Jump to content

O zvucnicima uopste "ZAPISANO U KAMENU"


dranix

Preporučeni Komentari

hvala :)

 

Fajl tj knjiga u jpeg pa zip formatu je u statusima. Do daljnjeg, evo je i ovde pa kome treba... https://www.dropbox.com/s/8yaf8e6sodusl9q/Ivan%20Jelen%C4%8Di%C4%87%20-%20Zvu%C4%8Dnici.zip

 

Koga god zanimaju zvučnici, sa bilo kog aspekta gledano, dobro bi bilo da ovu knjigu makar prelista...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 149
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Fajl tj knjiga u jpeg pa zip formatu je u statusima. Do daljnjeg, evo je i ovde pa kome treba... https://www.dropbox.com/s/8yaf8e6sodusl9q/Ivan%20Jelen%C4%8Di%C4%87%20-%20Zvu%C4%8Dnici.zip

 

Koga god zanimaju zvučnici, sa bilo kog aspekta gledano, dobro bi bilo da ovu knjigu makar prelista...

Hvala.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

;)

 

To je inače, ako koga zanima mali kuriozitet, poslednja knjiga štampana za Hrvatsko govorno područje pre raspada bivše SFRJ. Ostalo nekoliko komada u štampariji a sasvim slučajno moj ćale radio tamo i imao u kancelariji sve knjige koje je Birografika štampala kao egzemplare... Ja mazn'o jednu... Prošlo mnogo vode ispod mosta od tada... Verujem da ima dosta novina u svetu zvučnika od tada, ali se zakoni elektroakustike zasigurno nisu menjali. Knjiga je bila namenjena studentima kojima bi audio trebalo da bude zanimanje pa je stoga, tako i napisana... I pored toga, nije suvoparno i dosadno štivo. Uživajte :)

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Mozda i gresim ,ali koliko ljudi u diy-u mogu da experimentisu sa kutijama (mislim na drvenariju).

Da li ste iste drajvere probali u par litara manje ili vece zapremine,zatim razmak,raspored drajvera.kompresija ili bas reflex.plitke ili duboke kutije,debljina zidova......................itd.

Kombinacije su beskonacne........

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Može se eksperimentisati do beskonačnosti, ali pre svega, postoji jedna stvar koja se zove matematika i nešto što bismo nazvali zakonitosti te dodatak u formi dosadašnjih iskustava i na kraju, merni i slušni rezultati. Na kraju, ako se iskoriste sve ove nabrojane stvari, izbor kombinacija se svodi na razumnu meru, debljine zidova ne mogu više biti proizvoljne, razmak između drajvera se računa na bazi rezne frekvencije koja opet proističe iz mernih karakteristika pojedinačnih drajvera a par litara više ili manje nije špekulacija jer na kutiju od 8 litara tri litre više ili manje nije isto što i tri litre zapremine razlike na 120 litara kutiju. Sve je to stvar dobre procene i iskustva, znanja, informisanosti, računica i razumnog postupanja... Samo neko ko nikog ne sluša no sebe i misli da je mesec dana u radionici bolji način da se dođe do nekog rezultata od prepodneva provedenog u biblioteci, samo egocentrični i samoživi pojedinci mogu paušalno oceniti neku disciplinu kao besmislenu a i to samo zato jer kreću od sopstvene egocentričnosti i samoljublja koje im nalaže da moraju sebe smatrati pametnijim od svih drugih...

Ono što se prvo mora naučiti i prihvatiti je činjenica kako malo znamo o mnogim stvarima i da je učenje prvi preduslov da se stekne bilo kakvo znanje a vremenom i iskustvo... Poniznost je ponekad i vrlina...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Mozda i gresim ,ali koliko ljudi u diy-u mogu da experimentisu sa kutijama (mislim na drvenariju).

Da li ste iste drajvere probali u par litara manje ili vece zapremine,zatim razmak,raspored drajvera.kompresija ili bas reflex.plitke ili duboke kutije,debljina zidova......................itd.

Kombinacije su beskonacne........

 

Zapravo kobinovanja nema. Drajveri u odnosu na svoju ulogu u određenoj konfiguraciji idu u tačnu litražu koju traže bilo da je kompresija ili BR, razmak je određen reznom frekvencijom koja je opet određena drugim faktorima kao i raspored u kutiji. Nema nabadanja niti beskonačnih kombinacija.

 

Sve je egzaktno mada čovek sebi na određeni način može dopustiti par stepeni slobode u određenim segmentima kako bi olakšao sebi ako zna šta radi.Sve se meri i projektuje sa namerom. Ne nabada se po internetskim projektima na slepo... Bar ne više. Smatram da smo kolektivno dosta uznapredovali u poslednjih nekoliko godina glede merenja zvučnika i izgradnje skretnica te određivanja litraže kutija i tjuninga. To je ono što je godinama pre toga bio TABU i štelovao se zvuk na uvo. Sada to nije tako. Postoje dobri, besplatni programi kojima se uz minimalna hardverska ulaganja mogu izmeriti bitni parametri (impedansa, frekventni odziv, usmerenost) te simulatori skretnica koji štede materijal uložen u razvijanje istih. Alati tog tipa smanjuju i umnogome čine prostijim razvijanje dedicated zvučničkog sistema. Kao što rekoh, ko hoće, pronaći će dosta toga na forumu. Ko neće, neće.Za sada možemo da merimo Koja, Nešić, Andrics, ZZZ, Neskor, Mentok, Chakija i ja... Spremaju se ManicP, Ebe i još par njih koji imaju ili su u procesu nabavke neophodnih komponenata za merne sistemčiće.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kombinacije su beskonacne........

 

...al' za malo... :shinymj5:

 

...pa još jednom o suštini, da se utvrdi....

 

 

Može se eksperimentisati do beskonačnosti, ali pre svega, postoji jedna stvar koja se zove matematika i nešto što bismo nazvali zakonitosti te dodatak u formi dosadašnjih iskustava i na kraju, merni i slušni rezultati. Na kraju, ako se iskoriste sve ove nabrojane stvari, izbor kombinacija se svodi na razumnu meru, debljine zidova ne mogu više biti proizvoljne, razmak između drajvera se računa na bazi rezne frekvencije koja opet proističe iz mernih karakteristika pojedinačnih drajvera a par litara više ili manje nije špekulacija jer na kutiju od 8 litara tri litre više ili manje nije isto što i tri litre zapremine razlike na 120 litara kutiju. Sve je to stvar dobre procene i iskustva, znanja, informisanosti, računica i razumnog postupanja... Samo neko ko nikog ne sluša no sebe i misli da je mesec dana u radionici bolji način da se dođe do nekog rezultata od prepodneva provedenog u biblioteci, samo egocentrični i samoživi pojedinci mogu paušalno oceniti neku disciplinu kao besmislenu a i to samo zato jer kreću od sopstvene egocentričnosti i samoljublja koje im nalaže da moraju sebe smatrati pametnijim od svih drugih...

Ono što se prvo mora naučiti i prihvatiti je činjenica kako malo znamo o mnogim stvarima i da je učenje prvi preduslov da se stekne bilo kakvo znanje a vremenom i iskustvo... Poniznost je ponekad i vrlina...

 

...i primer:

 

http://www.diyaudio.rs/topic/1081-%C4%8Dime-se-zanimam-ovih-dana/page-27

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Apsorcioni paneli

Posto je Nindza pomenuo da nastavim sa ovim delom price.

Nekada smo pravili panele onako laicki od perforiranog lesonita sa rupicama 3-4 mm i punili sundjerom ili vatelinom.Vatelil je vise absobovao ali je svakako radilo kako tako.

Svedska metoda je naucna i verujem iako nisam probao da radi za sve pare.

Stambene zgrade u cesto pravljene od betonskih zidova pa cak i kad su od cigle vec prosecan muski glas u praznoj prostoriji jasno vibrira a freq. nije uopste tako niska.

Neko bi rekao da to moze da se sredi ekvilajzerom. Prvo NE MOZE. A drugo ako uvedete vise od jednog potenciometra u CEO sistem i to vrhunskog kvaliteta recite ciao High End-u. Mozda sam ja previse rigorozan ali ako pocnemo da unosimo u sistem sve vise i vise nepoznatih na kraju necemo znati sta radimo. Svaki potenciometar IMA definitivno karakteristicanu notu.

Drugo. Cak i ako bi bili tvrdoglavi da ipak koristimo makar i neki "vrhunski "EQ. bilo linetarni ili parametarski njime necemo apsolutno restiti problem "reverb/echo".

Ne. Nije nam cilj da pravimo gluvu sobu pa tako treba biti oprezan sa stepenom dampiranja.

TIPS za samogradnju

Potreban je ogroman broj busenja a ne isplati se busiti mali broj ploca odjednom. Busilica na stalku ne dolazi u obzir jer je ploca velika.

Srecnici ce naci nekoga ko ima CNC masinu velike radne povrsine ali im se cena obrade mozda nece svideti.

Busenje iz ruke cak i da je neko vrhunski uverziran lako moze da dovede do toga da ako busite 5-6 ploca odjednom i ako malo skrenete od vertikale da se otvor na donjoj ploci pobeci previse.

Predlazem sledece.

Koristite rucnu glodalicu i to sto vece snage jer je teska 5-6 kila, otpornija na pregaranje i vrti se malo sporije nego one sa manjim motorima. Ja inace koristim najveci Power Plus model od 1300 ili bese 1500w a kosta oko 90 eura ovde.Prednost je i to sto se radi sa dve ruke.

Koristicete najverovatnije materijale koji su necim lepljeni u procesu proizvodnje ili je to smola ili je neki lepak a oba izuzetno lako tupe alat.

Ne koristite ni glodala ni obicne spralne burgije nego poljosnate burgije za drvo jer se manje greju i ide kao kroz sir.Plus sto imaju vrh za centriranje pre pocetka busenja. Mozda i necete morati da kirnujete mesta

Neka budu od tungesten carbida. Jeste skup ali necete zazaliti. Neka budu ostre kao brijac i jos ispolirane sa najmanje 800 a jos bolje 1000-1500.

Rad u tonskom studiju i studijski monitori

Najveci strah svi tonaca je monitor sa tzv.woolly basom.

Navescu vam neke klasicne primere sta se obicno koristi od monitora i zasto.

Posto je finalni audio materijal roba za prodaju ne bi bilo dobro da se vrsi selekcija kupaca po tome ko ce na cemu da ga slusa.

Zato je cilj da se mix uradi tako da materijal zvuci najbolje sto moze i da svi budi zadovoljni maksimalo moguce.

Time su neke korisnike i izvesnom smislu uskratili ali je cinjenica da je tako. Nas i ne zanima kako je zvucao originalni snimak tog i tog instrumenta ili elementa necega ili necijeg vokala.

Sve sto mi mozemo da cujemo su one dve bedne trake levog i desnog stereo signala.

Da krenem redom.

Najmanji monitor je vise desetina godina Aura na bazi 4" NS4 FR drivera od 8 oma i oko 10w neke srednje snage.

Oblik priblizan kocki i nije mogao da bude manji s obzirom na velicinu en face-a samo drivera. Driver je klasicna papirna membrana sa trubicom a glavna mu je karakteristika da je izuzetno linearan.

Kao i skoro svi (ne svi apsolutno) monitori koji se najcesce koriste u studijima ja bih nazvao ALATOM. Ponavljam. To je ALAT kao i svaki drugi i nije slucajno sto su bas odredjeni modeli tako popularni.

Najmanji monitor se koristi u tzv. near field konfiguraciji i trebao bi da simulira korisnika sa rucnim kasetofonom ili nekim zvukom prosecnog sistema u automobilu.

Da li bi nama bio od koristi da ga imamo? Uglavnom NE. U najgorem slucaju za pored kompjutera pa cak ni to. Ima on izvrstan zvuk za svoje gabarite ali to nije nesto sto bi neko trebao da slusa duze vremena. Driver je prefektan za ono za sta se koristi sto znaci odlican alat.Zvuk mu NIJE "jevtin".

Sledeci bi bio Yamahin NS10 (stari pasivni) a postoji i noviji aktivni koji ja licno nisam nikada cuo.

Velicina oko 18 litara ako me secanje dobro sluzi. Linearan, odlicni detalji,neutralan.Moglo bi da se kaze prilicno suv zvuk ali i veoma korektan.Apsolutno nije za duze slusanje. Ja sam ga se bar naslusao za citav zivot.

Postavlja se zavisno od namestaja u reziji vertikalno ali koliko je meni poznato cesce horiznotalno na vecoj razdaljini nego Aura. Tu se vec jasno cuje stereo slika.

Da li ga treba imati kod kuce? Ako se neko ozbiljno bavi samogradnjom ili skretnicama odlican je kao referenca posto je odlican alat.Pod uslovom da ga ne modifikujete ni na kakav nacin.

Zvucnici slicne litraze na bazi Dynaudio odn. Scanspeak zvuce mnogo bolje u smislu da su brzi, autoritativniji, mada i Yamaha spada u kategoriju srednjeg zvuka.Prosto zbog zapremine i velicine odlicne papirne mid-bas jedinice.

Navescu jedan mozda nekima zanimljiv zvucnik koji ja slucajno (namerno) imam.

Radi se o Soundcraft Absolute 2. Po meni apsolutno neupotrebljiv kao studijski monitor jer ima dovoljno woolly bas i mnogi koji su ga koristili racunajuci da firma koja ga je potpisala a mnogo znaci u tom svetu jer ima odlicne miksete zna sta radi.

Ne zavaravajte se kad se pominje kvalitet. I Soundkraft kao i vecina drugih koristi u svojim miksetama op 5534/32 jer je to jednostano standard koji ne zvuci "nikako" ali bas to i treba u ovom slucaju.

Rezultat je obavezno finalni snimak kome nedostaje basa i nije ni za sta. Jevtin je. Ima solidne drivere za tu cenu, solidnu snagu, i cak odlicnu osetljivost.

Mladi ljudi vecinom vole njegov zvuk jer su sticali reference na kojekakvim aktivnim sistemima za kompjuter sa oni karakteristicnim zvukom koji daje vecina aktivnih basova bili oni malo veci ili malo manji.

BTW ja za pc koristim stari Cambridge Soundworks (onaj beige boje) sa samo dva satelita od 4 koji se dobijaju u setu zajedno sa stalcima koje takodje ne koristim.

Od malo novijih koji su postali neka vrsta standarda naveo bi Dynaudio BM5A. Mali aktivni zvucnik sa jako strogo selektiranim jedinicama zato i kosta onoliko mnogo.

Neko bi rekao. Ebote, koliko mali zvucnici sta li imaju od pojacala unutra. Pa nista posebno. Obican IC kao u svakom drugom sistemu za pc. Kakve to ima veze. Stos je u tome sto nema. Radi perfektno, odlican ali prilicno skup alat.

Da li njega treba neko da ima? Mislim da ne osim akop ima visak para da ga koristi kao kompjuterski. Neko se ne bi slozio samnom. To jeste mnogo dobar zvucnik ali nije u klasi srednjeg zvuka. Ja nisam cuo da ima bolje te velicine ali ako bi se od jedinica iste velicine napravilo nesto u samogradnji i za njih koristilo neko dobro potentno pojacalo verujem da bi zvuk bio jos bolji ali opet ne bi dostigao nivo srednjeg zvuka. Suvise je to mala zapremina za to. On ima analitican precizan zvuk ali to nije dovoljno.

I na kraju veliki monitori.

To podrazumeva najmanje tri jedinice. Veliki precnik bas jedince itd.

Cinjenica je da se u mnogim manjim studijima uopste i ne koriste veliki monitori sto nikako nije problem da iz njih izadju odlicni finalni materijali.

Klasika za velike monitore ako ih neko ima NISU High End proizvodi nego najcesce JBL UREI (sto je zapravo isto).

Mladji tonci se kunu u neke modele Focala koji imaju sasvim drugaciji zvuk nego sto je zvuk ala JBL,Altec,Tannoy itd.

Ko je u pravu? I jedni i drugi. Razlika je u tome sto je zvuk i jedne i druge grupe korektan po vecini parametara ali jednostavno nije isti.

Nece ostati nedoreceno kako koja grupa zvuci i zasto tako zvuci.

Ne mogu da kazem da nesto ne valja ali znam da je jedna grupa za moje usi a druga nije bas toliko mada bi, priznajem, mogao da zivim s tim ako bas moram..

Medjutim, to je moje licno misljenje i UVEK bi se slozio kad neko kaze da mu se vise svidja ta neka druga nota.

Zamiuslite da imamo fomular i da sada dajemo ocene. Bije bi ako ne iste onda veoma slicne. Realno je realno a kakav utisak ostavlja sta na nas to je nesto drugo i potpuno individulano.

Svi mi imamo iste usi ako su zdrave ali nismo iste licnosti a i stvarno drugacije zvuci.

Najbitnije u ovom postu je upravo osvrt na to sta realno koriste profesionalci koji nam na izvestan nacin zapravo kreiraju zvuk koji mi trebamo da slusamo.

Da ne zaboravim.

Gle cuda, Quad 405 fabricki original je najcesce neizostavan deo seta vecine studija bili oni bogati ili ne. ;)

Driveri. Tehnologije i materijali

Niko nije bio srecniji od mene kad su poceli da se pojavljju driveri od modernih materijala kao sto su kevlar i carbon laminati.

Znajuci osobine istih jer godinama aktivno pratim razvoj tehnologija da kad bi vam ispisao koji sve ne bi ste mi verovali.

Kevlar, cvrst, relativno lagan, krut. Lako je moguce laminirati tako da debljina membrane bude razlicita prema centru od one prema obodu itd.

Carbon isto. Jos laksi, elasticniji ali moze da bude i krut.

Papir je zastareo. Fuj. Prima vlagu iz vazduha i menja svoje neke normalne osobine. Cepa se, truli. Smrdi na stare novine (memlu) Fala bogu da ga vise nikada u zivotu ne vidimo. Ma jeste stvarno svira muziku ali moze to i bolje.

Racunam. Rad bas zvucnika je realno jako tezak.

Da ilustrujem banalnim primerom.

Ako masete rukom iznad glave osetite samo povetarac ali ako izbacite ruku kroz prozor auta pri vrzini od 140km/h ima da vam vetar slomi ruku.

Hm.Koja li je tek brzina u pitanju s obzirom da membrana zapravo treperi.

Tacno, nije joj hod proporcionalno bas nesto veliki ali je ogromna brzina.

Po nekoj analogiji tu odlicni materijali ima da briljiraju.

Malo po malo svi pocese da ih manje ili vise koriste. Neki ove a neki neke druge materijale.

Pocese da se gadjaju fantasticnim ciframa u slislu parametara. Sve obecava. Testovi (merenja) pokazuju vise prave nego krive.

Uporedo idu i slusni testovi, ljudi hvale pa je jedan Dynaudio recimo dosao i do mojih usiju prvi put.

Sve "prefektno", ali ljudi, MENI licno oni onakvi kakvi jesu a evolucija traje i danas NIKADA nece da sviraju muziku.Stednjetonce bi vec mogao nekako i da podnesem ( ne mislim na mid-bas) ali ostalo....

Ovo nikako nemojte da shvatite kao neku moju kritiku.Sviraju sve jedinice koje sam cuo FANTASTICNO i nikada ne propustam da cujem kad imam priliku ali uvek imam taj isti osecaj kao prvi put. Naveo sam primer vrhunskog proizvodjaca i sve sta zvuci slicno a da je proizveo neko drugi je za mene isto a oni koji su gori ili malo gori su samo JOS gori. To vec nije subjektivno nego su cinjenice jer se odredjene mane jasno cuju.

Magneti

Slicno kao i sa materijalima za membrane ranije nije bilo neodimijum magneta nego samo samarijum-cobalt koji je papreno skup Alnico koji takodje nije tako jevtin pa je onda dosao ferit koji je relativno slab i na kraju neodimijum koji je izuzetno jak, trajan a danas i jevtin i izvesnom smislu jer ne zaboravimo da se gro nalazista (rezervi) nalaze u Kini. Lako se pravi, relativno jevtino u formama po narudzbini i sve bi to bilo fino da nemaju jednu nezgodnu osobinu a to je da su upravo oni najvise osetljivi na promene temperature od na visoku temperaturu koja nazalost NIJE tako visoka.

Mislim da sam vam dosta rekao.

Neko bi sad reko. Kakav je to napredak tehnologije da se vracamo na "nulu" ocu reci na staro.

Moramo da shvatimo da tehnologije nisu obavezan samo korak napred nego i iskustva i poredjenje sta je bolje pa ako je ono staro bolje sad i (za sada) znamo da je to bolje jer smo probali sta smo do danas probali. Idemo dalje pa mozda pronadjemo nekad nesto sto je bolje nego staru. U vecini slucajeva je upravo tako ali ne kad su u pitanju srednjetonci i bas driveri.

Tehnologije kao tehnologije a i stvarno bi bio greh da idemo unazad pa tako i tehnologija papira. Znamo mi da su Japanci jedna od najjacih nacija i tradicija u proizvodnji papira ali nemojhte verovati za ima boga da iskljucivo i tvrdoglavo rade starinskim metogama. Budite sigurno ma sta oni pricali o tome da koriste najbolju kombinaciju tradicionalnog znanja i modernog. To nas ne mora da zanima. Uglavnom, srecan sam sto odlicni driveri postoje na trzistu. Nisam musterija u smislu da bi kupio ali verujte mi na rec da ne bi propustio priliku da cujem nesto od toga.

Za cenu nemam komenar i nisam u stanju da procenim a nisu ni Japanci jedini sto prave danas odlicne membrane. Ima i drugih i mislim da nikako nije greska da za neku koliko toliko normalnu cenu dodjemo do solidnih drivera.

Neke stvari se vide odmah cim se vidi driver cak i na slici ali nemam predrasuda. Ko previse sumnja neka plati u zlatu i neka svira za sve te parice.

Ja ne smem ni da mislim sta bi napravio od papira danas jedan Tannoy da se povampiri ili JBL

Mnogo puta se potvrdilo pravilo da su najbolje stvari one relativno jednostavne i umesto da to znanje iskoriste neki ljudi imaju suvise ambicija ili se jedenostavno nadaju u nesto sto je realno jos na pocetku pod znakom pitanja. Kao sto vidimo to cesto ume da bude korak unazad ali ne za njih jer su nam ponudili nesto sta ne vredi i usput jos zaradili pare.Jednostavno se igra Mi ne mozemo da kupimo nesto cega nema u radnjama ili nesto sta niko ne zeli da proda jer je svestan da boljeg skoro da nema a samim tim je i cena astronomska jer ponude prakticno nema a potraznja postoji.

Odluka o tome sta praviti i izbog drivera

Odluka je samo vasa !

Ne dozvolite nikada sebi da vam zamisljeni koncept lebdi u vazduhu.

Ne budite optimisti da cete izborom zvucnika koji nije najbolji to ispraviti skretnicom.

Ne shvatite ovaj moj post kao neku sugestiju.U pitanju je samo stil pisanja.

Voleo bi da svako unapred bude spreman na to u sta se upusta.

Veliki zvuk dolazi iz velike kutije i ima najmanje tri drivera od cega obavezno velika membrana za bas ili eventulano dve manje ali isto velike. Za takve kutije prosecan covek nema ni prostor za normalno slusanje u smislu sta takav zvucnik moze.

Da se samo ne desi da potrosite vise para i da veliki zvucnik kod vas da losiji rezultat nego sto bi to dala kutija koja je veca od one tipicne za srednji zvuk od oko 18-20 litara a nije onako velika kao kutija za veliki zvuk.

Ljudi koji se zadovoljavaju kutijom od 18-20l su sasvim u pravu mada ja mislim da su pogresili.

Evo i zasto.

Zvucnik se ne pravi svakog dana i sto puta u zivotu. Ako je tako nikada nista niste pogresili.

Odlicne kutije te velicine koje imaju tipican srednji zvuk zovu u zargonu bookshelf. Ako ste bukvalno shvatili taj izraz vec ste u opasnosti da pogresite. Takva kutija NIKADA nece zvucati bolje na polici nego na stalku. Ako vec trebate da pravite stalak koji moze da bude i skup ako je kvalitetno napravljen a trebalo bi da je. U smislu koliko stalak zauzima prostora .Onda je mnogo bolje i pametnije da ta kutija ne bude 20l nego recimo bar 35. U tom slusaju za relativno malu razliku u ceni cete dobiti zvuk koji se opasno priblizava velikom zvuku. U izvesnom smislu je isti s tim da necete imati SAMO nekoliko Hz u donjem podrucju.

Za manji prostor je kutija koja ide ispod 35Hz vise stetna nego korisna. Za veci prostor je sasvim ok i 30 jer je vrlo malo muzickog materijala ispod toga. Za pravi veliki zvuk i za 18-20-22 Hz ( 2 pa i 3) ogromne membrane)vam obavezno treba velika soba.

Ako imate malu sobua veliki zvucnik nece potpuno pomoci slusanje sa manje decibela. Zvuci nelogicno ali postoje neki drugi problemi kao sto su da vam bas uopste nece zasvirati kako treba. Zasto ga onda imate i jos ste ga skupo platili?

U tom kontektstu ne postoji nesto sta bi se nazvalo rezerva vec treba da postoji DOVOLJNA prosecana snaga iz pojacala

sto je priznajem fleksibilno pitanje.Svakako ne racunajte da je ta neka sbaga mala snaga a ako je prilicna onda su tu i decibeli na tone.

Ako su kutije BR ne forsirajte matematiku u smislu da pravite srazmerno malu kutiju i od nje trazite da ide previse nisko iako to moze. Zvuk iz malo vece kutije ce na tako niskoj freq. biti mnogo bolji.Takodje cete se lakse izboriti sa skretnicom.

Dvosistemske kutije do 18-20l ili manje ladno mogu da budu ali cak ni one od 35 a kamoli vise nikako osim trosistemskih.

Nemojte da vas zavara da laksa membrana od mid-bas-a ide fino u srednje a visokotonac ide komotno u gornje srednje i taman. To jeste tacno ali ako je kutija bar 35l to je opasan kompromis iako radi.

Uvek je najbolje bez obzira sta pojedini driver moze da ga koristite u sto uzem njegovom spektru odn. da svaki driver radi svoj prirodni posao kako je bog rekao. Trebace vam jos jedan par srednjetonaca koji nisu jevtini ali ne preporucujem da se nateze. u tom slucaju ako ne zelite srednjetonce idite bolje na 20l.

Srednji tonovi su mesto gde se nalazi najvise zvuka pa ajde da kompromitujemo bas tu. Mislim, sta reci.

To sto pise na papiru za pojedini driver STVARNO znaci da MOZE da se koristi u tom sirokom spektru a kako to zvuci to je najcesce razlicita prica.Ne kazem da nece zvucati solidno ali sigurno ne najbolje sto bi mogao.

Ako ste se ipak odlucili da bude dvosistemska (priznajem samo finansijski razlog) odreknite se ako treba i 10 Hz dole (sto nije malo a u nekim slucajevima je i mnogo).

Ono cega nema, nema ali ce zato sve iznad da svira perfektno za sve pare. Svirace tanje, naravno sto nije razlog da se kaze da je kutija losa. Naprotiv.

Po mom iskustvu vecina ljudi sa prosecnim prostorom za slusanje ce JAKO biti zadovoljna odlicnim kutijama od 18-20 ali samo onda ako su stvarno odlicne sa visoko kvalitetnim driverima u skladu sa tim KAKAV zvuk zelite da cujete.

U smislu sa kakvom notom.

Skoro je Stein pomenuo izraz verna reprodukcija zvuka u kontekstu norme sta je to.

Tako je SAMO na papiru. Bojim se da vecina ljudi nece voleti da slusa zvucnik koji najvernije reprodukuje zvuk a sve u skladu sa onim sta su nam tonci pripremili.

Ne mislite da neko voli da slusa Dynaudio zato sto je skup i zato sto verno reprodukuje zvuk. Naprotiv. Vole ga sto ima to NESTO specificno da ne nabrajam sta je to sve ili suprotno. Ja ga ne obozavam zato sto NEMA tipican zvuk papirne membrane ali ga volim zato sto to sta ima stvarno IMA.

Ako bi poredili sta imaju neki da ih ne pominjem zvucnici nekih italijanski proizvodjaca koji imaju slicnu notu kao Dynaudio grubo receno i sta sve za razliku od njih NEMAJU Tannoy i kompanija iz te grupe oni ljudi koji vole precizan zvuk bi bili mnogo vise u pravu nego ja sto volim zvuk starih krseva sa svim mogucim argumentima osim jednog.

Moj dozivljaj je da recimo Tannoy ima neku kako bi rekao grublju transparentnost koju ja volim vise nego onu finu neznu vazdustastu iz italijanske grupe.

JBL mi opet stvara utisak kao da mi se zvuk radja u zelucu ali nista sto bi moglo da se poredi kao kad se tresu pantalone pored nekog snaznog basa u diskoteci nego nekako onako sta znam. Ne moze to bas da se opise recima. Razlog je jasan. Velike membrane i to vise njih.Ne kazem da to isto ili slicno ne bi mogla neka druga kostrukcija sa nekim drugim slicnim basovima.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Budite malo stpljivi molim vas.

Svaka kompleksna prica ima svoj pocetak tok i kraj.

Svako zasto ima svoje zato takodje.

Protiv prirode covek ne moze da se bori kao ni protiv cinjenica ili matematike kako se izrazio Stein.

Polako samo.

Bice reci o "velikom", "srednjem" i "malom" zvuku.

O tome kakav efekat na coveka ostavlja koji sistem i slicno.

Koliko god to na verbalan nacin moze da se izrazi.

Iskustvo najvise vredi ali mnogi ljudi nisu bili u prilici da cuju one spravice o kojima su citali i o kojima je neko drugi pisao a najcesce nije pisao da ga svi lako razumeju.

Nekada treba i zaintrigirati ljude ali to treba znati i kako.

Nisam mislio zaintrigirati da bi nesto kupili nego cisto ovako.

Mene niko ne placa da bilo sta reklamiram ili prodajem.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Dranix uopšte nisam impresioniran tekstom. Nimalo. Svelo se na tvoje subjektivno vidjenje cele priče a u mnogo čemu i grešiš.

ali ajde završi šta si počeo pa da vidimo.

Pa drugar mislim da je jasno da je to subjektivno misljenje kao i kad bi bilo ko od nas tako nesto izneo.Zna se da svako od nas nesto drugacije cuje i voli. :guitarplayer:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Fajl tj knjiga u jpeg pa zip formatu je u statusima. Do daljnjeg, evo je i ovde pa kome treba... https://www.dropbox.com/s/8yaf8e6sodusl9q/Ivan%20Jelen%C4%8Di%C4%87%20-%20Zvu%C4%8Dnici.zip

 

Koga god zanimaju zvučnici, sa bilo kog aspekta gledano, dobro bi bilo da ovu knjigu makar prelista...

Skinuo knjigu Stein zahvaljujem. :respect:  :wink2:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

hvala Stein.

 

skinuo knjigu.

 

:drink:

 

sto se tice zvucnika, moje vidjenje je sledece : papirna membrana sto veca, efikasnost takodje, alnico magnet, skretnica sto minimalnija a kutija koliko je god to moguce velika. a uz to da su zvucnici napravljeni pre 70-ih.

 

:respect:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Michabass,

Nije mi ni bila namera da ikoga impresioniram a posebno ne tekstom jer ne mislim da je to tekstom moguce uopste.

Mozda bi bolje bilo da napisem koji imam motiv za ovoliko dugacko pisanje.

Ovo citaju svi koji zele tako da se ne odnosi nista posebno na tebe ili na odgovor tebi.

Ja sam svestan toga da se mnogi ljudi samnom ne slazu.

Mozda ti znas vise i bolje od mene. Ako je tako napisi upravo to.

Ako se ne slazes sa necim procitaj jos jednom sta sam napisao pa ako se i dalje ne slazes posto si razumeo sta sam napisao i mislio napisi svoje vidjenje toga. Ja to ocekujem od vas svih. Ne zbog sebe licno posebno nego zbog nas.

Ako te mrzi da pises. Napisi ne slazem se sa tobom ali me mrzi da ispravljaml krive Drine.

Na ovaj nacin nam nisi rekao NISTA.

Lepo sam napisao da se tekst koji pisem ne smatra kao sugestija a namera je da podstaknem neke ljude koje ova problematika zanima na neku vrstu razmisljanja.

Svako ce sam da osmisli svoje. Ja to ne mogu za drugog da uradim. Mogu samo da kazem da ako uradis ovo ocekuj to ako nesto drugo ocekuj to drugo to i to.

Milion puta sam imao prilike da vidim da su ljudi jedno hteli, drugo mislili a trece radili.Kakvom su se rezultatu nadali sam bog zna.

Hocu da kazem da smo svi mi ponekad jednostavno nerealni. Neke stvari jednostavno ne idu tako zbog odredjenih konkretnih stvari.

Niko od nas neke cinjenice ne moze da izmisli jer one vec postoje bez obzira sta mi mislimo.

Najjevtinije je da se prilagodimo cinjenicama.

Ako govorimo o nekoj samogradnji svi znamo da su i jevtini driveri zapravo skupi a najaskuplje je kad se od necega sta ima neki potencijal napravi nesto lose.

Katastrofa je za jednog coveka koji se trudi i muci da bi na kraju shvatio da nije dobio zeljeni rezultat bilo njemu jasno zasto je to tako ili ne.

Odgovorno tvdim da u mnogim konkretnim modifikacijama recimo ljudi misle da su nesto poboljsali a ustvari su promenili. To nije isto.

Ako skrojis zvuk po svojim usima ti nista nisi poboljsao nego upravo to. samo promenio.

Napisao sam gore boldovano da se yamaha ns 10 NE DIRA.-

Imao sam prilike da slusam modifikovane. Zvuce LEPSE i to je ok. Fora je u tome da su ti zvucnici napravljeni BAS tako od strane ocigledno veoma inteligentnih ljudi za tacno odredjenu svrhu. Ako neko hoce drugacije za njegove usi ili mozda za usi svih nas za te iste pare moze da kupi drugo nesto i da ne dira nista i da zvuci u tom nekom smislu bolje. Da ne govorimo o tome da se za te pare kupi materijal pa da se pravi od nule.

Nauku o zvuku mozete citati iz knjiga. To je ok ali ova tema nema nikakve veze sa tim.

Ili kupis odlicne zvucnike po karakteristikama i po testovima odlicno ocenjene.Cujes ih u radnji i doneses kuci.

Onda promenis nekoliko pojacala ( ne moras da kupis) nego recimo i da pozajmljujes.I sve to smisljeno sa modelima koji bi trebali da rade u toj kombinaciji.

Sredis akusticki i sobu i onda se ispostavi da jednostavno velicina sobe nije optimalna.

Ovo niko zivi nece da veruje na rec da je moguce.Deluje nelogicno i bezveze. I meni isto.

Ako je nekome dovoljno da mu samo svira onda nista i nije vazno osim toga.Mozemo mi da silimo sebe pa dok izdrzimo ali slusanje muzike nije kuluk niti se mora.

Na netu ima mnogo razlicitih foruma a ja mislim da mi sto smo bas ovde nismo ovde slucajno nego da je to nas izbor.

Verovatno to znaci da nas neke stvari interesuju bilo to informativno ili prakticno ili neka kombinacija ta dva..

 

Evo. Nemoj niko da se slozi samnom. Ja cu da se slozim sa svima vama cak i ovako na nevidjeno. Ali molim one koji su u dilemi da ne urade nesto sta se mnogo razlikuje od onoga sta sam napisao osim ako nece da sebi prave probleme jer im je dosadno.

Zar sam ja neko ko treba da vam kaze da pre nego sto se uhvatite za novcanik ma koliko para imali trebate da razmislite tri puta?

Ja svoju pricu nisam zavrsio.

Ako mislite da cu da preskocim i da necu da pitam ljude zasto prodaju delove sistema koji su odlicni po definiciji a koje su toliko hvalili kad su ih kupili varate se.

Nadam se da cemo dobiti koliko god je to moguce neke iskrene odgovore.Mene licno ne interesuju niciji razlozi a pogotovo ako je motiv to sto nekome treba novac za nesto prece. Ako je tako moze i da se precuti odgovor jer to zalazi u neku drugu sferu ali ako je razlog izvesno nezadovoljstvo u tehnickom smislu rado bi da se neko nauci na njihovom primeru.

Ja sam svakome cak i kad sam posumnjao da je u dilemi a nije me ni pitao rekao sta da pazi ako sam nesto znao o tome.

Nikad nisam pustio nikoga da se ugruva pa da ga posle "zalim".

Svako ima pravo da se vrti u krug ali cisto sumnjam da je to neciji izbor.

Neki ljudi i ne znaju sta da pitaju jer misle da su slozili kockice a neki i jesu slozili ali ti mogu a verujem i da hoce da pomognu.

Za sebe licno ne mislim da sam slozio sve kockice. Primer za to je sto tvrdoglavo ne prihvatam nikakvu pricu u kojoj se pominje rec lampa kao da nikad nisam cuo nista iz njih i kao da mi se njihov zvuk ne svidja.

Zasto i bilo ko drugi ne bi rekao ako bi moglo bez ovoga ili onoga. Naravno u granicama neceg normalnog jer su nerealna ocekivanja bas to, nerealna.. 

 

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Dranix, mislim da ideja sa kojom si krenuo uopšte nije loša, ali isto tako, nakon što sam pročitao šta si napisao, i kako si sročio tekst, možda bolje da se skocka u kompletiran komad teksta i stavi u blog sekciju. Prvenstveno zato što tamo ne može da "potone" kako budu otvarane nove teme, a drugo, tekst je pregledniji jer se tvoj tekst uvek nalazi tamo gde želiš, "on the top" a komentari su odvojeni i ne mešaju se sa onim što želiš da napišeš. Da li se meni dopada ili ne, uopšte nije bitno, poenta je da ako želiš da tekst bude stalno dostupan i na uvid svim članovima foruma, blog sekcija foruma je najbolje mesto. Osim ako baš želiš da se o ovome diskutuje do iznemoglosti...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Hvala Robika za sugestije. Hvala za knjigicu.Iskreno nisam razmisljao o blogu uopste.Ok slazem se ali da ne bude to previse teksta a i ne bi da moja bude zadnja, pa rekao sam.Ako se vecina ljudi nebitno zbog cega ne slozi samnom to znaci da moja prica ne pije vodu.Meni je najgore da vodim monolog.Snalazim se ja odlicno u tome ali bi voleo da je drugacije a i jeste drugacije i tek ce biti.Svasta nesto imam na umu.Cekaj samo dok pocnem da postavljam neka skakljiva tehnicka pitanja.Bas nesto ziv nisam da saznam iz koje to knjige ce mi dati odgovor.Knjige obicno pisu magistranti i doktoranti. Znaci naucnici.Za njih postoji nauka u kojoj se recimo zna da jedna zavojnica u skretnici ima toliki induktivitet i otpor i gotovo.Dalje znamo da polozaj ima odredjeni medjusobni uticaj i to smo eliminisali.Vecina ljudi ce reci ma sto deblja zica je najbolje.Da li je za svaki driver to najbolje? Trazenje tog tzv. sweet spota je po pravilu glavna fora i upravo to je ono sta najvise odvaja ono sta je High End od kvalitetne konfekcije.Jasno je da je tesko moguce da se dobiju najbolje ocene po svim onim opisnim parametrima na slusnom testu.Sta to treba istaci a sta zrtvovati da bi se zvuk svideo eto da kazem vecini ljudi?Neka mi neko kaze u kojoj to knjizi ili bilo gde pise.Cak ne pitam ni kako se nesto radi vec samo STA u karakteru zvuka treba istaci a sta zrtvovati.Ja znam da su to osetljiva pitanja. To je jedan od glavnih zacina.Proizvodjac je dao podatak za otpor zavojnice i na osnovu duzine zice i njenog preseka cemo dobiti tacno to. Sta ako to nije dovoljno da korektno odradjivanje tranzijenata? Ako pustimo da tranzijet bude odradjen dobro koliko ta kombinacija utice na relativno miran nivo signala? Sta je prece? Koja je to neka najbolja mera. Sve se to cuje ovako ili onako. Driver takodje ima zavojnicu i nju mozes da dovedes u neki nivo zasicenja isto tako kao i zavojnicu u filtru. Koja je prava mera u svemu tome?Ta prica uopste nije naivna. Ja ne trazim recept nego bi da na osnovu licnih iskustava i licnih misljenja definisemo neke stvari. Slicno kao sto se na osnovu statistike ili ankete jasno vide neki tokovi.Takodje je npr. krajnje nerealno da imamo 300w u A klasi a ovamo tezimo za nekim "beskompromisnim" zvukom u smislu nekakve apsolutne kontrole ili nesto sta tezi ka tome. Gde je tu rezonska granica?Ako dozvolimo lak prolaz tranzijenata a nismo obezbedili dovoljno snazno pojacalo rizikujemo klipping.Spalis neki skupi driver iz gluposti.Pa evo bila je prica skoro oko toga da sa nekim pojacavacem ne moze da se zadovoljavajuce pokrene JBL.To ne znaci sto je najgore da to isto pojacalo nece da zaklipuje pre nego sto potera driver muski. Malo karikiram jer su to pametni ljudi i znaju sta rade i nisu svi pojacavaci isti itd.Neki su neke stvari uspesnije radili neki su za nesto drugo mozda bili bolji.Pa recimo prica o tome kako je pojacavac taj i taj osetljiv na zvucnicki kabl i ako je takav kako nista ne valja jer ljudi nece da mu biraju narav. Kao da se na kraju tog kabla ne nalazi nista.Ali je kabl kriv jer kad se stavi neki drugi promeni se i zvuk. Sve su to neka rezonovanjai zakljucci vezani za ono sta zapravo cujemo.Jel neko od nas razmislja o tome?Ne brinite, Ne offujem temu nego ja nisam kriv sto su neka stvari neraskidivo povezane.To su sve problemi koje mi moramo na neki nacin da resimo.Eto koliko nije bitno da se sve postavi na zdrave noge jos na pocetku.Nekome ispadne prilka da kupi povoljno neki komad sistema i sad dolaze neko nepredvidjeni problemi. To je ok jer je iznudjeno na neki nacin. Sta ako smo kobajagi planirali pa se desilo nesto nepovoljno?Pretpostavljam da ako neko tezi necem na vrlo visokom nivou ne zeli da bude skroman ni u zahtevima. Ovo kazem zato sto se skromnoscu mnogo lako resavaju neki problemi nego kad su zahtevi veliki ali je i rezultat skoro u proporciji.Evo pitanje za vas.Napisite koji je vas zvucnicki sistem snova bez obzira na cenu a u skladu sa vasim prostorom za slusanje.Ne mora koja marka ili model nego kakav sistem.Naravno da nije svaki sistem za svaku vrstu muzike ali onako u skladu sa onim sta vi najcesce slusate

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...