako im radi posao.

Moguce je koristiti detergente u jako blagim rastvorima, a zaprljanost definise vreme trajanja pranja, problem ostaje provera ucinka i ispiranje. Koje je po meni najproblematicnije zbog kvaliteta vode.

Mada su hemicari posebna, naopaka sorta, dobiti objasnjenje od njih je ravno cudu razumevanja.

Može li ovako nešto za kontolu? Koliko treba uveličanja za gramofonske ploče da se vide brazde?

https://www.aliexpress.com/item/New-1000X-Computer-USB-Adjustable-Digital-Microscope-Camera-Magnifier-with-LED-Light-illuminator-Stand-Holder-For/32727660719.html?spm=2114.search0301.3.68.5c9b331eDnSL7W&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_0_10618_10059_10534_10313_10084_100031_10083_10624_10623_441_10307_442_10341_10065_10142_10340_10068_10343_10342_10103_10620_10344_10622_10621,searchweb201603_0,ppcSwitch_0&algo_pvid=c345804c-e2af-49da-a6af-eaa7082164d8&algo_expid=c345804c-e2af-49da-a6af-eaa7082164d8-9

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ja se nisam bavio višegodišnjim filozofskim  bavljenjem ovim problemom,
nego sam lepo poslušao ljude iz Američke kongresne biblioteke, koji arhiviraju mnogo vrednije audio zapise od ovih naših, i kupio Tergitol.

Rezultati su u slučaju nekih ploča sa berze, umašćenih hranom i ispolivanih pivom na žurkama, bili spektakularni.

Vinil je postao toliko tih, da maltene nije bilo moguće registrovati tačan trenutak kada se igla spusti na ploču, a ista je pre čišćenja pucketala kao šumski požar. :) 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

1 hour ago, vladd said:

Samo tergitol nije dovoljan. Bar po receptu doticne kongresne.. 

Dovoljan je.

Link koji sam postovao na prethodnoj stranici je posvećen čišćenju starih ploča od šelaka.

Kažu da se Tergitol se u principu koristi sam,
a "Ammonium Hydroxide" se može dodati prilikom čišćenja ploča od šelaka,
u slučaju da je usled starenja, došlo do te neke hemijske reakcije pa iz njih izbija plasticizer u formi ulja.

 

Evo originalnog linka sa sajta Kongresne biblioteke - za čišćenje koriste isključivo Tergitol rastvoren u vodi:

 

https://web.archive.org/web/20170507001231/http://www.loc.gov:80/preservation/care/record.html

Cleaning Audio Visual Materials

Sound cleaning procedures for audio visual materials is different for each format. Cleaning of magnetic tape and of cylinders is a delicate undertaking and should be carried out only by a preservation specialist in these activities and is not covered here.

For cleaning grooved and optical discs (i.e., acetate, lacquer, shellac, and vinyl records; CDs; DVDs), use canned air to blow away dust. If it is necessary to use a cleaning solution, the Library of Congress may use the following Record Cleaning Solution:

1. Pour 2 mL of Tergitol™ 15-S-7 Surfactant into a 4 L container (glass, stainless steel type 304 or 316, fiberglass-reinforced polyester, polyethylene, or polypropylene) and fill with deionized water, which results in a 0.05% solution.

2. Store the solution in a non-food refrigerator.

3. Store the pure Tergitol™ in its original container (preferably under nitrogen) in a non-food refrigerator.

4. Transfer only the amount of solution immediately needed to a spray bottle for manual cleaning or to the indicated container for mechanized cleaning.

5. To clean discs by hand: Spray the solution onto the surface of the grooved or optical disc; wipe off solution and surface contaminants with a non-abrasive, lint-free lens cloth; thoroughly rinse with deionized water; dry the disc with a dry, clean, nonabrasive, lint-free lens cloth.

5. To use the solution in a mechanized cleaner: Put just enough solution into the cleaner reservoir so that fresh solution is used each day or remove the solution every day and store in a non-food refrigerator; thoroughly rinse disc with deionized water (do not allow any cleaner solution to remain on disc); dry the disc with a dry, clean, nonabrasive, lint-free lens cloth.

Caution: Only persons trained in the safe handling and disposal of chemicals and hazardous wastes should prepare and use the Record Cleaning Solution. Personal protective equipment (PPE) should be worn during the preparation and use of the cleaning solution.

Safety Data Sheets (Material Safety Data Sheets) for Tergitol™ and for the Record Cleaning Solution. Because the Record Cleaning Solution contains less than 1% of Tergitol™, it does not have to be listed on the data sheet.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...