Jump to content

DIY gramofon II


stein

  

66 članovâ je glasalo

  1. 1. Da li ste zainteresovani za samogradnju gramofona?

    • Da, ako nije skuplje od cene novog CD plejera
    • Da, ako tema bude dovoljno informativna
    • Da, bez obzira na cenu i tehničke informacije
    • Ne, to je bacanje para i vremena
    • Ne, previše je zahtevno
    • Ne, gramofon je prevaziđen kao izvor
    • Nisam siguran, ali je zanimljivo
    • Nije mi zanimljivo
  2. 2. Da li vam je ova tema zanimljiva



Preporučeni Komentari

:o previse sam i' ja u i pod dupe natuk'o ...... na godine mislim ..... :blink: sve su to jednostavne stvari .... a ja licno - da bih jos pojednosatavio - ce napravim onu djeram rucku .......

ok kapiram :o nego ajde da vidimo ovoprvo glava u shellu ima lufta u šarafima, pa onda sami oblik glave koji može biti ovakav i onakav da bi bio dobar reperi onda podešenje shela e sad šta mu je reper za upotebu protraktor u odnosu na osu ručke
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • Odgovora 703
  • Kreirano pre
  • Zadnji odgovor pre

Aktivni članovi u ovoj temi

Aktivni članovi u ovoj temi

Postovane slike

Ovo je momci, sve privremeno. Kada tanjir, osovina, baza i motor budu na mestu, sve će se namestiti. Ugao zvučnice će se namestiti uglomerom i zalepiti spojnica epoxidnim lepilom kao što su lepljeni i svi ostali delovi a uzemljenje ručice će dobiti svoj dedicated šarafčić. Pre lepljenja treba isprobati sve što sada nije 100%... Malo detaljnije, kasnije.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Pitanje Stein...1) Čime su spajani delovi ručice ??? Epoxid ? 2) Iako sam uvek mislio da ručica mora biti određene težine očigledno to nije tako. Znači ručica može biti proizvoljne težine dok god je lepo baždarena i ostvaruje određenu, da kažem gaznu silu na ploču i ne prelazi je ???Inače, tema se prati kao španska serija ... :blink:

Postoji nekoliko načina da se raznorodni materijali spoje u kompaktnu celinu. Ja koristim lepljenje dvokomponentnim epoksidnim lepilom i to onom vrstom sa kojom se može raditi do nekih 5 minuta ako je temperatura okoline do nekih 20C. Lepila koje duže ostaju žitka, zahtevaju stezanje i manje tolerancije između segmenata koji se spajaju što znači i manje tolerancije između segmenata što znači teže nanošenje lepila, posebno kada se lepi komad u komad.Ručica - zvučnica -gramofon zahtevaju da budu kompatibilni. Ima zvučnica koje vole lakše, neke teže a neke srednje efektivne mase ručice. Primera radi, WT kopija može da se izvede na dva načina:-manji protivteg = manja fizička masa ručice => više udaljen od pivota = veća inerciona masa-veći protivteg = veća fizička masa => bliže pivotu = manja inerciona masa = brže vreme reakcije zvučnice na pobudu sa brazde. Uvek preferiram manju inercionu masu ručice, čak i po cenu veće fizičke mase ručice... Eto, samo jedan detalj koji može potpuno da promeni koncept i način na koji ručica utiče na konačan rezultat. :o
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

e sad šta mu je reper za upotebu protraktor u odnosu na osu ručke

U odnosu na linije na protraktor se namešta glava. Uzdužna linija je igla, poprečna vijci/matice na zvučnici. U odnosu na os ručke ništa se ne podešava. Ako se koristi protraktor...
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

misliš ovakopost-38-125951687944_thumb.gif

Tako, da. Ono na čega treba obratiti pažnju je protraktor. Ima ih raznih. Rade se po različitim pristupima a tri su najzastupljenija. http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml pokazuje najrasprostranjenija rešenja. Suština je da se uskladi efektivna dužina ručice (igla-pivot) sa prebačajem, tojest razmakom na relaciji pivot centar ploče/osovina i ugao zvučnice, ako je fiksan. Ako se ugao zvučnice može menjati, a razmak pivota od igle i centra ploče dobro stoji, onda će za zadati dijagram biti moguće namestiti offset zvučnice i nulirati grešku u dve tačke. Ako se sve dobro namesti za jedan protraktor a uzme neki drugačiji, može se lako desiti da se zvučnica ne nulira tamo gde je predviđeno. Precizna računica može praktično bilo koju ručicu sa podesivim uglom zvučnice korektno da smesti na gramofon. Izrada ručice i nije u tom slučaju apsolutno kritična po pitanju efektivne dužine do trenutka kada se radi računica. Kada je ručica gotova, onda se kreće u precizno izračunavanje. Na Vinyl Engine forumu, tj sajtu postoje baš sve alatke da se posao uradi. Učlanjenje je besplatno a posle se može pristupiti bazi podataka, SM-ima itd...
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Tako nisam odavna podešavao,Kako sam prethodno imao td 11o a sad 147 položaj glave podešavam po instrukcijama za TP 16mk3Ako je fabrika pobrkala podešavanja prebačaja, vta i sva ostala podešenja ondak sam i ja zadnjih 20 godina.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Tako nisam odavna podešavao,Kako sam prethodno imao td 11o a sad 147 položaj glave podešavam po instrukcijama za TP 16mk3Ako je fabrika pobrkala podešavanja prebačaja, vta i sva ostala podešenja ondak sam i ja zadnjih 20 godina.

Fabrika namesti kako misli da je najbolje. Dadne ti uputstvo a ti radi kako tamo piše ili nemoj da se vraćaš i reklamiraš :blink:Kao što rekoh, ima dve nule u luku koji ide preko zapisa. Od proizvođača do proizvođača, te dve nule idu tamo-amo, zavisi kako ko proceni da je najbolje. U svakom slučaju, svuda osim u te dve tačke, igla napada brazdu pod pogrešnim uglom. Pitanje je samo koliko je velika greška u sredini, između dve nule, jer obično je greška tamo najveća. To se donekle rešava dugaaaačkom ručicom gde je luk bliži pravoj liniji, ali kao cena uspeha, stiže i kazna u vidu povećane inertne mase ručice zbog velikog razmaka na relaciji igla-pivot... Sveukupno, igra kompromisa, mosta i ćuprije... Zato paralelno spremam i tangencijalnu ručicu. Ova potonja bi trebala da bude lišena problema sa uglom praćenja brazde i problema sa kliznom i protivkliznom silom. Izrada i pre toga, osmišljavanje detalja je pak mnogo kompleksnija zabava jer se u ovom slučaju neka vrsta ležaja i ne može izbeći. Čak sam razmišljao i o verziji da zvučnicu kačim na konac/nit u rogu potkrovlja i pri nekih 3.5m radijusa, na liniji koja pokriva brazdu, možda bih čak i mogao da prođem... Ako su prva i poslednja brazda na 146 i 60mm od centra, to daje 86mm površine. Radijus od 3500mm na isečku od 86mm daje maksimalno visinsko odstupanje od 0.259mm što bi igla trebala da kompenzuje bez nekih ozbiljnih posledica. Bočno odstupanje bi bilo +/-0.704 stepena što takođe nije mnogo... Samo razmišljanje... Bez realnih šansi da to stvarno i izvedem. Ali u korelu se lako nacrta i izračuna :o
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Fabrika namesti kako misli da je najbolje.....

Tačno tako zato se pridržavam fabričkog podešenja.

...... Od proizvođača do proizvođača, te dve nule idu tamo-amo, zavisi kako ko proceni da je najbolje.

E upravo radi toga sam se i držao fabričkih instrukcijaImam odavno ovaj šablonsablon.pdfali baš radi toga što sam se sretao sa drugačijim nisam radio po njima.Mada mi tu nije jasno šta zavisi od proizvođača geometrija je geometrija dužina ručke, spoljnja i unutrašnja tačka su definisane odnosno prva i zadnja brazda i to je to
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

A efekat Fukoovog klatna? Nisi razmisljao o tome. Posle 20 minuta ( npr jedna strana LP-a) za koliko ce da se uvrne igla?

Pzsad... da bi zvučnica stajala pod 90 stepeni u odnosu na tangentu svo vreme praćenja zapisa na ploči i zbog efekta opruge koji bi stvarali signalni kablovi, trebalo bi uz osnovnu noseću nit izvesti i dodatne niti za vođenje. Fuko se bavio nekim drugim stvarima. Ja sam samo izveo jednu od teoretski izvodljivih kombinacija i tu Fucko nema mnogo šta da traži jer se ne radi o klatnu. Nema ljuljanja nego se igla vodi kroz kanale, tj brazde, tj zapis... Tog momenta kada se zaljulja, onda je klatno, ali to se u ovom slučaju ne sme desiti jer treba iglu potiskivati nekom silom od 1,5-2 grama (zavisi od zvučnice) i tako je voditi... Kada bi ploča bila idealno ravna a nije, onda bi umesto niti mogla da se iskoristi bilo kakva žica, cev, osovina, šipka, dakle, krut komad sa protivtegom koji bi kompenzovao inercionu masu a samim tim i poništio efekat uvrtanja. Na niti bi jače snimljena brazda u jednom kanalu mogla da jednu jedinu nit na kojoj visi zvučnica izvrne i onda, džaba ste krečili... Da je to validno rešenje, ubeđen sam da bi ga već neko primenio... Pošto niko nije to tako napravio, onda je za pretpostaviti da i nema smisla... Nije nemoguće, ali nema smisla... Postojeća rešenja pokrivaju postojeće potrebe... :blink:
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Koje bi bilo reshenje za kontrolu motora? DC motori su uvek, chini mi se, bili problematichniji za kontrolu nego AC motori.

Počećemo sa bazičnim sklopom oko jednog LM317 da se ustanovi koliko napona može motoru da se zakine dok se ne spusti na željeni broj obrtaja. Taj inicijalni "željeni" broj bi trebalo da bude dovoljno mali da se umanje vibracije na najnižu moguću meru, recimo reon oko ~300 rpm i odatle se računa remenica. Pretpostavimo da će nominalnih 3000rpm da se smanji na 333 obrtaja pri nekoj voltaži. Onda ćemo raditi remenicu koja će u odnosu na tanjir (ako pričamo o prenosu preko oboda tanjira) biti 1:10... Regulaciju ćemo da računamo tek kada budemo ustanovili napon koji je motoru potreban da radi kako treba ali da mu napon ograniči rpm. Šema sklopa će biti urađena malo kasnije, sada tražimo najbolji motor koji možemo i finansijski uklopiti u "prihvatljive okvire"... Ima i "buy now" kombinacija reda cene 100€ + 50€ shipping plus carina plus PDV ali ćemo da tražimo u cenovnim kategorijama koje u sebi sadrže uračunate ekstra troškove... Meni je jasno da to neće biti 3 ili 5 evara za motor, ali takav motor koji toliko košta, veoma jasno neće biti adekvatan za pogon ni malo manje masivnog tanjira, a kamoli budže od 7+kg... Pošto meni PostExpress već nosi motor, a imam osećaj da tu još nekoliko potencijalnih samograditelja čeka da vidi šta će poplava da izbaci, smatrao sam da je jedino fer da se malo pobrinem i za detalje oko logistike i nabavke određenih stavki. Dakle, osim što ću da ponekog naučim kako se lovi riba, naučiću vas kako da odaberete mamac, gde da zabacite udicu i gde i kako da nabavite i opremu za ribolov. Jedan od detalja kojim uopšte neću da se bavim je MM ili MC zvučnica, gde i kako je nabaviti. To je jedan od onih delova koji se jednostavno biraju u zavisnosti od dubine džepa. ... i mislim da nije sada ni bitno. Bitno je formulisati šta je gramofon, od čega se bazično sastoji i u kojim okvirima se treba kretati da se sagradi u diy izvedbi a da vreme i novac uloženi u projekat uzvrate najmanje istom merom, tj rezultatom.Apropo regulacije, mislim da će najbolje biti sagraditi takav sklop koji ne menja napon na izlazu u zavisnosti od toga koliko ga motor cima (shunt regulacija?), tako da opterećenje na napajanju (dakle motor) ne menja napon koji smo eksperimentalno ustanovili kao najbolji u datom slučaju... Ako se sklop za regulaciju izvede tako da bez obzira na ulazni napon uvek isporučuje neki fiksan napon, onda nas više preterano ne zanima oscilacija mrežnog napona... AC motori imaju svoje prednosti, ali i mane. Broj obrtaja je uglavnom striktno zavisan od broja polova (i frekvencije koja se menja promenom napona u mreži) pa tu praktično jedino u kombinaciju dolaze sinhroni motori sa polovima na 7.5 stepeni iliti 300rpm. Teško za nabaviti, skupo za kupiti, prilično nezgodno, sveukupno... Asinhroni motori imaju prevelik nominalni rpm pa onda remenica na samom motoru mora biti prilično mala i sa tim uglavnom dolazi ceo novi niz problema i prepreka koje treba rešiti. Koliko znam, ni jedan vrhunski gramofon ne dolazi sa asinhronim AC motorom... U najvećem broju slučajeva, kada se govori o nekom veoma kvalitetnom i ozbiljnom gramofonu, u pogonu se nalazi DC motor... Jedan primer je S9 (Simon Yorke) koji se može čak napajati sa klasične 9V baterije...post-13-125960739837_thumb.jpg
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

steine - malo ipak naginjes generalizacijama .od svih mogucih principa - i za lezaj , i za tanjir , i za vesanja , i za precnike i za visine i za sistem prenosa i za dc i za ac motor i za ovakve i onakve rucke ..... od svih -dakle- fela postoje vrhunski primerci ......secam se -recimo- da je Cubrilov Basis , sa unipivot ruckom od grabovine , niklovanim gvozdenim tanjirom , "remenom" od uckur gume , plasticnom remenicom i AC motorom od Rudi Cajavec rostilj motora tako peglao , da su kojekakvi engleski i nemacki drekovi gadno morali da trce da opravdaju razliku cene ....... iskreno govoreci - sa srednja liga MM glavama i tadanjim phono drekovima (Sansui , Rotel , Nad , Yamaha ..... ) meni ni jedan nije zvucao bolje od Subotickog Djerma . da napomenem - u igri je bila i EMT phono za etalon . nismo imali bolje za probu . svodi se na jednu stvar -za DIY-era je lakse nabaviti i iskontrolisati DC motor . samo se na to svodi .btw - izes gramofon kojeg moze baterija da pogoni .... duze od 3 minute :blink:

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

steine - malo ipak naginjes generalizacijama ....svodi se na jednu stvar -za DIY-era je lakse nabaviti i iskontrolisati DC motor . samo se na to svodi .btw - izes gramofon kojeg moze baterija da pogoni .... duze od 3 minute :blink:

Gramofon, kao što kažeš, može biti urađen bilo kako, uostalom, sve može kako god hoćeš, ali samo stvari koje se naprave kako treba, i jesu kako treba da budu. Lično poznajem Čubrilovića i žao mi je što ni Google danas ne ume da nađe ništa od onoga što je čovek onomad uradio :oMalo je kasno da sada izigravam nekog vunderkinda iz istog grada koji bi pomalo zanemarenom mediju vratio stari sjaj, ali ima stvari koje ne prolaze ako se ne primeni prava terapija što je u mom slučaju kao i sa elektrostaticima; neće proći dok ga ne budem skockao... E sad, pošto su vremena takva kakva su, a i sprava, onda jedino što vredi jeste da se uradi bez kompromisa, što naravno ne mora da znači da moram da se odreknem bubrega da bih dobio to što želim. Mnoge stvari mogu da se odrade po prihvatljivim cenama i to upravo i radim. Samo treba hteti i biti dovoljno uporan i naravno, znati dokle se mora gurati uzbrdo... Posle sve ide samo od sebe... Imam još nešto malo da radim na crtežu gramofona i onda ću da ga okačim ovde, pa ćemo da vidimo... :o
Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Sasvim namerno, postavio bih ovde nekoliko slika koje su i na audohardu jer je bolno očigledno da su valjda jedino ove tri slike na internetu od svih Draganovih uradaka...post-13-125961317034_thumb.jpgpost-13-12596131862_thumb.jpgpost-13-125961319847_thumb.jpgZa čarape me nemojte ništa pitati, a ni kod koga su snimci nastali i kada. Neko to zna, ali ne i ja...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...