Jump to content

Preporučeni Komentari

28.01.2017. Palace of Arts (MUPA) Budimpešta

https://www.mupa.hu/en

Budapest Festival Orchestra, dirigent Ivan Fischer http://www.bfz.hu/en/about-us/ivan-fischer/

Klavir: Richard Goode http://www.richardgoodepiano.com

Repertoar:

1. Beethoven Symphony no 1.

2. Beethoven Piano Concerto no 2.

3. Beethoven Symphony no 5.

 

Ove godine će se navršiti 190 godina od Betovenove smrti, tim povodom je priređen ovaj koncert. U stvari koncerti, bilo ih je 3 zaredom, i sva tri su mesecima unapred bili rasprodati. To bi značilo da je koncertima prisustvovalo 4.500 ljudi ukupno.. da bi se tako nešto desilo morate imati publiku, mesto izvođenja, odgovarajuće muzičare i repertoar.. veoma prosto :) 

Publika - šarenilo godišta od srednjoškolaca do seniora u devedesetim, preovlađuju generacije između 30 i 40.. Peštanska publika je veoma muzički obrazovana, zna šta hoće i zna da nagradi izvođače

Mesto - jedna od najmodernijih koncertnih dvorana u Evropi.. Zapravo, to je univerzalno mesto sa dve dvorane - Pozorišnom i Koncertnom.. da ne opisujem (srećan je narod koji ima ovakvu instituciju), vidi link

Izvođači - 2009 Festivalski Orkestar pod upravom Ivana Fišera i Ričard Goode su za Nonesuch objavili svih 5 Betovenovih klavirskih koncerata i te snimke brojni kritičari opisuju kao temeljne u savremenom izvođenju Betovena

Repertoar - paa Betoven :) Prva Simfonija i 2 Klavirski koncert su dela mladog Betovena - lirska, Peta (Sudbinska) je delo Genija u usponu

 

I kako je bilo? Ovo je bio najveći i najbolji koncert klasične muzike kom sam prisustvovao.. velik zbog izvođača, publike, sale, repertoara, najbolji zbog izvanredne interpretacije.. Prva, razigrano lepršava, Drugi - ne smeju se potceniti pijanisti koju u sedamdesetim imaju pedesetak koncerata godišnje - vanredan osećaj i simbioza sa orkestrom.. Peta.. uhh.. tri stava (zapravo 4 ali su poslednja dva spojena), prvi opštepoznat, sa sudbinskom temom koja se desi jednom, ali koje ni u naznakama nema u ostalim stavovima :) genijalno ludilo, pogotovo u finalu.. Ivan Fišer diriguje bez partiture orkestrom od 70-tak članova.. čini to autoritativno, precizno i odmereno pedagoški.. u poslednjem (četvrtom) stavu na pozornicu užurbano izlazi još 30 studenata sa različitim instrumentima (dvojica kontrabasista su veoma hitro zauzeli svoja mesta :) ), i nastupa zaista veliko finale u kom orkestar i snagom ispunjava salu.. sjajno.. bis je bio 5-6 puta, ko bi brojao :) Kraj, smog, magla -12 je, ali niko to ne primećuje :)

 

 

20170128_193847.jpg

20170128_192725.jpg

20170128_193830.jpg

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 2 nedelje kasnije...

Bio sinoć interesantan koncert na Kolarcu - BGF ciklus Filharmanija 2, izvodilo se:

Šimanovski - Koncertna uvertira op 12

Đovani Solima (Giovanni Sollima) - Folktales for violoncello and orchestra

i

Smetana - delovi Moje domovine

 

Šimanovski, bio veoma zahtevan, delo pod očiglednim Vagnerovim uticajima, ali i sa lirskim uzletima u maniru Čajkovskog. Imamo novog šefa - dirigenta, to je Gabrijel Felc, mlad Švaba, energičan, autoritativan a još mlad - baš onakav da malo umiri sujete naših samoproklamovanih zvezda iz BGF.. učinio on to, i Šimanovski je zvučao sjajno

Zvezda večeri je bio Đovani Solima, violončelista iz Italije, sa Sicilije.. eee, on je bio fenomenalan.. izvodila se njegova kompozicija (vidi gore), napisana 2009 po narudžbi BFO - Ivana Fišera.. Đovani svirao na odličnom instrumentu (Franćesko Ruđeri 1679 Kremona) - najlepši zvuk violončela koji sam čuo.. blago rečeno, Đovani je briljirao, vidim posle da ga nazivaju Hendriksom violončela, što smatram teškom uvredom, obzirom da je Đovani istinski virtuoz, koji promišljeno (jasno, glasno, tačno i sa razumevanjem) svira svaki ton, u maniru velikih Italijanskih violinista (i taj ton je proizvodio na violončelu).. delo naravno nije objavljeno, nadajmo se da će biti, ima samo ovaj dosta loš YT snimak:

 

ovo bi trebalo, u stvari - nadam se da će ovo biti muzika XXI veka, ako se to dogodi, biće sjajno, pošto smo se pomakli od Rajhovih eksperimenata, Glasovih koncentričnih krugova, atmosferičnog minimalizma Ligetija ka pravoj muzici, ispričanoj na novi način, energično a ipak osećajno i nadasve virtuozno odsvirano.

Đovani zavredeo sasvim spontan bis.. pojma ne znam šta je svirao na bis, transkripciju neke manje poznate uvertire za operu.. italijansku, razume se :)

Da Beograd sinoć ne bi bio svet (što jeste bio tokom prvog dela programa) postarale su se prvo harfistkinje, pa potom i flautistkinje tokom izvođenja Moje domovine.. Harfe u BGF imaju priliku da se istaknu jednom u dve godine, flaute možda jednom godišnje - njih 4 su svoje prilike proćerdale neusklađenim i neubedljivim uvodom u stavove.. kapiram da harfistkinje vežbaju jednom nedeljno, ne očekujem da će ni jedna od njih postati Nikanor Zabaleta (Andreas Folenvajlder je mekši orah ali čak ni do njega neće doseći), ali libreto za harfu je bio esencijalan, a one ga em zamrljavile, em su to učinile neusklađeno.. flautistkinje mogu češće da vezbaju, ali to očigledno ne rade.. esencijalni početak Vltave je bio nemušt, nesiguran i jedva čujan.. sramota za BGF

ostatak orkestra je bio na dovoljno visokom nivou.. Moja domovina im očigledno nije bila izazovna kao što je to bio prvi deo.

Ipak - bilo je odlično

P.S. BGF ima odvratan običaj da se usvirava, štimuje, izsvirava pola sata pre početka koncerta, dok publika ulazi.. to je elementarno nepoštovanje publike, osim što kakofonija koju stvaraju, diže nivo buke i u publici, koja se kasnije sporije umiruje.. o starletama, mobilnim telefonima, penzionisanim nastavnicama muzičkog zarobljenim u pretprošlom veku, koje demonstriraju nezadovoljstvo (u stvari nerazumevanje) poluglasnim nemuštim zvucima, ne bih :)

 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

2 hours ago, Beli said:

Woly, svaka čast na reportaži ... definitivno si promašio profesiju. :clap:

Predlažem ''sveopštem forumskom pučanstvu'' da te imenujemo za oficijelnog forumskog reportera sa muzičkih dešavanja ... kod nas, a i šire. :thank_you2:

 

 

nači da prestanem da lemim :huh: :D netje da može.. a što se profesije tiče - još se nisam pronašao, za 20, 30 godina će i to da se desi :)

2 hours ago, Zen Mod said:

dosta mu je sto je oficijelni forumski Woland

 

:smesna:

oš to da kažeš da sam višeslojna (višestruka :crazy:), a nadasve živopisna ličnos? :D 

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 2 nedelje kasnije...
  • 2 nedelje kasnije...

Bila prekjuče Amira u Novom Sadu.. u SNP, u velikoj sali.. prepunoj, rasprodatoj mesec dana pre koncerta.. volemo se mi od njenog prvog koncerta (onomad) u bašti Doma u Nikolajevskoj, pa u Sinagogi (onda kad je Grozni preplakao pola koncerta :) :P), pa do ovog poslednjeg u SNP.. koncerti u Nikolajevskoj i Sinagogi su bili emotivniji - manji prostor, manje ljudi, kamernije izvođenje, dok je ovaj poslednji bio veoma ambiciozan, rekao bih veliki - ono: prvo ću da vas razbijem na male goliće, pa ću da vas razvalim i na velikom terenu :)

Amira je bila standardno odlična, publika naviknuta da prati samo vokal (nije im zameriti) nije (ipak većina) posvetila dužnu pažnju ostalim muzičarima, koji su svako ponaosob, bili na nivou Amirine interpretacije.. Bojan Zulfikarpašić je svirao koncertni klavir tako da se povremeno iz njega čula šargija :( Ante Gelo (obratite pažnju na njega, školovan, svestran gitarista) gitaru iz koje se čuo klavir :) Zvonimir Šestak (i na njega da se izobraća pažnja) sveradnjeradi na kontrabasu i perkusionista (svira sa ćujba Dinom Merlinom :D )  Amar Češljar - veoma suptilan i jako lepo doziran..

muzički vrhunac je bio na Telal viče.. nađoh ne baš sjajan snimak, atmosfere radi:

 

emotivni vrhunac je bio.. pa kako kome, ja sam ih imao nekoliko, i ovaj (bez solista :) ):

 

izveden je repertoarski best of (neko bi nešto i dodao, ali niko ne bi ništa oduzeo) - bilo je tu svega počevši od sevdalinki preko sad već njenih standarda od Kemala Montena, Zdenka Runjića, čak i Tereze Kesovije pa do Azre.. deluje pretenciozno na papiru, ali Amirin glas je to mnoštvo žanrova i muzičkih izraza veoma lepo povezao.

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

  • 2 nedelje kasnije...

sinoć bila Josipa Lisac u Novom Sadu u SNP - 50 godina na sceni bato, nadživeće i Stounse, a možda i neće - Kit je vanzemaljac, ni pad na glavu sa palme nije bio fatalan :)

nisam Stounse ubacio u ovu priču baš bezveze - ko onomad pred njihov koncert u Beogradu, i juče sam se našao sa kartama u rukama i dilemom, dal da idem jerbo moožda ona nije ono što je biiila, te omatorilo se, pa možebiti i da joj je neuroza uznapredovala pa prešla u nešto tvrđe, i svaštanešto sam mudroserao i femkao se, puštajući da me bližnji ubeede (prosto sam zapišavao teritoriju :) ) da je to only rock'n'roll and i (still) like it :)

Josipa i jeste u osnovi rokenrol, uz povremene izlete u džez i fank, sinoćni koncert jeste bio električni rokenrol, doduše veoma fin, ali ne i sterilan, fenomenalno odsviran (verujem da je jedini rok koncert na kom sam bio, a na kom je svaka nota odsvirana pravilno :) ), i otpevan (Josipin glas je dobio na dubini, visina je ostala, ali intenzitet je nešto slabiji), bez bilo kakvih trikova, bez pratećih vokala i bez pokrivanja glasa u odsudnim momentima nekim od instrumenata.. dakle veoma pošten koncert, koji je imao uvod, razradu i zaključak, i koji nije bio opterećen promocijom novog materijala, gde su aranžmani pesama izmenjeni, odnosno dovedeni u istu vremensku ravan i prilagođeni postavi muzičara sa kojima nastupa..

a oni su, svako ponaosob a i zajedno, blago rečeno odlični.. pozaboravljah im imena, ali lica basiste (Mjuzik Men fretles petožični - bruka kako čika svira) i klavijaturiste (ako sam uspeo da dobacim neka Jamaha i Korg) su mi bila poznata, osim njih bila i truba (trubač svirao i harmoniku - bez greške) i bubanj (veoma klasičan Greč komplet) i gitara (strat bato, i to sasvim fin).. ozvučavao Jan iz Kisača - istakao se na Amirinom koncertu, sinoć se malo tražio u prve tri pesme (bubanj pokrivao sve), ali kad se pronašao, nije bilo loše (barem sa moje pozicije), možda malo glasnije (ovo je iz pozicije lika koji ide samo na sedeće koncerte :) )

repertoar.. pa sve, ili skoro sve (za etno i paraklasične motive nije bilo mesta sinoć).. publika.. tss.. šareno - od popaljenih klinki iznenađenih što nema horskog pevanja (probale su, al izmenila tu nešto Josipa, teško otpratiti melodiju a o varijacijama da ne govorim), čak ni ritmičnog tapšanja (prestravljeni behu promenom ritma :) ), klinki delegiranih od fejsbuka i instagrama (zakleo bih se da se i tvitovalo), preko gospođa u najboljim godinama sa i bez pratilaca (bilo ih i onih grupisanih, što čamotinju razbijaju po principu uzajamnosti), a bilo nešto i normanog naroda.. na kraju svi ustadoše (videli od Beograđana, to se bre ne radi tako lako u Novom Sadu, ccc upropastiše nas novi klinci :) ) iii trajao taj aplauz na kraju, i iskren je bio..

meni je falila ova, nadao sam joj se:

nisam bio previše razočaran što je nisam čuo - bilo ih je dovoljno dobrih..

Link to comment
Podeli na ovim sajtovima

Kreiraj nalog ili se prijavi da daš komentar

Potrebno je da budeš član DiyAudio.rs-a da bi ostavio komentar

Kreiraj nalog

Prijavite se za novi nalog na DiyAudio.rs zajednici. Jednostavno je!

Registruj novi nalog

Prijavi se

Već imaš nalog? Prijavi se ovde

Prijavi se odmah
  • Članovi koji sada čitaju   0 članova

    • Nema registrovanih članova koji gledaju ovu stranicu
×
×
  • Kreiraj novo...