Jump to content
Sign in to follow this  
stein

Aleph 5 by Stein

Recommended Posts

Konačno, posle više od godinu dana izigravanja hrčka, skupilo se 99,8% svega što mi treba da sastavim i pokrenem pokradenu i modifikovanu verziju Passovog Alefa 5. Zašto pokradenu? Paaa... Tada to nisam znao, a kada sam saznao, pare su već bile poslate. Neki diy*** iz H.K. pravi kopije vrhunskih uređaja i neke tako i prodaje a neke prodaje sa zamaskiranim imenom, naprimer Passov Alef5. Prodaje se kao "Lite Alpha5 M10-C" ali se i to ime regularno menja s vremena na vreme jer ni na ebayu ne može dugo da se valja roba ako neko zatraži da se ista ukloni sa sajta. Posle sam našao i da je bilo na velikom DiyA forumu rasprave u načelu o tome da li je to u redu ili nije i ne bih ulazio u to. Uzeti nečiji dizajn i prisvojiti ga nije u redu. Elem, kada sam već pljunuo novce, ostalo mi samo da se nadam da ću robu i dobiti u upotrebljivom stanju, bez obzira čiji je dizajn. Kasnije sam nešto gledao i računao i došao do neke matematike da bez neke veoma ozbiljne grupe i grupne kupovine, ne bih imao nikakve šanse da izvučem ovaj kvalitet pločice i delova, platio bih najmanje 50% više... E sad, svi oni koji će da me mrze ili negoduju zbog saučesništva, molim da se suzdrže. Neću opravdavati osobu-osobe koje su ovu pločicu isprojektovali i stavili u promet pod nekim drugim imenom. Pošto je pojačalo u velikoj meri identično topologijom Passovom Alefu 5, a razlikuje se samo po nekim sitnim detaljima i po broju izlaznih tranzistora, onda za topologiju, konstrukciju i izvedbu čast pripada gospodinu Nelson Pass-u i gotovo. Ja ću u svakom slučaju tu počast da odam i da nadalje pojačalo tretiram kao klon/kopiju Alefa 5. Nije mi to bilo teško ni kada su Borko i Impuls dizajnirali svoje verzije pločica Passovog F5, pa neće ni sada. Naravno, ni Borko, ni Impuls ni na quarko-flukon mikrosekunde nisu ni pomislili da sakriju činjenicu o čemu se radi i čija konstrukcija je u pitanju. E sad, k'o što reče Bono Vox, "A Song Charles Manson stoled from the Beatles, We're stealing it back" (Helter Skelter, "Rattle and Hum") ... I'm stealing it back...Toliko o tome... Čisto da niko ne pomisli da sebe ili nekog drugog pokušavam da zavaram. Detalje o prodavcu i lokaciji prodaje/kupovine neću da iznosim, dovoljno je što sam ja potrošio pare na pogrešnom mestu. Valjda sam bio očajan što nema dovoljno zainteresovanih da se radi neki grupni Krell-klon projekat pa sam tražio gde na brzinu da utuckam pare... :character13:Edit: nalaprdao sam a nisam rekao ništa pametno. Neka, idem da poliram bakar i sređujem sitnice pa ću malo da slikam i tako...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit: nalaprdao sam a nisam rekao ništa pametno. Neka, idem da poliram bakar i sređujem sitnice pa ću malo da slikam i tako...

Ајде, ал не заборави слике!стоН_Колд

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo ovako... Napisao sam celu litaniju i kako krenuo da postujem, tako mi pukne internet. Chrome nije keširao, sačuvao i tako evo opet, ali neću predugačko da mi opet ne pukne. Dok ne skinem novi FF...Šasija je građena od 15x15x1mm kvadratne cevi a dimenzije su po visini 248, po dubini 400mm a određene su na osnovu hladnjaka od Fišerovog SK47 profila. Širina šasije je 270mm što je rezultat slobodne procene o potrebnom prostoru za smeštaj delova u šasiju. Šasija je nakon zavarivanja osačmarena i plastificirana pa sam sada samo bio slobodan da je oprašim. Na šasiji su predviđena mesta za prihvat hladnjaka, postolje za montažu trafoa i prihvat za filtarsku sekciju, kao i dno od perforiranog lima, takođe plastificirano. Dve slike, CD je čisto zarad lakše procene gabarita.post-13-125735956037_thumb.jpgpost-13-125735957143_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mene se svidja ......samo - ne bi li bilo lepsIJe da otvoris thread A5 by Kamenko ?pretpostavljam da ces to lepo ispratiti fotkama

Share this post


Link to post
Share on other sites

mene se svidja ......samo - ne bi li bilo lepsIJe da otvoris thread A5 by Kamenko ?pretpostavljam da ces to lepo ispratiti fotkama

Ajd, onda selim priču u novi thread. Samo jedno pitanjce: SS ili Wiki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajd, onda selim priču u novi thread. Samo jedno pitanjce: SS ili Wiki?

volja ti - ako ces uloziti vise truda - onda wiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

I evo, tu smo. Dakle, sledi nova epizoda malih tajni velikih majstora upornosti... Negde sam već spominjao kako ja od elektrotehničke škole nemam ni minut malog odmora, nisam čak ni posebno bistar a ni načitan, tako da mi uglavnom uvek ostaje ona poslednja podštapalica: upornost. Dakle, sve što ovde bude napisano, verovatno može i lakše da se izvede ako imate nešto škole ili ste bar pročitali nešto od knjiga na temu poluprovodnika. Često pomaže ako imate prijatelje i ako se korektno ophodite sa ljudima, onda uvek možete očekivati malo pomoći kada zapne. Pokušavam da na ovaj način, malo te pomoći vratim...Što se tiče samog pojačala, sve je već napisano i objašnjeno. Šema je dostupna na netu a takođe i dokumentacija. Meni samo ostaje da već pripremljene segmente polako sastavim u funkcionalnu celinu.Šasija, kao što već rekoh, može da se formira i definiše bazirano na hladnjacima kojima se raspolaže. Disipacija pojačala pri +/-34VDC i 2A biasa bude oko 150W po kanalu te shodno tome, treba odabrati i rashladno telo. Pošto sam hladnjak za jedan kanal dobio spajanjem dva komada, a smatram da je dobro da izlazni tranzistori budu u termičkoj sprezi (čak i kada to nije obavezujuće) smislio sam dva načina da hladnjake termički vežem. Jedan od načina je da se dva komada međusobno zavare (sasvim slučajno ja imam tehnologiju koja je za to potrebna) ali to sa sobom nosi i određene neželjene posledice kao što je recimo termička deformacija materijala i estetski ne baš najlepši spoj. Naravno, uvek se može u procesu zavarivanja naneti dovoljno dodatnog materijala da se naknadno odradi mašinska obrada, ali ako nastane vitoperenje zbog zavara (a to je neminovno) teško je posle hladnjak "ispeglati". Dakle, ne preporučujem ako ima drugih načina. Drugi način je u ovom slučaju sprežna letva 20x40mm od bakra, dužine 250mm po kanalu. Na takav komad bakra, sasvim se lepo da smestiti 8 komada tranzistora a bakar je izuzetan provodnik pa će veoma brzo biti sposoban da temperaturu preuzme i sprovede na aluminijum. U ovoj varijanti, termička sprega je zasigurno obezbeđena. Ovo rešenje ima još jednu prednost, a to je mogućnost da to može da uradi svako. Samo treba malo novca... Khm... oko 50€ za pola metra 20x40mm... Mana je osim cene i sklonost bakra da se zalepi za alat baš kada ne treba i mnogi ga izbegavaju jer se često lome burgije i ureznice. Masnoće, ulja, emulzije i razna maziva koja pomažu sa drugim metalima ovde slabo funkcionišu, jer bakar ne samo da se lepi, već se i greje i širi na mestu gde se buši. Za to postoji oproban metod. Prvo, obavezno bušiti na stonoj/stubnoj bušilici, nikako ručnom bušilicom. Najmanje ispadanje iz idealno ravne ose lomi burgiju i komad je uništen. Drugo, obezbediti adekvatno hlađenje tokom bušenja. Stari trik koji su staklari koristili u davna vremena: uzme se malo gita za staklo ili može čak i žvaka i formira se bazenčić oko mesta gde se buši rupa. Tu se nalije malo ulja, sad' dal' motorno ili dvotaktol ili za motornu testeru, samo da nije suncokretovo ili bebi ulje, mada u nuždi... Burgija se uvodi malo po malo i posle svakih dva do tri milimetra prodiranja, izvlači se napolje, čisti od opiljaka i nastavlja sa bušenjem. Proces može da potraje ali je siguran i proveren. Zalomljeni vrh u dubini bakra je nemoguće izvaditi bez ozbiljnog oštećenja okolnog materijala. E sad, kada se sve rupe probuše, treba urezati navoj za prihvat tranzistora. Prvo se sve rupe izduvaju i istresu opiljci. Potom, treba uzeti ručnu ureznicu ili mašinsku za slepe rupe, preporučujem ručne. Za M3, rupa se buši sa 2,5mm burgijom. Sada dolazi trik. Za efikasno, čisto i sigurno urezivanje navoja M3 u bakar, najbolje se pokazao teflonski sprej koji se inače prodaje za podmazivanje lanaca za bicikle! Prvo, na ureznici se stvori tanak sloj filma na koji se bakar skoro uopšte ne lepi. Sprej naduvati u rupu, i kao tokom bušenja, ulazi se postepeno, polako, dva-tri kruga, napolje, čišćenje. Povremeno treba ponovo naduvati teflonom i rezultati sigurno neće izostati. Druga dobra stvar je činjenica da teflon ne gori niti se topi na temperaturama na kojima će pojačalo raditi pa se nakon pripreme rupa za montažu tranzistora ceo bakar može naduvati istim teflon sprejem, sačeka se nekoliko minuta da teflon prione na bakar i potom se blagim potezima pamučnom krpom površina bakra prebriše. Teflon će stvoriti tanak zaštitni sloj i sprečiti da bakar oksidira... Narvano, treba površinu bakra pre svega ošmirglati i očistiti dok se sva postojeća oksidacija ne odstrani... Nakon toga, može se uzeti silikonska termo provodljiva pasta, namaže se i razvuče po hladnjaku gde jedan naleže na drugi i namaže se na onu stranu bakra koja naleže na aluminijum. Stegne se šarafima, višak paste se obriše i...post-13-125736564607_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×