Jump to content

Gramofonska tema


grau.

Preporučeni Komentari

Postoji bezbroj načina kako se rijesiti nepozeljnih vibracija, prije su bile popularne suspenzije uz pomoc opruga i sl. rijesenja odvajanja rucke od lezaja tanjura i od motora, a zadnjih 20-tak godina skoro svi idu na masu. Manje vise stara rijesenja su bila dosta škrto izvedena a kod nekih čak i traljavo. Nakon svih tih traljavih rijesenja kada se Kuzma pojavio sa Reference modelom to je bilo kao da si sa nekim oklopnjakom zaletio među jugiće i stojadine...

Na slicnu kartu su zaigrali u Maratzu sa TT1000 modelom osim velike razlike sto Marantz nema nikakvih ovjesa i suspenzije.

Kada sam radio svoje konstrukcije gramofona išao sam spajati dvije stvari, veliku masu i ovjes. To naravno donosi svoje probleme jer veliku masu je tesko postaviti na neke opruge i sl. a da dugorocno ne dođe do deformacije istih. Mislim da je među prvima tome doskočio SME sa svojim modelima 20 i 30. Ja sam razdvajo sve elemente , motor, rucku i tanjur sa ležajem upravo iz tog razloga da niti jedan elemenat nema kontakta niti utjecaja sa vibracijama jedan na drugog. Nadalje sto sam pobornik je upotreba vise razlicitih materijala jer svaki ima drugu rezonancu. Npr. ležaj mi je pritegnut za šperploču od 19mm koja se nalazi između dvije betonske ploče od 20mm. To sve leži na platformi koja visi na vanjskoj šasiji od sendvich materijala , znaci nema kontakta sa podlogom. Na samoj lebdecoj platformi od špera se jos nalazi 10mm industrijske gume na kojoj ustvari stoji subšasija sa tanjurom.

Poanta svega je maksimalno se rijesiti utjecaja bilo kakvih vibracija na lezaj i tanjur. Mislim da sam u tome i uspio jer je gramofon potpuno mrtav na kuckanje, lupanje, zvucne valove i sl. Kod nas amatera sve se svodi na teorije da li bi nesto bilo dobro, mjerenja nema, ali uz malo fizikalnih zakona moze se doci do jako dobrih rezultata.

20161213_194051.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

3 hours ago, Dacho said:

Postoji ......., ali uz malo fizikalnih zakona moze se doci do jako dobrih rezultata.

 

yup

DIY-eru pravljenje gramofona moze da se pretvori u kompulisvno-opsesivnu pizdariju ........ a moze i da bude zavrsen impozantan inzenjerski projekat , kao sto su primerci koje vidim da si ti napravio

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

pa i igor iz soullinesa po zanimanju masinac se trudi da primene neke od elementarnih stvari sa prve godine statike ili dinamike na svojim gramofonima, da budu upucane dinamicke nule kako zakon zapoveda i slicno.ako pocnes odatle brze ces doci do toga da ga dostimujes na uvo....

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

4 hours ago, Zen Mod said:

DIY-eru pravljenje gramofona moze da se pretvori u kompulisvno-opsesivnu pizdariju

Moze, i to je nekada ozbiljan problem.

Sustinski, neki detalji mogu da se izsizavaju, ali kod nekih drugih moze da dodje do opadanja nivoa detaljisanosti(nedostatak potrebne tehnologije, pribora ili zivaca), i naglo svodjenje posla kraju nekim precicama. Sto nikada nema punu satisfakciju...

Ono sto je simpaticno kod slozenih sistema(ne mislim samo na broj sastavnih delova vec i ukupnog funkcionisanja) je ma kako se komponente pazljivo radile, ukupan sistem moze da pokaze neke nove probleme ili problemcice. Tipa drugaciju zbirnu rezonancu.

Precizna izrada svakako suzava zonu mogucih nepovoljnih efekata, ali nije obavezno da ih uklanja.

Tu na scenu moze da dodje i kontrolisano slusanje, ako se zna sta je bio cilj i da li se to postiglo, da li je efekat zadovoljavajuci ili svidjajuci.

Jedna od razlika je izmedju komercijale i diy je da komercijala moze da bude zadovoljna plasiranim zvukom i efektom, ali najcesce ne nudi korisniku kvalitativnu analizu rada, vec nudi korisniku opciju trosenja para na ostale takve uredjaje, pa ce nakon sedam brda novca mozda odabrati nesto sto mu prija, pa makar i izgledom. Podcrtavaju se marketinski efekti, impozantnost, fascinantnost..

Nece se javno reci, npr, da je osim tezine ili nerezonantnosti bitna i krutost podloge, tanjira, lezaja ili motora, da su neke precizne mere prakticno anulirane ako se podloga uvija ili ugiba.

Izbor materijala je slobodan, moze da bude odluka izbora zasnovana na estetici, ili cemu god, pristupacnosti, ali kada ulazi u sistem, mora se tretirati da zadovolji funkciju i interakciju u sistemu. Ako je (relativno)slab kao drvo, onda se ucvrscuje, modeluje do postizanja krutosti, ako zvoni kao metal, onda se dampira...ako je lak, otezava se..grubo receno..

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Apsolutno si upravu. Često dolazimo do nekih kompromisa i skretanja lijevo ili desno oko rijesenja problema zbog nedostatka tehnologije, sredstava ili ponekad vremena. Konacna satisfakcija je neprocijenjiva. Cesto posezemo za rijesenjima koja nisu primjenjiva u serijskoj proizvodnji jer su neisplativa i komplicirana pa mozemo doci i do znatno boljih rezultata. Ono sto je jos vazno da je krajnji rezultat uvijek neizvjestan posto nismo u mogucnosti raditi bezbroj proba i testiranja.

Preostaje nam jedino iz godine u godinu ici u novi projekat uglavnom poboljsan od prethodnog,....a to traaaaajeeee i traaaajeeee...

Jedna od varijanti ovjesa sto sam probao...

20170208_171546.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Na ovom cudu od prijatelja smo napravili dvostruku suspenziju. Znaci gornja prica je da osnovna šasija tj nosač tanjura visi na gumenim prstenovima kao kod SME ili Gyrodecka, (prikriveno poklopcem na vrhu), i onda jos centralna osovina tog nosača stoji na pozamasnom federu uronjenom u silikonsko ulje. (To je ona velika čaša na dnu). Unutra je povelika opruga koja je napravljena specijalno po specifikacijama da bi mogla podnijeti toliku težinu (oko 35 kg) a opet mora biti dovoljno elasticna da bi bilo soft gibanje.

Screenshot_2017-02-08-18-14-58.png

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

5 hours ago, Dacho said:

Apsolutno si upravu. Često dolazimo do nekih kompromisa i skretanja lijevo ili desno oko rijesenja problema zbog nedostatka tehnologije, sredstava ili ponekad vremena. Konacna satisfakcija je neprocijenjiva. Cesto posezemo za rijesenjima koja nisu primjenjiva u serijskoj proizvodnji jer su neisplativa i komplicirana pa mozemo doci i do znatno boljih rezultata. Ono sto je jos vazno da je krajnji rezultat uvijek neizvjestan posto nismo u mogucnosti raditi bezbroj proba i testiranja.

Preostaje nam jedino iz godine u godinu ici u novi projekat uglavnom poboljsan od prethodnog,....a to traaaaajeeee i traaaajeeee...

Jedna od varijanti ovjesa sto sam probao...

20170208_171546.jpg

 

5 hours ago, Dacho said:

Detalj konstrukcije i kuciste motora koji je tezak 7 kg i potpuno odvojen naravno od svega.

20170208_171535.jpg

 

 

U ovom slučaju je tanjir putem mekanog vešanja odvojen od ručice i osciluje nezavisno od nje?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

On 2/5/2017 at 9:34 AM, grau said:

EMT ima samo jedan problem, . . . .

salim se, kiselo grozdje. meni je proslo nekoliko kroz ruke, nudjena su mi 2 komada za 2500e pre jedno 5 godina sa sve pripadajucim iznutricama (RIAA etc), pravio sam se pametan kao skupo, ode . . . 

Kao da si ga prizv'o.

Evo ti prilike da ispravis gresku, a nije u krsh stanju kao ta 2 sto si pominjao. :)

 

emt.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

 

16 minutes ago, Doktor said:

Kao da si ga prizv'o.

Evo ti prilike da ispravis gresku, a nije u krsh stanju kao ta 2 sto si pominjao. :)

 

Nije to to! :)

Ovaj nije idler (koji se jedini računa kao pravi EMT ;):D ) već je direct drive, u osnovi isti kao onaj Thorens što sam ga postovao par strana ranije. )

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

EMT 938 je inace kostao 6000 DM kada se pojavio. To je gramofon koji je zvucno iznad SP10 MKII.

Dosta slican starijem bratu EMT 948, isti motor i elektronika samo sto je postavljena na jednoj ploci umesto na izdvojenim el. plocama kao kod 948 ili 950.

Nisam imao priliku da ga slusam ali kazu da je EMT 950 najbolji DD (neki kazu i cak najbolji uopste) gramofon ikada proizveden.

 

 

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

9 hours ago, Kuja said:

 

 

U ovom slučaju je tanjir putem mekanog vešanja odvojen od ručice i osciluje nezavisno od nje?

Tako nesto. Posto je to sve skupa dosta trom i glomazan sistem nema bojazni da u toku rada moze geometrija oscilirati po bilo kojoj osi...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Jako je nezgodno kada je elektronika na jednoj ploci. A u ovom slucaju je to gusto napakovano elektronika sa milijardu modula. To je jednostavno staro i potrebno je osvezavanje. Medjutim to nije osvezavanje kako kod pojacala zameni i pici dalje, nego je potrebno ismeriti more test tacaka, i setovati ih kao u manualu... To je jako tesko za popravku. Bolje je da je to razdvojeno na kartice koje se vade kao kod modela 948. (Mislim kos je gore da se sistem blokira i da jednostavno nece da radi ako se izvuce bilo koja kartica. Ali to nije slucaj kod ovih elektronskih EMTa). Kod ovih drugih modela prakticno nema elektronike par lampica, prekidaci i 2uF Motor kondenzator i to je sve. Tu jednostavno nema sta da se pokvari od elektronike zbog toga styo je i nema...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

6 hours ago, Dacho said:

Tako nesto. Posto je to sve skupa dosta trom i glomazan sistem nema bojazni da u toku rada moze geometrija oscilirati po bilo kojoj osi...

Nisam mislio na grubo oscilovanje geometrije,

već na princip konstruisanja gramofona na koji su neki od proizvođača obraćali posebnu pažnju,

a koji zahteva što kruću i čvršću vezu između osovine tanjira i pivota ručice.

Ta teorija kaže da nezavisne vibracije tanjira i ručice kojima oslonci/centri rotacije (osovina i pivot) nisu čvrsto mehanički ukuplovani, čine da igla nepreciznije očitava informacije iz brazde.

Mikro vibracije tanjira koji nije ukuplovan sa ručicom se superponiraju na očitani signal iz brazde i na taj način ga prljaju.

Ako sistem tanjir-ručica vibriraju usklađeno, tog dodatnog zagađenja signala ima mnogo manje.

Barem tako kažu. :)

 

"The pickup loop, which is the signal conversion system of the turntable and picks up the signal cut in the record, includes 3 points:

the platter support point (center shaft),

the tonearm support point (pivot)

and the cantilever supporting point.

These are most important in any turntable system. The accuracy of the positions of these 3 points is generally accepted as determining the performance of the turntable. The most important requirement of "ideal conversion" is that the locations of these 3 points relative to the groove of the record do not change."

589b8d52cd839_ScreenShot2017-02-08at10_26_52PM.png.d8d6aae39b91ec5a6e303afb19a10fcf.png.f53094b66f99cc63a3e6332f6d9ba71b.png

Par primera u kojim su proizvođači posebnim ojačanjima pokušavali da postignu što čvršće kuplovanje.

Kenwood L-07D:

aluplinth.JPG.2cbd3d7607b6f763a938a9ebfe28201b.JPG

Rega RP6:

Rega_RP6_No_Platter.thumb.jpg.dbb84bf220e1651aca8b3bb0270a71ca.jpg


 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...