Jump to content

Gramofonska tema


grau.

Preporučeni Komentari

To si zavidan što ga napravila devojka? :rofl:

Lepo, msm kako drugačije zamisliti garderober za ploče. Ribi svaka čast ;)

Samo, ja bi tu umuvao dva kabineta sa stane, te pregradu za cevno drndalo, normalno, uz ugradni gramofor, u krajnju ruku fore radi, kao one besne muzičke vitrine.

Al to sve kad bih recimo baš voleo gramofore i stakliće :D

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 4 nedelje kasnije...

dobro jutro :D..za jednog ovdasnjeg clana,trazim pomoc oko podesavanja Mozart rucke,varijanta kao sa slike...gram je ceo kupljen kako se vidi,ono sto sam rekao coveku,da pre no sto iko pisne,Grace Ruby koji je montiran u nju,moze da zavrsi samo kod mene :jamaica:...elem silikonsko ulje koje je dobio je 7000,nema se informacija,koliki nivo ulja treba da je u kadici...nesto sam proveravao sa bivsim korisnicima,al ajde da utvrdimo ovo,ako nista drugo "ponavljanje je majka znanja"-znaci sipa se do nivoa kad se ne javljaju vec virovi kod normalne manipulacije sa ruckom...slike slede...ono sto je nejasno,navidnos e lift ne mere podesiti da pokriva operacionu zonu rucke....drugo,da li se te "zicke" koje drze rucku smeju "oslobadjati" zarad podesavanja,recimo azimuta?

falaVi unapred...

:cheers:

Mozart 8.jpg

Mozart 7.jpg

Mozart 6.jpg

Mozart 5.jpg

Mozart.jpg

Mozart 3.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

12 hours ago, paja959 said:

za jednog ovdasnjeg clana

Da probam; izvuče se svo ulje i baza u horizontalu, tad je i ručka u potrebnoj ravni, podesi se u grubo prebačaj, potom putem podešavača visine, ili VTA ugla, postavi cevka u paralelanu poziciju sa spuštenom iglom na neku otpad ploču, predhodno se gazna sila stavi tek toliko da pada glava. Skupe se "vešala" do kraja, pa se najloni ispuštaju naizmenično što je više moguće da bi se težište  spustilo što niže, a istovremeno se na VTA podešavaču podiže visina da bi se zadržala paralelnost cevke u odnosu na ploču. Granica je da ne udari uronjena ploča o dno posude i takođe da najloni ne kače nigde. Cevka kod Mocarta je blago konusna, to znači da ako je gornja ivica paralelna, onda je osa cevke je blago podignuta od napred ka nazad, u principu se nišani po donjoj ivici, a generalno je preporučljivo za bilo koju iglu da se ručka blago ukosi ka napred za 2-3°, zbog uvijanja kantilvera i samim tim odstupanja od projektovanog ugla. Kasnijim slušanjem se taj ugao, VTA,  zvučno, ili test pločom odredi i tak tad se može apslutno tačno podesiti geometrija. Samo postolje se rotira tako da se obezbedi neki opseg antiskejtinga, to zavisi delom i kojoj geometriji se priklanja. Jeličić je bio zagovornik da je većina ploča narezana otprilike 3/4 prostora i na osnovu toga je definisao 2 reperne tačke za podešavanje. Tom pristupu je adekvatan nešto veći zaokret postolja, čime se upredaju ose najlona, dok ja od uvek koristim Elac-ov šablon koji predpostavlja najduži hod ručke, odnosno, naj veći broj narezanih rilni, postoje dva standarda inače. Kad je ručka 10 cola i više, smatra se da je gazna greška van čujnog opsega. Ivin pristup obezbeđuje manju grešku u tom opsegu od 3/4, ali zato gazna greška drastično raste u poslednjoj četvrtini i to se meni nikako nije svidelo. Kod moje, tj. Elac-ove postavke, Mocart se manje rotira, jer kako se cevka kreće od prve ka poslednjoj rilni, tako se povećava antiskejting sila zbog upredanja. Generalno, mora da se eksperimentiše jer to zavisi od same igle i gazne sile, pod predpostavkom da je geometrija tačna, nebitno po kom šablonu u krajnjoj liniji. Ja koristim staklenu ploču, spustim iglu na sredinu opsega, podesim da kliza ka napolje 1 cm po sekundi. Kad se dobro ubode početni položaj i razmaknu vešala 1-2mm, igla kliza otprilike  jednakom brzinom od kraja do početka. Postoji obrnuta teorija, da cevka miruje, međutim, brazda nije isto što i blanko površina, pa kad igla uđe u rilnu, javi se centripetalna sila koja je sve izraženija kako se primiče središtu ploče. Viskozitet ulja je išao do 10.000 i to je za ekstremno tvdre igle, sa malom komplijanosom, Deca, Koetsu,... moraš da vidiš za tu iglu podatak. Sipa se što više, praktično samo najloni vire, tad je najmanja kavitacije po površini, znači, mirniji rad i bolji demfing. Najloni se vremenom izdužuju, sada ima kevlarskih koji su prilično konstantni. Kod Mocarta nije moguće podesiti gaznu silu kao kod kruto vezane ručke, mora da se meri apsolutno na nivou ploče i da se sačeka malo da se ulje stiša. Opseg lifta može da odstupi upravo iz izloženog, u vezi početnog položaja rotiranjem, pokriva pun hod sigurno. Ne znam da li sam uspeo da pojasnim, ako šta treba, rado ću pomoći.     

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pročitao sam nekoliko puta pažljivo, i imam par pitanja. Kako na antiskating utiče zamena najlona strunom od kevlara? Da li je u tom slučaju potrebno na račun manjeg istezanja ili temperaturne dilatacije najlona potrebno bazu ručke više zakrenuti u “neprirodan” položaj da bi se postigla ista sila? Imam i neki novi najlon koji nije istegljiv, ali izgleda da ima i dosta nižu komplijansu.

Da li ste probali manju količinu gušćeg ulja za postizanje možda istog efekta dampinga, uz manji uticaj na efektivnu masu ručke?

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Nema na čem. Nego, nisam možda  dobro objasnio kako funkcioniše antiskejting na Mocart ručici. Kada sam ja  tražio od Ivana da mi to objasni, uzeo je velkasti klip od motora a koji je služio kao pepeljara, provuko kanap kroz ušice, spojio oba kraja iznad u jednu tačku i obesio klip da visi, onda je razmako kanape i tako zarotirao klip. To je princip, najloni se spajaju u vertikalnoj osi rotacije koja prolazi kroz sredinu kadice, kad se razmiču putem podešavača, otkloni oba kraka su isti i samim tim je osa nepomenjena. Polazna pozicija za nameštanje baze sa aspekta antiskejtinga bi trebala da ide u grubo ovako: postavi se igla u središnu rilnu na vinilu i ugao koji zaklapa cevka sa postoljem bi trebao da bude 90°, to obezbeđuje neki okvirni pred opseg protiv klizne sile. Praktično, kad je cevka u parkirnom položaju, sila ne postoji, kako se ručica rotira, ona se javlja i povećava odmicanjem ka centru ploče. Podešavač koji razmiče vešala povećava antiskejting, kao što sam već predhodno naveo, 1mm razmaka bi trebalo da bude neki minimum a da cevka kliza ka napolje na staklu, to je ujedno i potvrda da je celokupno podešavanje u redu. Taj razmak i sama početna pozicija postolja, kao navodi za montažu su ipak samo okvirni. Kod klasične ručke se obično brojčano  vrednosti postavljaju jednako za gaznu i antiskejting silu, znači, 1,5 i 1,5, ili 2,00 i 2,00, kod Mocarta se te različite vrednosti određuju početnim položajem rotacije postolja i razmakom vešala, što znači da pomenuti prav ugao i razmak ne moraju i nisu, uvek i nužno takvi već ima odstupanja. Test ploča sa blank delom nije dobra jer čim igla prođe prvi put, napravi brazde i ručka tu miruje.

Ručka je proistekla isprva kao kopija WTA, ali se razvojem došlo do potpuno originalnog rešenja ko što se vidi na slici, samo je princip mekane veze ostao isti. Nas petorica je bilo u priči što se tiče razvoja, moj udeo je minoran ali vidljiv okom, no nebitno. Ivan je sve delove izrađivao potpuno sam na malom kombinovanom strugu sa nemačke pomornice iz II svetskog rata, izuzetno precizna mašina na kojoj je moglo da se radi sve što spada pod mašinsku obradu, samo manjih gabarita. To je bilo moguće zahvaljući nizom alata koji su se nadograđivali na osnovno postolje i pogon koji je sve dodatke okretao preko  kaiša, jednako ko što se vrti belt gramofon. Nakon izrade je sve išlo na glavanizaciju, niklovanje i eloksiranje, taj kvalitet danas ne postoji u Srbiji. Kad se sve skupilo, braća Ristić i Ivča su sklapali ručku po ručku uz Vekiju. 

To se sve dešavalo osamdesetih godina prošlog veka, tada se pojavio i CD format i gramofoni su potonuli totalno tokom devedesetih. Samo rešenje je bilo epohalno i donelo je potpuno drugojačiji zvuk od krutih ručki, tako da nije bilo potrebe da se silazi u ne znam kakve dubine. Opciono su bile dve cevi, potom samo jedna sa nekoliko različitih težinski kontra tegova. Komplijansa se postizala sa neka 3 viskozioteta ulja, mislim da je 2.000 bilo za meke i 10.000 za tvrde, treća i ostale varijante su se dobijale mešanjem te dve gradacije po tabeli. Damping je definisan gustinom ulja a ne količinom, niko to nikad nije ni pomenuo, tako da nemam odgovor  da li ima neke promene razlika u mikro pritisku  samog fluida.  Moje mišljenje je da primarno sami najloni valjaju da budu potopljeni u ulje što više jer su tako više prigušeni da ne titraju. Naime, kad se posmatra grafikon celog ansambla ručke, nus vibracija putuje s preda ka pozadi duž cevke, spušta se kroz  prednji nosač i ploču koja je zaronjena u ulje koje upija, nastavlja kroz drugi nosač koji je isto u ulju i ide ponovo u cevku ka tegu, pa potom sve unazad ali toliko oslabljeno kroz ponovni prolazak ulja da igla ostaje nepobuđena. Jednako važi za izvor iz same baze, vibracija jedino može da dospe preko najlona na cevku, zato je i potrebno da oni budu makar delom u ulju. Ja sam hteo da uzmem licnu od čelične sajle, međutim, ona sigurno ima memorijski efekat i zadržala bi neki deo federne konstante, bakar bi bio bolji, al bi se on tek istezao, razmišljao sam o običnom koncu, ali je sve ostalo kako jeste. Tada nije bilo kevlar pecaroškog najlona, tako da ni na to nemam nikakav odgovor. Mislim da nije od uticaja elastičnost najlona u pogledu antiskejting sile, mada sigurno da je prisutan mikro uticaj, kolko bi se čulo je pitanje. Isto važi i za kombinatoriku gustine i količine, ko što rekoh, pun nivo je po meni dobitan kao rešenje i njemu treba podrediti ostalo. Da, u poznim varijantama su cevke dobile u prednjem delu rasečenu cevku od PVC-a koja se navlačila i mogla da kliza napred nazad, to je služilo za fino podešavanje upravo sa aspekta efektivne mase, mada to ima i prigušujući uticaj nužno.

Ja inače imam drugu varijantu i bez tog dodatka, nikad nisam hteo da uzmem treću, a naravno da sam mogao, jednostavno, na mojoj ima manje delova što je bolje sa aspekta vibracija, istina, teže se nešto podešava i nema lak pun komfor, ali, pošto nikad nisam hteo, (nit ću),  da menjam glavu, ništa mi nije bilo potrebno.      

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Hvala, hvala.

Na gore postavljenim slikama se vidi kablić. Svojevremeno sam preslušavao Cardas, Audioqvest, neki treći i VF, 0,09mm, pun presek lakiran i obmotan tom platnenom izolacijom. Jedan "Solid core" je bio bolji od sva tri, dupliranjem se dobio bolji bas, tako da je taj kabl na dalje ugrađivan u Mocart ručke, pre toga je bio neki sa belim bužirom i on bi valjao da se zameni. Cevka je punjena perlitom koji vrlo malo utiče na kretnu masu i nedemfuje energiju kao pesak. Nosač glave i zadnji čep se montiraju na takozvani "preklop", jedan deo se hladi a drugi greje i tako se sklapa, kad se poravnaju  temperature, to se smatra kao da je izrađeno iz jednog komada, što je ideal. Perlit se ubacivao malo po malo stalno nabijajući ga bolcnom, na taj način se on lepo upakuje da nigde ne ostane prazan prostor koji bi se ponašao kao rezonator.

Prva serija ručica je imala okrugle kontra tegove. Onda je Laza predložio ekscentričan zbog spuštanja težišta što niže, pa je rupa za cevku  bušena skroz uz ivicu tega. Zbog kretnog momenta i uticaja na osu rotiranja, teg valja da bude što bliže osi, znači, prema napred, zato je povećavana njegova  težina i gabarit  i samim tim je podešavanje postalo otežano, kad treba da se pomeri za miligram, muka. Pridodat je još jedan lagani teg od PVC-a koji je služio za to fino podešavanje gazne sile, a ujedno i išao na kraj cevke i time "izigravo" poslednju sabirnu stanicu za vibracije kupuće zaostale ostatke. Pošto je ručka ovešana na najlone, ekscentričan teg svojim krakom  lako zarotira cevku i pomeri je u stranu. To je tek bilo teško postaviti u nulu, pa je na moju primedbu Iva urezao krugove na samom kraju cevke tako da se imao reper pri pomeranju tega napred nazad, zatim je urezao  liniju duž vrha cevke, a na samom tegu isto crticu na vrhu, poklapanjem te dve oznake je glavni teg postavljen kako treba. Dodatni tegić je takođe imao crtu, on bi treba da se blago zarotira na suprotnu stranu od same glave, na taj način se kompenzuje težina gazne sile koja teži bočno da okrene cevku. Iako se radi o težinama 1-2 gr uobičajeno, dovoljno da dođe do pomeranja zbog mekog vešanja. Horizontalni ugao, paralelnost glave, odnosno, prav ugao između igle i ploče, na to kod Mocarta utiče primarno dužina najlona levog i desnog, potom pozicija kontra tegova i njihov otklon. Za to nema repera, svodi se na iskustvo, može  se na osnovu ravnotežnog položaja i vertikale zaključi o podešenosti. Gleda se koncentričnost demfujuće ploče u odnosu na čamče. U nekom trenutku je Ivan dodao jedan plastičan pin u samom sudu na koji se nosač cevke oslanjao, upravo da bi se održala koncentričnost, odnosno, da se ose horizontalne i verikalne rotacije seku u centru po vertikali suda, nemaju sve ručke to, između ostalih ni moja. ( Meni je komplikovano samo rečima da pojasnim igu oko tegova i osa kako treba).

Teg na slici je poslednja varijacija, ali važe isti principi. To je opet Fozgenov "patent", horizontalni krak mase je analogan hodoču na žici sa šipkom, to drži stabilnim vertikalni ugao a bez rigidnosti.

Čitav koncept ovakvog pristupa je u slobodi, bez nekih krutih stega i veza, tako i zvuči. Niz Diy-era pravi neke kreacije koje su mahom ovakve, a ima i ozbiljnih imena. Pošto nema nekog čvrstog oslonca jer sve pliva ili lebdi, samo podešavanje jeste zahtevno, izneo sam sve što mi je prolazilo kroz glavu proteklih dana, pa se izvinjavam ako sam ... nisam je dugo ugrađivao a i tad tek povlačim iz memorije.

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Da, pokušao sam kroz postove da iznesem dosta toga što utiče na samu ručicu kao komleksanu napravu inače. Mnogo toga nema kod cevke sa lagerima, ali kad se sve postavi u bestežinsko lebdeće stanje, što je ideal, onda se tek vidi niz činioca koji kod tvrde ručke bivaju prisilno anulirani, što svakako da zvučno rezultuje. Bio je test u nekim austrijskom novinama devedesetih, možda imam kopiju negde, Mocart je ocenjen boljim od tada SME V sa karbonskom cevkom. To vreme je bilo era dna analogije, svi su se oslobađali gramofona i ploča, tako da dalji razvoj uz čist entuzijazam nije bio moguć. Od prvog modela do ovog na slici, mislim da je utrošena dekada, a rodilo se niz još nekih ideja i detalja koji nisu stigli da budu realizovani, niti će na žalost.

Da, sad sam se setio. Lift je dodat uz poslednji model, mada, ručka ne može da padne ko kamen jer je prigušuje ulje, tako da prefinjeno legne u brazdu, mnogi od  nas nikad nisu  ni hteli da ga imaju jer se naprosto rukom samo pridržava da ne rotira zbog antiskejtng sile. Zbog toga guma mora da bude uvek čista. U nekom trenu me Ivan pitao jel mogu da nabavim par metara silikoskog creva za laboratorije, nađem mu ja to, kad on, napravio daljinski lift za ručku. Stavio jedan klip na postolje i na sto, pa ga crevom povezao na bazu, "da mogu da dr... iz fotelje". 

Izmenjeno od Lemić
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

sveze fotke,informacije:kadica je napunjena 80%,dosad nijedna ploca nije odslusana da nije pomeran VTA u toku reprodukcije...gazna sila 1,5gr...po meni to je mnogo silikona,i MM zvucnica koja je za lagane rucke (?) dobija preveliko dampiranje (?)...nije jasno,da li je cefka rucke,konusna,cini se da nije....

 

mozart 22.png

mozart 33.png

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

10 minutes ago, paja959 said:

sveze fotke,informacije:kadica je napunjena 80%,dosad nijedna ploca nije odslusana da nije pomeran VTA u toku reprodukcije...gazna sila 1,5gr...po meni to je mnogo silikona,i MM zvucnica koja je za lagane rucke (?) dobija preveliko dampiranje (?)...nije jasno,da li je cefka rucke,konusna,cini se da nije....

Ne razumem te najbolje, jel VTA ugao pomeran zbog izrade, nisu svi razeči imali isti ugao, ili zbog traženja zvuk usled nezadovoljstva? Količina ulja nema uticaj na komplijansu, ili ako ima, to je minorno, ali sama gustina direktno utiče. Viskozitet od 7.000 koji se napomenuo da je sada,  prilično je gust i odgovara tvrdim iglama. Cevka bi trebala da je blago konusna, ne šiljata, to je ono što je meni ostalo dok sam se intenzivno zanimao.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Imam Mozart rucicu ( starija verzija, bez tih lukova iznad canceta ), imam ( x 2 ) Grace F 9/E i bilo je velikih problema da setujemo ovaj kombo ( @Lemić i ja ).

Nesto manji problem je bio sa podesavanjem Mozart i Ortofon 540/II.

Obzirom da sam tada ( i sada ) bio u fazi MM zvucnica, odlucio sam se da uzmem SME M2-9 rucicu koja je idealna za montazu i setovanje MM ( "lakih" ) zvucnica. 

Mozart gram. rucica konzervirana i ceka nove dane, novu fazu, fazu povratka na MC ("teske") glave,

Moram pomenuti da je setovanje Ortofon Rohmann ( kao i Ortofon : MC 10 Super, MC 20 MK II i Rondo Red ) bilo daleko jednostavnije.

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

2 hours ago, Lemić said:

Ne razumem te najbolje, jel VTA ugao pomeran zbog izrade, nisu svi razeči imali isti ugao, ili zbog traženja zvuk usled nezadovoljstva? Količina ulja nema uticaj na komplijansu, ili ako ima, to je minorno, ali sama gustina direktno utiče. Viskozitet od 7.000 koji se napomenuo da je sada,  prilično je gust i odgovara tvrdim iglama. Cevka bi trebala da je blago konusna, ne šiljata, to je ono što je meni ostalo dok sam se intenzivno zanimao.

pomeran je VTA zarad optimalizacije zvuka...tu je verovanto glani problem pregusto silikonsko ulje za tu Grace zvucnicu...B)

 

1 hour ago, Doktor said:

Imam Mozart rucicu ( starija verzija, bez tih lukova iznad canceta ), imam ( x 2 ) Grace F 9/E i bilo je velikih problema da setujemo ovaj kombo ( @Lemić i ja ).

Nesto manji problem je bio sa podesavanjem Mozart i Ortofon 540/II.

Obzirom da sam tada ( i sada ) bio u fazi MM zvucnica, odlucio sam se da uzmem SME M2-9 rucicu koja je idealna za montazu i setovanje MM ( "lakih" ) zvucnica. 

Mozart gram. rucica konzervirana i ceka nove dane, novu fazu, fazu povratka na MC ("teske") glave,

Moram pomenuti da je setovanje Ortofon Rohmann ( kao i Ortofon : MC 10 Super, MC 20 MK II i Rondo Red ) bilo daleko jednostavnije.

 

heh,to je to,sto ljudi pricaju,ta rucka je vise za MC zvucnice,no MM...mozda za MM treba ici na redju ulje...:diablo:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ručka jeste zahtevna za podešavanje, sve lebdi figurativno, tako da i najmanji činioci dolaze do izražaja, kad je sve kako treba, pri reprodukciji vraća još više. Sam kablić deluje na antiskejting silu, može da je pojača ili umanji svojim položajem i upredenošću, na to sam zaboravio da skrenem pažnju. Kad se ručka spusti na poziciju, kablić mora da se ispusti, ispruži, podizanjem same baze i onda sprovede gde će da stoji bez višeputnih savijanja ili upredanja, nastoji se da se zadrži njegova prirodna forma, tako da kažem. Nekad treba ručku par puta oterati skroz do centra ploče, pa čak i preko, tako se blago uprede kablić i time dobije federnu konstantu koja utiče na protivkliznu silu.

Ko što sam napisao, komplijansa te ručke se optimizuje sa glavom  različitim viskozitetima ulja. Svršeno su zvučale "meke" glave, a šta odgovara konkretnoj igli, nemam pojma, uz to, zvuk zavisi i od samg stanja. Možda da probate sa nižom gradacijom, imam negde brošuru o silikonskim uljima iz Bariča, al ko zna gde je i ne mogu da se setim podataka, trebo bi da imam negde po bočicu od nekih 3 viskoziteta koji su bili upotrebljavani u nekom periodu, al koje vrednosti ne znam, ja koristim najgušće koje god da je nominalno.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 3 nedelje kasnije...

Pojavio se novi Regin belt - Reference EBLT. Reklamiraju ga kao sveti gral sveg remenja na svetu, normalizuje pritisak i šećer, te dovodi wow sa 0.25% na 0.07 na Planar 1 gramofonu za 25€

Da li to znači da je na dosadašnjim regama remen bio najveći kamen spoticanja? 

Nije nemoguće da je dosta bolji, Edwards Audio Little Belter sam finom vodenom šmirglom doveo sa 0.2% na 0.14%, ali baš 0.07 zvuči čudno. Bumo videli

 

image.thumb.jpeg.35b774d59e0481447e90eaf2511eaf6c.jpeg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...