Jump to content

Kako napraviti kutiju u 1254 koraka


Preporučeni Komentari

Znam da moze interesantnije, bolje i  pedantnije.

 

Znam da takodje postoje resenja sa profilima koja su jako elegantna, ali ono sto me je navelo da napravim kutiju na ovaj nacin je upravo to sto sve mogu da kupim kod kuce i ne moram da cekam bilo sta. Ovde cu napisati kratko uputstvo kako sve to izgleda.

 

Ono sto vam je potrebno za ovakvu kutiju je slijedece : aluminijumski lim (polutvrdi) oko pola kvadrata,  tri metra ''L'' profila od 15 mm x 15 mm, sedamdesetak sarafa 5 x 10 mm sa imbus glavom i pripadajuce matice i podloske.

Za prednju plocu vam je potrebno pola metra aluminijumskog flaha (sirina zavisi od dubine kutije). Ja sam koristio debljinu od jednog centimetra ali mozete staviti i vise, vizuelno ce sigurno biti bolje ali novcanik ce vise da trpi.

 

Kako izrezati lim:

 

Oznacimo lim i stegnemo ga dobro izmedju dvije drvene povrsine (sto i daska npr. ).  Zatim dobro zasijecemo skalpelom par puta. Pazljivo savijamo lim po savu dok konacno ne popusti  i ne pukne. Ono sto je ovde JAKO vazno je da dio lima koji koristimo MORA biti pod stegom a dio koji savijamo se baca, pogotovo kad je rijec o vecim komadima.

 

Tako postizemo minimalne deformacije komada lima koji nam je potreban.

 

Slike 1 -4 pokazuju kako to treba da izgleda. Nemojte se plasiti neravnina na krajevima tabli, ''L'' plofil je tu da zamaskira ''masakr''  koji smo ostavili iza sjecenja: 

 

post-1115-0-45106900-1404399255_thumb.jppost-1115-0-01938300-1404399270_thumb.jppost-1115-0-69626800-1404399283_thumb.jppost-1115-0-32181000-1404399296_thumb.jp

 

Uzeti "L'' profil i pazljivo uzeti mjeru gornje i donje table. Stranice sa strane ostavljamo za kraj.

Izrezemo ''L'' profil pod uglom od 45 stepeni tako da dobijemo nesto slicno ramu za sliku. Uglove mozemo precizno izrezati alatom  ( kalupom) koji se moze kupiti u bilo kojoj bolje opremljenoj radnji za te namjene.

 

Na slikama 6 - 10 mozete vidjeti kako to izgleda:

 

post-1115-0-86416200-1404399422_thumb.jppost-1115-0-93509500-1404399437_thumb.jppost-1115-0-74557000-1404399450_thumb.jppost-1115-0-99571600-1404399462_thumb.jp

 

Zatim je red da izbusimo rupe.

 

Prvo busimo rupe na ''L'' profilu. Ukoliko nam je sraf 5mm onda i rupe busimo tacno na tu mjeru. Vodimo racuna da rupe busimo malo dalje od sredine ''L'' profila ka rubu da nam matice kasnije ne bi pravile probleme pri montazi i stelovanju.

Kada smo uradili ''L'' profil, red je na gornju i donju plocu. Na njima busimo rupe vece za 2-3 mm, to jest oko 7mm u precniku.Ovo je potrebno zato sto je jako tesko sve izbusiti u mm iz prve, pa ce nam ove vece rupe omoguciti da pomjeramo profil i da ga dovedemo u idealnu poziciju.Vodite racuna da vam rupe na plocama ne budu prevelike jer ce se onda vidjeti ispod profila.

Kako to izgleda moze da se vidi na slikama 11 -12.

 

post-1115-0-92010000-1404399475_thumb.jppost-1115-0-32806300-1404399630_thumb.jp

 

Kutija sklopljena na ovakav nacin je  jako fleksibilna za stelovanje i moze se pomjerati u svim pravcima, sve dok je ne dovedemo u zeljenu poziciju i pod prave uglove.

Na slici 13 se vidi gotova konstrukcija.

 

post-1115-0-45769700-1404399731_thumb.jp

 

Poslije toga dolazi ponovno rastavljanje kutije, gruba obrada sirglom i busenje rupa gdje god da je to potrebno (rupe za montazu, hladjenje). 

Kako to izgleda vidi se na slikama 16 -18.

 

post-1115-0-49015600-1404399804_thumb.jppost-1115-0-20047200-1404399827_thumb.jppost-1115-0-03526600-1404399841_thumb.jp

 

ECOVANJE (NAGRIZANJE KISELINOM)

 

Kada smo prednju i ostale ploce izrezali na mjeru, grubo obradili i sve nastelovali kako treba, na red dolazi ispisivanje natpisa na kutiji.

 

PAZNJA !

Hemikalije sa kojima se radi nagrizaju kozu i otrovne su za udisanje, NIKAKO nemojte raditi sa kiselinom u zatvorenoj prostoriji jer moze doci do trovanja. OBAVEZNO nositi rukavice i naocare pri radu jer i jedna kap rastvora jako nagriza kozu i pravi bolne rane.

 

Prvo odredimo mjesto gdje zelimo da postavimo natpis. Kada smo to odradili u nekom programu   (moze fotoshop ) odaberemo font i napisemo sta zelimo. Onda to prebacimo u negativ i okrenemo u mirror mod. Slova moraju da budu obrnuta da bi na plocu ispalo sve kako treba. 

 

Uzmemo samolepljivu foliju i skinemo je pazeci da ne ostetimo podlogu na kojoj je bila .Folija nam nije potrebna vec podloga koja ne prihvata nista na sebe. Foliju nemojte bacati, kasnije cemo je iskoristiti da pokrijemo dijelove koje zelimo da sacuvamo od kiseline.

Na podlozi  odstampamo natpise na laserskom stampacu i ostavimo ih do daljnjeg.  

 

post-1115-0-61183200-1404400053_thumb.jp

 

Upalimo ringlu na sporetu i zagrijemo aluminijumsku plocu. Kada je dovoljno vrela ( ne usijana, samo vruca ) polozimo na nju papir sa stampom i blago pritisnemo krpom. Ukoliko ste dovoljno zagrijali plocu papir ce se zalijepiti poput naljepnice.

 

Napomena :

 

Neki ovaj toner transfer rade peglom. U ovom slucaju to je skoro nemoguce jer je ploca prevelika da se zagrije na dobru temperaturu, ovo sa sporetom mi je mnogo brze i daje odlicne rezultate kada su u pitanju velike povrsine, za PCB i virtoplast ovo ne vazi, pegla je bolja.

 

post-1115-0-14724900-1404400229_thumb.jppost-1115-0-97610200-1404400243_thumb.jp

 

Kada je sve na mjestu ohladimo plocu pod vodom,  kvaseci  suprotnu stranu od one na kojoj su natpisi.

Ohladimo i polako uklonimo papir. Toner bi trebalo da ostane na metalu. Ova procedura nije laka i ne bude dobra uvijek iz prve, nekada mora da se ponovi  par puta dok sve ne bude kako treba. Ukoliko je toner porozan ili postoje manje greske to se moze popraviti flomasterom  za CD.

 

post-1115-0-48471700-1404400307_thumb.jp

 

Kada smo uspjesno prenijeli toner na aluminijum, na redu je zastita stalih djelova ploce od uticaja kiseline. To mozemo da uradimo sa sirim selotejpom u nekoliko slojeva, mozemo i iskoristiti onaj dio samoljepljive folije koju smo  ostavili od toner transfera.

Posto smo zastitili sve dijelove koji  ne smiju doci u dodir sa kiselinom spremni smo za nagrizanje.

U siru posudu naspemo 75 - 80% sone kiseline, u nju polako dodamo oko 15 % hidrogena  i spustimo plocu. Do reakcije ne dolazi odmah vec treba minut ili dva da kiselina nagrize povrsinski oksid aluminijuma, kada se to desi vidjecete kako se na mjestima gdje je aluminijum nezasticen kiselina pravi mjerurice i polako nagriza metal. Ukoliko je reakcija burna, i odmah po potapanju ploce pocinje da ''vri'', dodajte malo mlake vode jer prejaka reakcija moze da osteti toner i da vam pojede plocu na mjestima koja su zasticena, to obicno biva po rubovima slova.

 

post-1115-0-93513800-1404400420_thumb.jp

 

Povremeno, (svakih par min) izvadite plocu iz kiseline, prelijte vodom u posebnoj posudi i pogledajte stanje tonera i dubinu nagrizanja, ako je sve kako treba nastavite do zeljene dubine slova. Ovom metodom se moze nagristi maksimalno  1/2 - 3/4 mm da toner izdrzi, ukoliko idete dublje postoji sansa da vam toner otpadne i da upropastite plocu.

Moram naglasiti da iako 1/2 mm zvuci malo, to je sa estetske tacke sasvim dovoljno i vizuelno daje odlicne rezultate.

Kada smo zavrsili sa nagrizanjem, plocu isperemo, skinemo selotejp i foliju  i uljanim razrijedjivacem uklonimo preostali toner.

 

post-1115-0-07073700-1404400519_thumb.jp

 

Zatim izbrusimo plocu ravnom vibracionom masinom ili rukom. 

 

post-1115-0-00714600-1404400582_thumb.jppost-1115-0-37561600-1404400615_thumb.jppost-1115-0-02364000-1404400729_thumb.jp

 

Nozice  i dugmad za pot nisam radio ja, narucio sam ih preko neta, odlican rad za nevelike pare, necu ovde pisati kod koga da ne bi bilo reklame :)

 

Evo i ostalih slika gotove kutije.

 

post-1115-0-90501000-1404400742_thumb.jppost-1115-0-77215700-1404400758_thumb.jppost-1115-0-79614500-1404400772_thumb.jp

 

post-1115-0-72085700-1404400784_thumb.jppost-1115-0-90186200-1404400796_thumb.jppost-1115-0-89328900-1404400810_thumb.jp

 

Materijal za ovakvu kutiju zajedno sa dugmadima i nozicama me je kostao 60 -70 evra. I mnogo sati rada... 

 

Nadam se da ce sve ovo nekome biti od koristi, veliki pozdrav! 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

:worship:

 

Interesantno, upalo mi nedavno parče aluminijuma u rastvor sone i hidrogena u kom sam razvijao PCB i ja gledao kako se aluminijum burno topi... Ni na kraj pameti mi nije palo da to mogu da iskoristim za ispisivanje natpisa na ploči...

 

Svaka čast za tutorijal, vrh!

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Možeš li malo još pričati o tom pravljenju natpisa? Onaj dio o izradi slova, printanju i lijepljenju za nas informatički (i inače) neuke?
Sve ostalo je toliko dobro napisano da čak ni ja nemam druga potpitanja! Naklon do poda za tutorijal! :cheers:

 

EDIT: Shvatio sam baš ovaj tren kakav papir i zašto se na njega printa i zašto negativ. :rofl:
Još bi dobro došao neki program koji može raditi slova "u ogledalu" a da je freeware.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Zerovaf, 

Mogu, napisacu detaljnije, samo veceras kasno ili sutra, moram da radim :) 

 

Leonardo, 

Ovo je samo blijeda sijenka tvojih kutija, gledao sam neke tvoje radove uzivo i svakom kome je potrebno nesto iole ozbiljnije od ovoga toplo preporucujem da se obrati tebi.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Još bi dobro došao neki program koji može raditi slova "u ogledalu" a da je freeware.

IrfanView GIMP Paint.NET Inkscape 

Da ne pominjem one koje već (pouzdano)imate na računalu, verujem da koristite MS... (MSPaint a o Word-u i ostalome da ni ne pišem)

Ako je u pitanju FOSS OS (u šta ne vjerujem) odgovori su još lakši...

Da ne pominjem neposredne postupke PS ili GS...

Pri post bi bio uredlniji i lakši za praćenje da su slike postavljene u jednom redu, tamo gde je to prikladno...

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Ako imaš Windows 8 (mislim da ima i u 7) postoji opcija u Paintu, flip canvas horizontal. I to je sve :)

 

edit: evo u prilogu

post-1572-0-46754200-1404411189_thumb.pn

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Dobro jutro svima, 

Obecah Zerowafu da cu malo detaljnije opisati nagrizanje pa da napisem koju... 

 

Gore vidim par dobrih ideja, mislim da se tekst moze odraditi tako. Ja sam ga licno radio u fotoshopu na slijedeci nacin:

 

Idete na ''file'' kliknete new.  Otvorice vam se novi dokument (''papir'' na kome pisete).  Onda  kliknete na slovo ''T'' u lijevom prozoru i pojavice vam se kursor na dokumentu.  Odaberete font i velicinu u prozoru iznad dokumenta.

Kad napisete ono sto vam treba  i kada ste sigurni da vam vise ne treba nista popravljati odete na '' layer'' i otvorice vam se ''paleta''. Kliknete na '' merge layers''.   Sada je slika ''spljostena'' i vise ne mozete pisati po njoj . 

Imate crna slova na bijelom papiru.   Pritisnete CTRL na tastaturi i dok drzite pritisnite slovo ''i". U tom momentu slova ce biti bijela a podloga crna .  Kad ste to uradili odete na ''image''.  Otvorice vam se ''paleta'' i odaberite ''rotate canvas'' - 'flip canvas horizontal'' .

I eto, dobili ste bijela slova na crnoj podlozi okrenuta kako vama trebaju. Da ne bi trosili more tonera mozete kropovati (isjeci) sliku po centimetar sa svih strana od slova i sacuvati je kao JPEG u najboljem kvalitetu. Rezoluciju i ostale stvari ne dirati! 

P.S.

Ako ste nesto pogrijesili u radu, ne morate sve od pocetka, drzite ''CTRL'' i ''ALT'' u isto vrijeme i pritisnite ''z'' to vas vraca korak unazad kad god pritisnete ''z''.

 

Toliko o tekstu.

 

Aluminijum :

 

Uzmemo komad i pripremimo ga smirglom, granulacija 600 pa 1000. Mora da bude glatko da bi toner ostao kako treba. Upalimo ringlu i sacekamo da se ugrije. Posto je aluminijum odlican provodnik toplote brzo ce se ravnomjerno zagrijati. Mozete upaliti i dvije odjednom kao ja na slici. Tako je jos bolje. Treba da je zagrijano dovoljno kao vruca pegla, nema potrebe usijavati metal, samo cete spaliti toner. Sklonite aluminijum sa ringle na sudoper. Ne brinite, imate vremena, pogotovo ako je ploca debela. Polako postavite papir sa tonerom na plocu, budite jako PAZLJIVI, ako pogrijesite i pola milimetra morate sve ponovo. Kada ste fiksirali papir pritisnite blago krpom da se ravnomjerno zalijepi. Ono sto je vazno je da gledate da tonera bude povrsinski sto manje, samo oko slova, kao kod mene na slici. Ako je povrsina velika tesko ce te pokriti sve. Ostatak cete pokriti selotejpom. Poslije toga plocu ohladimo, uklonimo papir i to je to. Ako je sve odradjeno kako treba, na papiru ne treba da OSTANE ni najmanji trag tonera, sve je prebaceno na metal.

 Sama stampa zavisi od kvaliteta stampaca i tonera. Kod mene ponekad ispadne porozno pa moram da ponovim sve ispocetka, zato je dobro odraditi rijec po rijec, ne raditi sve iz komada posto je lakse da popravite jedan natpis nego cijelu plocu. Ako vam neki motivi izgledaju dobro, a neki ne, nemojte skidati sve, uklonite samo ono sto ne valja, ostatak mozete ponovo zagrijati, toner se nece razliti, ali morate paziti da ga ne dotaknete rukom inace sve je upropasteno.

Ukoliko imate par rupica, to mozete popuniti flomasterom za CD, radice posao.

Kad pokrivate ostatak ploce selotejpom ili folijom, vodite racuna da pokrijete sve sto blize samom fontu, idite do ivica slova sa svih strana, nema potrebe da rizikujemo da kiselina nagrize toner. Slova poput ''a'', ''o''; ''p'' sa tackama tonera u samim slovima znaju nekad da budu okrnjena, moze se popraviti flomasterom za CD.

I sada smo spremni za kiselinu.

NAPOMENA : 

Sve ovo se moze odraditi elegantnije na dva nacina: prvi je foto sprejom, ali morate imati uv sijalicu i sprej pa to komplikuje stvari. Ima i drugi mnogo bolji nacin i sa njim se postizu najbolji  rezultati. Napisete sta vam je potrebno i odnesete u radnju da vam to izrezu katerom na samoljepljivoj foliji, onda foliju samo naljepite na plocu i pravo u kiselinu.To je po meni najbolje, savrsene ivice i font, ploca ce izaci kao iz fabrike. Posto ja volim komplikacije radio sam tonerom.:)

 

Kao sto rekoh, potrebna vam je plasticna kadica, siroka a plitka, sona kiselina 15 -16 %, ne uzimajte blazu, ne radi posao. Treba vam i hidrogen, 30% to mozete nabaviti u apoteci kod nekog poznanika, zvanicno se prodaje samo 12%.Moze i on ali ga treba vise.

Stavimo kiselinu u omjeru otprilike  80% sona, 15% hidrogen i 5% voda, vodu ne stavljamo odmah nego kasnije ako bude bilo potrebe. Potopimo plocu i cekamo. Pored sebe treba imati drugu posudu sa cistom vodom pomocu koje prekidamo reakciju. Povremeno provjeravamo sta se desava tako sto isperemo plocu vodom i vizuelno dobro pogledamo da nema ostecenja na toneru. Ako je sve ok i ako zelite ici dublje potopite plocu ponovo u kiselinu. idite do zeljene dubine ali ne previse. 3/4 mm maksimum.

U toku rada pri provjeri, NE DODIRUJTE font rukom, mozete skinuti toner i pokvariti sve. Ako vam toner negdje otpadne, samo isperite vodom, popravite flomasterom i ponovo u kiselinu. 

 

Kad je nagrizanje zavrseno nece biti savrseno.Bice mjesta gdje je kiselina blago pojela metal na povrsini, to nije strasno, pri smirglanju ce sve da nestane jer je font mnogo dublji od gresaka. Dosta ovoga imate na slikama u postu.

 

Sve ovo sam gledao po netu i pokusavao sam kod kuce, morate eksperimentisati na manjim komadima i kad sami dozivite iskustvo onda nece biti problema, nemojte ici odmah na pravu plocu jer cete skoro sigurno upropastiti metal, treba malo da se igrate prije nego se krene sa pravom akcijom. 

 

Evo i jedan link koji to opisuje i odakle sam ja dobio ideju, ako treba jos nesto tu sam. 

 

http://www.instructables.com/id/How-to-etch-aluminum-panel-labelsdesigns-with-a-r/

 

 

 

 

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...