Jump to content

APEX AX-11


John Coltrane

Preporučeni Komentari

Mile,

Prvo da se izvinim i ispravim, istina je da su negde usput postavio šemu preampa na bazi JFET tranzistora, ne znam kako sam je prevideo, ali fakat sam pogrešio.

Pošto smo ovde već poduboko ušli u problematiku pojačavača snage, krajnje je vreme da je privedemo pratičnom radu u stvarnosti, a ne samo teorijski. Ujedno i da objasnimo zašto uvek dobro dođe velika strujna rezerva. U prilogu sam zakačio dve slike, koje potiču od Nelson Pass-a. Objavio ih je američkom DIY forumu, a onda sam ja pitao da li mogu i ja da ih koristim, na šta je on odgovorio "knock yourself out", uz moju napomenu da se obavezujem da uvek i svuda navedem izvor, dakle "Copyright Nelson Pass, used with permission". Toplo bih ti preporučio da i sam to koristiš.

Naime, i sam svestan da jednostavno postavljanje elektrolita od 1...2uF sa nominalnom impedansom opterećenja stvara jedan filter, koji ilustruje ponašanaje sa kompleksnim opterećenjem. Na žalost, manjkavo, je formira filter prvog reda isticanja visokih tonova i tamo dokle nas realno interesuje, ali i mnogo dalje - što je nekompletno jer su to R i C opterećenja, a L ni na vidiku, a nije ni posebno realno jer tretira impedansu kao konastantno i na suludo visokim učestanostima. Kakva je realna mogućnost da se od pojačavača traži nominalna snaga na 200 kHz? To je očigledno i razmišljanje Nelson Pass-a i njegovih saradnika, pa su snimili par dvopojasnih kutija trenutno veoma cenjenih u SAD (naveo i ime firme i model, ali sam to zaboravio nikada nisam ni čuo za tu firmu). Dvopojane ktuije su obično lakša oterećenja od tro- i četvoropojasnih kutija, koje su obično dosta gore po pojačavač, mada često to kompenzuju višom efikasnosti i stoga manjom potrebom za snagom za isti zvučni pritisak. Ključna poenta je da je ovo REALNO opterećenje, sa zastupljenim  L, R i C kako se i inače koriste, a nije baš nežno opterećenje, impedansa mu pada do tik iznad 2 Oma, i to na dva mesta. Mereno kao prosek, zanimljivo je da ukupna PROSEČNA impeansa manje zahtevna od čisto omske impedanse od 4 Oma gledano o zathevanoj struji, mada je naravno ukupan modulus bitno gori od čistih 8 Oma. Po mome dosadašnjem iskustvu, ovo opterećenje je odlično za Furijeovu analizu, da vidiš ne smo kolika su ti izobličenja, negi i kakav im je raspored.

Posebno ti skrećem pažnju na 7-mi harmonik, koji sam unosi preko 80% čujnog dela harmonijskih izobličenja. Taj efekat nikada nije u potpunosti razjašnjen, iako je dosta dugo poznat, na primer pominje su u priručniku telefonije australijskih pošta iz 1942. godine, gde se skreće pažnja na njegova štetna dejstva čak i u banalnoj telefoniji onog doba. Trenutno se njime posebno bavi John Curl (Parasound), koji tvrdi da on mora biti na nivou od najmanje -80 dB (tj. manji od 0,01%) pod svim uslovima rada. Iz ono eksperimenata koja sam obavio, izgleda da to stvarno jeste tako. REALNO merenje tih nivoa treba obaviti sa test tonom od 10 kHz iz više razloga. Pregledom itenziteta osnovnih tonova, poslednji koji mo možemo uopšteda čujemo je drugi harmonik od 10 kHz, koji je na 20 kHz, uzetih kao prag naše čujosti. Sem toga, kada pogledaš grafikon intenziteta muzičkih instrumenata, praktično svi sem par njih ima osnovni ton iznad 10 kHz (na primer, harfa). Zanimljivo je da se danad drugi i treći harmonik uzimaju kao integralni deo signala jer su mu najbliži pa se "stapaju" uz njega, mada se naravno treba truditi da se i oni smanje koliko je to realno moguće.

Eto, pa ti razmisli, a ako ja mogu da ti pomognem, tu sam, samo pitaj recimo o merama kojima se potiskuje sedmi harmonik, tu sam već stekao nekakvo iskustvo, mada još uvek učim.

Nelon Pass Test Load.jpg

Nelson Pass Load Impedance.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Zato i jeste, kao što je uvek tvrdio i moj DnD, uvek važno poslušati kako je prenesen klavir uređajem... Valja učiti od toga kako je dobar klavir napravljen... ;)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

On 3/21/2017 at 2:15 PM, apexaudio said:

Darlington tranzistore sam koristio samo za AA9 najvise iz prakticnih razloga. Za najjednostavnije pojacalo hteo sam da postedim potencijalne graditelje montaze pobudnih tranzistora na hladnjake. Kako je u pitanju A klasa sa mirnom strujom 1,6A grejanje im ne gine. Ponuda modernih darlington tranzistora je velika, masovno se ugradjuju na primer u Sony 5.1 pojacala i resivere. Mislio sam da ce AA14 biti interesantniji nego AA9 ali prolazi nezapazeno bar na osnovu potenciranja ove price oko upotrebe darlingtona u izlazu. 

Da objasnim za pocetnike kako je stabilisana mirna struja kod AA14. Diskretni komparator ima na jednom ulazu referetni napon 0,7V odredjen padom napona na 1N4148 diodi, na drugom ulazu je pad napona na rednoj vezi dva emiterska otpornika 2x0,22=0,44 oma usled mirne struje izlaznih tranzistora. Kada struja dostigne 1,6A pad napona na 0,44 oma je 0,7V iskljucuje se levi tranzistor i ukljucuje desni koji otvara bias tranzistor koji sprecava dalji porast mirne struje i ona ostaje 1,6A.

Ma jok. Zapažen i snimljen na hard pa kad se dođe do para, će se pravi. A jel može u tu šemu  AA 14 da idu nekako IRFP 240 na izlazu? . Samo pitam.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

47 minutes ago, Archangel said:

Ma jok. Zapažen i snimljen na hard pa kad se dođe do para, će se pravi. A jel može u tu šemu  AA 14 da idu nekako IRFP 240 na izlazu? . Samo pitam.

Moguce je kod AA14 staviti umesto pobudnih i izlaznih tranzistora komplementarni mosfet par IRFP240 i IRFP9240, nacin na koji se stabilise mirna struja kod A klase nije isti kao kod AB klase gde se koristi tranzistor u spoju Vbe multiplejera. Napon Vbe multiplejera otvara izlazne tranzistore ali kako se ovaj napon menja sa temperaturom on mora biti u termickoj sprezi sa izlaznim tranzistorima. Prag vodjenja izlaznih tranzistora nije precizan pa je uvek potrebno podesavanje mirne struje. Kod bipolarnih tranzistora on 0,55V kod vertikalnih mosfeta je 3,5V a lateralnih 0.3V. Kod A klase mirna struja se odredjuje kao kod generatora konstantne struje i kolo je stabilise na odredjenu vrednost postavljajuci potreban napon da bi se postigla zadata struja. Prednost je ocigledna koje god tranzistore da stavimo u izlaz nema podesavanja mirne struje ona se postavlja automatski na 1,6A.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

5 hours ago, zika said:

Zato i jeste, kao što je uvek tvrdio i moj DnD, uvek važno poslušati kako je prenesen klavir uređajem... Valja učiti od toga kako je dobar klavir napravljen... ;)

Verovao ili ne, ali klaviri klase Steinway imaju u sebi ugrađene fileter notornog sedmog harmonika od osnovnog tona, joše jedna stvar pokojoj se oni najskuplji razlikuju od ostatka.

Zato se uzimaju  kao odličan reper jer će jedno harfe širepojasnije od njih, repodukovati niže tonove klavira verno je VELIKA fora, malo ko to može tek tako. Ujedno je jedan od glavnih argumenata za upotrebu većih snaga pojačavača (od 100W nagore) jer je za niže registre klavira potrebna ogromna energija u zvučnicima. Odličan test disk za spektar je Mike Oldfield "Tubular Bells", ili Vangelisova numera "Metallic Rain", deo teme iz filma "Blade Runner".

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

12 hours ago, dvv said:

Verovao ili ne, ali klaviri klase Steinway imaju u sebi ugrađene fileter notornog sedmog harmonika od osnovnog tona, joše jedna stvar pokojoj se oni najskuplji razlikuju od ostatka.

Zato se uzimaju  kao odličan reper jer će jedno harfe širepojasnije od njih, repodukovati niže tonove klavira verno je VELIKA fora, malo ko to može tek tako. Ujedno je jedan od glavnih argumenata za upotrebu većih snaga pojačavača (od 100W nagore) jer je za niže registre klavira potrebna ogromna energija u zvučnicima. Odličan test disk za spektar je Mike Oldfield "Tubular Bells", ili Vangelisova numera "Metallic Rain", deo teme iz filma "Blade Runner".

Zašto mislite da sam napisao ono što sam napisao? Verovao sam i kao deran kada sam (po)nešto od toga (na)učio...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Klavir je problematican i kod snimanja, pa ne treba za sve kriviti samo pojacalo. (mada ja na livadi ne cuh ni klavir ni harfu :P, i ne treba da je cujem, nisam ja Tito pa da obozavam neobicne instrumente_..

Ali to je stvar ukusa, slusamo muziku koja nam prija. Meni Toma prija podjednako kao i Piter Grin.

21 hours ago, dvv said:

Trenutno se njime posebno bavi John Curl (Parasound), koji tvrdi da on mora biti na nivou od najmanje -80 dB (tj. manji od 0,01%) pod svim uslovima rada.

On se trenutno bavi otkrivanjem brzih dioda umesto greca u svom ultramegagiga preampu, pa mi ne deluje kao neka konstruktivna referenca. Mislim da vise brine o fenseraju, a sa svojih 70+ godina, sumnjam da cuje ista suptilno ili korisno..lobanja se deformise u tim decenijama, pa mozda cuje nesto drugima neupotrebljivo..

Mislim da je kao dizajner vise u fensi ili pomodnom dizajnu, hajpu kojeg trziste formira, a u godinama je kada moze da profanise svoj renome, kritike nece slusati decenijama..ja mu zelim da ih slusa jos pet...ali...

Mislim da harmonika i nekorektnosti treba da bude sto manje, sa tehnicke strane, a za modelovanja neke prijatnosti, neko voli parne, neko ljute neprane, to je za licni ukus. Pride smo poprilicno imuni na neke harmonike i do nivoa od 3, 4 i do 7% izoblicenja, ako je verovati publikovanim merenjima...

Ono sto mozemo od ovakvih pojacavaca da ocekujemo je jako korektan rad, daleko bolji nego velike vecine izradaka iz proslosti.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Da, a nagrade za svoje radove dobija onako, u prolazu. Pogledaj malo njegova kola pa onda pričaj o fenseraju, Vlado, to su primeri kako se radi minimalistički ali sa razumom. Posebno pogledaj šemu njegovog RIAA korektora i ampa, po tome je najpoznatiji. A komentar oko brzih dioda ti je baš bio zloban, on je precizno rekao da ga brze diode duže vremena nisu mnogo zanimale, ali kada ih je upotrebio pre 35 godina, zaključio je da je to bila graška i prešao je na njih i ostao na njima do dan današnjeg. Šta si ti koristio za ispravljače pre 35 godina?

Oko modelovanja neke prijatnosti, skroz si promašio, on pokušava da modeluje bez pozatih izvora neprijatnosti, on ne oblikue i ne modelira da dobije bilo šta, već modelira da ne dobije poznato loše osobine. On ne tvrdi da je sedmi harmonik jedini izvor prolema, on samo smatra da je to poznato za zvuk loš efekat, loš ali nikako i jedini.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ne bih da kvarim Apex temu . Uz izvinjenje, da odgovorim, i vise necu...mozemo da otvorimo temu o fenserajima...teflonskim stampama i kojekakvim preterivanjima, koja su kao "subtle design".

A kakve i koje je to IKO, ne samo par njih u podrumima silikonske doline, imao fast & soft rikaveri diode na raspolaganju pre 35 godina?..Da li je tehnologija stala?

Najcesce su bile  "snappy recovery", veoma zivahne sa oscilacijama..

Imali su MUR-ke i poneku sotki diodu za nizak napon ...i naravno greceve, diskretne ili u sarolikim pakovanjima..za opstu upotrebu..

Pride, i idealna ili shottky dioda, generisu "shot" sum..ukratko, u difuzionim procesima. Neke druge generisu rekuperativni sum, sa slicnim efektom. Suma ima, samo je pitanje koji se i kako moze kontrolisati..raznim tehnikama.

Ali, cinjenica da neko tek sada otkriva tehnoloske zackoljice i napretke..a konsultuje i prodaje duzi niz godina superfine dizajne...kao kada bi neko tvrdio da resava slozene nelinearne diferencijalne sisteme(uglavnom na osecaj ili nekim imaginarnim precicama) a da ne zna tablicu mnozenja...najbazicnije osnove..a cesto i pokazuje nerazumevanje nekih pojava, ali se vadi na profitabilni sluh i davno zavrsenu fiziku...

I ja bih mu dodelio nagradu..za marketing.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

3 hours ago, BokiTokiVoki said:

Šta sa 2SC4793/1837 kojih više nema? Da li mogu neki zamenski, 1 na 1? Isto to pitanje i za F40, koji mi se BTW baš sviđa.

Inače, Mile, puno hvala za sheme i savete.  

Postoji dosta parova koji mogu da se upotrebe na primer: 2SC5171 / 2SA1930,  2SC3298 / 2SA1306... nisam siguran sta je dostupno ako nista drugo MJE15030/31 ili MJE15032/33

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pošto bih jednoga dana verovatno i pravio F40, voleo bih, ako može i predlog napajanja . Po mojoj računici, to bi bilo oko +/- 50V al ipak bih, ako može, i shemu nečega što bi se moglo smatrati vrhunskim napajanjem za taj amp.

Da li se možda razmatralo i dedicated switching power supply. I u teoriji i u praksi, vrhunski projektovano prekidačko napajanje trebalo bi i da je bolje od klasičnog. Možda je (tehnološki) suviše nova teritorija...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

17 minutes ago, BokiTokiVoki said:

Pošto bih jednoga dana verovatno i pravio F40, voleo bih, ako može i predlog napajanja . Po mojoj računici, to bi bilo oko +/- 50V al ipak bih, ako može, i shemu nečega što bi se moglo smatrati vrhunskim napajanjem za taj amp.

Da li se možda razmatralo i dedicated switching power supply. I u teoriji i u praksi, vrhunski projektovano prekidačko napajanje trebalo bi i da je bolje od klasičnog. Možda je (tehnološki) suviše nova teritorija...

Na semi F40 kao i A40, A33, A23... napajanje VAS-a je preko otpornika 10 oma sa na napajanja izlaznog stepena. Namerno sam tako nacrtao zato sto vecina ljudi u samogradnji za napajanje pojacala korist samo grec i dva elektrolita. Najbolje bi bilo koristiti posebno stabilisano napajanje za VAS kao sto je PSU60.

Imam i SMPS napajanje, ali ga ipak preporucujem za PA pojacala.

APEX PSU60.JPG

APEX SPS1000.JPG

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...