Jump to content

Vintage zvucnici vasa selekcija...top 5


Okibokis

Preporučeni Komentari

................

 

Tu negde je i stari Spendor BC3, sjajna kutija po mome uverenju verovatno najbolji zvučnik ikada napravljen u Velikoh Britaniji.

 

NHF, ali Spendori BC3 imaju muljav zvuk. Moj dobar drugar i prvi komsija, ima ih godinama tako da ih cesto slusam. Prvi je vlasnik, dovukao ih iz GB za ondasnjih 800 funti, sto je bila ozbiljna cifra. Slusamo kod njega pa dodjemo kod mene (Apogee Stage iz 1991) razlika za neverovati, naravno u korist ribona.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ne znam da li da se usudim, ali hajde, kada već neobavezo ćaćulamo ... Jedan od mojih ljubimaca je i pokojni Apogee. Ima ih moj dobar drugar, kod koga sam i shvatio zašto im je nadimak "Ubica pojačavača". Do bola su zahtevni, traže baš mrcinu od pojačavača, Efikasnost 82 dB/2.83/1m, jako slično kao nekadašnji Dahlquist polu zid od kutije. A imepdansa im na jednom mestu tone na 1.5 Om. Drugar je kupio Lola Audio profesionalni pojačavač, na izlazu ima ako se dobro sećam 4 para Motorola tranzistora u TO-3 pakovanju, svaki od po 250W disipacije, enormni hladnjaci, pa ipak se dobro zagreje čak i pri normalnim sobnim glasnostima, stvarno im treba ozbiljna snaga. Ali zato su čisti kao suza, čuje se što se obično ni ne zna da postoji. Kvalitativno, preporčio bih Apogee svakome, ali uz napomenu da ni ne pomisle da ih pobuđuju sa manje od jako solidnih 200W po kanalu.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Uzgred, prirodni problem ove teme je radni ambijent, tj. sistem. Dosta puta san čuo meni inače poznate kutije, ali u drugačijem ambijentu, pa su mi neke zvučale još bolje, a neke dosta gore nego što ih pamtim. Tipičan primer bi bio moj sopstveni sistem - kolo za gramofon RIAA ulaz u Luxman-u je bitno bolje od drugih koja sam ranije koristio, pa sada zvučnici dobijaju kvalitetniji signal. Nekim to ništa ne znači, što zanči da su relativno ograničeni na to što su, a drugi lepo propuste to razliku u kvalitetu, lako se čuje.

 

Ovo naravno može svakome da se desi, pa nas u tom smislu sećanje na zvuk ove ili one kutije i taj faktor može povući ovamo ili onamo. Ali, u celini, mislim da su sećanja često uglavnom tačna. Kada god sam se do sada oslonio na njih dobio sam ono što sam hteo po sećamjima, neretko u još boljem izdanju, jer sam recimo ovaj put koristio bolje zvučnike nego što sam onda imao.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ne znam da li da se usudim, ali hajde, kada već neobavezo ćaćulamo ... Jedan od mojih ljubimaca je i pokojni Apogee. Ima ih moj dobar drugar, kod koga sam i shvatio zašto im je nadimak "Ubica pojačavača". Do bola su zahtevni, traže baš mrcinu od pojačavača, Efikasnost 82 dB/2.83/1m, jako slično kao nekadašnji Dahlquist polu zid od kutije. A imepdansa im na jednom mestu tone na 1.5 Om. Drugar je kupio Lola Audio profesionalni pojačavač, na izlazu ima ako se dobro sećam 4 para Motorola tranzistora u TO-3 pakovanju, svaki od po 250W disipacije, enormni hladnjaci, pa ipak se dobro zagreje čak i pri normalnim sobnim glasnostima, stvarno im treba ozbiljna snaga. Ali zato su čisti kao suza, čuje se što se obično ni ne zna da postoji. Kvalitativno, preporčio bih Apogee svakome, ali uz napomenu da ni ne pomisle da ih pobuđuju sa manje od jako solidnih 200W po kanalu.

 

 

I 200W po kanalu je malo. Za Stage koristim 200W po kanalu samo za mrt (midrange tweeter ribbon) duzine 26 inca. Ranijih godina sam koristio pojacalo od 120W/8ohm, 15W u A klasi, ali to nije bilo zadovoljavajuce. Sad sa 200W (preko 700W na 2ohm) mrt zaista radi fenomenalno. Za bas panel koristim po kanalu 200W/6ohm D klase (digital) i to je takodje dovoljno. Naravno, pasivna skretnica je uklonjena tj.,sistem je aktivan.

 

Ovaj drugar sa Lola pojacavacem, da nije mozda Cosa?

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

 

 

 

I 200W po kanalu je malo. Za Stage koristim 200W po kanalu samo za mrt (midrange tweeter ribbon) duzine 26 inca. Ranijih godina sam koristio pojacalo od 120W/8ohm, 15W u A klasi, ali to nije bilo zadovoljavajuce. Sad sa 200W (preko 700W na 2ohm) mrt zaista radi fenomenalno. Za bas panel koristim po kanalu 200W/6ohm D klase (digital) i to je takodje dovoljno. Naravno, pasivna skretnica je uklonjena tj.,sistem je aktivan.

 

 

 

Ovaj drugar sa Lola pojacavacem, da nije mozda Cosa?

 

 

 

Jeste, baš on, Nenad Ćosić, sa kim drugujem već preko 30 godina. Svaki put kada odem do njega, Apogee me nanovo oduševi.

 

Inače, 200W i te kako može biti dovoljno pa i previše, ako je ljudski urađeno, pa se na prepadne od neke nezgodne kutije. Zato i držim H/K PA 2400, daje knap 200W u 8 Oma, ali i 390W u 4 Oma, i oko 620W u 2 Oma, sve sinusno, a u 2 Oma može u impulsima da pregura i preko 800W. Nisam probao kako stoji sa 1 Omom, to je ipak već previše. Obično merim do 3 Oma paralelno sa 2 uF, i to je već krvničko opterećenje, ali nađe se tu i tamo na ponekim kutijama, a fazni pomer favorizuje visoke tonove, koji i jesu najpodložniji brljanju ako do njega dođe (u stvari, sigurno će doći, samo ke pitanje kada i kako se tada ponaša). Na primer, dosta B&W kutija ima minimume modulusa impedanse tu negde oko 3-3,3 Oma, to čak navode u prospektima. I Focal je sličan. A najgori fazni pomer se uvek nađe tu negde oko minimuma impedanse.

 

Inače, taj pojačavač sam kupio od nekog momka sa N. Beograda, koji ima AR 3A Improved. Njemu se nije mnogo dopao. Nakon malo priče, shvatio sam da on nije osvežio skretnice od kada ima te kutije iz 1975. godine, okruglo 40 godina. Pa rekoh šta čekate? Par meseci nakon toga, on mi se javi, i kaže bili ste u rpavu, osvežio sam skretnice i to sada sasvim drugačije radi. Da slučajno ne prodajete onaj H/K što sam vam prodao? Ni slučajno, meni je on nužni deo sistema za biamping, on pobuđuje bas, a H/K Citation 24 (2x100W/8 Oma) pobuđuje srednje i visoke. Poenta je, mnogo ljudi ne tazmišlja o tome, pa u stvari slušaju samo deo onoga što bi njihove kutije mogle da daju.

 

A meni još nije teško, pošto moje kutije imaju minimum impedanse od 6,5 Oma i efikasnost od 92 dB/2.83V/1m. Prema tome, ja teorijski mogu da postignem 110-112 dB SPL free field. Taman kako treba.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Da, onda govorimo o istoj osobi. Moja tri drugara koji se inace poznaju sa njim, kazu da to kod njega radi vrhunski. 

 

Veliki riboni imaju neku svoju magiju, ko se navuce, obrao je bostan, povratak na klasicne zvucnike je redak. Prve ribone-hibride nabavio sam 2002 (Apogee Centaur Minor), posle par godina  presao na Stage.

 

Sve sto sam cuo u medjuvremenu, nije za poredjenje. Prava steta sto je firma propala, bili su ispred svoga vremena.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Lično sam ubeđen da je ključ dobrog zvuka činjenica da je cela membrana u istoj ravni, što po definiciji elimiše vremensko kašnjenje izazvano različitim daljinama izvora od nas. To kažem an osnovu činjenice da je prva verzija mojih kutija bila totalno standardna, prednja prava ploča sa drajevrima na njoj. Onda smo probe radi napravili drugu verziju u kojoj je cela prednja ploča nagnuta unazad 7 stepeni, što na 3-4 m udaljensoti daje linarnu fazu (ne idealno, ali uveliko) i to je drugačije sviralo, zvuk prostora oko muzičara je bio jasnije izražen ako ga je bilo na izvoru (LP ili CD). Naravno, tako je i ostala, takva je i danas. Ima razlike.

 

Takođe verujem da je fazna lianernost jedan od bitnih, možda i najbitniji, razlog zašto je Tannoy popularan - kod njega su tačke izvora zvuka takođe u jednoj ravni.

 

Što se Nešinih Apogee-ja tiče, meni lično oni služe i kao konačna kontrola onoga što sam napravio. Ako njega može da tera sat-dva vremena u sobi, i ne ugasi se jer okinu kola zaštite od pregrevanja ili pretrane DC komponente, onda je pojačavač dobar. Od serijskih uređaja, jedni koji je mogao da ih terma bez problema, mada uz dosta toplote, je bio H/K 680 integralac. On je i inače čudan uređaj, spolja deluje skromno i nenametljivo, ali je iznutra zver dual mono mašina. Terao ih jeste, ali njegovih 85/130W snage u 8/4 Oma je ipak malo za Apogee-je, treba tu još. PA 2400 još nisam nosio kod Neše, još ga nisam osvežio, nikako da stignem to da uradim.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Lično sam ubeđen da je ključ dobrog zvuka činjenica da je cela membrana u istoj ravni, što po definiciji elimiše vremensko kašnjenje izazvano različitim daljinama izvora od nas....

 

Slazem se, osnovna karakteristika ovakvih ribona je da su oni linijski izvori zvuka, dok su klasicni zvucnici, tackasti izvori. To je ono sto mi verovatno i najvise smeta kad slusam druge zvucnike. Naravno, moguce je napraviti line source i redjanjem odredjenog broja konvencionalnih dajvera, samo sto se onda obicno javlja dobro poznat comb efekat, a uvek ostaje otvoreno pitanje, koliko su drajveri ujednacenog kvaliteta.

 

Drugo, sama ribonska alu membrana je X puta manje tezine nego bilo koja druga. Imao sam kod mene nekoliko panelnih zvucnika sa relativno velikim membranama otvorenog dizajna (Yamaha NS-10 i Bertagni Electroacoustics Systems), medjutim to je zvucno daaaleko ispod ribonskih panela. 

 

Secam se clanka u kome Leo Spiegel, jedan od osnivaca Apogee-a, opisuje svom prijatelju tada novi proizvod Apogee Stage i 26-incni srednje - visokotonski ribbon, odprilike ovako: Zamisli vrhunski visokotanac izuzetno male mase koji lebdi u vazduhu, pa onda na njega dodaj vertikalno jos 25 takvih komada.

 

Btw, taj mrt koji upotrebljivo reprodukuje skoro celih zadnjih 5 oktava je najjaca strana Stage modela. Moze da radi od niskih 350Hz pa do 20000Hz cime se izbegava uobicajena kriticna xo na 2-3KHz.

 

Jos nesto sto je karakteristicno kod Apogee-a je odsustvo imp. transformatora, koji logicki gledano, mora da unose neku vrstu izoblicenja. Naravno, to se negativno odrazava potrebom za potentnim, najcesce preskupim, pojacalom koje moze da izdrzi neuobicajeno niske impedanse. Poznata je cinjenica da se Krell pojavio upravo zbog Apogee zvucnika. 

 

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Slazem se, osnovna karakteristika ovakvih ribona je da su oni linijski izvori zvuka, dok su klasicni zvucnici, tackasti izvori. To je ono sto mi verovatno i najvise smeta kad slusam druge zvucnike. Naravno, moguce je napraviti line source i redjanjem odredjenog broja konvencionalnih dajvera, samo sto se onda obicno javlja dobro poznat comb efekat, a uvek ostaje otvoreno pitanje, koliko su drajveri ujednacenog kvaliteta.

 

 

Drugo, sama ribonska alu membrana je X puta manje tezine nego bilo koja druga. Imao sam kod mene nekoliko panelnih zvucnika sa relativno velikim membranama otvorenog dizajna (Yamaha NS-10 i Bertagni Electroacoustics Systems), medjutim to je zvucno daaaleko ispod ribonskih panela. 

 

Secam se clanka u kome Leo Spiegel, jedan od osnivaca Apogee-a, opisuje svom prijatelju tada novi proizvod Apogee Stage i 26-incni srednje - visokotonski ribbon, odprilike ovako: Zamisli vrhunski visokotanac izuzetno male mase koji lebdi u vazduhu, pa onda na njega dodaj vertikalno jos 25 takvih komada.

 

 

 

Btw, taj mrt koji upotrebljivo reprodukuje skoro celih zadnjih 5 oktava je najjaca strana Stage modela. Moze da radi od niskih 350Hz pa do 20000Hz cime se izbegava uobicajena kriticna xo na 2-3KHz.

 

 

 

Jos nesto sto je karakteristicno kod Apogee-a je odsustvo imp. transformatora, koji logicki gledano, mora da unose neku vrstu izoblicenja. Naravno, to se negativno odrazava potrebom za potentnim, najcesce preskupim, pojacalom koje moze da izdrzi neuobicajeno niske impedanse. Poznata je cinjenica da se Krell pojavio upravo zbog Apogee zvucnika. 

 

 

 

Za onu zvučnu "rupu" se slažem, to je moja najčešće zamerka kod dvopojasnih kutija, kod njih je to česta pojava. Iz iskustva razvoja moj ekutije, i Mirko (Bevenja) i ja smo došli do stava i nekoliko pokušaja da su idealna mesta ra rezove 800 i 3.500 Hz. Bar sa drahverima koje smo mi koristili. Bas od 10" je na primer bio eklarisan kao dobar do 1.500 Hz, i mada će to kako-tako positići, to što će dati nije za slušanje. Srednjetonac (4,7" iliti 12 cm) navodno ide od 300 do 7.000 Hz, ali opet kako, to je već druga stvar. Visokotonac je 1" (2.54 cm) titanijumska membrana, ne verujem da ijedan panel zvučnik može da ima tako mali masu, a nisu ni malo štedeli na veličini i performansama magneta za njega.

 

Mada, na kraju krjeva, sve to je lepa priča iz prošlosti, Harman International je stavio ključ u bravu 2006. godine francuske fime Audax, čiji su to drajveri.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

[ ]Secam se clanka u kome Leo Spiegel, jedan od osnivaca Apogee-a, opisuje svom prijatelju tada novi proizvod Apogee Stage i 26-incni srednje - visokotonski ribbon, odprilike ovako: Zamisli vrhunski visokotanac izuzetno male mase koji lebdi u vazduhu, pa onda na njega dodaj vertikalno jos 25 takvih komada.

http://www.roger-russell.com/xrt18.htm

mislim da su visokotonci poznati Philipsovi OEM pravljeni za Meka

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...