Jump to content

MOTALICA - regulacija brzine


Lemić

Preporučeni Komentari

Проблем код машинског окретања и ручног слагања је немогућност правовременог заустављања те неизбежно долази до кидања жице.

Исплетање жичаног точка и држање у рукама жице дебљине длаке се не могу поредити.

Није битна вештина него осећај,који се развије након одређеног броја неуспелих покушаја.

 

Е, кад би знао какав осећај је потребан за жицарење које траје око тридесетак сати. Наравно да нисам сигуран дал ћу моћи ал сам вољан да покушам. Степ машина стаје тренутно и полази лагано тако да нема кидања али код примитивнијих је то редовна појава поготову ако се врти пребрзо. Шта знам, постоји шпанер саме жице и уз десетак обрта не би требало да долази до кидања плус је гас на ножној папучици. Ће видимо.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 233
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

Postovane slike

  • 1 month later...

Priprema za motanje se odužila, delom što su žicari bili prezauzeti, delom što je tehnički deo morao da se utrimuje prema mojim kriterijumima.

 

Urađena je novo vreteno kompatibilno sa profi mašinom pa ako zapne imam odstupnicu. Umesto uobičajenog prihvata sa dve daščice napravljen je nosač kalema špulne od poletilena tako da nema ljuljanja a sve dobro stegnuto.

 

post-786-0-83779200-1389562935_thumb.jpg

 

Sama osovina motora je obrađena na prečnike 10,8 i 6 mm, ali  od 8 pada tačno na osu vučne, za 6 bi morao da pomeram motor ali  po dobijenoj brzini nije neophodno. Kupljen je i nov kaiš tako da ne proklizava nit se može zaustaviti rukom čak ni na velikoj remenici.  Ceo motor rasturen, očišćen, podmazan, zaista je odličan.

 

post-786-0-68683100-1389563278_thumb.jpg

 

Bez Šolajinog varjaka ne bi bilo ništa, 2a i 210 v daje brzinu od 4-5 obrta.

 

post-786-0-65712900-1389563341_thumb.jpgpost-786-0-29960500-1389563367_thumb.jpg

 

Prekidač u papučici blokiran duct trakom jer se odvija tokom stiska i povećava brzinu. Zbog nekog klackanja na početnom položaju na malo jači stisak ode na 8-10 obrtaja što je možda i naj optimalnije.

 

post-786-0-67400100-1389563502_thumb.jpg

 

Makina je dobila veći prečnik očitavača podsmaka prema debljini žice, svaki stepen pomera za oko 2/100. Sa sadašnjim prečnikom remenice automatske slagalice moguć je rad od 0,02- oko 0,6 mm, za deblju žicu je potreban drugojačiji prenosnik ali ovog časa operišem sa 1,3 mm što se ručno vodi. Urađeni su novi izlazni roleri iz komada, stari bakelitni se raspolovili od probanja debelom žicom

 

post-786-0-93656800-1389565900_thumb.jpg

 

Motalica ima podesivi zatezač plus oprugu tako da ne trza niti kida tanku žicu.Za rad sa debelom i muški nategnutom žicom bio je problem povrata tela trafoa i praktično odpuštanja žice na njemu jer nije postojala automatska kočnica, no to sam rešio klinom ispod vučnog točka, parčetom gume od bicikla i stalniom blagim pritiskom preko lastiša. Čim pustim papuču klin odmah zaglavi vreteno tako da skoro da i nema cima u nazad.

 

post-786-0-88536900-1389564139_thumb.jpg

 

Liveno gotovo telo na žalost nije idealno, polutke od livenja su stepenaste pa je unutaršnjost oslojena na jednoj strani sa 2 krep papira, izgrebani ostaci i grbe od liva a najveći problem se bočne stranice koje su bile baš krive i odbijale žici da legne na krajevima špulne pa je radio fen za skidanje boje i drveni kalupi i sada je prihvatljivo.

 

post-786-0-76040200-1389564350_thumb.jpg

 

Pošto se po prvi put  susrećem samostalno sa pričom i mašinom, nužno je bilo trenirati i upoznati se. Sve vođice su precizno podešene da ose  uvek budu paralelne.Reperi na krugu za podešavanje hoda prema debljini žice su morali empirijski da se utvrde pa sam više puta namotavao i razmotavao da dođem do nekih orjentira. Naravno, za svaku žicu se pred početak mora uraditi probno motanje da se vidi kako sve leže. Tokom tih proba sam se divio sam sebi kako "u svakom pogledu napredujem sve više" dobijajući po par namotaja više u sloju, a u stvari žica se istezala i tanjila pa samim tim više ređala.

 

post-786-0-49990000-1389564832_thumb.jpg

 

Za početak sam vrlo zadovoljan, žica debljine 0,33/ 0,39 sa lakom, se vrlo lepo slaže sama u oba smera i pakovanje je u okviru faktora ispune 0,95 tako da očekujem odličan rezultat tim pre što sam ostavio rezervu za prekoračenje zbog nepoznatog. Naime, rešio sam da koristim isključivo papir prešpan 0,1 i 0,2 debljine tretiran prirodnim lakom,  mulitplikovan između  dvodelnog primara,(na početku i na kraju preko svega), i više sekundara, (740v, 2 na seriju i 150v) slepa bakrana folija, grejanje itd. Ovo pisanje mi je ujedno i kontrolnik pa krećem u sečenje izolacionih kadica, razbušivanje tela za uvodnike i generalno probno motanje nove žice. Svaki diy savet dobro došao a što se mene tiče možemo i da otvorimo i zasebnu temu o tehnici motanja, trikovima, poštapalicama itd. ili možda da promenimo naziv temi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ја се уопште не бих поносио што се жица 0,3 лепо слаже.

Та дебљина се лепо слаже и левом и десном руком,гледао у њу или жмурио :shinymj5:

Пробај са 0,1 те ако то лепо наслаже онда капа доле.

Да не буде да ти кудим рад и тролујем,свиђа ми се урађено

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

@Daudio-Naravno, uvek kritika koja ukazuje da nešto može biti bolje je dobrodošla. Ovog časa a i u buduće mislim da neću koristiti tanje žice od 0,3 čak ni za slep namotaj, nabavio sam bakarnu foliju debljine 0,1. Inače po kazivanju nekih "profi" motača, tanje žice motaju na takozvano divlje, kao te tanke još bolje da ispreskaču jer tako  legnu s čim se ja naravno ne slažem. Uostalom, pregledom odmotavanjem postojećeg trafoa sam zaključio da to ničemu ne valja a ne može se to nikako utvrditi odnosno da se dobar trafo ima, mora diy. Sledeći problem je što na srpskom tržištu postoji najgrđi kvalitet žice, možda čak i ono što ne bi prošlo na izbirljivim područjima i oscilacija u debljini je očigledna pa ni ultra mašina nije svemoguća. Zato i jeste ručni rad, odnosno slaganje levom i desnom rukom kako kažeš naj bolje. Ovo kako sam ja zamislio je poluručno, mala brzina, mašina slaže a sa obe ruke pratim i korigujem naleganje. Tačno se vidi kada naiđe zadebljanje.I još jedan problem je što telo na užim stranicama ima konusno ojačanje i ni žica 1,29 sa lakom, neće da legne uz bok u početnom sloju pa sad će turpija da radi.

 

@Guja-vopi i ima se slaže i 0,01, pošto nisam pivac, odričem se i piva i rada u tvoju korist.

 

Trenutno mi je najveća teškoća da relativno krut prešpan koji je još i krivkast pošto je iz rolne, isečem i savijem u kadicu a da legne ko staklo. Noćas sam savijao ivice uz predhodno blago paranje skalperom, po mome nije za 10 ali mi je upravo bio učitelj Petrović Mlađi i rekao da je odlično. Us put smo za sve 3 žice odredili zategnutost, ja sam bio sklon pretezanju.

 

(Odo malo finijom mehanikom da se bavim, motor drugaru, pa tokom dana biće još neka fotka.)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

dođeš kod mene po poliester foliju i rešiš "taj nabitniji trafo", za ostale se snađeš kad ti bude trebalo.edit:tvoja najvećai jedina greška je što si mea'n'ku doradio maksimalno a uporno odbijaš da središ pogon motora izbaviš u trajno varijak koji je nepreebiv regulator

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

dođeš kod mene po poliester foliju i rešiš "taj nabitniji trafo", za ostale se snađeš kad ti bude trebalo.

 

Imam poliester kotur sa već izreckanim ivicama, al "begam" od sinter materijala bez obzira što je mrežnjak. Hvala i biće pivo.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

0,1 se lepo slaže i iz ruke i sa ručnim pogonom, so what?

А што си тако надрндан?

0,1 се лепо слаже али се такође и лепо кида.

Са 0,3 је лако и сложити и не треба водити толико рачуна о кидању, те је зато не треба узимати као репер за квалитет моталице

А све си то знао и сам него те спопало да делиш правду,јел да? :shinymj5:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

ne, 0,1 se ne kida uopšte. poenta je da kotur stoji uspravno i ne vrti se uopšte.jedini uslov je da mu ivice nemaju ogrebotine ili etikete.ta fora je primenjiva i na (ne mnogo) preko 0,2mm.uzgred moje motalice su isključivo ručne kurble, jedna je nalik tvojoj a friškopristiglakineska dvobrzinka je katastrofa, koristim je samo za premotavanje sa većeg kotura na manjekada je leteći kalem npr u pitanju.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

edit:tvoja najvećai jedina greška je što si mea'n'ku doradio maksimalno a uporno odbijaš da središ pogon motora izbaviš u trajno varijak koji je nepreebiv regulator

 

Ne vatam se za ono što ne znam tako da ja samo za pivo a ti pošto si bolji za oba :BeerMugCheers:

 

А што си тако надрндан?

0,1 се лепо слаже али се такође и лепо кида.

Са 0,3 је лако и сложити и не треба водити толико рачуна о кидању, те је зато не треба узимати као репер за квалитет моталице

А све си то знао и сам него те спопало да делиш правду,јел да? :shinymj5:

 

  :comando: Guja

ne, 0,1 se ne kida uopšte. poenta je da kotur stoji uspravno i ne vrti se uopšte.jedini uslov je da mu ivice nemaju ogrebotine ili etikete.ta fora je primenjiva i na (ne mnogo) preko 0,2mm.uzgred moje motalice su isključivo ručne kurble, jedna je nalik tvojoj a friškopristiglakineska dvobrzinka je katastrofa, koristim je samo za premotavanje sa većeg kotura na manjekada je leteći kalem npr u pitanju.

 

@Daudio- motalica je natračala relativno povoljno sa španerom kotura i još jednim dodatnim samo za žicu al nemam nosač za njega, za namenjen opseg 0,3-0,6 za svoju neku ideju i modifikacije, TVC i par izlaznih trafoa. Pre dvadestak godina sam imao prilike da mi se motaju trafoi kod Petrovića na digitalno vođenoj mašini sa step motorima i jeste bio problem kidanja tanke žice. Sadašnja mašina ima soft start i stop i radi u mikron po svim aspektima, sva oprema je savršeno tačna, zatezanje itd. Međutim, problem je oscilacija prečnika žice a makina operiše sa 3 decimale i može da pomera po 0,001. Izmeri se mikrometrom debljina nekoliko puta, radi probni pun sloj podešavajući korak sve dok nema preskoka pa ni to nije dovoljno, desi se da preskoči i mašina mislim da tog časa stane i kad se meri utvrdi se da je odstupanje još veće, tako da je kvalitet motalice potisnut u drugi plan zbog loše žice, ništa bez ručne ili poluručne slagalice.

 

Na mojoj mašini je sadašnji zatezač na osovini ulaznog kotura tako da nema upredanja žice, postoji frkcioni filc i šraf za regulaciju kočenja. Sama žica sa kotura ide vertikalno na roler pokretne ruke koja je spregnuta oprugom sa drugom stranom poluge na samom zatezaču i kad dođe do poremaćaja u zategnutosti i ako se žica napne, frikcija pousti i olakša okretanje špulne žice. Praktično smanjuje rizik ili mogućnost kidanja prilkom starta jer je mekana opruga i frikcija varjabilna što omogućava vrlo ujednačen špan. Naravno, nije to ultra fino, al ko što napomenuh, nije mi potreba za tankom žicom.

 

post-786-0-87096000-1389644162_thumb.jpg

 

Inače sam se "naurožao" koliko sam bolje mogao,

 

nomex, debeli i tanki prešpan, kondenzatorski papir, polister, voštano platno deblje i tanje,

 

post-786-0-39956300-1389644360_thumb.jpg

 

polister sa resavim ivicama,

 

post-786-0-77158100-1389644377_thumb.jpg

 

upredač uvodnika,  lepljivi poliester širok i trakast, uzan lepljivi krep, svileni flaster,razni bužiri i bakarna folija 0,1mm,

 

post-786-0-18095800-1389644388_thumb.jpg

 

hiruški pribor, 3 metalna lenjira, profi skalperi, staklena ploča,...i kilo živaca uz razumevanja supruge.

 

post-786-0-17385500-1389644397_thumb.jpg

 

(Malo kasnije konstruktivno konkretne sličke)

 

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Stari trafo, primar motan udvojeno, 2 tanje žice umesto jedne debele, jeste to možda u redu ali ne ovako aljkavo i sa nekoliko nastavaka žice

post-786-0-14809700-1389647503_thumb.jpg

 

savršeno telo od tekstolita, liveno, i staro

post-786-0-99034400-1389647533_thumb.jpg

 

bušenje početne ulazne rupe

post-786-0-44908600-1389647547_thumb.jpg

 

probni uvodnik

post-786-0-35027100-1389647556_thumb.jpg

 

sečenje izo kadica

post-786-0-58778300-1389647786_thumb.jpg

 

prvi sloj prešpana

post-786-0-25860700-1389647814_thumb.jpg

 

namaz laka

post-786-0-81608700-1389647833_thumb.jpg

 

postavljen uvodnik

post-786-0-03760100-1389647896_thumb.jpg

 

centriranje početne pozicije vođenja žice

post-786-0-73012200-1389647929_thumb.jpg

 

ne pravilnost tela odbacuje prve namotaje

post-786-0-24915800-1389647963_thumb.jpg

 

pa se kasnije pojavljuje prored uprkos ručnom pomeranju više namotaja odjednom

post-786-0-99695600-1389647981_thumb.jpg

 

razlog je konus uz bok niz koji par prvih namotaja spadne i odmah poremeti geometriju spirale, turpija i

post-786-0-82761000-1389647997_thumb.jpg

 

podoštreno pa jovonanovo.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

ne, 0,1 se ne kida uopšte. poenta je da kotur stoji uspravno i ne vrti se uopšte.jedini uslov je da mu ivice nemaju ogrebotine ili etikete.ta fora je primenjiva i na (ne mnogo) preko 0,2mm.uzgred moje motalice su isključivo ručne kurble, jedna je nalik tvojoj a friškopristiglakineska dvobrzinka je katastrofa, koristim je samo za premotavanje sa većeg kotura na manjekada je leteći kalem npr u pitanju.

 

 

primer ručne motalice, ručna regulacija brzine, ručni po(s)mak, i naravno poliester.žice 011 i 013

 

Немам намеру да се убеђујем.

Мени моја искуства говоре да се жица 0,1 лако кида и то услед неравномерне силе затезања,лоше ивице су друга прича.

Можда звучи невероватно али је велика разлика између 0,10 и 0,11.

0,13 не ствара проблем.

Код ових мотања јавља се и проблем извлачења жице(оно што Лемић помиње одступања у дебљини жице и аплицира на лош квалитет а уствари је истегнута жица приликом премотавања) тако да је није увек сигурно да је намотана жица задржала своју дебљину или се истањила. То се осети и под прстима приликом ручног мотања,вођења и слагања жице.

Кад сам тражио код АКТИВА 2000 да ми продају 500гр жице 0,15 дали су ми цео калем од 20кг да сам одмотам јер нису могли да гарантују да жица неће да се истањи приликом премотавања.

 

Ја пишем на основу мојих искустава у мотању са жицама 0,09 и 0,10

После њих све остало дође као одмор.

Наравно моја моталица је најпростија и сем бројача од касет дека нема ама ништа више додатне опреме

post-23-0-52340100-1389675815_thumb.jpg

Дакле све из руке,тако да се изгледа намеће закључак да ја и нисам вичан мотању кад ми се жица 0,10 покида :shinymj5:

 

А што се тиче презентованог ти урадка,

Лепо на око али ја ту видим да се жица и није баш најбоље сложила,први трафо лева страна-може то и боље :wink2:

Кад смо код излазних и мотања моји изгледају вако

post-23-0-64100700-1389676285_thumb.jpg

оно мање су пригушнице...

 

Сад ти напишеш- НЕ,није тако ,па видим ја да ћемо морати ово да расправимо у 4 ока и 2 грлића :shinymj5:

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Пишем све ово не да бих кудио нечији рад,већ напротив,свиђа ми се Лемићева моталица,али мислим да је штета не искористити је за шири опсег мотања,оно као у стилу имам ферари али га возим првом,брже ми не треба

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Оћу, кад ме вратиш у 2009. кад сам и намотао то са слике :shinymj5:

Да не мислиш можда да нешто скривам?

И шта смета што није фотоапарат, испод жице је бела подлога и лепо би се видело да има размака између навоја, а сем тога и није ми намера да показујем намотаје,јер је овде мотано жицом 0,35 те то не упоређујем

Фотографија показује моталицу и мислим да се довољно јасно види, слика излазног трафоа показује величину трафоа-калемског тела коју моталица може да намота.

Јел то уреду или треба да одем на курс фотографисања?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Код ових мотања јавља се и проблем извлачења жице(оно што Лемић помиње одступања у дебљини жице и аплицира на лош квалитет а уствари је истегнута жица приликом премотавања) тако да је није увек сигурно да је намотана жица задржала своју дебљину или се истањила. То се осети и под прстима приликом ручног мотања,вођења и слагања жице.

Кад сам тражио код АКТИВА 2000 да ми продају 500гр жице 0,15 дали су ми цео калем од 20кг да сам одмотам јер нису могли да гарантују да жица неће да се истањи приликом премотавања.

 

Ја пишем на основу мојих искустава у мотању са жицама 0,09 и 0,10

После њих све остало дође као одмор.

 

Javljalo se to pri debljim žicama i sa velikim fabričkim kalemovima gde žica nije naknadno premotavana što je dodatni uzrok pogotovu što tom prilikom se to čini onako na divlje, sa preskakanjem i onda zbog žuljanja jedne o drugu neminovno dolazi do odstupanja. Petrović ima zaista vrh motalicu što bi se reklo, sve što je do mašine je apsolutno ali sad traži "pametnu", koja bi mogla sama da očitava prečnik i shodno tome slaže.

 

Drugi zatezač za koji nemam nosač pa je van upotrebe ali po saznanju spada u najbolje.

post-786-0-03771100-1389691772_thumb.jpg

 

Пишем све ово не да бих кудио нечији рад,већ напротив,свиђа ми се Лемићева моталица,али мислим да је штета не искористити је за шири опсег мотања,оно као у стилу имам ферари али га возим првом,брже ми не треба

 

Tvoj mašinka je vrlo inventivna. Nešto slično smo napravilipre x godina sa zatezačem između 2 filca i šrafom, Šolaja dan danas kurbla iako mu automatska stoji u ćošku. Ja sam tad probao i nije mi išlo nit mi se svidelo i našo sam motor podizača stakla od automobila, no on ostade dosledan a i doduše nikad nisam ni imao potrebe do sad, zveknuo mrežnjak i kad sam video našta to liči a važi za kvalitetno, reših da se upustim. Kod nas na žalost, znanje, umeće, vreme... nema vrednost pa je iluzorno obazirati se na to. Motao sam nešto na vojnjnoj motalici za njihove projekte elektronike, slaže mnogo bolje kad ide brzo al kad preskoči i dok se zaustavi, kermes napravi. Ja sam ovo zamislio da ona mota i slaže sama a da mi ruke budu tu slobodne da mogu da pribijem kad je odbije neko zadebljance, pljugam us put itd. a noga samo pusti gas kad vidim problem.

 

Nego, konkretno. Bežim od poliester folije jer od neke 4 velike prigušnice motane bez izolacije između slojeva, na jednoj je krenulo na divlje i umetnata su dva tri puta trake od poliestera da bi se izravnao kalem i nastavilo dalje. Merenjem induktiviteta na mostu, ta četvrta je odmah po očitavanju vrednosti padala na nulu i nije bilo moguće ponovo izmeriti ako se ne okrenu polovi i tako stalno. Očigledno se javio  neki  kapacitet, dal zbog elektrostatkog naboja plastike ili je sam po sebi kondiš i bilo bi isto sa prirodnim izolatorom, ne znam.

 

Sledeće, zacrto sam primar u dve sekcije, 3 sloja sa 0,1 izolacijom pa izvod, potom slepa folija i izolacija od 1 mm, sekundari, dva na red po 3 sloja=6 sa po 0,1, sledeći napon jedan sloj, izolacija 0,5, grejanje možda stane u jedan sloj, opet izolacija 1 mm pa dva sloja drugog dela primara, opet bakarbna folija. Trafo je EI 150/80, nov lim 0,5 a mogu da uzmem i 0,35.  Do ovoga sam došao malo pričom, malo netom, savetima i bez ličnog ikakvog pokrića. Napaja se SE GM70.

 

Svaki komentar dobrodošo a moje pitanje je, slepi navoj u vidu bakarne folije, da li postaviti bliže uz primar il uz sekundar?. Izolcija če biti 3-4 puta po 0,2 sa lakom što bi bilo oko 1mm ukupno.

Izmenjeno od Lemić
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...