Jump to content

Beli

Član
  • Broj sadržaja

    1846
  • Na DiyAudio.rs od

  • Poslednja poseta

  • Broj dana (pobeda)

    3

Reputacija aktivnosti

  1. Love
    Beli got a reaction from shonne in pretpojačalo sa 12z1L Theoretician, kako smanjiti izlaz?   
    Evo, još jedan instant-psiholog amater, koji sa bavi sa mnom, bez da zna bilo šta o meni.  Pa baš zbog takvih likova se gotovo i ne javljam, jer šta god da im kažem proizvešće samo suprotan efekat. Oni su svoje mišlenje o meni i onome što kažem već formirali, pa nema nikakve svrhe da im bilo šta govorim. A o vrednovanju nečijih saveta, šta da kažem ... ipak treba imati bar neko elementarno znanje da bi se doneo neki relevantan sud o tome.
    Kad je reć o cinizmu, a pogotovo o  želji da se ispadne najpametniji, rekao bih pojedincima da se samo malo pogledaju u ogledalo pre no što tako nešto pripišu drugome. Kad god primetim(ili mi neko ukaže na to) da sam pogrešio, uvek se trudim da to ispravim, jasno stavljajući do znanja gde sam to pogrešio i izvinim se zbog toga, jer se osećam odgovornim za ono što napišem. Nisam primetio da mnogo njih, a naročito oni koji meni pripisuju tobožnju želju da budem najpametniji, ima sličan odnos prema onome što (na)piše ili (iz)govori.
    Godinama nisam bio(i još uvek nisam u meri kojoj bih to želeo) u mogućnosti da se bavim ovim hobijem(ne bih o razlozima), tako da ne mogu ličnim projektima da dokumentujem ono o čemu pišem i na šta ukazujem. Za sada mogu samo pomalo da piskaram na forumu i pokušam da pomognem onima koji  žele da čuju ono što imam da kažem, nadajući se da će pri tome nešto i da nauče. Pokušavam da demistikujem stvari i na taj način da ohrabrim one manje iskusne da krenu da se bave ovim hobijem, jer nema potrebe da se bacaju pare na skupe ''audiofilske'' komponente da bi napravio kvalitetan uređaj.
    Najbolji primer za ono na šta pokušavam da ukažem svojim pisanjem moglo se videti u onoj  @Alexx-ovoj temi o pretpojačalu sa ECC82. Nijedna komponeta, bez obzira cenu i ''magiju'' koja joj se pripisuje, ne bi proizvela toliku promenu(na bolje), kao što se dobilo prostom promenom setovanja radnih parametara ECC82. Al' zato kad ja kažem da ne sviraju komponente i da se ne mogu generalizovati njihove osobine izdvojene iz kola, to se doživljava kao atak na diy-ersku zajednicu i tumači kao moja želja da budem najpametniji i da omalovažavam druge. Upravo suprotno, ali da bi se to razumelo, potrebna je pre svega želja da se sasluša i analizira nešto što nije u skladu sa sopstvenim stavovima. A to podrazumeva i potrebu za konstantnim učenjem kako bi se to ''drugačije'' moglo razumeti i na pravi način vrednovati. I ne mislim da za tako nešto treba akademsko obrazovanje, već samo prosta želja za najelementarnijim razumevanjem šta se i zašto nešto radi.
    Drugi slikovit primer je baš ova tema, jer ne treba biti sluhista da se zaključi da predstavljeni  uređaj ne ''svira'' dobro. Ovde se u stvari radi o tome koliko je sluh nepouzdan i koliko bilo čiji  utisak nedovoljan za ozbiljno vrednovanje nekog uređaja. Tek u korelaciji sa merenjima, slušni test može doneti ocene koje su relevante i upotrebljive za širi auditorijum.  A da bi taj slušni test bio relevantan, u njegovoj pripremi i vrednovanju rezultata testiranja, osim osoba sa dobrim(uvežbanim) sluhom, moraju da učestvuju i stručne osobe koje poseduje znanje potrebno da bi se konstruisao bilo koji od uređaja koji se koristi u testnom lancu. Nije slučajno da se  relevantna testiranja izvode u licenciranim laboratorijama u kojima rade vrhunski stručnjaci specijalizovani za datu oblast, a ne u udruženju potrošača i fan klubovima.
    Nažalost, zbog sujete pojedinaca i ranoraznih drugih stvari u koje ne želim da ulazim , sve ovo što sam prethodno napisao se tumači potpuno suprotno od onoga što mi je bila namera prilikom pisanja. Stavljaju mi se u usta reči koje nisam izgovorio i tumači  se ''šta ja u stvari mislim'', bez da se zna išta o tome i o mojim namerama. U najmanju ruku se može reći da je  to nevaspitano, a neretko i bezobrazno, jer se iznose bezočne laži o meni koje se onda konstantnim ponavljanjem pokušavaju nametnuti kao istina.
    Nije mi bila namera da se ovim pravdam ili branim, pogotovo ne od ovakvih zlonamernih komenta(to)ra, već zbog onih koji prate forum u želji da nešto saznaju i  nauče. Želim da im poručim, da količina postova ne garantuje i nečiju stručnost, baš kao ni želju da im se zaista i pomogne. Neka ono što pročitaju na forumima uzmu sa velikom dozom rezerve i pročitaju o tome nešto i u relevantnoj literaturi, pre nego što formiraju mišljenje o tome.
    A što se tiče @NIXIE-ja mogu samo da mu se izvinim što sam mu se obratio prijateljski i u najboljoj nameri. Obećavam da ću od sada komentarisati svaku njegovu(baš kao i bilo čiju) budalaštinu koju napiše, na ogovarajući način. Možda će mu se to više svideti ... mada, ne verujem da ću to zaista i uraditi. A trebalo bi to uraditi, pre svega zgog onih što čitaju, a nemaju dovoljno stručnosti i iskustva da na pravi vrednuju napisano.
    S druge strane, onima poput @крокодил-a , mogu samo da postavim pitanje. Gospodo, ako ne znate ništa, a pri tome ne želite ni da naučite ništa u vezi samogradnje i funkcionisanja uređaja, šta uopšte i tražite na ovom forumu? Ima i drugih foruma koji s bave audio tematikom i na kojima možete da učestvujete a da se pri tome ne osećate inferiornim. Svaki kometar na ovom forumu koji se poziva na struku, a nije po vašem ukusu, tumačite kao atak na vašu ličnost. Da se razumemo, ne teram ja nikoga odavde, samo izražavam svoje čuđenje, pošto meni ne pada na pamet da učestvujem na forumima koji se bave medicinom, pravom, ekonomijom ... stvarima koje me ne zanimaju, o kojim nemam pojma,  kao ni želju da nešto naučim. A pogotovo ne ulazim u ''stručne'' rasprave sa profesionalcima iz tih oblasti na takvim foruima, baš kao što ni njihovo stručno mišljenje ne bih smatrao kao pokušaj omalovažavanja i vređanje moje malenkosti.
    Onima koji ne žele da čitaju ono što pišem, preporučujem ''Ignore listu'',  a uređivanje foruma nek prepuste onima koji su za to zaduženi.
    Takođe, preporučujem moderaciji da ovaj, baš kao i ostale postove van teme, prebace na odgovarajuće mesto. Hvala.
     
  2. Love
    Beli got a reaction from simplicisius in Sta ste udomili od drajvera i zvucnika u skorije vreme.....   
    Je si li razmišljao o tome da im secneš whizzer i da ih onda upariš sa nekim visokotoncem, npr Fountek NeoCD3,5H(ili nešto poput toga što bi moglo bez atenuacije) ?
  3. Love
    Beli got a reaction from Pchelac in Kablovi, filteri, utikači , ispravljači, osigurači , LETVE, napajanja, trafoi , namotaji oko kondenzatora   
    Turi ga na policu i čekaj da sazri.
  4. Love
    Beli je reagovao/la na Woland u Iron Pumpkin(s)   
    stigao Iron, final version..@ninja je, a da to ni ne zna, ipak bio pola godine u prednosti.. više nije [emoji3]

    dal zbog bafera ili zbog žaketa, Iron svira bolje nego ranije.. nema bruma, nema šuma, gotovo i njega da nema [emoji3] msm ima ga ali se ne primećuje - ako je ploča preproducirana, čuje se.. ako je digitalija tanka, i to se čuje.. one prve testove sam obavio, ne bih se zakleo, ali mi se čini i da je nešto rezolutniji.. ili mi je Stove ostao u ušima..



    grupisano kako treba.. msm jbt ono [emoji3]

    i žička zbogradiuroka je tu


  5. Love
    Beli je reagovao/la na Woland u Iron Pumpkin(s)   
    nema više tog sa starim pločicama, bacio ih je psima i turio ove nove, plave  krucijalna razlika je u baferu - ovo je poslednja verzija sa SMD Jfetovima.. a i razmeštaj pločica i elemenata je drugačiji, siguran sam da će i zvuk biti bolji, barem zbog bafera.. Iron je, usudio bih se da kažem, potpuno neutralan, kompromisi koji su pravljeni, a bez njih se teško može ako u jednoj kutiji hoćeš da imaš: Bal, SE, 5 ulaza, 2 izlaza, podešavanje gaina, su inteligentno odabrani, da bi obezbedili najmanji moguć uticaj na zvuk
    gore su dokumentovane 3 verzije, koje su nastajale tokom razvoja.. bilo je i nekih međuintervencija, tako da je kutija bila svojevrstan T Bed za Iron.. dovršismo na kraju - moj deo je bio mnogo lakši, ja sam samo slušao i zanovetao
     
  6. Like
    Beli je reagovao/la na apexaudio u DIY Friendly pojacalo D klase   
    Niko nije trebalo da se oseti prozvanim, sustina je da ja propagiram samogradnju, a imam utisak da se na forumu propagira kupovina gotovih modula sa interneta koji cesto kostaju 50-100e. Forum kome je naziv diyaudio trebalo bi da se bavi problemima prakticne realizacije, a ne problemima postarine i uplate. Karakteristike D200, snaga, a pogotovo cena materijala svrtavaju ga ispred 90% tih modula reda 50-100e ove jeftine sto rade na 12-24V ni ne racunam. Mislim da je klasicna samogradnja sve manje interesantna i mozda bi je trebalo odvojiti u posebnu temu ovako deluje kao da se odlicni projekti ignorisu na racun trgovine gotovim modulima.
  7. Like
    Beli je reagovao/la na hifista u jbl 4355 varijacija na temu   
    Ako hoces konfiguraciju sa jednom 18ticom, radi JBL 4345, imas detaljne planove na http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?11856-4345-Enclosure-Plans

     
  8. Love
    Beli je reagovao/la na hifista u "Sumadijski Bluz" sistem   
    Konacno sastavio finalnu skretnicu sa integrisanim RAAL visokotoncem.
    Nesa Napijalo je uradio projekat i kalemove,  davsi mi zadatak da neke vrednosti u odredjenom opsegu sam prilagodim svom sistemu sto se pokazalo kao jako vazno. Cela skretnica (Tannoy+RAAL) ima samo jedan otpornik (3R3 PathAudio najviseg moguceg kvaliteta). Ostalo je da skretnicu propisno povezem i spakujem u neku lepu kutiju, kao i RAAL visokotonac kome treba neka minimalna kutijica.
    Jako sam zadovoljan rezultatom. Plasio sam se da cu imati problema sto mi RAAL svira iznad glave (centar Tannoya je oko visine usiju) pa ce biti potrebno neko naginjanje na dole. To naginjaje se nije pokazalo kao kriticno za susret oko 9.5Khz, ali je time alignment jako bitan, RAAL je pomeren 14cm unazad u odnosu na prednju plocu Tannoya. Jako je vazno i da sam ribbon vertikalno bude sto blize Tannoy drajveru, tako da ce RAAL ici u neku minimalu kutijicu cisto da ne bude go.
    RAAL je najbolji visokotonac koji sam ikad cuo, ne suska ne cicka, i pored izuzetne dinamike ne skrece previse paznju na sebe (sem u slucaju nekog jakog udarca cinjele), disperzija je takva da ubija osecaj zvucnog zida koju tipicno prave velike kutije, dobija se prirodnija otvorenost. Integracija sa Tannoyem je odlicna, osecaj je da sve dolazi iz centralnog drajvera sem kod nekog divljackog udarca cinjele koji otkriva prisustvo RAAL-a. Potpis Tannoy visokotonca je izbrisan, nema bimovanja iz centra drajvera, ni koloracija usred breakupa metalne membrane.

  9. LOL
    Beli je reagovao/la na shonne u Up amplifier (francuska PL X iteracija)   
    ovo je dafault, sa 30VDC front end, i 23VDC na mosfetove...

    zamislite da imate 40VDC na front end i 32VDC na mosfetove...  ne znam ti ja ovo, tko da ce neko ko zna da objasni...
    odo da sisam limunove
  10. LOL
    Beli je reagovao/la na Mikorist u Ansuz X Mainz power Cable   
    Evo ja tvrdim da je pantograf najpouzdaniji oduzimač struje. Sa jednim vazdušnim vodom i jednom žicom.
     

     
    I direkt da ide na pojačalo. A drugi kraj žice naravno u trafo stanicu
  11. Yay
    Beli got a reaction from ManicP in NIXIjeve meditacije o kablovima   
    Ja bih se više jedio da sam glu(pa)v za elektr(on)iku, pa da mi ne preostaje ništa drugo no da se bakćem sa gajtanima i osiguračima.
  12. Haha
    Beli je reagovao/la na chakija u NIXIjeve meditacije o kablovima   
    Neko metio droge u heroin? 
  13. Like
    Beli got a reaction from Mikorist in NIXIjeve meditacije o kablovima   
    ^
    što je još uvek manje od jednog  prosečnog ''audiofilskog'' kabla ... a skretnica(fabrička) je i dalje krš
  14. Sad
    Beli got a reaction from hifish in NIXIjeve meditacije o kablovima   
    Ja bih se više jedio da sam glu(pa)v za elektr(on)iku, pa da mi ne preostaje ništa drugo no da se bakćem sa gajtanima i osiguračima.
  15. LOL
    Beli got a reaction from Mikorist in NIXIjeve meditacije o kablovima   
    ^
    ... al ne pre no što se rešiš naima 
  16. Haha
    Beli je reagovao/la na djmilicic u NIXIjeve meditacije o kablovima   
    Idem da pokažem ovaj post ženi u mene. 
  17. Like
    Beli got a reaction from Mikorist in NIXIjeve meditacije o kablovima   
    Nazivati kabel gospodinom plemenite krvi, je ... hmm, kako da kažem,  malo više od početnog oduševljenja  ... al' ne bih ja o tome, nije to oblast mog interesovanja
  18. Haha
    Beli je reagovao/la na Mikorist u NIXIjeve meditacije o kablovima   
    Brate bassu daju epitete kao da je ŽIV čovek,  da ima AUTORITET.
    Ispada da je BASS autoritativni roditelj a audiofil buntovno dete 
  19. Like
    Beli je reagovao/la na zika u A new 'mathematically perfect' material could completely swallow sound   
    https://www.mnn.com/green-tech/research-innovations/stories/material-cancels-sound-mathematical-boston
  20. Love
    Beli je reagovao/la na Woland u Kazalište Pozorište Gledališče Teatar   
    11.03.2019. JDP  A.P. Čehov - Ujka Vanja
    jedan je Čehov, ali jedinstveno je i JDP.. prošle godine je Jugoslovensko Dramsko napunilo 70 godina.. to se obeležilo, između ostalog, novim postavkama prva dva komada, koji su otvorili sezonu 1948/49 - Ujka Vanja i Kralj Betajnove.. srećom da smo sačuvali dve institucije koje u imenu imaju prefiks Jugoslavija - Kinoteku i Dramsko Pozorište, i danas su te dve institucije svetionici, a čini se i da će to i ostati.. žilave su obe
    Reditelj Egon Savin je ovom predstavom navršio 40 godina rada.. Branislav Lečić i Bogdan Diklić su glumili u njegovoj prvoj predstavi, pa ih evo i sinoć, u Ujka Vanji.. u poplavi samozvanih rediteljskih veličina, okrepljujuće je videti reditelja koji savršeno razume tekst, i koji je u stanju da mu se podredi, da ekipu usmeri ka tekstu, savršeno prikazujući njegovu suštinu..

    posle 10 godina sam sreo Bograda Diklića na sceni.. samo to je dovoljan razlog da se predstava pogleda.. i Leku sam počeo više da uvažavam - sasvim se lepo pronašao u Ujka Vanji.. Jezdić - maestralni Smrtonosni Motorističar, je vešto (veoma) uskočio u doktorski mantil Mihaila Astrova.. Milica Gojković je briljirala kao Sonja..
    tamo na selu, na imanju kod Ujka Vanje, svi su gubitnici.. svako nekog, ili sebe izneverio, svi su napušteni, odbačeni, suvišni.. i na svakog se to nekako reflektuje.. valjda su decenije gubitništva koje proživljavamo, učinile da se svi u sali i na pozornici lakše saživimo sa likovima, da ih od prve razumemo.. elegično je i letargično, na kraju se ipak nije dogodila tragedija, a mogla je..
    scenografija, svedena ali veoma efektna, muzika, u programu nije potpisana, liči mi na Filipa Glasa, na neki od njegovih uvoda pred spiralu.. odlična predstava
  21. Love
    Beli je reagovao/la na Woland u Kazalište Pozorište Gledališče Teatar   
    "kulturni maksimum" nema svoj period, a ni rok trajanja, može se desiti uvek, čak nezavisno od ponude.. sve u zavisnosti od ličnih preferencija, potreba i mogućnosti.. istina je da je u tom periodu ponuda na daskama bila vrhunska, ali mi smo živeli uljuljkani u uverenju da to i nije ništa posebno, odnosno da je sve to "normalno"
    period sedamdesetih i osamdesetih, jeste bio najplodniji u našim pozorištima.. to se desilo prvenstveno zbog klime, delom i zbog položaja koju je kultura tada imala.. konkurencija je u Pozorišnom svetu bila velika, svaki regionalni centar je imao dobro do odlično Pozorište.. tadašnji podvižnici su se isticali talentom, dok se današnji "podvižnici" ističu zabranama i prekidanjem predstava kao u slučaju predstave Sveti Sava, krajem osamdesetih u JDP.. tada počelo umiranje kulture kod nas, onda kada se bahatoj, anticivilizacijskoj, verski zatucanoj rulji dopustilo da izmili ispod kamena, i postane relevantna, da bi danas prevladala i zauzela baš sve.. eno je u Narodnom Pozorištu nova direktorka drame, izvesna gđica Šljivar, okićena nekakvim nagradama koje se odavno klanovski raspoređuju - nameštenje je dobila zbog pripadnosti klanu i obimnog CV, u kojem piše šta je, a ne kako je radila.. u kulturi danas, kao i u svim ostalim segmentima društva, vladaju mediokriteti, netalentovane i pohlepne barabe, koje su na prst u dupe (u mnogim slučajevima nije prst, već nešto drugo) sa današnjim komesarima.. jedni druge uvažavaju, međusobno se tale i istaljuju i upropaštavaju institucije, zagađuju kulturnu scenu.. mislim da bi Mira Trailović, Medenicu obesila na Terazijama i probola glogovim kocem za svaki slučaj..
    ali ipak, u "malim" pozorištima se danas čuva vatra.. tamo se i dalje bez frke, kompromisa i sasvim nePragmatično (kako li se samo pokojni Premijer zajebao kada je povampirio Pragmatizam).. dakle i danas ima šta da se pogleda, od onomatopeje ubistava koja su počinili Mitrovići, do "levih skretanja" Minje bogavac u "O Ribarima i Slobodi"
  22. Like
    Beli je reagovao/la na BANAT u 75W Ultra linear A-klasa   
    Trenutno sam prezauzet sa nekim drugim stvarima , ali bice uradjeno ,
    ps, kako mrezni trafoi imaju po dva galvanski odvojena sekundara visokog napona pada mi na pamet da ujedno probam i Circlotron izlazni most snage u A-klasi , ako su 34-ke vezane kao  triode dobilo bi se do nekih 40W ,ali ako i vezem kao pentode bilo bi oko 90-100W , tu je izlazni autotrafo daleko jednostavniji za izradu .

  23. Love
    Beli got a reaction from Woland in Kazalište Pozorište Gledališče Teatar   
    https://www.danas.rs/kolumna/zlatko-pakovic/mira-trailovic-mirjana-karanovic/
     
     
  24. Love
    Beli je reagovao/la na Woland u Kazalište Pozorište Gledališče Teatar   
    nešto slišno je povodom premijere predstave M.I.R.A. napisao Zlatko Paković u Danasu:
    Na pozorišnoj sceni, ja, Mirjana Karanović, u duhu Mire Trailović mogu da igram vas u vašoj ulozi protiv mene, ali vi nikad ne možete u sopstvenim životima da budete vi, jer vi nemate sebe – vi ste šverceri vlastitog života, i da biste sebi dokazali da uopšte postojite, morate da kradete, lažete i ubijate, jer u sebi nemate nimalo mladalačke želje da stvarate sebe. Vi vladate, jer ste nesposobni da budete živi!
    Govorili ste da mene, Mirjanu Karanović, treba silovati kad već igram silovane muslimanke, pa, evo, ja vam tu scenu mogu i priuštiti u pozorištu, i zadovoljiti vašu ništavnu želju, ali to nisam sada ja, nego tri decenije mrtva Mira Trailović, i dalje sa najživljom željom u našem društvu. I šta gledamo kad gledamo kako Mira Trailović igra scenu silovanja Mirjane Karanović? Ništa drugo do scenu koja se u našoj realnosti odigrava već trideset godina, i zove se silovanje srpske kulture sredstvima političkog varvarstva, a mi od nje uporno okrećemo glavu. Zato postoji pozorište, da nam pokaže ono što glumimo da ne vidimo.
  25. Love
    Beli je reagovao/la na Woland u Kazalište Pozorište Gledališče Teatar   
    Andraš Urban o svojoj novoj predstavi M.I.R.A.
    "Dobar dan, umesto zbogom.
    Teško mi pada da napišem reč reditelja. Mučim se. Želim biti iskren, skoro iskren, kao uvek. Znam da će to jedino mene boleti……
    U toku procesa na predstavi često se postavlja pitanje sa strane zašto M.I.R.A. sa tačkama, šta znači Mira, nikad nisu čuli za taj akronim, ko su Mire… Odgovorim da to znači Međunarodna Implementacija Radikalne Anarhije. Iz šale. Ako vam to nije dovoljno, evo šta je Mira Trailović rekla o tome kada su je novinari jednom pitali hoće li da se predstavi: M - kao marljiva, I - kao iracionalna, R - kao radosna, A - kao ako, baš me briga. Mira.
    U osmoj minuta živog prenosa Miloševićevog mitinga Bratstva i jednstva na Ušću, gde su nas sve spajali Sava i Dunav - Sava nas međusobno, Dunav nas sa svetom, pojavljuje se Mira Trailović na otprilike dve sekunde, pa nestaje u švenku… Lepo se obukla, već je penzionisana, smrtno bolesna, još radi na stvaranju Bitef teatra, i otišla na skup, koji možemo okarakterisati i kao kraj jedne ere, jednog pozorišta, to jest jedne kulture. Gotovo je, ne treba nam više kreativni kritički intelektualac, nama treba nemisleći čovek. Nama treba podanik.
    Neko me pita, da li bi Miri Trailović bilo oprošteno da je preživela. Poigrajmo se s tim kako bi bilo artikulisan i socijalizovan novoosvojeni teatar da je mogla ispuniti, recimo, prvu etapu od par godina. Kažem pa nije joj oprošteno ni samo to što je bila. Izuzetna. Svi se slažu da šta god budemo mislili, saznali o njoj, jedno sigurno nikad nije bila: nacionalista. Čujem kako je to Ušće još uvek bilo nešto drugo, da je to još bio drugi Milošević, da se nije znalo, da se tu radilo o slobodnom društvu, o slobodnoj Srbiji. Zanimljivo je da sam tada imao 18 godina. Pitam se - a kako smo mi, klinci, znali da je to zlo. I ništa drugo.
    Ljubiše Ristića, uprkos tome da se svi slažu da je najveći, ili bar jedan od najznačajnijih ikada, nema na našim scenama. Ako se prebacimo na drugi film, eto, šta je sa Kokanom Mladenovićem, koji je, ipak, bio mlad za penziju, pa je poteran. I iz grada. Da, možemo sad reći, pa dobro, sad će on da radi i ovde i tamo. Hoće. A šta je sa potrošenim godinama? Ili, zar nije od svih nas mnogo voljen Oliver Frljić, čijim poznanstvom svi žele da izgledaju malo viši i važniji, dao objavu da želi da napravi predstavu o onome čije se ime ni dalje ne izgovara u pozorištu? Radi li on tu predstavu? Da li je potrčalo neko pozorište da se ponudi kao producent?
    Onomad je za Bitef važilo jedno partijsko pravilo: može sve, samo ne sme da se dira delo i lik Josipa Broza Tita. Kaže mi jedan poznanik, da je isto i sada. Sve možeš, samo Vučića ne diraj. To nije istina. Ne može se sve. I nema ko da radi sve. Prolaze mi kroz glavu svi pritisci oko nekih mojih predstava. Kako su vešto, bez da iko posumnja, sklanjane sa repertoara, ili nisu igrane, osim kad se baš moralo, uvek uz neki glupi izgovor zašto je tako. Razlozi sigurno nisu bili umetnički. A solidarnost među nama baš i ne postoji. Podanici smo. Ako ne politici onda egzistenciji. Položaju. Sopstvenom.
    Bliska saradnica mi kaže u šali da se ja uvek potrudim da me, kad radim negde, ne zovu više. Nasmejem se. Da, tako izgleda. Jebi ga. To “jebi ga” urlam u sebi. Samo pokušavam biti iskren. I dobar drug. I to boli. Na svoj način.
    Svestan sam da je ponekad mnogo opasnije dirnuti u pozorišnu čaršiju nego u vlast, ili u politiku. Vlasti bi bilo dovoljno da ima samo malo smisla za humor. Ali čaršija ne prašta.  Gde su nam te takozvane kritičke predstave za koje tvrdimo da ih ima, da smo to već sve radili, ogulili i naciju i veru i državu i čoveka i sve… Postoje delimično u našim sećanjima - da, bilo ih je, po neka nekada, mi mislimo da ih ima i sada, čini se da je tako, a onda, ipak, shvaćamo da ih nema. Naše kritičke predstave samo služe da oprostimo sebi. Zli činovnici dramske literature postaju voljene ikone. Esencija duha našeg naroda. Pokušavamo da od toga krojimo neku nacionalnu specifičnost, neku vrednost ala Balkan, koju niko na svetu ne može da shvati, jer smo mi toliko specifični, mi toliko bolje znamo šta je život, draž života, pa smo, samim tim, i ugroženi, jer mi znamo suštinu. Ali ljudsko zlo je ljudsko zlo. Glupost je glupost. Krv je krv. Umiremo u pozorištu od arogancije, prepotentnosti i osrednjosti. Od nebitnosti. Od beznačajnosti. Da se ne talasa. Najjednostavnije i najseljačkije rečeno. Ako neće vlast to da odradi, odradiće taj burazerski promiskuitetni establišment u kome je svako svakome nešto, armija zaposlenih glumaca - tehničara, kojima ne pada na pamet da na sceni prihvate rizik. Da shvate da su odgovorni. Da nam je maltene dužnost izaći iz komfort zone. Da je to što oni zovu Stanislavskim glupi izgovor za nerad i šmiru. I funkcionera koji se predstavljaju kao sponzori predstava i pozorišta. Onih stvari u koje se ni malo ne razumeju. Nacrtaj ti prvo konja, portret, pa ćemo onda o apstrakcijama… Sećam se tog neizmerenog straha mladog reditelja: da li znaš šta hoćeš? A to znači da li znaš objasniti na nama prikladan način. Teror glupo shvaćenog realizma. Ali jedino se to razume. Došao Joco i rekao Miri… i na kraju su svi izginuli... Onda znam šta igram. Priču. Lik. Jebo vas lik. Ne volim nasilje. Ni bilo kakav oblik straha. Ne podnosim.
    A druga strana? Nezavisna struja koja jedva da i postoji? Najvećim delom ima problem da je nezavisna. Zajebani individualci koji su sa strane, koji su slobodnjaci, govore da im je najveći problem da ne pripadaju onom zavisnom delu, establišmentu. ”Bez institucionalnog pozorišta ova druga ne bi mogla da postoje. A tek na njegovim manama slobodna pozorišta mogu nastajati, pošto im ova to omogućuju: ili su glumci prezaposleni ili uopšte nemaju posla. Lek je, dakle, u jednom novom pozorišnom konceptu. Nema u svetu glumca koji uđe u pozorište i bezbedan je do kraja života - a kod nas je to redovan slučaj. To se mora eliminisati, makar bilo u suprotnosti sa samoupravljanjem, sa Ustavom. U pozorištu takvih prava ne sme da bude. Neko ko za godinu dana dokaže da nije dobar glumac, ima da traži mesto sekretara u preduzeću, a ne da sebe zove glumcem i celog života prima platu, iako na to nema pravo.”(M.T.)
    Želim da kažem da će doći neki klinci koji će preko noći promeniti brave naših pozorišta. I gotovo. Počistiće se ostaci mrtvog teatra. Provetriće se pozorište i smrad leša će nestati. Krenuće od praznog prostora, i tako dalje…….
    Sećam se koliko puta je za neke moje ranije predstave rečeno da smo to svojevremeno videli na Bitefu. Stalno sam se pitao kako vam ono što svaki dan gledate već 150 godina i što ne govori ni o čemu, ne smeta. To niste videli na Bitefu, pa vam ne smeta. Mi smo bili oni klinci koji su sa svojih 17-18 godina gledali slike sa nekadašnjih Bitefa i zamišljali te predstave. Danas to deluje kao kad se rokenrol slušao sa radio Brisela, ili kad je tata doneo ploču iz inostranstva. To nam je bila potvrda. Ali mi smo se identifikovali sa onom slikom Bitefa koji je pravio skandale, koji nije prepoznavao granice, koji se sa pozorištem bavio kao sa novom formom. A ne sa onim koji se gledao pod paravanom avangarde. I pozorište smo uzeli ozbiljno. To jest smrtno neozbiljno. Gde se provede ceo život. Gde baš ne želimo da prihvatimo određenu matricu narodno-dramskog teatra, ni glumačkog ni rediteljskog foliranja.
    Onaj kulturni prostor, taj zajednički, raspao se maltene u tom trenutku kada smo krenuli da zakoračimo u njega. U velikoj krvi, u velikom zločinu se raspao. I tom zločinu nema kraja. Traje.
    Šetam ulicama Beograda. Retko to radim kad sam u procesu. Teško je izaći iz sopstvene glave i zatvorenih prostora. Volim ovaj grad. I svaki put to iznova shvatim. Da. Volim. 92. sam imao premijeru Hamleta na Kalemegdanu, na Bitefu pod embargom. Prvi termin za premijeru sam otkazao. Dobio sam novih sedam dana da završim predstavu: seks, ubijanje, klanja, egzekucije maljom, čekićem, noževima, vatra, nekrofilija, licemerstvo, seks, seks, seks, zlo. I ljubav neka. Sećam se sebe - stojim pred prozorom visoke hotelske zgrade. Razmišljam o samoubistvu. Da skočim. Nisam. Ne znam zašto nisam. Hodnicima hotela prolazili su ljudi u maskirnoj uniformi. Valjda sam i tada voleo ovaj grad. Jovan Ćirilov me pitao na Kalemegdanu kako se kaže na mađarskom ta i ta rečenica iz Hamleta. Ja nisam znao onako pravo da citiram. Kažem - ne znam sad, zbog procesa. On diplomatski odgovori - da, da, jasno, naravno…. Godinama sam se stideo zbog toga.
    Idem na probu: Suzana Lukić, Isidora Simijonović, Andjela Jovanović, Gorica Regodić i Mirjana Karanović. Mira. Mire. M.I.R.A.
    “Nikad mi niko nije poslao nezarađen novac, nikad nisam dobila na lozu, ništa lako
    postigla… A kad godine budu prošle ostaće anegdote i etikete koje najmanje
    podnosim - da sam bila snalažljiva, entuzijasta, uporna, lepršava….(M.T.)"
     
×
×
  • Kreiraj novo...